L Lappkattfot skrev:
Men det står ju i den tekniska beskrivningen att väggen inte är bärande. Hur skulle ni har gjort om medlemmen sket i att fråga er och bara körde på?
Jag fattar inte riktigt vad du och styrelsen är oense om? Är ni överens om att väggen inte är bärande, eller vill styrelsen att du ska visa att den inte är bärande?
 
Z ZipLock skrev:
Jag fattar inte riktigt vad du och styrelsen är oense om? Är ni överens om att väggen inte är bärande, eller vill styrelsen att du ska visa att den inte är bärande?
De vill att jag tar in någon extern konstruktionsexpert som kollar på allt och lämnar in ”riktigt” underlag. De nöjer sig inte med de papper som finns (inte ens intresserade av att titta på alla dokument).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
De vill att jag tar in någon extern konstruktionsexpert som kollar på allt och lämnar in ”riktigt” underlag. De nöjer sig inte med de papper som finns (inte ens intresserade av att titta på alla dokument).
Vill och vill...

Följ lagar och stadgar bara.
 
R
Z ZipLock skrev:
Hur ska man annars göra? Styrelsen är inte experter på byggteknik och kostnaden för en förändring bör ju hamna på den medlemmen som vill göra ändringen.
Men tolka en utredning från en expert, det kan dom.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R rolflidvall skrev:
Men tolka en utredning från en expert, det kan dom.
Det tror jag de flesta kan om intyget är vettigt skrivet. Jag är inte byggtekniskt kunnig på den nivån som krävs för att avgöra om en vägg är bärande eller inte, oavsett eller om en avväxling är rätt dimensionerad eller. När jag satt i styrelsen för en BRF i ett äldre hus (40-tal) så fick vi ibland frågor om att riva en vägg och bad då medlemmen plocka fram uppgifter. Även om jag inte kan avgöra vilken dimension som krävs vid avväxling så kan jag läsa ett dokument som där det står "om avväxling sker med ..... så kommer det säkerställa ...." Det tror jag betydligt fler kan än att själva avgöra.

I det specifika fallet som tråden handlar om verkar det dock mycket lättare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Vi vet väl inte om lägenheten har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden.

Sen så har du ju själv citerat vad TS ska göra, dvs. "Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan." och alltså inte alls bara ignorera vad styrelsen har sagt.
Den skrivningen börjar gälla först 2023-01-01 och är idag inte gällande.

EDIT: Framkom igår kväll redan.
 
Samma i min förening.
Det är inte styrelsen eller indirekt de andra medlemmarna som ska ta fram handlingar och dokument om en enskild medlem vill bygga om nått.
Håller själv på att få sätta en dörr till mitt garage i en gavelvägg, jag är själv snickare och vet att man kan sätta dörren i den utan problem, men jag måste ändå ta fram handlingar som styrker det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi ser det så här i vår förenings styrelse:

Innerväggarna i lägenheten definieras enligt våra stadgar som en del av det inre underhållet. Dessa är alltså bostadsrättshavarens huvudvärk.

Det är upp till lägenhetsinnehavaren att utreda och ta ställning till om en vägg är bärande eller inte. Vi vill inte höra om det, ifall den inte är bärande. Är den bärande så önskar vi en anmälan till byggnadsnämnden om ändring av bärande konstruktion som ges startbesked. Byggnadsnämnden säkerställer att hållfasthetsberäkningar finns och är till fylles för att ge startbesked för åtgärden. Därefter tar vi ställning till om vi kan ge tillstånd eller inte i styrelsen. Lätta beslut då byggnadsnämnden står för jobbet.

