17 567 läst · 101 svar
18k läst
101 svar
Icke-bärande vägg, styrelse säger nej, expertiskostnader
Jag har kontaktat styrelsen efter att ordförande har kommenterat på Facebook (och sedan även skrivit via mail) att jag måste kontakta dem. Skulle han inte skriva att jag måste så skulle jag inte.Fairlane skrev:Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som att föreningen har en Facebookgrupp där TS varit vänlig att meddela grannar om ombyggnation så att de kan höra av sig om de blir störda. I Facebookgruppen finns då även ordförande som verkar missuppfatta sin roll och som reagerar. Det är inte samma sak som att TS kontaktat styrelsen. Med reservation för att jag missuppfattat.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Stadgarna ska registreras hos Bolagsverket med antagningsdatum och borde alltså gå att ladda ner därifrån. De brukar också gå att hitta på allabrf.se. En googling bort bara man har namnet eller organisationsnumret på föreningen.L Lappkattfot skrev:
Det kan förvisso vara så att föreningen haft en stämma där man antagit nya stadgar, men eftersom det normalt krävs två på varandra följande stämmor för stadgeändringar borde styrelsen ha tillgång till de nya stadgarna (de måste ju skickas med stämmokallelsen) om de inte hunnit bli registrerade på Bolagsverket. Du skulle också kunna kolla med förvaltaren om de kan skaka fram stadgarna. Det är bara att stå på sig i den frågan.
För övrigt en märklig styrelse som inte tillhandahåller stadgarna på en medlems begäran…
Här ska de finnas:
https://foretagsinfo.bolagsverket.se/sok-foretagsinformation-web/foretag
Sök på föreningens namn. Tyvärr kostar det 75 kr att ladda ner stadgar, men du kan i alla fall se om de nya stadgarna registrerats.
Om de inte registrerats ännu, är det inte så att de gamla stadgarna fortfarande gäller?
Bostadsrättslag (1991:614)
Kap 9
25 § Ett beslut om ändring av stadgarna skall genast anmälas för registrering. Beslutet får inte verkställas förrän registreringen har skett.
https://foretagsinfo.bolagsverket.se/sok-foretagsinformation-web/foretag
Sök på föreningens namn. Tyvärr kostar det 75 kr att ladda ner stadgar, men du kan i alla fall se om de nya stadgarna registrerats.
Om de inte registrerats ännu, är det inte så att de gamla stadgarna fortfarande gäller?
Bostadsrättslag (1991:614)
Kap 9
25 § Ett beslut om ändring av stadgarna skall genast anmälas för registrering. Beslutet får inte verkställas förrän registreringen har skett.
Är föreningen som äger bostaden och du får rätta dig efter det, annara kan det få dyra konsekvenserL Lappkattfot skrev:Hej! Jag har frågat styrelsen om att ta upp en dörröppning i en tom icke-bärande väg (för det står i stadgar att man ska alltid fråga styrelsen om man vill göra sånt). De säger nu att de kan inte godkänna det för de har inget riktigt underlag och att jag måste ta in extern expertis och stå för alla kostnader. Måste jag verkligen det? För enligt lagen så behöver jag ju inte ens deras godkännande för en sån grej? Byggnaden är inte k-märkt och är byggd 2008. I väggen finns inga ledningar, den är tom. Jag har ingen som helst lust att betala för expertisen för att ta upp en liten dörröppning i en tom icke-bärande vägg! Vad är det värsta som kan hända om jag gör det ändå? De kan stämma mig i domstolen men har de någon chans att vinna? I värsta fall ber domstolen mig att ta bort öppningen eller? Tack!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 139 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 139 inlägg
Det gäller i princip för hyresrätt men inte för bostadsrätt. I bostadsrättssammanhang är det istället ansvarsuppdelningen som ges av bostadrättslagen som gäller. Och regleringen är komplex och inte helt intuitiv alla gånger.Kempa_swe skrev:
Redigerat:
Ja då vill jag veta vad det kan bli för dyra konsekvenser exakt? Är ju det min fråga handlar om. Har kollat på några liknande domstolsfall och ser att bostadsrättshavare vinner i de flesta fall. Såg någon som rivit en bärande vägg utan tillstånd som förlorat för att de fått sprickor i fasaden. Men jag uppskattar om du har någon annan information så kan jag lära mig och förbereda migKempa_swe skrev:
Ja ordförande är ute och simmar, där är vi överens.Fairlane skrev:Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som att föreningen har en Facebookgrupp där TS varit vänlig att meddela grannar om ombyggnation så att de kan höra av sig om de blir störda. I Facebookgruppen finns då även ordförande som verkar missuppfatta sin roll och som reagerar. Det är inte samma sak som att TS kontaktat styrelsen. Med reservation för att jag missuppfattat.
TS bör för sin egen skull ta försäkra sig om att det går att göra hål utan risk (ledningar, bärande etc). Om inga problem behövs ingen kontakt med styrelsen.
Nu har jag fått alla ritningar också. Till skillnad från den tekniska beskrivningen fattar jag absolut ingenting här. Men det är där det röda krysset är som jag vill ta bort. Och den står inte som bärande i den tekniska beskrivningen... men kan den vara bärande ändå? Den är 10 cm tjock. Gjort av enkelgips och träregler med 60 cm avstånd.
