C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver inte tryckta pelare. Ska du måla eller behandla dom ?
Ok är det allmänt vedertaget eller personlig erfarenhet? Hör det ibland men ibland känns det mest som spekulation. Huset i övrigt är järnvitriol så planen är att få det att gråna på något vis.

C Chippe skrev:
Omålad pergola verkar det som. Om kiselbehandling passar kan det vara riktigt snyggt med silvergrått virke. Rustas var ju riktig billig ser jag men vet inget om den:
[länk]
Kan absolut vara något!
 
Tryckat används oftast för ofta om du frågar mig. Nu är priset detsamma eller ibland billigare än otryckt så vi svennar älskar det och tror att det är något magiskt medel i virket som skyddar mot allt. Ovan mark som inte är fuktig kommer du inte märka någon skillnad efter 10-20 år ändå. Plus att det är enklare att behandla otryckt.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Kanon, då känner jag mig tryggare med det alternativet.

Siktar på följande dimensioner, någon som reagerar på något? Tekniskt såväl som estetiskt.
Pelare 115x115
Takbalkar 45x170
Övre bärlina 45x170
Undre bärlina 45x220
Golvbjälkar 45x120
 
Nu har vi kommit en bit med vår längsgående pergola. Riktigt roligt arbete och utmanande för mig som bara byggt en trappa förr själv. Tänkte uppdatera framdriften för den nyfikne.

Först en fråga - har någon kloka råd att ge kring de här mötena ur fuktsynpunkt? Trall ska givetvis på, men funderar på om man behöver skydda extra här på något vis. I nuläget är pelarna obehandlade bortsett ändträet som grundoljas.
Del av en träkonstruktion för pergola med obehandlad pelare, grunden baserad på sten och grus, och delvis påbörjad trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävda gropar med betongfundament och stolpskor för pergolabygge i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg 1 var att göra sulor. Rådgjorde med vår grundentreprenör som tipsade om att göra detta först, istället för rör med en gång. 7 st 50 cm djupa gropar blev en del grävande men betongen gick smidigt, passade på att använda betongbilens slatt från när vi gjöt grunden till vårt uthus.

Sedan rikta upp och gjuta in stolpskor med rör.
Grävda gropar med betong och stolpskor intill ett hus, redo för pergolabygge, med måttband sträckt över grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähögar på en arbetsbock framför en modern villa i byggfas, med grus och naturlandskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelarna bestämde vi oss för att jacka ur, de är 115x115 och skulle passa 10 cm sko. En del pill men blev rätt bra.

Konstruktion av en pergola sett från en hall, med obehandlade träpelare, fundament och påbörjad bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpraden inifrån hallen. I nästa skede är tanken att raden kommer förlängs med tre pelare till.

Pågående bygge av en pergola med obehandlade träpelare och påbörjad bärlina vid en träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlina påbörjad. Kan nog bli bra!
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Lite osäker men syllpapp mellan tryckt och obehandlad har jag hört men tror att meningarna går isär.

Hur har du fäst reglarna i stolparna? Om det är enbart skruv så kan dessa gå av med tiden så vinkeljärn alt genomgående bult.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Lite osäker men syllpapp mellan tryckt och obehandlad har jag hört men tror att meningarna går isär.

Hur har du fäst reglarna i stolparna? Om det är enbart skruv så kan dessa gå av med tiden så vinkeljärn alt genomgående bult.
Intressant, jag får läsa in mig på det här med att kombinera tryckt och obehandlat. Efter en snabbkoll verkar meningarna gå isär som du skriver.

Infästningen av reglarna i stolparna är med 3 st 160 mm skruv och dessutom underliggande förstärkt vinkeljärn, känns rätt stabilt. Funderade på att sätta en 70x70 under som stol men det måste vara överdrivet. Men bra fråga, har funderat på den ett par vändor :)
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Intressant, jag får läsa in mig på det här med att kombinera tryckt och obehandlat. Efter en snabbkoll verkar meningarna gå isär som du skriver.

Infästningen av reglarna i stolparna är med 3 st 160 mm skruv och dessutom underliggande förstärkt vinkeljärn, känns rätt stabilt. Funderade på att sätta en 70x70 under som stol men det måste vara överdrivet. Men bra fråga, har funderat på den ett par vändor :)
Då kommer det bli stabilt och bra :D
 
C
Framöver kan du sätta pallningsbicka under stolpe mot stolpsko för luftspalt om du vill:
https://www.byggmax.se/pallningsbricka-p21506#1245=54788

Jag grundoljade som du och skruvade fast brickan med två skruvar undertill. Kanske overkill men lärde mig av en snickare. Man kan höja upp stolpen också men jag ville ha stöd i botten.

