D Daniel 109 skrev:
Vad ska det ändras till menar du??
Det är väl 10-tusenkronorsfrågan som EU håller på att diskutera precis i detta nu. Du har väl inte sovit under en sten senaste 3 dagarna och missat att alla till slut konstaterar att prismodellen är helt uppåt väggarna?

* Alla förutom elbolagen kanske
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad ska det ändras till menar du??
En mindre volatil modell där inte enorma övervister skapas samtidigt som en viss marknadsmässighet som ger ett incitament att spara på el när det är ont om den... det tror jag iallafall är bra ingångsvärden.

Jag hoppas även att de kommer lägga en "premie" på stabil produktion som levererar 24/7 och att instabil produktion måste vara de som säkrar upp den premie som "dyr" reservproduktion kostar. Så borde det varit, men politikerna ville så gärna ha in vindkraften att de sket i det?

Exakt modell tror jag att varken du, jag eller någon annan härinne kan förutsäga, eftersom det troligtvis finns de som jobbat heltid med detta i flera år. Det vore imbecilt att tro att vi är bättre än dem. Men det är inte alls osannolikt att en modell som både gynnat poiltikers vindkraft och vissa elproducenter, trots den är kass ur konsumentens synvinkel (iallafall vid underskott) fått leva kvar. Så länge man tjänar pengar och ingen klagar så finns inget skäl att ändra.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Jag har hittills inte sett någon som presenterat en sådan modell, eller någon rimlig modell alls. Alla tycks vara överens om att nuvarande modell inte fungerar bra, men ingen tycks komma på något bättre.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har hittills inte sett någon som presenterat en sådan modell, eller någon rimlig modell alls. Alla tycks vara överens om att nuvarande modell inte fungerar bra, men ingen tycks komma på något bättre.
Var det inte nån Bengt som föreslog en reviderad modell? https://www.svd.se/a/rE0OkK/att-anvanda-el-ska-inte-vara-en-lyx-skriver-bengt-ekenstierna

Ursula är väl mer känd och vill också ändra modellen.
https://twitter.com/vonderleyen/status/1564233493764243456

Jag skrev till dig för nån vecka sen att jag trodde detta skulle ske snart, att krav på ändring kommer. Den som lever får se. Jag tror och hoppas samma sak fortfarande. Och jag tycker mig se att fler hoppar på tåget att modellen inte är bra. Men det krävs nog lite arbete att få fram en ny. Speciellt som jag misstänker det finns ganska många som bettat på elen och då många avtal som påverkas om den ändras. Detta är nog ett arbete för både ingenjörer, ekonomer och jurister. Tyvärr finns relativt få som har alla dessa strängar på sin lyra.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Lipsillar.

Dygnsmedeltemperaturen i januari varierar från 0 grader i sydligaste Skåne till -13/-15 grader i norra Norrlands inland, i vissa dalgångar ytterligare någon grad lägre.

Varför ska staten betala t folk som valt att gambla med rörligt pris????

Ska vi ge tillbaka pengar t folk som gamblat med aktier med??


Ni hade chansen att binda men ni valde att tjäna några kronor på rörligt ..
 
J JohanLun skrev:
Var det inte nån Bengt som föreslog en reviderad modell? [länk]

Ursula är väl mer känd och vill också ändra modellen.
[länk]

Jag skrev till dig för nån vecka sen att jag trodde detta skulle ske snart, att krav på ändring kommer. Den som lever får se. Jag tror och hoppas samma sak fortfarande. Och jag tycker mig se att fler hoppar på tåget att modellen inte är bra. Men det krävs nog lite arbete att få fram en ny. Speciellt som jag misstänker det finns ganska många som bettat på elen och då många avtal som påverkas om den ändras. Detta är nog ett arbete för både ingenjörer, ekonomer och jurister. Tyvärr finns relativt få som har alla dessa strängar på sin lyra.
Bengt har inte nämnt hur man ska lyckas separera marknaderna. Vem ska få sälja på vilken marknad? Har han något att komma med, eller vill ha bara synas?

Ursula har bara lyft problemet, inte nämnt något förslag på hur det ska lösas.
 
