A
T Tessebubblan80 skrev:
Budgivningen togs om igår då han som trissat upp priset inte hade lånelöfte. Han la sig på 300 000:- och då trodde ju vi att vi kammat hem vinsten. Men i stället började budgivare 1 (som för en vecka sedan la sig på 270 000:) att buda som en galning. Han bara slängde in bud och vi valde att stanna vid 350 000:- så han kammade hem huset för 360 00”:- till vår stora sorg. Tycker det är lite märkligt att någon som förra veckan tog god tid på sig med bud och som stannade mycket tidigt plötsligt kastar in bud och lägger 90 000:- över vad han var beredd till förra veckan. Misstänker att budgivare 1 är bulvan. Men sån tur har man väl inte….
Ni har än så länge inte förlorat några pengar, ev. en dröm.
Tag lärdom av detta och utnyttja era nyförvärvade kunskaper när nästa drömställe dyker upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
pippii långstrump pippii långstrump skrev:
Min personliga filosofi är att när det är ”meningen” så faller allt på plats utan problem. I ert fall har precis ALLT krånglat och dessutom har ni haft en dålig magkänsla.
Ert hus finns därute och när när ni rätt så kommer det vara motsatt till denna situation.
Jag önskar er all lycka till
var det du som köpte det?
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stå fast vid ditt bud på 275 om du tror att alla andra är bulvaner. Det visar sig ju snabbt om du hade rätt.
Så gjorde vi, vi sade till Mäklaren att vi inte bjuder högre, kontakta oss om andra köparen drar sig ur.

Dagen efter ringde mäklaren och sa att vi fick huset till vårt pris.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag orkar inte svara alla, en och en men vill säga att jag tycker det är kul att så många kommer med input och sina egna tankar. Detta har faktiskt hjälpt mig så tack :love:. Men idag är en jävligt tung dag. :sweat:Jag känner verkligen att vi hade enorm otur här, även om vissa här i tråden anser något annat. Har budat på både hus och lägenheter tidigare, även sålt bostäder men aldrig varit med om liknande. Kan inte se detta som annat än maximal otur. En som budar hejdlöst utan att ha pengar och en annan som valde att lägga sig tidigt. Hade inte budgivaren trissat upp priset så hade huset blivit vårat eftersom ettan den dagen och en vecka framåt inte tänkt ändra sitt bud. Kan inte hjälpa att bitterheten bara sköljer över mig idag. Fan oxå!!! Vår absoluta smärtgräns är 375 000:- Vill inte tömma sparkontot helt. Måste ha pengar om bilen går sönder eller till andra oförutsedda utgifter. Hade vi haft 400 000:- att lägga utan att bli panka så hade vi gjort det. Men vi står fast vid att vi inte kommer lägga fler bud. Det är extra jobbigt eftersom säljarna har magsjuka och affären säkert inte blir färdig ens denna veckan. Då får man ju ändå ett hopp (som dock blir mindre och mindre för var dag.) När väl huset plockats bort från Hemnet och det ”står sålt” så blir det ju lättare att gå vidare. Jag hade inte grämt mig så här om han som trissade upp priset köpt huset. Då hade det varit fine. Men nu förlorade vi huset för att han tvingade oss att stanna genom att buda som en galning och då hann budgivare 1 fixa finanser. Hatar orättvisor och detta är inget annat än en stor orättvisa. :mad: Idag blir det en lång promenad i skogen. Detta är första gången i hela mitt liv som jag på riktigt känt att jag hittat hem. Jag är inte den som faller pladask för ett hus men nu…
 
Redigerat:
  • Ledsen
Vardagsrum
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du höjde för lite vilket säljaren tyckte att en budgivning skulle trumfa, hade du bjudit 375´eller ännu bättre 400´tkr så skulle det utkristallisera sig mer.
problemet med budgivning är att alla köpare är dumsnåla och vill ha det så billigt som möjligt i stället för att bestämma sig för att fastställa detta stället är värt 400tkr för mig och ge det budet, stället är inte värt 410.000.- så jag skiter i ev budgivning.
electroluxaren skrev:
Du höjde för lite vilket säljaren tyckte att en budgivning skulle trumfa, hade du bjudit 375´eller ännu bättre 400´tkr så skulle det utkristallisera sig mer.
problemet med budgivning är att alla köpare är dumsnåla och vill ha det så billigt som möjligt i stället för att bestämma sig för att fastställa detta stället är värt 400tkr för mig och ge det budet, stället är inte värt 410.000.- så jag skiter i ev budgivning.
Vi läste att man ofta brukar lägga 25% av utgångspriset när man förhandsbudar. Så vi tänkte att vi testar. Men det blev nej direkt. De ville invänta budgivning. Vi frågade då om de kunde lägga ett motbud men det var dom inte intresserade av. Så jag tror inte det hade spelat någon roll om vi smällde till och la 400 000:- heller. Dom var helt enkelt inte intresserade.
 
