Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är nog snarare så att arbetsgivarföreningens medlemmar blir åthutade att hålla löneökningarna nere, inte facken. Så om arbetsgivaren är ansluten så spelar det kanske mindre roll om man är med i facket eller inte för löneutvecklingen. Men en aktiv lokal fackklubb blir då snarare en väktare för att lagar och avtal följs.
Detta gäller oavsett om löneavtalet är ett pottavtal eller processavtal med eller utan stupstock, det senare även benämnt sifferlöst avtal.
Just IT-avtalet är ett processavtal med stupstock, vilket innebär att om arbetsgivaren inte följer processen med individuell lönesättning efter årestation och befattning, så kan det lokala facket åberopa stupstocken. Då får alla den procentsats som står i stupstocken, vilket arbetsgivaren då enkelt kan undvika genom att sätta lön efter kriterier och inte snåla för mycket.
Varför då stupstock? Jo många företag klarar helt enkelt inte av att sköta sina löneprocesser och det finns exempel på amerikanskt ägda företag som ringt svenska HR-avdelningen och frågat "How little can we pay without being sued?"
Nu känner jag rätt många som suttit med i förhandlingsdelegationen för IT-avtalet och det finns många exempel på företag med så dåliga processer att alla medarbetare får samma procentsats i löneökning. Facket lokalt är de som påpekar att detta bryter mot intentionerna i avtalet. Snart central förhandling om sådant beteende hos Scania.

Själv hade jag två jobberbjudanden vid årsskiftet, båda från kollektivanslutna företag men bara ett av dem med aktivt lokalt fack. Jag valde det senare, lämnade ett oanslutet företag i IT-sektorn med lokaler vid Stureplan och fick mycket bättre villkor. Visserligen mycket färre AW och liknande, men lönelyftet lockade mer.
Det betyder bara att du är kass alternativt inte kan förhandla för dig själv. Ett icke anslutet företag kan alltid ge ut högre lön eftersom det inte finns några bromsklossar. De kan också ge ut mycket mindre lön till de som inte förtjänar det eftersom det inte finns några bromsklossar
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
En arbetsgivare är faktiskt inte lagligt tvingad att betala ut lön överhuvudtaget.
Det hade jag faktiskt ingen aning om, konstigt då man kan begära utmätning om man inte får sin lön och statlig lönegaranti gäller
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det betyder bara att du är kass alternativt inte kan förhandla för dig själv. Ett icke anslutet företag kan alltid ge ut högre lön eftersom det inte finns några bromsklossar. De kan också ge ut mycket mindre lön till de som inte förtjänar det eftersom det inte finns några bromsklossar
Nu är du ju där igen det finns inga begränsningar för hur mycket ett företag får betala i lön utöver avtalet. Fattar du trögt
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu är du ju där igen det finns inga begränsningar för hur mycket ett företag får betala i lön utöver avtalet. Fattar du trögt
Fattar du trögt att det ändå påverkar. Finns massor exempel på det i tråden där löneutvecklingen hämmas pga facket. Ta tex Janne nedan

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I min nuvarande roll som lönesättande chef på ett större företag ser jag bara problem med kollektivavtal och fackets ”löneförhandling”. Det gör det väldigt komplicerat att ge de yngre förmågor, som faktiskt visar framfötterna, större löneökningar än den skrattretande procenten vilket gör att de efter 2-3 år går vidare till andra företag och de som stannar kvar är dinosaurierna med så pass hög lön att 2% extra per år faktiskt ger klirr i kassan. De levererar dock ofta mindre än hälften av vad de yngre gör. Detta gäller IT-sektorn.
 
