T Titagurgi skrev:
Varför?

Varför ska de rädda folk som valt att ta en en risk med sitt el pris?

Ska vi ge tillbaka pengar t folk som investerat i dåliga aktier?
Skillnaden är att el är något alla måste ha, aktier är det inte.

Ingen ide att vara bitter för att skattepengarna gå till elprissubvention, du får ju rädda de som inte har medel nog att klara sig ändå fast på något annat skattesubventionerat sätt.
 
M mlb88 skrev:
...Ingen ide att vara bitter för att skattepengarna gå till elprissubvention...
Nja, nu kostar det väl inte skattemedel, utan kan finansieras med de övervinster som hamnar hos t ex statliga Svenska Kraftnät.
Den som bundit till lågt pris bidrar inte till dessa vinster
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Min tanke är att det är bättre att värma och primärt bo i ett rum och hålla resten på minimum än att ställa hela huset på minimum och betala för lägenhet. Jag fick häromdagen min skorsten besiktigad och den läckte så under förutsättning att jag inte kan hitta en skorstenslös kamin runt 25 installerad så kommer det bli ett rum varianten så fort nuvarande avtal går ut. En luft luft på underhållsvärme tycker jag inte borde dra mycket, undrar vilken cop det är med så låg framledningstemperatur? Tänkte även köpa gasolvärmare utifall det blir strömavbrott och huset redan är rätt kallt, dock verkar de vara rätt farliga så man kanske bara kan köra en sådan ett kort tag, typ en timme.
Kolla upp en skorstens renovering med insatsrör el glidgjutning
Den kanske blir billigare och då kan du använda det du nuvarande har??
 
M MrDizzy skrev:
Kolla upp en skorstens renovering med insatsrör el glidgjutning
Den kanske blir billigare och då kan du använda det du nuvarande har??
Det jag har på första plan (vilket är där mestadelen av värmebehovet finns) är en öppen spis utan kassett samt en luft luft på väggen riktad framför öppna spisen. Har visserligen också element som drivs av en gammal bergvärmepump med dålig borra. Min tanke var att när bergvärmen oundvikligen en dag går sönder var att köpa fler luft luft eftersom den jag har visade sig fungera väldigt bra i huset, detta skulle kompletteras med en vanlig vvb i källaren var typ planen. Men så blev plötsligt el prissatt som guld vilket ställt till det. Det jag max kan lägga på öppna spisen är 25 000 kr vilket nån snabb googling på nätet verkar utesluta att laga skorstenen plus installera kassett. Jag hade personligen föredragit glidgjutning så ett bra förslag och satt in en kassett och ska ändå kolla upp priserna om inte annat för skojs skull. Mitt borrhål är riktigt dåligt och grannen kom bara 20 m och fick ta markvärme istället så som sagt bergvärmen räknar jag bort och vill inte heller ha ett 100 000 kronors system som hela huset hänger på. Gillar verkligen luft luft värmepumpar men med dagens elpriser ändras läget och så finns klart gasolkaminer men de verkar inte vara optimala utöver själva priset på enheterna dock. Detta bygger på att det sägs att en öppen spis i sig själv utan kassett ska vara värdelöst? Man tycker de borde gå att använda på nåt sätt då hade man bara behövt fixa skorstenen.
 
T tslabot skrev:
Det jag har på första plan (vilket är där mestadelen av värmebehovet finns) är en öppen spis utan kassett samt en luft luft på väggen riktad framför öppna spisen. Har visserligen också element som drivs av en gammal bergvärmepump med dålig borra. Min tanke var att när bergvärmen oundvikligen en dag går sönder var att köpa fler luft luft eftersom den jag har visade sig fungera väldigt bra i huset, detta skulle kompletteras med en vanlig vvb i källaren var typ planen. Men så blev plötsligt el prissatt som guld vilket ställt till det. Det jag max kan lägga på öppna spisen är 25 000 kr vilket nån snabb googling på nätet verkar utesluta att laga skorstenen plus installera kassett. Jag hade personligen föredragit glidgjutning så ett bra förslag och satt in en kassett och ska ändå kolla upp priserna om inte annat för skojs skull. Mitt borrhål är riktigt dåligt och grannen kom bara 20 m och fick ta markvärme istället så som sagt bergvärmen räknar jag bort och vill inte heller ha ett 100 000 kronors system som hela huset hänger på. Gillar verkligen luft luft värmepumpar men med dagens elpriser ändras läget och så finns klart gasolkaminer men de verkar inte vara optimala utöver själva priset på enheterna dock. Detta bygger på att det sägs att en öppen spis i sig själv utan kassett ska vara värdelöst? Man tycker de borde gå att använda på nåt sätt då hade man bara behövt fixa skorstenen.
Har själv en öppen spis och störredelen av värme försvinner upp i skorstenen (då den är nästan rakt upp)
Tar man endel öppna spisar där de är gjorda för att ta tillvara värmen så är hela rökgaskanalerna gjorda på ett annorlunda sätt.
Dock kan man för en billig peng öka effektiviteten på vanliga öppna spisar.
Detta genom en så kallad "FireBack"/ "heat reflector"
Det är eg bara en 1tums tjock stålplåtsskiva längst bak som har egen fot så den står upp
Se bifogad bild.
Den ungf dubblar mängden värme som kommer ut ur öppna spisen.
(Mätte med IR termometer före och efter jag stoppade en sån i min öppen spis)
Svart gjutjärns vedställ med dekorativa toppar och en heat reflector monterad bakom vedträna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
PS de väger AS!
 
