S Stefan1972 skrev:
var bor du då? kollat på www.pelletsportalen.se ? 3799kr per pall just nu.
Kan inte beställa därifrån till mitt postnummer. Kör även bulk men kan iof köra säckat också om det skulle behövas. Nu har jag fortfarande något ton kvar så någon beställning är inte aktuell för mig i dagsläget i alla fall. Är dock lite oroväckande med dessa höjningar och förseningar så till nästa år får man nog se över andra alternativ.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Kollade med våra leverantörer om pelletspriserna. Förra året när vi köpte 6 pallar, vår årsförbrukning, kostade det 2100kr/pall. Nu vill samma leverantör ha 5200kr/pall! Den andra som förra året ville ha 2750kr/pall har idag ett pris på 4750kr! Har lyssnat med flera andra leverantörer men dem tar inte in några nya kunder. Och så då Byggmax, där skulle man kanske spara ett antal tusenlappar men har dem hemleverans? Ska kolla upp det i morgon.
När elpriset sköt i höjden sas det att vi med pelletspannor var vinnare men nu vet jag inte längre.....
Det känns som om vi nu ska straffas på nåt sätt för att direktelkunderna ska må lite bättre.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Gerd Magnusson Gerd Magnusson skrev:
Kollade med våra leverantörer om pelletspriserna. Förra året när vi köpte 6 pallar, vår årsförbrukning, kostade det 2100kr/pall. Nu vill samma leverantör ha 5200kr/pall! Den andra som förra året ville ha 2750kr/pall har idag ett pris på 4750kr! Har lyssnat med flera andra leverantörer men dem tar inte in några nya kunder. Och så då Byggmax, där skulle man kanske spara ett antal tusenlappar men har dem hemleverans? Ska kolla upp det i morgon.
När elpriset sköt i höjden sas det att vi med pelletspannor var vinnare men nu vet jag inte längre.....
Det känns som om vi nu ska straffas på nåt sätt för att direktelkunderna ska må lite bättre.
Att vi med pellets var ”vinnare” tidigare var ju bara för att reaktionerna på det höjda gas/elpriset tar lite tid att slå igenom på andra energislagen. Nu har våra stackars medmänniskor nere i Europa startat med att elda pellets hemma i kaminerna och i större värme/el framställning. Den stora efterfrågan är vida större tillgången och därmed stiger priserna. Pellets tillverkning är på gång att byggas ut i flera Europeiska länder men det tar ju sin stund att få i ordning.
Vi straffas inte av någon tyvärr, vi bara är med och spelar i en marknadsekonomin där pellets säljs på export.
 
P Pellesverige skrev:
Svaret från makten:

Hej Pelle

Tack för ditt mejl.

Tyvärr är gas och pellets inte med i det förslag som ligger eftersom kompensationen/ersättningen utgår från Svenskt Kraftnät.
Vi är dock medvetna om prishöjningen och uppmärksammar Näringsdepartementet/
energiministern på att även här kan åtgärder behövas. Gasanvändningen har en tydlig regional prägel till Syd- och Västsverige varför problemet kanske inte fått den nationella uppmärksamhet det borde få. Detsamma gäller sannolikt pellets.




Vänligen,

Britt

Nu har svaret kommit från kd,

Hej och tack för ditt mail

Jag får dessvärre ge dig samma svar som frågeställare som har gas i sitt hushåll har fått: Vi har valt att prioritera insatser för att lindra effekterna av de skenande elpriserna eftersom detta på allvar är på väg att skjuta vårt land i sank, både när det gäller hushåll och företag. Vårt förslag i det omedelbara perspektivet är att nolla momsen under kommande vinter, införa en stötdämpare på energiskatten och återföra de så kallade flaskhalsavgifterna.

