Pontus95 Pontus95 skrev:
Bara för att badet sker vid 18 så behöver inte uppvärmningen av vattnet ske då
Tja hur varmt är vatten som värmts upp på natten mer än 12h senare? När ska nästa man få duscha? Okej, han kan bada med ljumna vattnet. Som troligtvis inte räcker helt. Men hur fungerar det om man själv vill duscha på kvällen? Då är varmvattnet slut om jag vill duscha på kvällen. Tar jag det på.morgonen så finns.det inget vv på kvällen....
 
F fsn skrev:
En sak är att det nästan är omöjligt att öht förstå vad du vill ha sagt när du skriver extremt slarvigt och det är väl det jag vill komma fram till.

Det man eventuellt kunde läsa sig till var att du inte alls trodde att man sparade nåt, var det inte det du menade så behöver du jobba på hur du skriver.

Komfort kan man absolut tappa genom att bara köra värme på lågpristaxa, eller så tappar man ingen komfort alls om man har specificerat sitt värmesystem för att hantera det.
Okej. det viktigaste för dig är alltså att klaga på hur andra skriver. Är inte det lite barnsligt?
För att maximera besparingen så kommer man tappa komfort
Det är svårt att spara och fortsätta med sammakomfort.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja hur varmt är vatten som värmts upp på natten mer än 12h senare? När ska nästa man få duscha? Okej, han kan bada med ljumna vattnet. Som troligtvis inte räcker helt. Men hur fungerar det om man själv vill duscha på kvällen? Då är varmvattnet slut om jag vill duscha på kvällen. Tar jag det på.morgonen så finns.det inget vv på kvällen....
För nån vecka drog jag ut kabeln till min när det åskade, kvällen efter insåg vi att vi glömt koppla in den igen, då sa displayen 40grader, och då hade det duschats en gång. Är man intresserad kan man ju också kolla upp specifikationerna på sin egna beredare och räkna ut hur många grader den tappar per dygn utan tillförd el beroende på isolering och temp i rummet osv.
Men jag säger inte att allt bara automatiskt kommer fungera för alla, vill man göra en sån här sak får man nog tänka om, byta ut produkter, kanske skaffa en större beredare, men det behöver nödvändigtvis inte minska komforten om man löser ett automatiserat system.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. det viktigaste för dig är alltså att klaga på hur andra skriver. Är inte det lite barnsligt?
För att maximera besparingen så kommer man tappa komfort
Det är svårt att spara och fortsätta med sammakomfort.
Nej det är inte det viktigaste, saknar du även grundläggande läsförståelse? Som jag skrev så var syftet att det är en fördel att ha kapacitet att uttrycka sig i text så att andra förstår vad man menar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja hur varmt är vatten som värmts upp på natten mer än 12h senare? När ska nästa man få duscha? Okej, han kan bada med ljumna vattnet. Som troligtvis inte räcker helt. Men hur fungerar det om man själv vill duscha på kvällen? Då är varmvattnet slut om jag vill duscha på kvällen. Tar jag det på.morgonen så finns.det inget vv på kvällen....
Det där är ju bara dumheter. Om varmvattnet inte räcker 12 timmar senare har du för liten eller dåligt isolerad tank. Min tank är på 180 liter och har sedan i onsdag förmiddag varit avstängd (för min LVVP är trasig och värmer bara med elpatron). Höll då 65 grader och nu 35 grader.
I mitt förra hus hade jag 300 liter tank som värmdes med LVVP (och patron).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där är ju bara dumheter. Om varmvattnet inte räcker 12 timmar senare har du för liten eller dåligt isolerad tank. Min tank är på 180 liter och har sedan i onsdag förmiddag varit avstängd (för min LVVP är trasig och värmer bara med elpatron). Höll då 65 grader och nu 35 grader.
I mitt förra hus hade jag 300 liter tank som värmdes med LVVP (och patron).
Men du svarade inte på den andra frågan. hur fungerar det att duscha om man bara får värma vattnet på natten?

Det krävs lite arbete för att kunna spara pengar genom att ha timdebitering. misslyckas man så kan det bli dyrt.
Det måste vara svårt att spara pengar om man måste laga mat mellan 17-19. Då ligger man på minus från början.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du svarade inte på den andra frågan. hur fungerar det att duscha om man bara får värma vattnet på natten?

Det krävs lite arbete för att kunna spara pengar genom att ha timdebitering. misslyckas man så kan det bli dyrt.
Det måste vara svårt att spara pengar om man måste laga mat mellan 17-19. Då ligger man på minus från början.
Vill man ha det så så får man ju helt enkelt dimensionera tanken så den klarar dagsbehovet, enkel matte, bara för det inte går just nu i din specifika situation så betyder det inte att det inte går att lösa eller att det inte skulle funka för någon annan.
Och att lägga fokus på matlagningen känns som att plocka ören istället för sedlar, om det nu finns något sådant uttryck. Åtminstone i ett eluppvärmt hus.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag har växlat över från vattenburen elvärme till pelletsvärme.
Detta frigör ungefär 55.000kWh el per år.
Vi kan utan dåligt samvete ladda våra två elbilar med ca 18.000kWh per år (ca 9000 mil tillsammans)...

