R
Excel Excel skrev:
Basta är bara att fetglömma
Unnar du dig inget annat som kostar typ en 50-lapp? Om svaret är ja, varför är bastu undantaget?

Det känns som att många numera ser på el som en unik kostnad där minsann varenda 50-öring som kan undvikas ska undvikas.

Själv ser jag det som att jag har investerat en hel del pengar i just en bastu. Om jag slutar använda den helt så blir investeringen galet dyr. Det är fortfarande långt billigare än att gå på spa.
 
  • Gilla
Skogslangtan och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en tvättmaskin som började brinna för några år sedan. Efter det kör vi helst inte tvätt eller diskmaskin på natten oavsett elpris :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Vi hade en tvättmaskin som började brinna för några år sedan. Efter det kör vi helst inte tvätt eller diskmaskin på natten oavsett elpris :)
Det där ger mig dålig magkänsla… har tänkt tanken att installera brandvarnare och vattenläckagelarm i tvättstugan…. Får nog bli verklighet… tack för sparken i röven
 
D Dilato skrev:
Min rakhyvel behöver inte laddas, alltid redo!
Jeflar va rik du är. Jag slutade med rakhyvlar för 15-20 år sen, tar så lång tid och man ser ut som en skolpojke. :D
 
M MrUnited91 skrev:
Måste vara en stor familj? Vi är tre och jag gör allt det på Max 20minuter, då kör jag 4 tvättar, alla ansvarar för att vika sin egna tvätt.
Du hänger väl inte 4 maskiner på 15 minuter? Är du bläckfisk?
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M MrUnited91 skrev:
Måste vara en stor familj? Vi är tre och jag gör allt det på Max 20minuter, då kör jag 4 tvättar, alla ansvarar för att vika sin egna tvätt.
Ta tid på det där och återkom. Tror du överskattar din egen förmåga. För mig tar det 5-10min bara att hänga upp EN tvätt. Tror vi snittar 1-2 tvättar per dag (fem pers).
 
tensiden tensiden skrev:
Ta tid på det där och återkom. Tror du överskattar din egen förmåga. För mig tar det 5-10min bara att hänga upp EN tvätt. Tror vi snittar 1-2 tvättar per dag (fem pers).
Tror du ligger närmre sanningen för en genomsnittsmänniska i alla fall.
 
H
Isakare Isakare skrev:
Hur tar du och din käresta in information vad som händer i värden/samhället ?? Du har ju förstått det här med elpriset, men har hon det ??

Har en kollega född på tidigt 90 tal med familj. Jag har märkt i vårt vardagliga pratande, att han och framförallt hans fru inte alls hänger med, och givetvis funderat på varför.
Jag brukar som man alltid gjort, tex vid fikarasten ta upp nått att prata om "Hörde du på radio i morse" eller "såg du på TV i går" eller "Jag läste på Facebook" och får alltid svaret "Näää"
De har just flyttat från lägenhet till radhus, och av den anledningen tog jag ju upp det här med elen, vad de skaffat för abonnemang, vad det hade för uppvärmning mm. De hade typ ingen koll alls på det !!
Vad jag förstått använder de bara 2 media, Netflix och Spotify, de 2 har ju ganska dålig samhällsinformation.

Inget illa menat med detta, men har din andra hälft förstått nivåerna på detta ?? Allt kan gå upp i pris väldigt mycket, kanske så mycket att många familjer i om bara några månader inte ens har pengar för att betala sina räkningar. Att då säga att jag tvättar när jag tvättar, låter som man inte hänger med alls.
Skrämmande att det är så illa ställt med hur påläst man kan vara om vad som händer i samhället. Vad ska en sådan person rösta på och varför röstar man på det partiet. Får hoppas att personen inte röstar alls.
 
H H-Thomasson skrev:
Skrämmande att det är så illa ställt med hur påläst man kan vara om vad som händer i samhället. Vad ska en sådan person rösta på och varför röstar man på det partiet. Får hoppas att personen inte röstar alls.
Sen har vi tyvärr gubbar och kärringar på 65+ som är lika illa pålästa och går på minsta lilla påtryckning från alla håll.

Men jag tycker självklart alla ska rösta ändå, det är därför vi bor i sverige väl för vårt fria liv =)

Dock kan jag förstå ts sambo/fru med. Om inte ts tar över tvättandet helt och ser till att kläder finns i garberoben så är det ju hon som får bestämma när hon vill tvätta.
Sen går inte hushållet under om man tvättar en till 2 ggr veckan på den dyraste timmen.
 
Vi har bott i huset 1 år nu och kört med Tibber hela tiden. Vi avskyr det, speciellt nu när elen är så pass dyr/volatil så vi signade 36 månader med Fortum på 196 öre / kwh.
Väntas tillökning av familjen nu i november också så det blir enklast för oss att köra med fast pris.
 
H HM2020 skrev:
Vi har bott i huset 1 år nu och kört med Tibber hela tiden. Vi avskyr det, speciellt nu när elen är så pass dyr/volatil så vi signade 36 månader med Fortum på 196 öre / kwh.
Väntas tillökning av familjen nu i november också så det blir enklast för oss att köra med fast pris.
https://www.hbl.fi/artikel/4316e168-ed42-474e-a40b-cb75a6029ba0

Räkna inte med att ni får behålla fast pris
H H-Thomasson skrev:
Skrämmande att det är så illa ställt med hur påläst man kan vara om vad som händer i samhället. Vad ska en sådan person rösta på och varför röstar man på det partiet. Får hoppas att personen inte röstar alls.
De flesta är helt ovetande, och det är inte att vara nedlåtande.
De flesta i 30 års åldern idag tror att husr en
 
Skumpe
V Viktorbyggahus skrev:
Vilket offsettas med högre personalkostnader. Så vi kommer inte se det ske i stor utsträckning.
Desto högre elpris desto mer lönsamt på natten. Ditt antagande förutsätter att elpriserna inte fortsätter öka.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Desto högre elpris desto mer lönsamt på natten. Ditt antagande förutsätter att elpriserna inte fortsätter öka.
Det är ganska stort projekt rent arbetsrättsmässigt, och kollektivavtalsmässigt att ändra till nattpass. Stökar till för familjer också. Med väldigt stabila elpriser är det en kostnad över tid som är rimlig. Med volatila priser är det en risk.
 
B Borgen2021 skrev:
[länk]

Räkna inte med att ni får behålla fast pris


De flesta är helt ovetande, och det är inte att vara nedlåtande.
De flesta i 30 års åldern idag tror att husr en
Så för att fortum gjort en dålig affär så ska dom riva mitt avtal....?
 
H HM2020 skrev:
Så för att fortum gjort en dålig affär så ska dom riva mitt avtal....?
Ett fast avtal går ut på att de handlat upp el på termin så der tjänar på det.

Skulle det gå år helvete framåt(ännu mer ännu) så ja

https://www.reuters.com/business/en...britain-scottish-power-chief-says-2021-10-21/

Jag har sedan slutet på förra året sagt att spotpris kommer bli allrådande inom en snar framtid, detta för att tvinga folk att effektivisera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.