M MrDizzy skrev:
Har själv en öppen spis och störredelen av värme försvinner upp i skorstenen (då den är nästan rakt upp)
Tar man endel öppna spisar där de är gjorda för att ta tillvara värmen så är hela rökgaskanalerna gjorda på ett annorlunda sätt.
Dock kan man för en billig peng öka effektiviteten på vanliga öppna spisar.
Detta genom en så kallad "FireBack"/ "heat reflector"
Det är eg bara en 1tums tjock stålplåtsskiva längst bak som har egen fot så den står upp
Se bifogad bild.
Den ungf dubblar mängden värme som kommer ut ur öppna spisen.
(Mätte med IR termometer före och efter jag stoppade en sån i min öppen spis)
[bild]
Intressant, har läst lite olika men verkar som en öppen spis ger 10%, så låt säga man eldar ved med 10 kw innehåll då får man 1 kw värme, en dubbling skulle då innebära 2 kw värme för 10 betalda. Skulle man ha en kostnad på 3 kr för 10 kw värde i ved borde det innebära att en kw ved värme med din lösning kostar 1,50 kr kan det stämma? Hoppas de tagit hänsyn till den kalla luft som dras in i huset av en öppen spis när de säger 10% effekt.
 
T tslabot skrev:
Intressant, har läst lite olika men verkar som en öppen spis ger 10%, så låt säga man eldar ved med 10 kw innehåll då får man 1 kw värme, en dubbling skulle då innebära 2 kw värme för 10 betalda. Skulle man ha en kostnad på 3 kr för 10 kw värde i ved borde det innebära att en kw ved värme med din lösning kostar 1,50 kr kan det stämma? Hoppas de tagit hänsyn till den kalla luft som dras in i huset av en öppen spis när de säger 10% effekt.
Bauhaus tar nu runt 2kr/kWh (inte kw) för veden. Med en verkningsgrad på 10% för spisen pratar vi alltså 20kr/kWh tillförd värme. Om vi bara för skojs skulle jämför med en värmepump på COP=3 behöver elen kosta 60kr/kWh för att kosta motsvarande.

Man får ha bra billig ved om det ska bära sig.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Bauhaus tar nu runt 2kr/kWh (inte kw) för veden. Med en verkningsgrad på 10% för spisen pratar vi alltså 20kr/kWh tillförd värme. Om vi bara för skojs skulle jämför med en värmepump på COP=3 behöver elen kosta 60kr/kWh för att kosta motsvarande.

Man får ha bra billig ved om det ska bära sig.
Okej, förstår, bra att veta iallafall, då man går runt och filosoferar på olika alternativ.
 
T tslabot skrev:
Intressant, har läst lite olika men verkar som en öppen spis ger 10%, så låt säga man eldar ved med 10 kw innehåll då får man 1 kw värme, en dubbling skulle då innebära 2 kw värme för 10 betalda. Skulle man ha en kostnad på 3 kr för 10 kw värde i ved borde det innebära att en kw ved värme med din lösning kostar 1,50 kr kan det stämma? Hoppas de tagit hänsyn till den kalla luft som dras in i huset av en öppen spis när de säger 10% effekt.
säg att en 40L ved säck kostar 100kr idag och väger ca 15kg ( 6.7kr / kg )
1kg ved innehåller ca 4kW
Så en säck ved innehåller 60kWh -> 1.7kr /kWh
med en verkningsgrad på 10% -> 17kr/kWh
en fireback gör då att det blir 8.5kr/kWh

Nu kan man ju få billigare ved än 100kr för en 40kg säck ... men tog det som referens
jag betalade ca 1.5kr/kg för denna vinters ved.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Lite uppföljning kring timpriset. För augusti hamnade jag på 122 öre ink moms med timprisavtal. Jag har i princip lyckats flytta det mesta av de stora förbrukarna till natten.En badkopp som troligtvis kommer stängas ner framåt, värmepumpen inkl. varmvattenberedaren, Disk/tvätt körs med tidur eller när jag går och lägger mig. Elbil och hybridbil laddar på natten. Som jag nämnde tidigare är timpris effektivt om cyklerna är återkommande och relativt stabila.

