Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Kan du vänligen berätta i vilket inlägg någon har skrivit det?
Du har ju tex janne ovan Jonathan skriver om storbak literally precis ovan dig
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fattar du trögt att det ändå påverkar. Finns massor exempel på det i tråden där löneutvecklingen hämmas pga facket. Ta tex Janne nedan
Ja men det beror ju på att företaget inte vill lägga till utöver avtalet det är väl int så svårt att förstå iaf så är det ju lätt att skylla på avtal. Och visst får en del utöver avtalet i bland ganska mycket
Om man inte hade några avtal då hade varken varken anställda eller företag något att förhålla sig till och då skulle ju jag just jag få mest alltid just jag. Fast oxå så kan svaret bli. Du kan sluta i dag vi skickar slutlön och glöm semesterersättningen. Jaja gå till en advokat du
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Finns folk här som har huvudet så högt upp i det blå och tror att alla företag självmant kommer betala ut bättre löner utan facket och inte tvärt om . Finns inget som hindrar att löner sänks. Och på vissa ställen kanske det inte finns så många arbetstillfällen utan du måste acceptera dåliga löner om man inte vill flytta oavsett hur duktig arbetare/ förhandlare du är. Men det är sånt Anders inte klarar av att se/ förstå
Han fattar int att varför skulle en företagare betala ut mer lön om han inte måste.
Jo kan ju vara någon väldigt viktigt arbete för någon person Men den är få sådana och då blir det begränsade anställningar
 
K kortis skrev:
Ja men det beror ju på att företaget inte vill lägga till utöver avtalet det är väl int så svårt att förstå iaf så är det ju lätt att skylla på avtal. Och visst får en del utöver avtalet i bland ganska mycket
Om man inte hade några avtal då hade varken varken anställda eller företag något att förhålla sig till och då skulle ju jag just jag få mest alltid just jag. Fast oxå så kan svaret bli. Du kan sluta i dag vi skickar slutlön och glöm semesterersättningen. Jaja gå till en advokat du
Problemet är att facket gör det svårare att löneförhandla individuellt med duktiga medarbetare och det hämmar lönerna. Återigen exakt de som janne pratade om tidigare i tråden.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är att facket gör det svårare att löneförhandla individuellt med duktiga medarbetare och det hämmar lönerna. Återigen exakt de som janne pratade om tidigare i tråden.
Men hur enkelt är det att förhandla timpriser som konsult med långa kontrakt?
Hänvisning till "konsultprisindex"?
Nu vill vi allt veta hur timtaxan ökat hos samma uppdragsgivare de senaste fem åren, är det kanhända lägre än för löntagarna :surprised:
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Men hur enkelt är det att förhandla timpriser som konsult med långa kontrakt?
Hänvisning till "konsultprisindex"?
Nu vill vi allt veta hur timtaxan ökat hos samma uppdragsgivare de senaste fem åren, är det kanhända lägre än för löntagarna :surprised:
Jag har ökat med 22% sedan 2016. Skulle kanske ha en 100 till i timmen om jag bytt uppdrag lite oftare. Men trivs
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har ju tex janne ovan Jonathan skriver om storbak literally precis ovan dig
Min tolkning av deras inlägg var inte att dom tyckte att det skulle vara så.
I janne jannes fall verkar det ju vara ett problem som ledningen är ointresserad av att ta tag i.

Jonathan har ju som arbetare all möjlighet att gå med i facket och påverka hur föreningen fungerar.
Dessutom så är det ju en förhandlingssak mellan honom och arbetsgivaren.

Jag vill fortfarande veta vilket inlägg någon skrivit att det är så det borde fungera.
 
N Niq skrev:
Min tolkning av deras inlägg var inte att dom tyckte att det skulle vara så.
I janne jannes fall verkar det ju vara ett problem som ledningen är ointresserad av att ta tag i.

