ErikT0 ErikT0 skrev:
Jag håller helt med, jag tycker att diskussionen om kärnavfall helt saknas idag. Vi kanske får billig el ett sekel, men sen ska de framtida generationerna ta hand om vårt kärnavfall i kanske 100 000 år.
Ja, det kan tyckas vara ett problem. Men i realiteten är det inget skäl att inte bygga mer kärnkraftverk eftersom vi redan har kärnavfall.

Våra framtida generationer är redan i en situation där de behöver ta hand om vårt kärnavfall. Det hålet har vi redan grävt och till skillnad med t.ex. CO2 utsläpp så innebär ytterligare kärnavfall inte en särskilt mycket sämre situation för framtida generationer. Mängderna är dessutom mycket mycket små.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M
ErikT0 ErikT0 skrev:
Jag håller helt med, jag tycker att diskussionen om kärnavfall helt saknas idag. Vi kanske får billig el ett sekel, men sen ska de framtida generationerna ta hand om vårt kärnavfall i kanske 100 000 år.
Var får du 100 000 år ifrån? Det är en helt orealistisk siffra.
https://folkungen.se/allt-du-kan-tankas-vilja-veta-om-karnavfall/
 
  • Gilla
  • Wow
Pjer Polanski och 3 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Ja, det kan tyckas vara ett problem. Men i realiteten är det inget skäl att inte bygga mer kärnkraftverk eftersom vi redan har kärnavfall.

Våra framtida generationer är redan i en situation där de behöver ta hand om vårt kärnavfall. Det hålet har vi redan grävt och till skillnad med t.ex. CO2 utsläpp så innebär ytterligare kärnavfall inte en särskilt mycket sämre situation för framtida generationer. Mängderna är dessutom mycket mycket små.
Jo håller med, lite mer avfall gör ingen skillnad. Därför tycker jag inte att vi borde lägga ner den kärnkraft vi har idag. Men jag ser helst inte att vi bygger mer. Men håller med om att CO2 är ett mycket större problem.
 
M
ErikT0 ErikT0 skrev:
Det är vad SKB dimensionerat sitt slutförvar för.

[länk]

[länk]
Ja och att det är helt orealistiskt hade du fått reda på om du orkat läsa artikeln jag postade länk till.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M mnils skrev:
Ja och att det är helt orealistiskt hade du fått reda på om du orkat läsa artikeln jag postade länk till.
Jo jag håller på att läsa, ville i alla fall dela mina källor.
 
C cotillion skrev:
Ja, det kan tyckas vara ett problem. Men i realiteten är det inget skäl att inte bygga mer kärnkraftverk eftersom vi redan har kärnavfall.

Våra framtida generationer är redan i en situation där de behöver ta hand om vårt kärnavfall. Det hålet har vi redan grävt och till skillnad med t.ex. CO2 utsläpp så innebär ytterligare kärnavfall inte en särskilt mycket sämre situation för framtida generationer. Mängderna är dessutom mycket mycket små.
Bara eftersom problemet existerar redan idag, kan man inte bara fortsatta att försämra problemet. Jag instämma att det är ett dålig idé att i dagsläget lägger ned existerande kärnkraftverk, eftersom vi behöver el nu (och de flesta partier tycker likadent). Men att bygga nya kärnkraftverk är ansvarslös avseende ekonomi, systemteknik av (framtidens) el-nätet, och hållbar utveckling.
 
Det är inte kärnkraften som är problemet, det är utformningen av marknaden.

Nu ligger också Ringhals 4 nere. Och i Finland verkar man inte klara av att trycka på strömbrytaren till olkiluoto tre.

Är jag den enda som begripit att elbolagen medvetet kört ner kapaciteten? Ingen annan som begriper att det är frågan om marknadsmanipulation? När ett elbolag kör på 60-70% kapacitet och kan sälja för 500% vinst varfor skulle dom starta resten av kapaciteten och riskera att vinsten sjunker till några få procent? Dom tjänar ju pengar på att hålla baskraften på en låg nivå.
 
  • Gilla
Noll koll och 4 till
  • Laddar…
C curzondax skrev:
Bara eftersom problemet existerar redan idag, kan man inte bara fortsatta att försämra problemet. Jag instämma att det är ett dålig idé att i dagsläget lägger ned existerande kärnkraftverk, eftersom vi behöver el nu (och de flesta partier tycker likadent). Men att bygga nya kärnkraftverk är ansvarslös avseende ekonomi, systemteknik av (framtidens) el-nätet, och hållbar utveckling.
Det är just det. Problemet blir inte värre av att vi skapar mer kärnavfall eftersom vi redan har det. Om man behöver vakta en eller två simbassänger förändrar inte direkt situationen för kommande generationer.

Kärnkraft idag handlar mest om att rädda personer fattar dåliga beslut.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
1. Nja, vi har höga energipriser för att några idioter valt att göra sig beroende av gas från världens sämsta skitland. Det borde inte vara någon nyhet att putler är en opålitlig fiende till den civiliserade delen av världen.

2. Nej, att däremot lägga planerbar energi på ett fåtal stora producenter som dessutom ligger tillräckligt nära i ålder för att gå sönder ungefär samtidigt är dumt. Om energin kommer från att klyva atomer, bränna kol, eller spola vatten spelar ingen roll,
 
F Finndjävel skrev:
Det är inte kärnkraften som är problemet, det är utformningen av marknaden.