Men vi kan inte ha ett system där politiken ska rycka ut och kompensera varje gång något har blivit dyrare. Pengarna kommer ju till sist ändå från oss själva som skattebetalare och det blir inte hållbart att snurra karusellen fortare och fortare. Det som behöver hända är att den planerbara elproduktionen byggs ut, särskilt i södra Sverige. Den lägst hängande frukten som går fortast att fixa är att få ut mer effekt ur existerande kraftvärmeverk. Man räknar med att det finns motsvarande en reaktor i outnyttjad effekt. Men för att få den ekvationen att gå i lås behöver några saker justeras - slopa skatten på bioolja och avfallsförbränningen. Detta är något vi arbetar för.

Inser att detta inte var det svar du hade sökt efter men jag kan som avslutning i alla fall lova att jag noterar din fråga. Det kan komma att behöva fattas fler beslut det kommande året inom energipolitiken.

Vänligen
Jan Fjellstedt, politiskt sakkunnig

Jag får dessvärre ge dig samma svar som frågeställare som har gas i sitt hushåll har fått: Vi har valt att prioritera insatser för att lindra effekterna av de skenande elpriserna eftersom detta på allvar är på väg att skjuta vårt land i sank, både när det gäller hushåll och företag. Vårt förslag i det omedelbara perspektivet är att nolla momsen under kommande vinter, införa en stötdämpare på energiskatten och återföra de så kallade flaskhalsavgifterna.

Men vi kan inte ha ett system där politiken ska rycka ut och kompensera varje gång något har blivit dyrare. Pengarna kommer ju till sist ändå från oss själva som skattebetalare och det blir inte hållbart att snurra karusellen fortare och fortare. Det som behöver hända är att den planerbara elproduktionen byggs ut, särskilt i södra Sverige. Den lägst hängande frukten som går fortast att fixa är att få ut mer effekt ur existerande kraftvärmeverk. Man räknar med att det finns motsvarande en reaktor i outnyttjad effekt. Men för att få den ekvationen att gå i lås behöver några saker justeras - slopa skatten på bioolja och avfallsförbränningen. Detta är något vi arbetar för.

Inser att detta inte var det svar du hade sökt efter men jag kan som avslutning i alla fall lova att jag noterar din fråga. Det kan komma att behöva fattas fler beslut det kommande året inom energipolitiken.

Vänligen
Jan Fjellstedt, politiskt sakkunnig
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Gerd Magnusson Gerd Magnusson skrev:
När elpriset sköt i höjden sas det att vi med pelletspannor var vinnare men nu vet jag inte längre.....
Det känns som om vi nu ska straffas på nåt sätt för att direktelkunderna ska må lite bättre.
I Figeholm borde eltillgången vara god och elpriset är ju oftast lägre än i SE4 så du får ju värma med el om pelletspriser känns för högt.
Är elpriset för högt eller känns eltillgången otillräcklig får vi lägga våra riksdagsröster på den som vill underlätta byggandet av ett par nya reaktorer på simpevarp, förra gången tog det väl bara 5år att bygga O3?

Har du möjlighet så värm med ved, då blir du inte så beroende av internationella energipriser, storpolitik och importbegränsningar.
 
Allan J Allan J skrev:
Trodde inte att jag skulle beställa pellets till det pris jag gjorde i kväll…
Klarar knappt av att erkänna att priset per pall inklusive frakt närmar sig 4000 kr!!!!
Kollade Byggmax priset och det var inte så stor skillnad att merjobbet var värt pengarna.

Detta var en extra beställning för att undvika att tvingas handla mer mitt i vintern med potentiella ännu galnare priser.

Hur resonerar ni övriga? Bunkrar ni nu trots det galna priset? När ska man se sig om efter annat uppvärmningssystem?

Sökte runt lite på nätet och hittar då gott som inget publicerat eller skrivet om detta med pelletspriser. Förmodar det drunknar i övrig bevakning om inflationen och energikostnader.
Beställde från Granngården den 5 augusti. Betalade 13980 kr för 4 pallar. Har betalat 2233 kr per pall så sent som i våras hos Byggmax nu betalade jag 3495 kr. Det är brist i hela EU. Nu har vi pellets för den här vintern men hur kommer det ser ut i framtiden?????
 
Patrik440
Laxå har saltat på priset ytterligare idag...