Jonathan har ju som arbetare all möjlighet att gå med i facket och påverka hur föreningen fungerar.
Dessutom så är det ju en förhandlingssak mellan honom och arbetsgivaren.

Jag vill fortfarande veta vilket inlägg någon skrivit att det är så det borde fungera.
Janne skriver att det är svårt. Inte omöjligt det är sant. Men självfallet kommer det hämma lönerna om facket ställer sig på tvären konstant det fattar väl även du
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Janne skriver att det är svårt. Inte omöjligt det är sant. Men självfallet kommer det hämma lönerna om facket ställer sig på tvären konstant det fattar väl även du
Ja, det ser man ju i länder där fackföreningarna är svaga… :rofl::crysmile:

Betydligt högre löneläge för de flesta, och inga som går runt och tigger på gatorna i olika sjukdomsstadier…
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K
K kortis skrev:
Han fattar int att varför skulle en företagare betala ut mer lön om han inte måste.
Jo kan ju vara någon väldigt viktigt arbete för någon person Men den är få sådana och då blir det begränsade anställningar
Självklart vill en arbetsgivare betala så lite som möjligt och är det då friare tyglar för dem så kommer det blir sämre för arbetstagaren. Det finns inte särskilt många som är så viktiga i stort sett så går alla att ersätta . Är en väldigt liten del som är svåra att ersätta . Detta borde vara lätt att fatta tycker man
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ökat med 22% sedan 2016. Skulle kanske ha en 100 till i timmen om jag bytt uppdrag lite oftare. Men trivs
Så motsvarande runt 3% årlig löneökning för en anställd, rätt bra för samma arbetsuppgifter på samma ställe, men inte exceptionellt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
[

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Janne skriver att det är svårt. Inte omöjligt det är sant. Men självfallet kommer det hämma lönerna om facket ställer sig på tvären konstant det fattar väl även du
Ja särskilt eftersom det är i arbetsgivarens intresse att betala så låga löner som möjligt.

Den här frågan är väl mer till Janne. Är det facket centralt eller den lokala fackklubben som motverkar på hans arbetsplats?

Jag har sedan många år legat långt över lönen i kollektivavtalet och är medlem i facket. Mina arbetsgivare har alla haft kollektivavtal. Facket har inte haft några åsikter alls. Alla här har dessutom egna överenskommelser med arbetsgivaren och olika förmåner. Facket har inga åsikter om det heller.

Du har ännu inte svarat på min fråga i vilket inlägg
Någon påstår det här
QUOTE="AndersMalmgren, post: 4892045, member: 144446"]Det är helt sjuk att ni vänsterblivna tycker trötta medarbetare ska ha högre lön än de förtjänar samtidigt som driftiga och duktiga medarbetare ska ha sämre lön än de förtjänar. Man kräks lite i munnen[/QUOTE]
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Så motsvarande runt 3% årlig löneökning för en anställd, rätt bra för samma arbetsuppgifter på samma ställe, men inte exceptionellt.
Han skulle ha varit elektriker det hade nog lönat sig bättre men kanske hade blivit kortis
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Så motsvarande runt 3% årlig löneökning för en anställd, rätt bra för samma arbetsuppgifter på samma ställe, men inte exceptionellt.
När man ligger run 1100 - 1200 ex moms timmen som systemarkitekt så har man nått lite taket. Men nu med inflasionen så bör man ju se över det.

Eller go were bad programmers go to die: Projektledning :crysmile:
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När man ligger run 1100 - 1200 ex moms timmen som systemarkitekt så har man nått lite taket. Men nu med inflasionen så bör man ju se över det.

Eller go were bad programmers go to die: Projektledning :crysmile:
Tack för infon, jag har några som vill dra i mig en anställning som Enterprise Architect, men då vet jag att det inte är någon idé.
När jag körde eget på heltid 2014 - 2018 så låg jag mellan 1250-1540, men la av med det för att det blev för tråkiga uppdrag.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.