Nu ligger också Ringhals 4 nere. Och i Finland verkar man inte klara av att trycka på strömbrytaren till olkiluoto tre.

Är jag den enda som begripit att elbolagen medvetet kört ner kapaciteten? Ingen annan som begriper att det är frågan om marknadsmanipulation? När ett elbolag kör på 60-70% kapacitet och kan sälja för 500% vinst varfor skulle dom starta resten av kapaciteten och riskera att vinsten sjunker till några få procent? Dom tjänar ju pengar på att hålla baskraften på en låg nivå.
Återigen ett argument för ett el system med manga små (oberoende) producenter, eftersom då finns utan "stor-player" som äga de stora kraftverken ingen mullighet att "manipulerar" kapaciteten.

Men seriös tror jag inte att Vattenvall manipulerar el marknaden. a) är vattenvall ett statlig företag, och Vattenvalls VD vill säkert gärna behålla hennes tjänst, och b) är gas-kraftverk som bestämma prisen i Europa just nu, och med el producerat i kärnkraft tjänar vattenfall kraftig pengar.
 
C curzondax skrev:
Där finns två huvudproblem som orsakar de höga elpriserna i dagsläge:
1. En idiot som inledde en krig i Europa och
2. Opålitligheten av kärnkraftverk!!


I Frankrike är det 32 av 56 kärnreaktorer som inte är i drift pga. korrosions-skador.
Och idag kommer meldingen at Ringhals 4 kommer att blir avstängt under 3 månader, pga. av "en komponent gått sönder".

[länk]
[länk]

Vilka partier igen tycker att det är en bra idé att satsa på kärnkraft som lösningen av våra energiproblem?

Från system-ingenjörsperspektiv är att satsa på kärnkraft en mycket dårlig idé! Med kärnkraft skaper man "single-point of failures" i el-systemet. Mycket bättre är att satsa på enkla och fördelade el-produktion som är snabb tillgänglig nu: Solpaneler, vindkraft, batterikraftverk, bidirektionell koppling av el-bilar (som så kan används som batteri i el-nätet).

Jag hoppas att man snart forstår i politik att vi måste hitta en lösning nu (och inte i 17 år, som var tiden för att bygga kärnkraft Olkiluoto 3 i Finland (2005- 2022).
Nja, visst stämmer det att det är två av anledningarna till de höga elpriserna men jag tycker det talas alldeles för lite om anledning nummer 3 - dvs OPECs dominerande ställning och avsaknaden av konkurrens på oljemarknaden. Visst ur miljöperspektiv är det ingen höjdare att fylla behovet av energi med oljeeldade kraftverk. Men det höga priset på olja drar med sig högre priser på alla andra energislag. Och det är ingen hejd på vinsterna som görs i denna OPEC kontrollerade marknad - bara Saudiarabiska Aramco gick med smått otroliga 40 Miljarder dollar i vinst under bara första kvartalet i år. En ökning med 82% sen förra året. Å då är Aramco bara ett exempel av många oljebolag runt om i världen. Det är väldigt tydligt att det finns många länder som är vinnare av Rysslands krig och som inte har nåt emot att det går lite sämre för europa...
 
G gusvo085 skrev:
Helt rätt! Dom som säger att kärnkraften är stabil är helt ute och cyklar. Det är stora känsliga verk som ofta blir stående och då är påverkan enorm. Sen har vi ju hela avfallsproblemet och risken. Dyrt och långsamt oxå. Kärnkraftdebatten har ju inte i nuvarande energikris (som inte är en energikris, utan ett prisbeslut av politikerna och svenska kraftnät) att göra. Det tar minst 15 år att bygga nytt, och på den tiden har vi lyckats bygga ut sol och vind så mycket att det är överspelat. Historien har sin gång, och kärnkraften är passerad...
Risken? Vilken risk? Kärnkraft är energiformen med lägst dödlighet, betydligt lägre än både vind- och solkraft.
Och det lär ta mer än 15 år innan vi har ett vettigt sätt att lagra vind- och solkraft för de tillfällen då varken vinden blåser eller solen lyser.

Hade man inte lagt ner kärnkraften hade vi haft en stabil energiförsörjning idag. Och vem som kom på den puckade idén att låta den dyrast producerade elen bestämma priset på all el borde hudflängas.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C curzondax skrev:
Återigen ett argument för ett el system med manga små (oberoende) producenter, eftersom då finns utan "stor-player" som äga de stora kraftverken ingen mullighet att "manipulerar" kapaciteten.

Men seriös tror jag inte att Vattenvall manipulerar el marknaden. a) är vattenvall ett statlig företag, och Vattenvalls VD vill säkert gärna behålla hennes tjänst, och b) är gas-kraftverk som bestämma prisen i Europa just nu, och med el producerat i kärnkraft tjänar vattenfall kraftig pengar.
Fast varför är det då som minst ansökningar om ex. vindkraft till SE4 som har högst elpriser? Om OL3 är betald på 6 år i Finland kan man ju tycka att fler skulle vilja bygga i SE4 än SE1, men så är det inte.
 
ErikT0 ErikT0 skrev:
Jag håller helt med, jag tycker att diskussionen om kärnavfall helt saknas idag. Vi kanske får billig el ett sekel, men sen ska de framtida generationerna ta hand om vårt kärnavfall i kanske 100 000 år.
Då är all annan skit som vi slänger omkring oss utan att placera på ett säkert ställe ett bra mycket större problem. Plaster, koldioxid, PFAS, tungmetaller m.m. Det är ett problem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.