K
K kortis skrev:
Och om inte facken finns vad tvingar då företagen att betala ut anständiga löner, deras godhet?
Om två har samma kompetens och arbetar lika bra ska de väl ha samma lön
Finns folk här som har huvudet så högt upp i det blå och tror att alla företag självmant kommer betala ut bättre löner utan facket och inte tvärt om . Finns inget som hindrar att löner sänks. Och på vissa ställen kanske det inte finns så många arbetstillfällen utan du måste acceptera dåliga löner om man inte vill flytta oavsett hur duktig arbetare/ förhandlare du är. Men det är sånt Anders inte klarar av att se/ förstå
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Finns folk här som har huvudet så högt upp i det blå och tror att alla företag självmant kommer betala ut bättre löner utan facket och inte tvärt om . Finns inget som hindrar att löner sänks. Och på vissa ställen kanske det inte finns så många arbetstillfällen utan du måste acceptera dåliga löner om man inte vill flytta oavsett hur duktig arbetare/ förhandlare du är. Men det är sånt Anders inte klarar av att se/ förstå
Jag har ju för fan sagt precis det, vissa kommer få sämre lön och andra bättre lön. Lönen på ett fackanslutet företag spritt över medarbetare med samma arbetsuppgift tenderar att gå mot mitten medans det spretar mer på ett icke anslutet företag
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju för fan sagt precis det, vissa kommer få sämre lön och andra bättre lön. Lönen på ett fackanslutet företag spritt över medarbetare med samma arbetsuppgift tenderar att gå mot mitten medans det spretar mer på ett icke anslutet företag
Jag vet hur det är och funkar det behöver du inte förklara. Är din skeva bild av allt som jag mer ifrågasätter .
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Jag vet hur det är och funkar det behöver du inte förklara. Är din skeva bild av allt som jag mer ifrågasätter .
Ingen skev bild öht. Duktiga kommer ha bättre lön på ett icke anslutet företag, kassa individer kommer ha en lön de inte förtjänar på ett anslutet bolag och det kommer påverka de duktigas löner, de duktiga kommer sluta och enbart kassa kvar
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju för fan sagt precis det, vissa kommer få sämre lön och andra bättre lön. Lönen på ett fackanslutet företag spritt över medarbetare med samma arbetsuppgift tenderar att gå mot mitten medans det spretar mer på ett icke anslutet företag
Du skulle göra dig själv en tjänst genom att flytta till USA. Där har du ditt ”paradis”. Vi får verkligen hoppas att den modellen inte sprids…
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen skev bild öht. Duktiga kommer ha bättre lön på ett icke anslutet företag, kassa individer kommer ha en lön de inte förtjänar på ett anslutet bolag och det kommer påverka de duktigas löner, de duktiga kommer sluta och enbart kassa kvar
Så har det varit länge, har egen erfarenhet från en storbank. Gissa om jag jobbar kvar...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Den fackliga verksamheten med löneavtal osv är bra för de som vill gå till jobbet göra precis det som krävs och gå hem + att få lön. De hade garanterat fått det sämre utan facken och alla som tjänat på ett sånt scenario hade fått subventionera deras leverne genom skatten.

Däremot hämmar samma verksamhet ofta löneutvecklingen för de verkligt drivna och ambitiösa, som bryr sig om att vara bra på sitt jobb, tar mer ansvar än de behöver och vill framåt.

Vill väldigt tydligt säga att jag inte ser ner eller upp på den ena kategorin av människor och att jag vet hur det är att jobba på ett ställe där det är den avtalade lönen som gäller och utvecklingsmöjligheterna är små.

Men nu tycker jag, för egen del, att facken har spelat ut sin roll då jag vet vad jag är värd och hur jag ska få rätt betalt.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skulle göra dig själv en tjänst genom att flytta till USA. Där har du ditt ”paradis”. Vi får verkligen hoppas att den modellen inte sprids…
Det är helt sjuk att ni vänsterblivna tycker trötta medarbetare ska ha högre lön än de förtjänar samtidigt som driftiga och duktiga medarbetare ska ha sämre lön än de förtjänar. Man kräks lite i munnen
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det betyder bara att du är kass alternativt inte kan förhandla för dig själv. Ett icke anslutet företag kan alltid ge ut högre lön eftersom det inte finns några bromsklossar. De kan också ge ut mycket mindre lön till de som inte förtjänar det eftersom det inte finns några bromsklossar
Nja, jag förhandlade upp min ingångslön 20% över det lönetak arbetsgivaren tänkt sig.
De var villiga att betala mer p.g.a. av kompetens och erfarenhet, precis som det ska funka.
Sedan skadade det inte att ha två erbjudanden där de kunde få bjuda över varandra.
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen skev bild öht. Duktiga kommer ha bättre lön på ett icke anslutet företag, kassa individer kommer ha en lön de inte förtjänar på ett anslutet bolag och det kommer påverka de duktigas löner, de duktiga kommer sluta och enbart kassa kvar
Det är vad du tror kommer hända. Men inget du vet något säkert om alls. Funkar olika på olika ställen. Det kommer bli många fler företag som går åt negativa sidan och försöker pressa ner löner och på vissa ställen kanske det inte finns så många arbetsgivare att välja på och då får företagen där alldeles för mycket makt . För vill du inte flytta får du ta deras löner hur jävlar duktig du än är. Du kan väl åtminstone göra ett försök att måla upp lite olika scenarier i ditt huvud innan du börjar skriva massa. Vet att det är mycket begärt av dig
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är helt sjuk att ni vänsterblivna tycker trötta medarbetare ska ha högre lön än de förtjänar samtidigt som driftiga och duktiga medarbetare ska ha sämre lön än de förtjänar. Man kräks lite i munnen
Kan du vänligen berätta i vilket inlägg någon har skrivit det?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.