Vilka söta små vakthundar. ;)
 
Jag konstaterar bara att när jag, i elprisområde fyra, har ett fastpris på elen som gör att alla rörliga delar landar på 121 öre allt som allt (el och överföring), och pelletspriserna ser ut som de gör så förlorar jag rätt bra på pelletseldning i vinter, så det får bli elpatronerna i stället.
Skulle de strypa elen så får jag väl elda i vedspisen och kaminen, men då hade ju pannan ändå inte gått.
Kalkylblad med jämförelse av kostnaderna för pellets och el där elpatron visar lägre pris per kWh.
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
November 2021 1558:-/pallen på Bauhaus
Nu idag slut i lager, max en pall per köp och kostar 5236:-

Är en skaplig prishöjning, tänk om man själv kunde höja timdebiteringen lika mycket :thinking:
 
Hade man vetat det skulle man ju köpt en lastbil med pellets och lagrat tills nu.
 
T Taxture skrev:
November 2021 1558:-/pallen på Bauhaus
Nu idag slut i lager, max en pall per köp och kostar 5236:-

Är en skaplig prishöjning, tänk om man själv kunde höja timdebiteringen lika mycket :thinking:
Skapligt rån
 
T Taxture skrev:
November 2021 1558:-/pallen på Bauhaus
Nu idag slut i lager, max en pall per köp och kostar 5236:-

Är en skaplig prishöjning, tänk om man själv kunde höja timdebiteringen lika mycket :thinking:
tänk på att den pallen bara har 44 säckar också.........
 
Med de här priserna är jag förvånad att det går att sälja. Åtminstone i elprisområde 1 och 2 kan det knappast vara billigare med pellets än med el om man nu har elpatron i pellets pannan.
 
Frågan om vilken verkningsgrad man har just i sin panna blir ju en viktig parameter i kalkylen. Hur kan man beräkna den eller är det bar att gå på pannans specifikation?
 
nä det är väl bara i år det går.......nu har väl folk kommit på att de är för sent ute och är tvungna att ha. Samma priser till nästa år kan inte ge annat än att det installeras vad som helst för att slippa pellets.
 
  • Gilla
Thomas Letterkrantz
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä det är väl bara i år det går.......nu har väl folk kommit på att de är för sent ute och är tvungna att ha. Samma priser till nästa år kan inte ge annat än att det installeras vad som helst för att slippa pellets.
Jag tror att villaolja återkommer för de som har oljepannan kvar med den nivå vi sett el och pelletspriser i år.

Ska man installera nått nytt gäller det ju att man har energi tillförsen ordnad/priset bundet på rimligt lång tid så man ha möjlighet att skriva av en ny uppvärmningsanläggning, annars kan det ju gå lika illa som för den som satt in pellets de sista åren.
 
Ja pellets blir det inte att fortsätta med här iaf så länge priserna och leveranserna är som dom är. Tur man har ställt för allternativ.
Vedstapel under tak med en skottkärra framför på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapel av vedträn i en skogsglänta som alternativ bränslekälla till pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
rca1959 och 5 till
  • Laddar…
Jag slängde mina oljebrännare för inte så många år sen............två riktigt fina nyare Bentone. Men å andra sidan är tanken borta också............
 
Allan J Allan J skrev:
Frågan om vilken verkningsgrad man har just i sin panna blir ju en viktig parameter i kalkylen. Hur kan man beräkna den eller är det bar att gå på pannans specifikation?
Jag har sett flera fall där man generellt verkar räkna med 73 - 74 % som något snittvärde.
Har du en någorlunda ny panna, finjusterad brännare, kliniskt rengjord eldstad etc så kan du nog gå på pannans spec.
 
dof dof skrev:
Ja pellets blir det inte att fortsätta med här iaf så länge priserna och leveranserna är som dom är. Tur man har ställt för allternativ.
[bild]
[bild]
Jag visste inte att man fick posta porrbilder här.

Man lär sig nåt varje dag. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Behöver bara ”lite sågspån” så ska nog det här lösa sig
[bild]
Verkar ju ha fått riktigt bra betyg också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.