Hej.

Jag har under de senaste månaderna försökt sälja vårt hus. Då vi innan sommaren köpte ett hus så har vi försökt sälja vårat nuvarande.
Som marknaden ser ut så har det inte varit jätte smidigt och vi hade idag vår 4:de visning. Mäklaren är fullt införstådd med vår situation.

jag har kameror hemma och har för vana att följa visningarna ”live”.

Ett utav sällskapen berättar att de bor i tvåplanshus och vill flytta till ett enplanshus som vårat är.

Då säger mäklaren att hon känner till någon som inte ännu har annonserat sitt enplanshus till försäljning och de är ute efter ett tvåplanshus. Sedan forsätter mäklaren att beskriva huset, området osv.

Det kändes att istället för att berätta om vårat hus så flyttar hon fokus till ett annat objekt.

Jag hade inte haft något emot att hon försökt med det andra objektet efter det att hon kontaktar dem imorgon och de eventuellt tackar nej till vårat hus…

Hur hade ni reagerat på denna situation?
 
  • Gilla
Utopiazz
  • Laddar…
Hur ska du kunna reagera över huvud taget utan att avslöja att du spionerat på din egen visning? Släpp det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
Du tycler alltså att det är ok att spionera både på mäklaren och spekulanter?

Känns som ett betydligt större övertramp än att mäklaren talar om ett annat hus på visningen........

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du tycler alltså att det är ok att spionera både på mäklaren och spekulanter?

Känns som ett betydligt större övertramp än att mäklaren talar om ett annat hus på visningen........

/Krille

Spionera? Sitter skyltar att det finns kameror och mäklarn vet även hon om det?!
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Hur ska du kunna reagera över huvud taget utan att avslöja att du spionerat på din egen visning? Släpp det.
sitter skyltar samt att mäklaren vet att vi följer visningarna
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
sitter skyltar samt att mäklaren vet att vi följer visningarna
Menade inte bokstavligen.

Hur som helst är det vanligt att mäklare tipsar om andra objekt. Håller dock med om att det kanske inte är något jag skulle uppskatta själv som säljare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också bli väldigt upprörd. Mäklaren såg en möjlighet att få in den spekulanten som säljare. Det är inte ens säkert att det andra "kommande" huset existerade. Men oavsett så skall mäklaren inte marknadsföra vare sig andra objekt eller sina tjänster på visningen av ert hus.

Jag har visserligen själv ibland frågat en mäklare på visning om de har några andra liknande objekt på gång. Men det är i ett läge där jag tror jag visat tydligt att jag inte är intresserad av det som visas just nu.
 
  • Gilla
nissebrun och 5 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
Spionera? Sitter skyltar att det finns kameror och mäklarn vet även hon om det?!
Sitter ju skyltar på de flesta hus som har larm - varken spekulanter eller privata gäster lär uppskatta om du sitter och följer dem när de är på besök även om det inte är olagligt.

Du kan ju testa att kontakta spekulanterna direkt och berätta om vad du såg och hörde på visningen via övervakningskameran och se hur de reagerar ;)

Om mäklaren har sagt att det är ok så är det väl bara att ni kontaktar henne och frågar varför hon agerade som hon gjorde?

/Krille
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
P
Tänk istället åt andra hållet.
Vad tycker du om att mäklaren pratar om ert hus vid en visning av ett annat hus? Tycker du denne ska göra det eller inte?
Ska mäklaren förmedla bostäder eller just bara sälja just ert hus?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Vilken sorts arvode har ni? Har mäklaren bonus om de kommer över ett vist pris?
 
Beror på. Kan det vara information här som inte framgår om hur diskussionen gick?

Tänker själv när jag var på visning som spekulant och jag diskuterade med mäklaren om att detta hus inte var helt hundra för oss. Då tipsade han om ett annat hus vilket känns helt rimligt.

Men om det pratades så som du beskriver, att direkt tipsa om ett annat hus helt utan anledning utan att spekulanten antytt att ert hus inte är för dem... Då känns det ju märkligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Tänk istället åt andra hållet.
Vad tycker du om att mäklaren pratar om ert hus vid en visning av ett annat hus? Tycker du denne ska göra det eller inte?
Ska mäklaren förmedla bostäder eller just bara sälja just ert hus?
Under en visning ska naturligtvis en mäklare enbart tala om det hus det då gäller. Inget annat är okej!
Enda undantaget, är väl då i en situation, likt det "hempularen" nämnde".
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Om det är hela konversationen och det inte finns något som påverkar så är det förjävligt agerande av mäklaren. Ni bör fråga mäklaren vad som hände och anmäla det för det.

Sen måste jag erkänna att även om det finns skyltar om kamera i huset så hade jag nog inte tänkt tanken att någon övervakade en visning med hjälp av kameror och att dessa kameror även spelade in ljud. Hade jag som spekulant vetat om att säljaren kameraövervakade och lyssnade på vad som sades på visningen så hade jag troligen inte åkt på visningen. Ska säljaren ändå vara med så kan det skyltad tydligare eller så kan säljaren stå på plats.
 
  • Gilla
a.h.b och 9 till
  • Laddar…
Jag har på visning diskuterat andra objekt med mäklaren, då jag varit tydlig med att huset som visades inte var för oss. Det tyckte jag inte var konstigt, det var en kort dialog också.

Om paret du beskriver inte hade uttalat sig negativt om erat hus hade jag helt klart tyckt det var konstigt att mäklarens fokus låg på ett annat objekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.