C Cambudgie skrev:
Mycket sevärd

[media]
Fortsätt gärna eldiskussionen efter att ni sett hela klippet. (y)
Då har ni åtminstone faktan och grundförutsättningar för en vettig dialog och risken för killgissningar borde minska drastiskt.
En mycket bra föreläsning men det märks att mannen har en egen agenda. Som alla andra. Men det bra ändå att sprida lite kundskap. Det är tillräckligt svårt för allmänheten att skilja vad som är vel ellr sant i mannens anförande. Jag har lyssnat på många proffessorer i mitt yrkesliv för att tappa respekten.
 
Magnus E K
70% av kablarnas kapacitet måste tilldelas marknaden (med vissa undantag av tekniska skäl) är definitivt inte samma sak som att 70% av produktionen måste exporteras.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
70% av kablarnas kapacitet måste tilldelas marknaden (med vissa undantag av tekniska skäl) är definitivt inte samma sak som att 70% av produktionen måste exporteras.
Ah, då missuppfattade jag (jag trodde dock inte att 70% MÅSTE exporteras, utan att 70% skulle vara tillgängligt för export, men det var ju då också fel). Det var ju en herrans tur, så tack för rättningen!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
  • Arg
Dilato
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
[länk]

Nu är det på allvar, se till och börja förbereda det som går
Tack, jo, men jag antar att vi överlever, och worst case har vi en buffert som klarar vinterns räkningar. Tyvärr hör vi till dem vars fasta elpris går ut precis just nu i vinter; vi klarar ju oss ändå, men man önskar att man bundit på tre år. Samtidigt är det lätt att vara efterklok. Det är väl dags att leta efter solceller (väntetid 2 år?) eventuellt sätta upp ett vindkraftverk på tomten, och hoppas att det underlättar läget något för nästa år.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Z Zimeon skrev:
Tack, jo, men jag antar att vi överlever, och worst case har vi en buffert som klarar vinterns räkningar. Tyvärr hör vi till dem vars fasta elpris går ut precis just nu i vinter; vi klarar ju oss ändå, men man önskar att man bundit på tre år. Samtidigt är det lätt att vara efterklok. Det är väl dags att leta efter solceller (väntetid 2 år?) eventuellt sätta upp ett vindkraftverk på tomten, och hoppas att det underlättar läget något för nästa år.
Samma för oss! Hur tänker ni kring nytt avtal?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Samma för oss! Hur tänker ni kring nytt avtal?
Funderade på om man skulle hoppa på timpriståget... Enligt folk i den här tråden är det ju mest min värmepanna som kommer att vara skurken, och den kan jag ju i så fall ställa in att bara arbeta på natten. Så får man duscha på morgonen och helt enkelt nöja sig med ljummet vatten på kvällen. Samma med uppvärmningen av huset, dra på under natten och sen låta termostaten stå på 15 grader under dagarna.

Dock vet jag inte riktigt hur det ska funka, och jag gillar inte riktigt tanken på att behöva gå och vakta spotpriset stup i kvarten. Jag känner mig själv, och vet att jag kommer att kolla på den JÄMT och det kommer att äta upp livsglädje. Att slippa det kan lätt vara värt en femhundring i månaden, men ligger skillnaden på 3000, så är det förstås värt att göra en ansträngning. Och det låter ju som om det definitivt kan bli besparningar på många tusenlappar att se till att hålla sig lågt. Och samtidigt, att binda på 3 år ger ett lägre genomsnittspris på dagen, och man framförallt SLIPPER ATT BRY SIG och vet vad man kommer att få i räkningen. Så det är svårt att välja helt. Faktiskt.

(Och i ärlighetens namn tycker jag det är felaktig samhällspolitik att slänga det här på den enstaka privatpersonen. Hur i helskotta ska man begära att var och envar ska sätta sig in i den här soppan? Hur insatt är jag i något så komplext som spådomar om energipriset? Helt plötsligt ska det vara värt 100 lax att ha bundit sitt elpris på 3 år för 1 år sen, och nu kan det avtal man väljer avgöra en smärre förmögenhet. Känns inte som att det är effektivt att köra ett sånt lotteri på befolkningen. Jag är inte vänstervriden, men skulle faktiskt hellre vilja ha tillbaka Elverket. Deras högsta prio skulle ju (gissningsvis) vara att Sverige får sin el, inte att suga ut så mycket av möjligt från sina kunder.)
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Z Zimeon skrev:
Tack, jo, men jag antar att vi överlever, och worst case har vi en buffert som klarar vinterns räkningar. Tyvärr hör vi till dem vars fasta elpris går ut precis just nu i vinter; vi klarar ju oss ändå, men man önskar att man bundit på tre år. Samtidigt är det lätt att vara efterklok. Det är väl dags att leta efter solceller (väntetid 2 år?) eventuellt sätta upp ett vindkraftverk på tomten, och hoppas att det underlättar läget något för nästa år.
Kollegan ska beställa solceller nu. Han har garanti på montering i februari via svea solar tror jag det var. Antingen har de lager eller en bra kontakt.
 
