Bananskalare Bananskalare skrev:
Det beror nog framförallt på priset på elbilarna. Det kostar för mycket än så länge.
Men om 10-15 år finns det nog gott om begagnade elbilar
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Magnus E K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kostar en elbil verkligen för mycket just nu? Det säljs ju elbilar som smör i solsken! Har du missat det?
Jag köpte min bensinbil begagnad för 40 000. Sju år sen, har kostat ca 12 000 i reparationer. Knappast värt att lägga mer pengar än så på en bil när man kör så lite (och inte har motorintresse). Får jag en begagnad elbil för det priset? Med dragkrok?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag köpte min bensinbil begagnad för 40 000. Sju år sen, har kostat ca 12 000 i reparationer. Knappast värt att lägga mer pengar än så på en bil när man kör så lite (och inte har motorintresse). Får jag en begagnad elbil för det priset? Med dragkrok?
Jag hade nya bilar i tanken nu, ditt upplägg är garanterat billigast för dig.
 
Redigerat:
Det finns några olika skäl att byta/komplettera bränslebaserade bilar med elbilar.

Ideologiska: Dvs man anser att man "måste" byta av miljöskäl eller för att det är politiskt korrekt. Då spelar kostnaden inte någon roll. Det är "alltid" lönsamt för individen sett från individens egna värderingar.

Ekonomiska: Man kör så pass mycket att bränslekostnaden/service/skatten för bränslebilarna är högre än vad motsvarande kostnader är för att använda en elbil. Här ligger gränsen på ungefär 2500 mil per år om man bara har önskemål om persontransport. Dvs ca 10 mil pendling om dagen.

Prestanda: Elbilar ger bättre kontroll i låga hastigheter <5km/h. Elbilar är tystare i alla farter. Elbilar har bättre acceleration (dessutom så kommer "kraften" mycket tidigare så accelerationen blir säkrare och utan växlingsvariation, bara en konstant acceleration (måste upplevas för att förstås)). Elbilar har andra "udda" fördelar, såsom AC kyler/värmer bilen via en app så att bilen är sval/varm vid avfärd (att slipa skrapa frost/snö från bilrutor vintertid, vilket räcker nästan ensamt som skäl att skaffa elbil). Allt detta är jämfört med bränslebilar vid samma nyinköpskostnad.

Prestige: Just nu får man mera "cred" med en elbil än en bränslebil vid samma inköpskostnad.

För personer som kör under 1000 mil per år så finns det ingen möjlighet att byta till en elbil utan att kostnaderna ökar eller att funktionaliteten (för annat än persontransport) minskar.
Detta beror på lite olika saker. Elbilar har sina stora kostnader "up-front" dvs vid inköpet, men låga driftskostnader. Man kan lite skämtsamt beskriva elbilsägande som fastpris på bilbaserade transporter, för marginalkostnaden att köra tio mil till rör sig om 15-25:- totalt bara (med ett "normalt" elpris).

Just nu är det inte möjligt för majoriteten av de som bor i hyreshus att ladda hemma, vilket är nödvändigt för att elbil skall vara riktigt billig.
 
Redigerat:
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Prestige: Just nu får man bättre prestanda och mera "cred" med en elbil än en bränslebil vid samma inköpskostnad.
Jag vänder mig mot att prestanda bara skulle vara en prestigefråga. Jag förstår vad du menar, men tycker att prestandan förtjänar en egen kategori.

Prestandan är ju därtill subjektiv. Vissa tycker att laddtider är ett gigantiskt prestandaminus, medan andra ser tystnaden, accelerationen eller något annat som stora vinster.

För egen del gick jag upp i bilstorlek för att få den prestanda jag ville ha: dragvikt och räckvidd räckte inte på mindre elbilar.

Nu var inte en ny avgasbil ett alternativ, men låt oss säga att jag valde mellan en Audi A3 och en VW ID4. Det är inte alltid man bara kan jämföra rakt av, för vi har alla vissa prestandakrav vi vill ha uppfyllda, och de skalar inte linjärt mellan olika drivlinor. Så om jag allt annat lika vill ha en större elbil för att få dragkroken eller en mindre avgasbil för att få axet kan man ju fråga sig.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vänder mig mot att prestanda bara skulle vara en prestigefråga. Jag förstår vad du menar, men tycker att prestandan förtjänar en egen kategori.