Ingen i övrigt större omställning.

Kan väl också nämna att jag hittat en del misstag i husets setup under senare halvan av Augusti. Bland annat fick jag ordning på badkoppens uppvärmning (värmning endast under filtercykler) sent i månaden. Därtill hittade oanvända golvvärmemoduler/styrning som varit igång i 6 år utan att ha använts (dygnet runt). Därtill utebelysning (120W totalt) som gått onödigt många timmar (tänts/släckts för tidigt/sent. Gissningsvis hade jag kunna komma lite närmare 100 öre ink moms om dessa justeringar gjorts i början av augusti. Samtliga justeringar var direkt relaterade till de timmar priserna varit som högst.
Bra jobbat! Jag ligger på 2,60 plus moms. Misstänker att din elbil drar ner genomsnittet genom stor nattförbrukning? :)

/Fumble
 
F fiskbuggaren skrev:
Bauhaus tar nu runt 2kr/kWh (inte kw) för veden. Med en verkningsgrad på 10% för spisen pratar vi alltså 20kr/kWh tillförd värme. Om vi bara för skojs skulle jämför med en värmepump på COP=3 behöver elen kosta 60kr/kWh för att kosta motsvarande.

Man får ha bra billig ved om det ska bära sig.
Jepp, men om man verkligen vill ha en öppenspis (som mig ) så kan det ju vara bra att hålla koll på var det kostar.
En kamin är alltid att föredra ur ekonomisk synvinkel. Inget snack om saken.
Har haft två hus med kaminer tidigare ... och nu är det öppenspis i denna ... om nån ger arbete och en helt ny kamin till mig gratis skulle jag byta ... men troligen inte annars.

Tänkte mest till TS (eller andra ) som ev värderar en öppenspis lika högt som mig att det går få bättre värme ut från dem till billig peng.
 
F Fumble skrev:
Bra jobbat! Jag ligger på 2,60 plus moms. Misstänker att din elbil drar ner genomsnittet genom stor nattförbrukning? :)

/Fumble
Ja, även om jag inte laddar speciellt ofta. Men på dagarna har jag väldigt liten förbrukning generellt. Det lär komma framåt när Ngenic inte kan hålla tillbaka från att aktivera värmepumpen och i samband med att jag kanske inte har hunnit elda.
 
F fiskbuggaren skrev:
Bauhaus tar nu runt 2kr/kWh (inte kw) för veden. Med en verkningsgrad på 10% för spisen pratar vi alltså 20kr/kWh tillförd värme. Om vi bara för skojs skulle jämför med en värmepump på COP=3 behöver elen kosta 60kr/kWh för att kosta motsvarande.

Man får ha bra billig ved om det ska bära sig.
Slår ett slag för vedlogs också. Jag köpte för 1,10 kr per kWh, Bhus. Enkla att hantera, liten volym men med ett mer tryggt/säkert energivärde. Kompakt till tusen. Jag skickade in ett halvt ton i förrådet förra veckan.
 
T tslabot skrev:
Intressant, har läst lite olika men verkar som en öppen spis ger 10%, så låt säga man eldar ved med 10 kw innehåll då får man 1 kw värme, en dubbling skulle då innebära 2 kw värme för 10 betalda. Skulle man ha en kostnad på 3 kr för 10 kw värde i ved borde det innebära att en kw ved värme med din lösning kostar 1,50 kr kan det stämma? Hoppas de tagit hänsyn till den kalla luft som dras in i huset av en öppen spis när de säger 10% effekt.
Tror inte på att en öppen spis kommer upp i 10% ens en gång... Du får ju dessutom en sju-jävla omsättning på luften, vilket effektivt sänker temperaturen i rummet...

Jag hade själv en öppen spis och jag kunde elda oavbrutet en hel eftermiddag-kväll och det gjorde ungefär en grads skillnad på temperaturen i rummet. Nu har jag en keddy insats och höjer temperaturen i rummet 3-4 grader, på ett enda ilägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.