Verkar inte ha stöd för Comfortzone CE50
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Verkar inte ha stöd för Comfortzone CE50
då kan du alltid kolla med supporten. Jag installerade en ngenic hos min mamma. Hennes pump stod inte med som kompatibel men det gick ändå.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Fick detta svar och känns inte som jag har kunskapen att gå emot rådet…

”Hej Patrick!
Ngenic Tune är anpassat för att styra värmepumpar genom att manipulera utegivaren. Dessa system styr bara på innegivare och är därmed inte kompatibel. Ett fåtal har experimenterat och installerat på ingivaren ändå för denna värmepump. Då ska man verkligen veta vad man håller på med så att säga. Det kräver lite handpåläggning och är egentligen inget som vi rekommenderar.

Om du insisterar mot avrådan så återkom när du har installerat systemet så kan vi justera styrparametrarna. Välj något annat värmesystem så länge vid installationen.”
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Fick detta svar och känns inte som jag har kunskapen att gå emot rådet…

”Hej Patrick!
Ngenic Tune är anpassat för att styra värmepumpar genom att manipulera utegivaren. Dessa system styr bara på innegivare och är därmed inte kompatibel. Ett fåtal har experimenterat och installerat på ingivaren ändå för denna värmepump. Då ska man verkligen veta vad man håller på med så att säga. Det kräver lite handpåläggning och är egentligen inget som vi rekommenderar.

Om du insisterar mot avrådan så återkom när du har installerat systemet så kan vi justera styrparametrarna. Välj något annat värmesystem så länge vid installationen.”
du har ingen utegivare alltså? Inget som går att komplettera med heller?
 
Nej, CE50 jobbar bara med innegivare via ventilationen som jag fattar det…
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
jag har styrning på både värme och varmvatten. Vattnet via den inbyggda funktionen och värmen via Ngenic tune. Bifogar bild på varmvattnet.
Jag har en Nibe 1245 på 6kW från 2012.
Nu när det börjar bli kallt är det dags att styra värmen på ett smart sätt. Det jag har att välja på är att köpa Nibes Uplink-kort och sätta in. Dock verkar det kosta nästan 8000 kr... När jag väl har kortet kan man ju köra Smart Price Adaption vilket verkar vara suveränt.
Om jag inte vill slanta upp 8000 kr kan jag välja Tibbers Ngenic för 3500 kr men då får jag ingen styrning på varmvattnet. Dessutom har den varit slut i lager ett tag, vet inte när den kommer tillbaka.

Är jag dum i huvudet om jag köper Nibes uppgraderingssats till Uplink?
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-uplink-uppgraderingssats
Är det värt 4500 kr mer för att kunna styra även varmvattnet?
 
Müssli Müssli skrev:
Jag har en Nibe 1245 på 6kW från 2012.
Nu när det börjar bli kallt är det dags att styra värmen på ett smart sätt. Det jag har att välja på är att köpa Nibes Uplink-kort och sätta in. Dock verkar det kosta nästan 8000 kr... När jag väl har kortet kan man ju köra Smart Price Adaption vilket verkar vara suveränt.
Om jag inte vill slanta upp 8000 kr kan jag välja Tibbers Ngenic för 3500 kr men då får jag ingen styrning på varmvattnet. Dessutom har den varit slut i lager ett tag, vet inte när den kommer tillbaka.

Är jag dum i huvudet om jag köper Nibes uppgraderingssats till Uplink?
[länk]
Är det värt 4500 kr mer för att kunna styra även varmvattnet?
såg i DN tror jag att värmen står för 50% och varmvatten för 25% av uppvärmningen i en vanlig villa (vad det nu är). Kanske tåls att räkna på? EU utreder ju just nu hur det ska omfamna dessa höga elpriser och ska leverera en lösning? I slutet av veckan.

varmvatten kan man ju styra lite själv genom att inte duscha tänker jag.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
B
@Müssli en normal familj på 4 säger man förbrukar ca 4000kWh på varmvatten. Schablonmässigt.

Om man kan har 1kr i diff per kWh mellan lågpris högpris (högt ur ett historiskt perspektiv, men lågt om man jämför med sista månaderna), och du har cop på 2 vid vv produktion så sparar man ca 2000kr/år att flytta vv till lågpristimmarna. Dvs 2.5års paybacktid.