Hittade denna tråd (läs gärna hela) och denna kommentar: https://www.byggahus.se/forum/threads/altanprojekt-praestgard.319610/page-5#post-3015161

Osäker på om det behövs men det är ju inte omöjligt att få dit syllpapp.
 
C Chippe skrev:
Framöver kan du sätta pallningsbicka under stolpe mot stolpsko för luftspalt om du vill:
[länk]

Jag grundoljade som du och skruvade fast brickan med två skruvar undertill. Kanske overkill men lärde mig av en snickare. Man kan höja upp stolpen också men jag ville ha stöd i botten.

Hittade denna tråd (läs gärna hela) och denna kommentar: [länk]

Osäker på om det behövs men det är ju inte omöjligt att få dit syllpapp.
Tack! Ska kolla in alltihop.
 
En fråga. Gröngöling som jag är började jag lägga trallen som ni ser på bilden nedan. När jag idag köpte mer trall visade den sig vara mindre uttorkad och fick därför inte plats mellan de tidigare brädornas luckor. De går att lägga på plats men eftersom jag kör med skruvar för dolt montage som går in på sidan fungerar inte detta. För att få till ordentlig torkning la jag upp all trall inomhus istället. För att motverka vridning osv spände jag ihop med spännband och täckte över. Distanser mellan på höjden och bredden. Fungerar detta eller riskerar jag att skada materialet?

Pågående trallläggning på en terrass vid skymning, med ofärdiga brädor och en upplyst glasveranda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trallvirke staplat inomhus för torkning, med spännband och distanser, vid ett fönsterparti och en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Tack! Ska kolla in alltihop.
Jag tog 5 mm då skruvhattarna har en viss höjd och försänkte dem i plasten. Tror dock det är mer viktigt med bricka/luftspalt om träet står mot betong eller annat som drar åt sig eller samlar/kapslar in fukt men det kan vara bra att känna till.

Vad jag vet formar man virke genom bla. fukt och att spänna fast så jag kan inte se att det skulle ta någon skada men vad vet jag. Det går väl att göra tryckskador med för mycket kraft på liten yta men hade inte nojat mig så mycket för trallen.
Jag lät själv en stor regel torka i garaget med hjälp av tvingar och plankbitar då den var lite skev. Inte nödvändigt men gjorde det för att jag kunde då jag väntade på annat i bygget.
 
Redigerat:
C Chippe skrev:
Jag tog 5 mm då skruvhattarna har en viss höjd och försänkte dem i plasten. Tror dock det är mer viktigt med bricka/luftspalt om träet står mot betong eller annat som drar åt sig eller samlar/kapslar in fukt men det kan vara bra att känna till.

Vad jag vet formar man virke genom bla. fukt och att spänna fast så jag kan inte se att det skulle ta någon skada men vad vet jag. Det går väl att göra tryckskador med för mycket kraft på liten yta men hade inte nojat mig så mycket för trallen.
Jag lät själv en stor regel torka i garaget med hjälp av tvingar och plankbitar då den var lite skev. Inte nödvändigt men gjorde det för att jag kunde då jag väntade på annat i bygget.
Tack för bra input. Det där med pallningsbricka under stolpe retar mig lite att jag inte funderade mer kring innan. Läste tråden du länkade - kul bygge - men blir inte klok på detta med att blanda tryckt/obehandlat, de var ju inte särskilt överens. Ska ta och ringa en säljare på Beijer för att bolla en vända.

Angående torkning är nog just tid som du är inne på avgörande, här har inte hänt mycket. Överväger att istället ta upp trallen jag lagt och börja utifrån och jobba mig inåt så att bredderna inte påverkar.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Har ni tips på hur man lämpligast fäster in överliggande tvärbalkar? Skulle gärna slippa vinkelbeslag av estetiska skäl men vill samtidigt att de är stabila och inte vrider sig. Ursprungsplanen var att de skulle ligga helt ovanpå men funderar på om det blir stabilare att jacka ur dem som på bild 2.

Kommer ligga ribbor 28x45 cc 90 mm ovanpå som ett raster vilket bidrar till stabiliteten.

Illustration av träkonstruktion, bjälkar och stolpar, arkitektonisk ritning, digital rendering, modern byggnadskoncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överliggande.

3D-rendering av träreglar för konstruktion mot träpanelbakgrund, ingenjörskonst eller arkitekturillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis nedsänkta.
 
Jag vet inte hur breda reglarna är men det skulle kanske fungera att borra in och limma tappar? Fäster du bakkanten av regel i fasaden tillsammans med ribborna borde det bli stabilt nog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.