J JohanLun skrev:
Det är väl så att man kan överväga stänga av och tömma vattenledningar om man inte ska använda dem.

Radiatorer är värre, att fylla med glykol har jag hört är mindre lämpligt, att tömma är mindre lämpligt eftersom de kan rosta sönder. Å andra sidan, de tillförs ju värme hela tiden om man inte stänger av dem helt - så det tror jag är receptet där.

Det blir sådana domedagsscenarion här. Man ska absolut ta detta på allvar, men att stänga till några rum och dra ned tempen till 17-18 grader, elda i kamin, duscha kort osv. Samt se till man har nån form av värmepump för uppvärmning. Det tror jag själv man kommer långt på. Men visst, har man obefintliga marginaler så är det väl kanske vettigt chansa på att fylla glykol (miljövänlig) i systemet, såpass lite att det inte fryser helt, istället för att gå i konkurs.
Precis, men det måste göras specifikt utifrån varje fastighetsägares acceptans på hur man vill bo och leva. Men också hur huset kan förändras till rimliga kostnader. Någon tror att man vet hur vatten och värme är draget i ett gammalt hus, stämmer det eller riskerar man att skapa frysskador. Något som varje fastighetsägare måste göra utifrån sina förutsättningar och inte att "bara" kallställa delar av ett hus.
 
J JohanLun skrev:
...Radiatorer är värre, att fylla med glykol har jag hört är mindre lämpligt...
Ja, glykol sänker bl annat ytspänningen och ökar viskositeten, så det är inte jättebra, men bättre än sönderfruset.
T tslabot skrev:
Hur varmt måste man ha för att inte frysa sönder ledningar...
Som AndersS säger så "beror det på" men ett sätt är ju att ha flöde i alla radiatorer och alltid ha cirkulationspumpen igång. Då kommer vattentemperaturen även i kalla bjälklag vara genomsnittet av inomhustemperaturen (tills strömmen går en lång stund).
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Visst är det väl så att en sån här genererar en hel del co2 som måste ventileras bort om man nu inte går igång på att kväva sig självt?
Den har CO-vakt och slår av sig om det skulle bli för högt, syretillförseln är inget jag oroar mig för, ej heller fukten som genereras under förbränningen. Ventilationen i huset fungerar fint.
Kom förresten hem från jobbet för en stund sedan, innetemp 23 grader på entrevåningen samt 27 grader på övre våningen utan att bergvärmen gått igång för att värma huset. 15 grader ute just nu.

Solen värmer fint på huset under dagarna. Kåken är välisolerat och fin. Senaste energideklarationen gjordes kring 2013, då klass A. Ca 62kw. Då hade kåken gammalt ruttet ytter/innertak/läkt och dåligt lagt yttertak med gamla betongpannor som börjat erodera ordentligt samt att övre fasad hade sprickbildningar i väggvirket. Kåken hade isoleringsbrister men nu med ombyggnad, nytt tak, ny isolering, nya fönster bör det inte vara sämre energiprestanda.
Men man har ju alltid funderingar kring energipriserna och gasolvärmaren kan användas på fler stället än i huset när det lugnat ner sig på elprisfronten (om det nu gör det)... :thinking:
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Den har CO-vakt och slår av sig om det skulle bli för högt, syretillförseln är inget jag oroar mig för, ej heller fukten som genereras under förbränningen. Ventilationen i huset fungerar fint.
Kom förresten hem från jobbet för en stund sedan, innetemp 23 grader på entrevåningen samt 27 grader på övre våningen utan att bergvärmen gått igång för att värma huset. 15 grader ute just nu.

Solen värmer fint på huset under dagarna. Kåken är välisolerat och fin. Senaste energideklarationen gjordes kring 2013, då klass A. Ca 62kw. Då hade kåken gammalt ruttet ytter/innertak/läkt och dåligt lagt yttertak med gamla betongpannor som börjat erodera ordentligt samt att övre fasad hade sprickbildningar i väggvirket. Kåken hade isoleringsbrister men nu med ombyggnad, nytt tak, ny isolering, nya fönster bör det inte vara sämre energiprestanda.
Men man har ju alltid funderingar kring energipriserna och gasolvärmaren kan användas på fler stället än i huset när det lugnat ner sig på elprisfronten (om det nu gör det)... :thinking:
Skumt att du ändå har så relativt hög förbrukning under vintern med det huset. Jag lever ju förvisso själv men badar ca. 5 dagar i veckan i mitt 70-tals hus på den oisolerade plattan, tegelfasad och minst sagt bristfällig isolering toppat med betongpannor över masonit. Orginal delbara tvåglasfönster med fönsterkit som mer eller mindre har ramlat bort (jag har nya 3-glas SP-fönster liggandes som skall in bara så ingen hänger mig här och nu..) men jag toppade som sagt ~2000kWh i december när ugnen dessutom mosade på ett dygn med all julmat. Jag kanske trots allt plockade lite livspoäng med att överdimensionera LVV-pumpen :thinking:

Ps. årsförbrukning ligger på ca 12000kWh
 
M MagHam skrev:
Som AndersS säger så "beror det på" men ett sätt är ju att ha flöde i alla radiatorer och alltid ha cirkulationspumpen igång. Då kommer vattentemperaturen även i kalla bjälklag vara genomsnittet av inomhustemperaturen (tills strömmen går en lång stund).
Hej MagHam

Jag har, vid strömavbrott, valt att inte försöka driva bergvärmepumpen med ett trefaselverk utan elda i mina två spisinsatser.

Men jag kommer att driva värmepumpens cirkulationspump med en inverter/enfaselverk för att undvika frysning Se;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-51#post-4881556
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vad drar en pizzaugn egentligen? De där siffrorna är ju inte rimliga.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad drar en pizzaugn egentligen? De där siffrorna är ju inte rimliga.
Pizzaugnen är välkänd som den enskilt största kostnaden på en pizzeria, typisk effekt på 15-30kw. Vanligtvis brukar den också behöva slås på ett par timmar före öppning då det tar ett bra tag att värma stenbottnarna.

Edit: enskilt största driftkostnaden menade jag.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Är det nån skillnad värmemässigt på att använda en sån och lämna Muurikkan på tomgång i köket?
Jag tror nog att Muurikkan osar lite mer pga matfett och annat ;)
 
Jo, men det är toppeffekten. Även om det var kontinuerlig effekt är 300kr per pizza en överdriven siffra om man gör mer än ett par pizzor per timme. Men som sagt, vad är förbrukningen?
 
Själv hoppas jag på att regeringen tar tag i priserna.

Som man gjort i bl.a. Frankrike och Slovenien, där tar de allt över ett visst kWh pris.

Detta vill Socialdemokraterna göra. Dock så är det om de blir valda. Så vi får hoppas att det parti som får makten gör något för folket.

 
Allt en sådan subvention gör är att sätta marknaden ur funktion så att priset stiger lika mycket som subventionen är (om alla får den) de enda som blir glada är elproducenterna.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Skumt att du ändå har så relativt hög förbrukning under vintern med det huset. Jag lever ju förvisso själv men badar ca. 5 dagar i veckan i mitt 70-tals hus på den oisolerade plattan, tegelfasad och minst sagt bristfällig isolering toppat med betongpannor över masonit. Orginal delbara tvåglasfönster med fönsterkit som mer eller mindre har ramlat bort (jag har nya 3-glas SP-fönster liggandes som skall in bara så ingen hänger mig här och nu..) men jag toppade som sagt ~2000kWh i december när ugnen dessutom mosade på ett dygn med all julmat. Jag kanske trots allt plockade lite livspoäng med att överdimensionera LVV-pumpen :thinking:

Ps. årsförbrukning ligger på ca 12000kWh
Vi är 5 personer i hushållet varav 3 är tonårsbarn. Mycket datorer/tv spel och TV pga det. Därpå tonårsduschar. Samt att oljeradiatorer varit igång i garagets gäststugedel under nov- dec 2021 vilket bidragit till ca 14300kwh total elförbrukning 2021. År 2020 hade vi ca 12000kwh förbrukning och året innan ca 11000kwh.

Ungdomar och deras levnadsmönstet kostar. Speciellt när de vrider på värmen fullt och öppnar fönstret mitt i vintern för att de är för varmt i rummet, istället för att sänka värmen på radiatorn. :surprised: Själv har varken jag eller frun ändrat våra vanor eller levnadsmönstet speciellt. Skulle bara vi två bo i huset skulle vi nog ligga runt 10000kwh/år som mest.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, men det är toppeffekten. Även om det var kontinuerlig effekt är 300kr per pizza en överdriven siffra om man gör mer än ett par pizzor per timme. Men som sagt, vad är förbrukningen?
Pizzeriorna verkar tämligen hemlighetsfulla med att redovisa exakt förbrukning, åtminstone så till den grad att det är svårt att hitta data på det hela. Mina gamla meriter som praktiserande pizzabagare hjälper föga här, din gissning är lika bra som min.. jag drar till med blyga 10000kWh/månad.

Ps. pizzorna i Örebro ligger just nu i spannet 120-148kr för en typisk Vesuvio med mild sås. Förutsätter att det kommer öka under vintern.
 
Jonas Persson
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.