H Heby78 skrev:
Det du skriver låter inget vidare eller trevlig för familjen! Min största fråga är om det är så illa ställt i stugorna redan att varje kWh behöver räknas?

Kanske ni kan se över bilbehovet, behövs två nya bilar eller kan det vara förmånligare att åka skuldfria bilar på fossilbränsle? Du skriver dessutom att ni laddar bilarna på nätterna när kWh priset är lågt, kanske ni inte åker så långt att elbil lönar sig kontra skuldfria fosilbilar.
Du kanske svarar på fel inlägg? Vi har inte timpris så jag laddar elbilen när jag har lust :p

Sedan är ni som tur är inte i en situation där elpriset som det ser ut nu kommer ha sådan katastrofal påverkan som för många som har det knapert.

Med det sagt är det väldigt intressant
 
R
Dalbotant Dalbotant skrev:
Med honom följde också en massa elektronik, NAS, div routrar, servrar, loggningsgrejer och jag vet inte allt. Är en hel maskinpark med blinkande lampor bredvid elskåpet nu och jag vill inte gissa hur mycket det där drar.
Tur att jag tycker om karln ändå för jädrar vad jag hade sparat på elen utom honom. :whistle:
Nu är det ju så att har man bara hyffsat nya saker så drar de inte så mycket, sätt en enkel energimätare på alla sakerna så ser ni i realtid vad de drar.

Mitt serverrack i garaget med router, switchar, poe injektors. konverters, server, speldatorn, diverse raspberrys, förstärkare där allt utom förstärkaren står på dygnet runt (den slås på när den ska användas) så drar hela racket runt 120w.

Naturligtvis så går det det upp rejält när jag spelar/belastar grejorna.
Samtidigt så hjälper det till att hålla garaget över 10grader på vintern så värmen går inte till spillo.
 
R Rkarlsson skrev:
Kollegan ska beställa solceller nu. Han har garanti på montering i februari via svea solar tror jag det var. Antingen har de lager eller en bra kontakt.
Det låter ju hoppfullt. Budget för solceller torde vi ha, allt till trots.
 
Z Zimeon skrev:
Det låter ju hoppfullt. Budget för solceller torde vi ha, allt till trots.
Ja förhoppningsvis kan folk som vill ha få innan nästa sommar. Själv väntar jag nog till 2024, och byter taket 2023 om jag har några pengar alls över :p
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vi har inte timpris så jag laddar elbilen när jag har lust :p
Detta är så idiotiskt dumt så jag vet inte ens vart jag ska börja.

Det är precis som en hyresgäst som säger, "vattnet ingår i hyran så jag kan slösa hur mycket jag vill".

Låt mig utveckla. Ditt lokala elbolag köper in elen till spotpris och säljer elen till fastpris till dig. Om du istället skulle ladda bilen och styra om övriga stora förbrukare till natten gör det att ditt elbolag fortsättningsvis kan hålla ett lågt fast pris till dig. Väljer du istället att endast förbruka el på dom dyraste timmarna så kommer elbolaget till slut bli tvunget att höja ditt fasta pris.

Sen har vi oxå argumentet om att när priset är dyrt så är det trångt i elnätet, försök vara lite närande istället för tärande på systemet.

Och sista argumentet, dyr el är oftast = smutsig el. Billig el är miljövänligare el.
 
  • Gilla
Skogslangtan och 1 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Detta är så idiotiskt dumt så jag vet inte ens vart jag ska börja.

Det är precis som en hyresgäst som säger, "vattnet ingår i hyran så jag kan slösa hur mycket jag vill".

Låt mig utveckla. Ditt lokala elbolag köper in elen till spotpris och säljer elen till fastpris till dig. Om du istället skulle ladda bilen och styra om övriga stora förbrukare till natten gör det att ditt elbolag fortsättningsvis kan hålla ett lågt fast pris till dig. Väljer du istället att endast förbruka el på dom dyraste timmarna så kommer elbolaget till slut bli tvunget att höja ditt fasta pris.

Sen har vi oxå argumentet om att när priset är dyrt så är det trångt i elnätet, försök vara lite närande istället för tärande på systemet.

Och sista argumentet, dyr el är oftast = smutsig el. Billig el är miljövänligare el.
Fast det är väl så fasta priser fungerar? Du kan ju argumentera som du gör mot bacon om du vill, som också handlas på spot.

Notera att jag inte sa konsumera hur mycket jag vill, utan konsumera när jag vill. Sedan är det klart att jag får betala för den hedgen, vilket leder till högre kostnad som drar ner konsumtionen.

Ok?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Fast det är väl så fasta priser fungerar? Du kan ju argumentera som du gör mot bacon om du vill, som också handlas på spot.

Notera att jag inte sa konsumera hur mycket jag vill, utan konsumera när jag vill. Sedan är det klart att jag får betala för den hedgen, vilket leder till högre kostnad som drar ner konsumtionen.

Ok?
Och tack vare de som resonerar som dig kan nätet komma och tappa balansen, med nerstängning som följd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.