I TS fall skulle vi inte ens behandla frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Problemet här om jag ser det ur styrelsens synvinkel är att TS vill ha välsignelse att riva en vägg. Får ha det och det sen visar sig vara något problem så kan medlemmen hävda att det är styrelsens fel eftersom de gav tillåtelse till ingreppet, därför skyfflar styrelsen tillbaka ansvaret i medlemmens knä. Att medlemmar vill att styrelsen skall plocka fram underlag och agera kontrollansvarig är inte i föreningens intresse
 
  • Gilla
MartinOW och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Problemet här om jag ser det ur styrelsens synvinkel är att TS vill ha välsignelse att riva en vägg. Får ha det och det sen visar sig vara något problem så kan medlemmen hävda att det är styrelsens fel eftersom de gav tillåtelse till ingreppet, därför skyfflar styrelsen tillbaka ansvaret i medlemmens knä. Att medlemmar vill att styrelsen skall plocka fram underlag och agera kontrollansvarig är inte i föreningens intresse
Jag bryr mig inte om deras välsignelse. Räcker med att de inte lägger sig i vad jag gör med en icke-bärande vägg. Jag har nu fått både ritningarna och teknisk beskrivning. Det borde räcka. Jag vill inte betala för en expert när det gäller en icke-bärande vägg i en "värdelös" lägenhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C
L Lappkattfot skrev:
Jag bryr mig inte om deras välsignelse.
För nyfikenhetens skull - exakt vad står det i stadgarna gällande detta?

Annars håller jag med @topmount. När jag var aktiv styrelseledamot hände det att medlemmar ville ha styrelsens godkännande att göra ingrepp i förmodat icke-bärande väggar för att, så att säga, ha sitt på det torra.

Svaret blev då att min personliga uppfattning är att väggen inte är bärande och att du kan göra ändringen utan godkännande, men om du vill ha styrelsens formella godkännande måste du också presentera ett underlag som visar att ändringen är okej byggnadstekniskt. Styrelsen vill ju också ha sitt på det torra.
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
För nyfikenhetens skull - exakt vad står det i stadgarna gällande detta?

Annars håller jag med @topmount. När jag var aktiv styrelseledamot hände det att medlemmar ville ha styrelsens godkännande att göra ingrepp i förmodat icke-bärande väggar för att, så att säga, ha sitt på det torra.

Svaret blev då att min personliga uppfattning är att väggen inte är bärande och att du kan göra ändringen utan godkännande, men om du vill ha styrelsens formella godkännande måste du också presentera ett underlag som visar att ändringen är okej byggnadstekniskt. Styrelsen vill ju också ha sitt på det torra.
I det här fallet har inte TS velat ha styrelsens godkännande. Det var styrelsen som ville ha information om saken från TS vilket de fick. Resten är styrelsens initiativ.
 
Jag tror att TS vill ha kakan och äta den också.

Är den inte bärande som TS och hans dokumenentation är korrekt ska Styrelsen inte kontaktas.
Är den bärande så skall en "expert" utreda och komma med ett förslag till Styrelsen som den sedan ska bedöma/godkänna.

Nu har vi det tredje alternativet Väggen är inte bärande men TS vill ändå ha ett godkännande.

/ATW
 
TRJBerg
A ArneTW skrev:
Jag tror att TS vill ha kakan och äta den också.

Är den inte bärande som TS och hans dokumenentation är korrekt ska Styrelsen inte kontaktas.
Är den bärande så skall en "expert" utreda och komma med ett förslag till Styrelsen som den sedan ska bedöma/godkänna.

Nu har vi det tredje alternativet Väggen är inte bärande men TS vill ändå ha ett godkännande.

/ATW
Bryr du dig överhuvud att läsa TS inlägg i trådar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tror att TS vill ha kakan och äta den också.

Är den inte bärande som TS och hans dokumenentation är korrekt ska Styrelsen inte kontaktas.
Är den bärande så skall en "expert" utreda och komma med ett förslag till Styrelsen som den sedan ska bedöma/godkänna.

Nu har vi det tredje alternativet Väggen är inte bärande men TS vill ändå ha ett godkännande.

/ATW
Jag vill ha öppningen och att styrelsen ska lämna mig ifred. Från början har jag inte ens tänkt att be dem om godkännande men ordförande skrev till mig i en kommentar på Facebook att jag måste tänkta på att alla arbeten ska gå igenom styrelsen (då har de inte ens frågat vad det var jag skulle göra). Sen skrev de i ett mail att jag måste ansöka om deras tillstånd och att det står om det i de nya stadgarna som de snart skickar ut till alla. Detta har dock fortfarande inte skett och i de gamla stadgarna står inget om det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.