Om man nyligen ändrat stadgarna, men att de inte hunnit bli registrerade ännu, så "finns de inte". Men det spelar ingen roll. De gamla stadgarna + stämmoprotokollet från när beslut om stadgeändring gjordes finns ju. I det protokollet står ju exakt vad som ändrars i stadgarna. Om du inte fick protokollet från tidigare ägare av lgh. så kan du be om en kopia eller höra med närmsta granne.
De kan kräva att du betalar en firma för att komma dit och återställa samt att du rivit i deras fastighet utan lov (vandalisering)L Lappkattfot skrev:Ja då vill jag veta vad det kan bli för dyra konsekvenser exakt? Är ju det min fråga handlar om. Har kollat på några liknande domstolsfall och ser att bostadsrättshavare vinner i de flesta fall. Såg någon som rivit en bärande vägg utan tillstånd som förlorat för att de fått sprickor i fasaden. Men jag uppskattar om du har någon annan information så kan jag lära mig och förbereda mig
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 139 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 139 inlägg
Nej, det är inte korrekt att styrelsen kan kräva det. Finns inget stöd för det agerande i bostadsrättslagen. Det är inte vandalisering att en bostadsrättshavare sköter det inre underhållet av sin lägenhet. Istället är det en plikt som åligger bostadsrättshavaren.Kempa_swe skrev:
Litet OT, men detta är synnerligen intressant. Vad har föranlett att man ändrat stadgarna? Att ändra stadgar i en Brf är ju inget man gör lättvindigt. Skulle påstå att det är en ganska jobbig uppgift. Man har ju både föreningslagen och Brf- lagen att förhålla sig till. Att göra en ändring utan att det kolliderar med dessa kräver en del. Eftersom ändringen dessutom påverkar TS möjlighet att förändra sin lägenhet så blir det extra intressant. Om det finns möjlighet att göra sådana inskränkningar i stadgarna så kan det ju skapa ett prejudikat för alla Brf i landet.L Lappkattfot skrev:Hm... gick in och kollade... det står faktiskt ingenting om det i de gamla stadgarna och de nya har jag inte tillgång till. De lovade för en månad sedan att lägga ut de nya stadgarna med underskrift men har inte gjort det än. Ser nu att det är ordförande som har först skrivit det till mig via Facebook (han såg att jag ställde frågor i gruppen) och sen via mail. Alltså att jag måste fråga styrelsen först innan jag får göra någonting. Han sa också de saknar information om de olika väggar/ledningar i huset och kan därför inte ta något beslut.
Skulle vara tacksam för att få se dessa skrivningar i de nya stadgarna.
Eller?, är det så att styrelsen bara drar en vals. Man vet inte vad man ska svara och tycker att brf-innehavaren ska göra en expertutredning. Hittar på egna stadgar kanske....
Jag vet inte varför de har bestämt sig för att ändra i stadgarna (är nyinflyttad). Hur som helst så har jag nu fått tag på de nya stadgarna. Har postat här först men tog sedan bort för jag kom på att det kanske är för "utängande"? Tror inte så många föreningar i Sverige har likadana formuleringar... Hur som helst så hittade jag inte något om att allt måste gå igenom styrelsen i de nya stadgarna heller. Det står till och med att icke-bärande innerväggar är bostadsrättshavarens ansvar. Vet inte om jag är trög kanske och missar nåt ))lilytwig skrev:Litet OT, men detta är synnerligen intressant. Vad har föranlett att man ändrat stadgarna? Att ändra stadgar i en Brf är ju inget man gör lättvindigt. Skulle påstå att det är en ganska jobbig uppgift. Man har ju både föreningslagen och Brf- lagen att förhålla sig till. Att göra en ändring utan att det kolliderar med dessa kräver en del. Eftersom ändringen dessutom påverkar TS möjlighet att förändra sin lägenhet så blir det extra intressant. Om det finns möjlighet att göra sådana inskränkningar i stadgarna så kan det ju skapa ett prejudikat för alla Brf i landet.
Skulle vara tacksam för att få se dessa skrivningar i de nya stadgarna.
Eller?, är det så att styrelsen bara drar en vals. Man vet inte vad man ska svara och tycker att brf-innehavaren ska göra en expertutredning. Hittar på egna stadgar kanske....
Gips på varje sida, då har du antagligen 70 mm träregel i mitten, den kan aldrig vara bärandeL Lappkattfot skrev:Nu har jag fått alla ritningar också. Till skillnad från den tekniska beskrivningen fattar jag absolut ingenting här. Men det är där det röda krysset är som jag vill ta bort. Och den står inte som bärande i den tekniska beskrivningen... men kan den vara bärande ändå? Den är 10 cm tjock. Gjort av enkelgips och träregler med 60 cm avstånd.
Bara att ta bort. Men hade du teknisk beskrivning också? Den har du inte laddat upp här? Som andra är inne på så verkar både du och ordföranden osäkra, och därför kommer ni inte framåt. Du vill ha ett svar som de inte kan ge.