T Titagurgi skrev:
Lipsillar.

Dygnsmedeltemperaturen i januari varierar från 0 grader i sydligaste Skåne till -13/-15 grader i norra Norrlands inland, i vissa dalgångar ytterligare någon grad lägre.

Varför ska staten betala t folk som valt att gambla med rörligt pris????

Ska vi ge tillbaka pengar t folk som gamblat med aktier med??


Ni hade chansen att binda men ni valde att tjäna några kronor på rörligt ..
Även du kommer att behöva omförhandla ditt elavtal nån gång. Då kanske tre eller fem års bundet ligger på 2000 öre per kWh. Det är inte bara folk som alltid kört rörligt som drabbas.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Även du kommer att behöva omförhandla ditt elavtal nån gång. Då kanske tre eller fem års bundet ligger på 2000 öre per kWh. Det är inte bara folk som alltid kört rörligt som drabbas.
Dåligt argument.

Är de synd om er med rörlig ränta med???
 
T Titagurgi skrev:
Dåligt argument.

Är de synd om er med rörlig ränta med???
Om du haft tre år bundet som går ut idag, då? Ja, jag har bundet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Dåligt argument.

Är de synd om er med rörlig ränta med???
Jag vet inte om det var något argument direkt, mer ett konstaterande om att även långa löptider just är löptider och att dessa avtal behöver omförhandlas vid en tidpunkt eller annan. Vid vilken tidpunkt det antingen kan vara låga eller höga priser.

Men framförallt var väl mitt inlägg en underförstådd uppmaning till dig att visa empati gentemot andra människor och inte avfärda folk som sitter i klaveret som lipsillar som får skylla sig själv. Visst har alla eget ansvar men som betraktare behöver man inte peka finger åt andra och deras olycka.

PS. Jag har både väldigt förmånligt elavtal och låg, bunden ränta på huslånet, men det hindrar inte min kognitiva och empatiska förmåga för att ha förståelse för den sits som andra kan vara i. DS.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Vad ska det ändras till menar du??
Den ska självklart ändras från en modell som skapats för en energiöverskottssituation (och bara fungerar för detta), till antingen kortsiktigt en modell som fungerar för nuläget men helst en mer genomtänkt som kan fungera i alla väder.

Skulle detta absolut inte gå så får man väl öka regleringen och antingen återta produktionen eller tex låta svenska kraftnät förhandla om och köpa all el för vår del och sedan sälja den till oss.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
T Titagurgi skrev:
Dåligt argument.

Är de synd om er med rörlig ränta med???
De som har rörlig ränta betalar mindre, så varför skulle det vara synd om oss?
 
D djac skrev:
Den ska självklart ändras från en modell som skapats för en energiöverskottssituation (och bara fungerar för detta), till antingen kortsiktigt en modell som fungerar för nuläget men helst en mer genomtänkt som kan fungera i alla väder.

Skulle detta absolut inte gå så får man väl öka regleringen och antingen återta produktionen eller tex låta svenska kraftnät förhandla om och köpa all el för vår del och sedan sälja den till oss.
Jag, det låter ju bra att ändra till en modell som fungerar. Det tror jag alla håller med om. Men hur skulle den fungera? Det tycks ju inte finnas någon bättre variant, ingen presenterar något sådant. Det blir bara utryck som dina. Inget konkret.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag, det låter ju bra att ändra till en modell som fungerar. Det tror jag alla håller med om. Men hur skulle den fungera? Det tycks ju inte finnas någon bättre variant, ingen presenterar något sådant. Det blir bara utryck som dina. Inget konkret.
Att ingen på detta forum kommer att stå som arkitekter för framtidens elhandelsmodell kommer inte som en överraskning för mig. Det finns nog bättre grupper som redan nu har ett ganska bra hum om hur detta skulle kunna se ut!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag, det låter ju bra att ändra till en modell som fungerar. Det tror jag alla håller med om. Men hur skulle den fungera? Det tycks ju inte finnas någon bättre variant, ingen presenterar något sådant. Det blir bara utryck som dina. Inget konkret.
Ha lite tålamod. Rom byggdes inte på en dag, inte Forsmark eller elnätet heller...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.