Det går ju att fejka vv temp också. Tempmätaren är ju i regel ett motstånd. Om man kopplar med ett relä och ett fast motstånd som motsvarar en hög temp, så kommer värmepumpen inte göra varmvatten.

En shelly uni kan kopplas för att mäta temp, och sköta ett relä. Går rätt enkelt att lägga in två villkor, ett för att vara på nattetid (lågpristimmar) och ett annat för att slå på vv när det faller under en viss temp på övriga timmar. Det blir inte perfekt att styra så, men det är en enkel lösning som är billig.
 
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
B BSOD skrev:
@Müssli en normal familj på 4 säger man förbrukar ca 4000kWh på varmvatten. Schablonmässigt.

Om man kan har 1kr i diff per kWh mellan lågpris högpris (högt ur ett historiskt perspektiv, men lågt om man jämför med sista månaderna), och du har cop på 2 vid vv produktion så sparar man ca 2000kr/år att flytta vv till lågpristimmarna. Dvs 2.5års paybacktid.

Det går ju att fejka vv temp också. Tempmätaren är ju i regel ett motstånd. Om man kopplar med ett relä och ett fast motstånd som motsvarar en hög temp, så kommer värmepumpen inte göra varmvatten.

En shelly uni kan kopplas för att mäta temp, och sköta ett relä. Går rätt enkelt att lägga in två villkor, ett för att vara på nattetid (lågpristimmar) och ett annat för att slå på vv när det faller under en viss temp på övriga timmar. Det blir inte perfekt att styra så, men det är en enkel lösning som är billig.
Eller så sätter du ett servo med timer på termostaten. 150kr hårdvaruinvestering.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Eller så sätter du ett servo med timer på termostaten. 150kr hårdvaruinvestering.
Såg att någon hade använt en ohmigo som styrdes 0-10V från en Plejd, han kunde fejka vilken innetemperatur som helst med den.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag har en Nibe 1245 på 6kW från 2012.
Nu när det börjar bli kallt är det dags att styra värmen på ett smart sätt. Det jag har att välja på är att köpa Nibes Uplink-kort och sätta in. Dock verkar det kosta nästan 8000 kr... När jag väl har kortet kan man ju köra Smart Price Adaption vilket verkar vara suveränt.
Om jag inte vill slanta upp 8000 kr kan jag välja Tibbers Ngenic för 3500 kr men då får jag ingen styrning på varmvattnet. Dessutom har den varit slut i lager ett tag, vet inte när den kommer tillbaka.

Är jag dum i huvudet om jag köper Nibes uppgraderingssats till Uplink?
[länk]
Är det värt 4500 kr mer för att kunna styra även varmvattnet?
Jag hade gått på Uplink. Har en äldre 1235 som inte har stöd för Uplink. Jag styr värmen med en Ngenic men har ingen möjlighet att styra vattnet och det är riktigt surt imo.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Har nyss skaffat tibber då jag hade hoppats på att kunna köpa en Ngenic för att styra bergvärmen smartare, men att få tag på en Ngenic verkar lönlöst innan vintern. Någon som vet var de finns i lager?

Men till en annan fråga, idag fick jag ett mail om att tibber uppdaterar sina avtal. Bland annat med en volymbegränsning på 50 000 kwh / år.
Detta i sig är väl inget problem när man som jag ligger lite under 20 000. Men om det ligger mer i det, om det är utslaget per månad, eller någon annan sinnesrik variant så vill man gärna veta vad man ger sig in på med det elbehov man ha för sin (svindyra) uppvärmning i vinter.

Har mailat detta och andra frågor till tibber men tror de helt har slutat svara på email med.
 
Förmodar Tibber har bråda dagar med både extremt stor användning av app och nya kunder som inte ser annan möjlighet att begränsa kommande kostnader än att byta till timdebitering. Jag upplever appen seg senaste 2-3 dagarna. Är det fler som upplever det? Eller kanske jag som måste överge min gamla iPhone 7
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Förmodar Tibber har bråda dagar med både extremt stor användning av app och nya kunder som inte ser annan möjlighet att begränsa kommande kostnader än att byta till timdebitering. Jag upplever appen seg senaste 2-3 dagarna. Är det fler som upplever det? Eller kanske jag som måste överge min gamla iPhone 7
Jag har inte märkt av någon form av seghet.
 
C Cerb skrev:
Jag har inte märkt av någon form av seghet.
Bra! Då får vi hoppas det bara är mobilen som är seg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.