Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Absolut. Men vad innebär brun tunga? Fattar inte riktigt.
Det är ett skällsord för någon som fjäskar. Andemeningen är väl ungefär "den som slickar röv får brun tunga".

Såklart man kan få högre lön genom att fjäska och vara tjenis med chefen men även det motsatta stämmer.
Nog finns det allt arbetsplatser där hårt arbete, initiativförmåga och prestation över snittet resulterar i hög lön.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
O och en till skrev:
Det är ett skällsord för någon som fjäskar. Andemeningen är väl ungefär "den som slickar röv får brun tunga".

Såklart man kan få högre lön genom att fjäska och vara tjenis med chefen men även det motsatta stämmer.
Nog finns det allt arbetsplatser där hårt arbete, initiativförmåga och prestation över snittet resulterar i hög lön.
Fjäsk funkar dåligt för att öka lönen. Att sälja sig själv är bättre.
 
M mlb88 skrev:
Det är ändå fantastiskt vad få det är som inte klarar av att föra fram sina argument i en diskussion.

Förstår heller inte vad problemet skulle vara. Frågan är ju om det är värt pengarna att vara med i facket, inte vilken väg man tar till hög lön.
Frågan är väl hur man skor sig på de som är med i facket.
Och det är ju inte så ofta som de duktigaste får högst lön när inga avtal finns utan de med brunast tunga brukar leda. Det är ett argument men en del vill inte se det som sådant
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Absolut. Men vad innebär brun tunga? Fattar inte riktigt.
Sug på den du
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fjäsk funkar dåligt för att öka lönen. Att sälja sig själv är bättre.
Det är ju bara slavar som är sålda och sådana finns ju i övermått i Sverige men brukar förekomma i branscher där organiserad brottslighet är framträdande
 
Att folk som "fjäskar" har hög lön är bara ursäkter från någon som underpresterar
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
K kortis skrev:
Frågan är väl hur man skor sig på de som är med i facket.
Och det är ju inte så ofta som de duktigaste får högst lön när inga avtal finns utan de med brunast tunga brukar leda. Det är ett argument men en del vill inte se det som sådant
Det är väll ingen som skor sig på de som är med i facket. I så fall gör ju inte facket sitt jobb och då är det snarare så att de som jobbar för facket gör ett undermåligt jobb och i själva verket skor sig på betalande medlemmars hårt förvärvade pengar.

Det var fantastiskt snällt av dig att utveckla ditt argument ang brun tunga.

Jag har fått mina löneökningar pga införlivade högt uppsatta mål iaf.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Det är väll ingen som skor sig på de som är med i facket. I så fall gör ju inte facket sitt jobb och då är det snarare så att de som jobbar för facket gör ett undermåligt jobb och i själva verket skor sig på betalande medlemmars hårt förvärvade pengar.

Det var fantastiskt snällt av dig att utveckla ditt argument ang brun tunga.

Jag har fått mina löneökningar pga införlivade högt uppsatta mål iaf.
Och hur vet du hur mycket du skulle ha fött i lön om inte facket hade förhandlat om löner.
Varför skulle någon ex hantverkare få låt oss säga mer än 70kr/Tim el kanske 50kr och då behöva två arbeten.
Varför skulle någon arbetsgivare betala mer än absolut nödvändigt.
Man kan ju se sig omkring i de länder som har starka arbetsgivare men få och klena fackföreningar. Hitta några där det är lika bra löner som här och ett lika bra samhälle rent generellt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och hur vet du hur mycket du skulle ha fött i lön om inte facket hade förhandlat om löner.
Varför skulle någon ex hantverkare få låt oss säga mer än 70kr/Tim el kanske 50kr och då behöva två arbeten.
Varför skulle någon arbetsgivare betala mer än absolut nödvändigt.
Man kan ju se sig omkring i de länder som har starka arbetsgivare men få och klena fackföreningar. Hitta några där det är lika bra löner som här och ett lika bra samhälle rent generellt.
Nej de betalar inte mer än vad de tycker är nödvändig. Men en duktig medarbetare sätter den gränsen högre än en fackrepresentant
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och hur vet du hur mycket du skulle ha fött i lön om inte facket hade förhandlat om löner.
Varför skulle någon ex hantverkare få låt oss säga mer än 70kr/Tim el kanske 50kr och då behöva två arbeten.
Varför skulle någon arbetsgivare betala mer än absolut nödvändigt.
Man kan ju se sig omkring i de länder som har starka arbetsgivare men få och klena fackföreningar. Hitta några där det är lika bra löner som här och ett lika bra samhälle rent generellt.
Det kan jag såklart inte veta men min erfarenhet av att löneförhandla har entydigt visat att allt facket har gjort är att försöka jämna ut lönen mellan arbetstagare med samma kompetens. Således måste svaret vara att det hade gjorts bättre utan facket, men det är såklart min subjektiva åsikt.

Jag tror inte att arbetsmarknaden och svenskarnas säkerhet, i form av en ”grundlön” som alla större arbetsgivare antagit genom att tillåta facklig verksamhet, hade varit bättre utan facken men man kan inte blunda för att utvecklingen stagnerat och snart har de spelat ut sin roll.

Därför tycker inte jag att facket, längre, är värt pengarna. Vilket var den ursprungliga frågan i tråden.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det är bättre i Sverige när man fångar det först när det är för sent. Men vi kanske kan återgå till kärnämnet?

edit: för att avsluta med något positivt så åkte vi in akut med min sambo för hon hade så ont i huvudet att hon itne visste var hon skulle ta vägen. Och de stoppade in henne i magnetkameran direkt.
Vad fick ni betala för den undersökningen?
Retorisk fråga.
Hoppas verkligen att du inte är en av dom som klagar över höga skatter. Vi får ju faktiskt något för det vi betalar i skatt ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade ju själv gjort processen kort med läkaren. 100 kakor till Hells Angels och en ståplats till en läkare i nybroviken
Jaså, är det sådana kontakter du ligger inne med?
Den kommentaren visar på din argumentationsnivå :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vad fick ni betala för den undersökningen?
Retorisk fråga.
Hoppas verkligen att du inte är en av dom som klagar över höga skatter. Vi får ju faktiskt något för det vi betalar i skatt ;)
Ett rätt gör inte 15 orätt rätt
 
Vilka är de 15 orätta som det gäller?
Sen vad mer finns det som är rätt i samhället?
Har vi då övervägande orätt eller?
 
Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer pepp blir jag på att fortsätta vara med i "mitt" LO-förbund. Det kommer så himla många bra argument för fack-medlemskap, även om det antagligen inte är syftet.

Hoppas LO, Saco, TCO och Syndikalisterna skickar julkort till sin bästa medlemsvärvare på en viss ganska fancy adress i huvudstaden :rofl:!
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.