A
T Tessebubblan80 skrev:
Vi läste att man ofta brukar lägga 25% av utgångspriset när man förhandsbudar. Så vi tänkte att vi testar. Men det blev nej direkt. De ville invänta budgivning. Vi frågade då om de kunde lägga ett motbud men det var dom inte intresserade av. Så jag tror inte det hade spelat någon roll om vi smällde till och la 400 000:- heller. Dom var helt enkelt inte intresserade.
25% var ju fel uppenbart, huruvida 400.000.- skulle fungera vet vi ju nu inte, men erfarenhetsmässigt skulle det troligen komma ett motbud då oxå. Jag har sett utgångdpris på380. 000.- som slutade på1,8 miljoner
 
  • Wow
Purre
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
25% var ju fel uppenbart, huruvida 400.000.- skulle fungera vet vi ju nu inte, men erfarenhetsmässigt skulle det troligen komma ett motbud då oxå. Jag har sett utgångdpris på380. 000.- som slutade på1,8 miljoner
Nej man vet inte. Vi var inte heller beredda att lägga nåt väldigt högt förhandsbud eftersom huset var värderat väldigt lågt och att husen i området inte är värda så mycket. Vi har heller inte 400 000:- att lägga. Hur som helst så tycker jag inte vi har gjort något fel som kan få säljarna att vända sig emot oss. Han som satt och trissade upp budgivningen utan lånelöfte däremot… Han borde fan bli svartlistad. Han har förstört mina framtidsplaner :cry:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om jag förälskat mig i ett hus , hade 25.000kr till inte stoppat mig. Lägg 400.000 i bud och avvakta. Du måste prova för att veta vad som händer.
 
  • Wow
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Om jag förälskat mig i ett hus , hade 25.000kr till inte stoppat mig. Lägg 400.000 i bud och avvakta. Du måste prova för att veta vad som händer.
Du är som budgivare 2. Bjuder utan finansiering.
Om man inte har råd med mer än 375 så har man inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Om jag förälskat mig i ett hus , hade 25.000kr till inte stoppat mig. Lägg 400.000 i bud och avvakta. Du måste prova för att veta vad som händer.
Det kan man ju göra, om man har 25 000 till att lägga. TS har inte det och kan följaktligen inte göra det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu har ytterligare en budgivare kastat sig in i leken. Huset har legat på Hemnet på bud på 380 000:- respektive 360 000:- i 1,5 vecka och nu kom en budgivare till. Detta börjar bli riktigt spännande nu….
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
TS skrev att dom hade mer än 375.000kr på kontot men ville inte tömma det helt om förstod det rätt.

Då kanske 25.000kr till för ett hus du förälskat dig i är värt det i slutändan.

och nej , jag är inte som budgivare 2. Men du får gärna tro det om du vill.

M MrDizzy skrev:
Du är som budgivare 2. Bjuder utan finansiering.
Om man inte har råd med mer än 375 så har man inte.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A
T Tessebubblan80 skrev:
Nej man vet inte. Vi var inte heller beredda att lägga nåt väldigt högt förhandsbud eftersom huset var värderat väldigt lågt och att husen i området inte är värda så mycket. Vi har heller inte 400 000:- att lägga. Hur som helst så tycker jag inte vi har gjort något fel som kan få säljarna att vända sig emot oss. Han som satt och trissade upp budgivningen utan lånelöfte däremot… Han borde fan bli svartlistad. Han har förstört mina framtidsplaner :cry:
Somsagt vi vet ingenting det kan tom vara så att denna inte hade tänkt köpa alls utan bara var där för att trissa upp priset, sen är det ju enkelt för mäklaren att säga någonting om lånelöfte...
Jag har själv sålt och sagt till mäklare att det är ett för lågt bud, då har han ljugit ihop något om buden och höjt summan betydligt.
 
S Simonstahl skrev:
TS skrev att dom hade mer än 375.000kr på kontot men ville inte tömma det helt om förstod det rätt.

Då kanske 25.000kr till för ett hus du förälskat dig i är värt det i slutändan.

och nej , jag är inte som budgivare 2. Men du får gärna tro det om du vill.
Det var som du skrev som gör att då låter som budgivare 2.

Visst ska känslor vara med men man bör inte investera för mycket känslor i ett objekt innan man skrivit kontraktet. Det blir bara jobbigt då om skit händer.
Som i TS fall.
Budgivare som överbudar
Budgivare som lägger sig ... skaffar mer finansiering och kommer igen
Magsjuka säljare som inte kan/vill skriva kontrakt
Och nu på slutet ytterligare budgivare.

iofs kan jag hålla med om att 25 inte är så mycket extra för ett objekt man verkligen vill ha ... men det beror ju helt på vad man har för finanser.
 
Fattar inte vart budgivare 4 kom ifrån nu plötsligt. Jag är Hemnet knarkare och följer massa budgivningar i området där jag letar hus. Har även sålt flera lägenheter köpt hus och lägenheter. Har aldrig sett något liknande det här. Det är crazy. Det är uppenbart att säljarna förhalar kontraktsskrivningen genom att ”ha magsjuka”. Man undrar ju varför. Är det inte väldigt ovanligt att någon ger sig in i en budgivning som pågått så här länge och där priset är upptrissat över 50% av utgångspriset??? Hjälp mig nu hörrö ni. Vad säger ni?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.