Skärmdump från Laxå Pellets webbsida som visar priset 4898 kr för en pall med värmepellets 8mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Laxå har saltat på priset ytterligare idag...

[bild]
Vadå saltat? klart tillverkarna tar ut så mycket de kan, det gör elleverantörer, fjärrvärme leverantörer och vednasare också.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Laxå har saltat på priset ytterligare idag...

[bild]
Tycker inte att man kan säga "saltat på priset" då pelletstillverkning oftast är väldigt bunden till elpriset. Och läste att industrin har problem att prissäkra sin el så de får betala dyrt just nu. Men det är ju bara min åsikt ...
Jobbigt för alla inblandade.
Både för tillverkaren som MÅSTE höja priserna för att inte gå i KK och för köparna som MÅSTE köpa till det nya högre priset eller frysa
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Patrik440
M MrDizzy skrev:
Tycker inte att man kan säga "saltat på priset"
F fribygg skrev:
Vadå saltat?
Kunde skrivit "stekt på priset" istället eller rent utav bara "höjt priset" för det var det jag menade.

Saltat verkar vara något ni gick igång på i era trakter iaf. :thinking:
Två lerfigurer, en kock och en annan figur, i en leksaksbil, suggererar en spelad scen med mattema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Hörde idag av en vän att min lokala säljare ska höja priset till 6000 kr för en pall. När han får in ny leverans
 
Rediga priser på pellets just nu! Men jag antar att det är övriga Europa som dammsuger marknaden och så finns det inte billig bulk från Ryssland längre som stora förbrukare köper in.

För råvarubrist kan det väll endå inte vara! Sågverken har ju gått på övervarv senaste åren. Eller är det talldieseln som äter upp all produktion av spån?

Återigen så jävla skönt att vi sålde huset med pelletseldning.
 
L Lutte skrev:
Rediga priser på pellets just nu! Men jag antar att det är övriga Europa som dammsuger marknaden och så finns det inte billig bulk från Ryssland längre som stora förbrukare köper in.

För råvarubrist kan det väll endå inte vara! Sågverken har ju gått på övervarv senaste åren. Eller är det talldieseln som äter upp all produktion av spån?

Återigen så jävla skönt att vi sålde huset med pelletseldning.
Pelletstillverkning sker nog mha el skulle jag tro.
Drar elpriset iväg, drar pellets priset iväg

"Råvaran mals i en kvarn och matas sedan in i pressen som består av en matris. Matrisen är en stor metallring med många hål där spånet pressas in av roterande rullar. Med hjälp av spånets eget bindemedel, lignin och eventuell tillsättning av fukt så pressas spånet till stavar som sedan kapas i lagoma längder. Pelletsen blir väldigt varm av denna process och måste kylas för att bli hård och formstabil. Efter att spånrester sållats bort paketeras pelletsen i säckar. Säckarna lagras i torra utrymmen tills de körs ut till kund."

Kvarn, press, fläktar, pelletskap etc allt är nog eldrivet ska du se
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Fan klarar inte av att ha is i magen… Beställde just två pallar till så vi säkert klart vintern… Får lösa var jag ska förvara dem bara…. 4250 hemkört inom 6 veckor…

Känner mig som dom som hamstrade toapapper i starten av Corona

Nu kan jag slappna av denna vinter iaf
 
  • Gilla
Mattsson_Kode och 1 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Fan klarar inte av att ha is i magen… Beställde just två pallar till så vi säkert klart vintern… Får lösa var jag ska förvara dem bara…. 4250 hemkört inom 6 veckor…

Känner mig som dom som hamstrade toapapper i starten av Corona

Nu kan jag slappna av denna vinter iaf
Det tycker jag inte att du behöver göra.
Det var aldrig nån risk att toa-papperet skulle ens dubblas i pris. Pelletspriserna vet man ju inte var de tar vägen o värma huset måste man ju.
Hade du köpt 10pall och eg bara behöver två ... tja då hade du varit mer lika toa-pappers hamstrarna ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.