Prestandan är ju därtill subjektiv. Vissa tycker att laddtider är ett gigantiskt prestandaminus, medan andra ser tystnaden, accelerationen eller något annat som stora vinster.

För egen del gick jag upp i bilstorlek för att få den prestanda jag ville ha: dragvikt och räckvidd räckte inte på mindre elbilar.

Nu var inte en ny avgasbil ett alternativ, men låt oss säga att jag valde mellan en Audi A3 och en VW ID4. Det är inte alltid man bara kan jämföra rakt av, för vi har alla vissa prestandakrav vi vill ha uppfyllda, och de skalar inte linjärt mellan olika drivlinor. Så om jag allt annat lika vill ha en större elbil för att få dragkroken eller en mindre avgasbil för att få axet kan man ju fråga sig.
Du har rätt så jag skrev om mitt svar lite.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Antar att du skämtar. En telefon drar ju inget i jämförelse med en bil.
Inget....
Tänk en gång till...
Telefonen ska ansluta till en antenn... som ska ut på "nätet" som ska prata med x antal datahallar...
"En" telefon drar inte så mycket men en telefon blir ganska korkad utan en uppkoppling och all kringutrustning
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur mycket man tjänar på det som privatperson.
Jag har 7mil daglig pendling... som det är nu kan elpriset utan problem ligga på 700öre på dagen( då säljer jag solel) och på natten 10öre...
Ska jag ladda 7mil(14kwh) på dagen så blir det 98kr
laddar jag på natten blir det 1,4kr
Och jag kan sälja 14kwh på dagen för 700öre dvs jag har i slutet på dagen tjänat /sparat 96kr och bilen är fulladdad...
Det är närmare 500kr I veckan så att plugga in bilen när man kommer hem och sen låta schema ladda på natten...
Bekvämt skull jag säga:cool:
 
  • Gilla
Eriksgatan och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag har 7mil daglig pendling... som det är nu kan elpriset utan problem ligga på 700öre på dagen( då säljer jag solel) och på natten 10öre...
Ska jag ladda 7mil(14kwh) på dagen så blir det 98kr
laddar jag på natten blir det 1,4kr
Och jag kan sälja 14kwh på dagen för 700öre dvs jag har i slutet på dagen tjänat /sparat 96kr och bilen är fulladdad...
Det är närmare 500kr I veckan så att plugga in bilen när man kommer hem och sen låta schema ladda på natten...
Bekvämt skull jag säga:cool:
på vintern blir det inte lika roligt med solceller.... Dessutom är det då risk för ännu högre kostnader....
Dessutom pendlar du för långt enligt elbilsreligonen....:D
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
på vintern blir det inte lika roligt med solceller.... Dessutom är det då risk för ännu högre kostnader....
Dessutom pendlar du för långt enligt elbilsreligonen....:D
så trögt. Han svarar på din fråga om hur mycket man kan spara men ändå ska du som, antagligen avundsjuk, svensk ändå hitta något negativt att påpeka. Jag säger inte att du har fel men vafan han svarade ju på hur mycket han tjänar nu, det som var frågan.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
så trögt. Han svarar på din fråga om hur mycket man kan spara men ändå ska du som, antagligen avundsjuk, svensk ändå hitta något negativt att påpeka. Jag säger inte att du har fel men vafan han svarade ju på hur mycket han tjänar nu, det som var frågan.
Så du är avundsjuk? Kul att veta!

Min fråga hade inte så mycket med solceller i.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du är avundsjuk? Kul att veta!

Min fråga hade inte så mycket med solceller i.
Nej jag är inte avundsjuk. Har svårt att bli det.
 
M mlb88 skrev:
Nej jag är inte avundsjuk. Har svårt att bli det.
Jag undrade bara för att skrev det
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag undrade bara för att skrev det
Jag skrev att du antagligen var det.
 
Eriksgatan
J Joakim V skrev:
Jag skriver inte att det bara efterfrågan som styr elpriset.
Sorry, men det gör du faktiskt i det inlägg jag besvarade. Du skriver: "för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen" samt "drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris."
Du skriver där enbart om användning, ingenting om utbud, eller om allt annat som också påverkar marknadspriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.