Bytet från el till pellets var en stor besparing.
Bytet från bensin och E85 till elbil var en större besparing när det gjordes.
Kommande åren så tror jag att besparingen med pellets var större...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Vill man ha det så så får man ju helt enkelt dimensionera tanken så den klarar dagsbehovet, enkel matte, bara för det inte går just nu i din specifika situation så betyder det inte att det inte går att lösa eller att det inte skulle funka för någon annan.
Och att lägga fokus på matlagningen känns som att plocka ören istället för sedlar, om det nu finns något sådant uttryck. Åtminstone i ett eluppvärmt hus.
Nu vet jag inte hur det är med dig. Men när jag kommer hem vid 17 så är jag ganska hungrig. Att då vänta 2h det fungerar inte riktigt för mig. Det är den dyraste perioden på dygnet, det är jag medveten om.
Det är tydligt att om jag ska kunna spara pengar på timdebitering så kommer komforten att påverkas.
Jag är inte beredd att betala de priset det kostar i form av komfort. Jag har heller inget intresse i att jaga kwh vilket är nästan ett krav för ro hem det hela. Det är lätt att glömma bort att det kan bli ett dyrt nöje om man slarvar med sparandet. Lyssnar man på folk här så låter det väldigt enkelt att spara massa pengar på timdebitering. Ingen nämner att det finns risk att man misslyckas. Som kan göra det dyrare.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu vet jag inte hur det är med dig. Men när jag kommer hem vid 17 så är jag ganska hungrig. Att då vänta 2h det fungerar inte riktigt för mig. Det är den dyraste perioden på dygnet, det är jag medveten om.
Det är tydligt att om jag ska kunna spara pengar på timdebitering så kommer komforten att påverkas.
Jag är inte beredd att betala de priset det kostar i form av komfort. Jag har heller inget intresse i att jaga kwh vilket är nästan ett krav för ro hem det hela. Det är lätt att glömma bort att det kan bli ett dyrt nöje om man slarvar med sparandet. Lyssnar man på folk här så låter det väldigt enkelt att spara massa pengar på timdebitering. Ingen nämner att det finns risk att man misslyckas. Som kan göra det dyrare.
Vilket var varför jag sa att jag inte tycker man ska prioritera smågrejer som matlagning när de finns storförbrukare som vatten och uppvärmning i ett eluppvärmt hus.
Och ja, det är inte för alla, helt klart, i dagens läge primärt för de som har elbil eller kanske för de som har vedeldade ackumulatortankar med elpatron så de kan köra den billigt nattetid, annars för de med mer intresse att optimera, åtminstone till det i framtiden kanske finns färdiga automatiserade plug and play produkter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
vi ska nog inte vara så bergsäkra på att Timpriset på natten inte på verkas av om alla skaffar elbil, samt börjar flytta sin förbrukning. Återigen tillgång och efterfrågan. Jag är dessutom som alla redan vet skeptisk rill timpriser. Att man sparar så mycket. Jag är även nån som är förvånad? Till att förbrukningen kommer bara öka med 5-6% Den dagen alla kör elbil. Folk kör så olika mycket. De aom bor längre ut från en stad kommer köra mer än snittbilisten.
De flesta kommer inte vilja sänka sin standard. utan fortsätta som vanligt. Att laga mat när man kommer hem mellan 17-19.
När det är som dyrast. att bada lillgrabben kommer att ske före 19.
Den dagen alla kör elbil infaller någon gång mellan 2050 - 2060 i bästa fall. Det tar väldigt lång tid att fasa ut samtliga fordon då en fossilbil som tillverkas idag har en teknisk livslängd på 17år.

Några tiotaltusen BEV som är trafik nu har ingen som helst betydelse då det är så små förbrukare i ett nationellt perspektiv.
 
sunnis sunnis skrev:
Den dagen alla kör elbil infaller någon gång mellan 2050 - 2060 i bästa fall. Det tar väldigt lång tid att fasa ut samtliga fordon då en fossilbil som tillverkas idag har en teknisk livslängd på 17år.

Några tiotaltusen BEV som är trafik nu har ingen som helst betydelse då det är så små förbrukare i ett nationellt perspektiv.
Det beror nog mycket på vad bränslepriset är om 10-15 år
 
Pontus95 Pontus95 skrev:
Det beror nog mycket på vad bränslepriset är om 10-15 år
Det beror nog framförallt på priset på elbilarna. Det kostar för mycket än så länge.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det beror nog framförallt på priset på elbilarna. Det kostar för mycket än så länge.
Kostar en elbil verkligen för mycket just nu? Det säljs ju elbilar som smör i solsken! Har du missat det?
 
Kör man mycket är elbilar tokbilliga.
MEN är man smart så skiljer man behoven åt.
Man "kanske" inte måste ha en bil som klarar ALLA behov.
Vi har löst det hela med varsin pendlingsbil som är optimerad prestandamässigt just för pendling.
V70 och XC70 får lösa allt annat, så de kommer nog att rulla maximalt 200 mil per år.
Jag skulle tom kunna inse att allt som inte går att lösa med de små elbilarna som gör >>97% av alla transporter kan man hyra in tjänsten eller hyra en bil för just det tillfället. Den årliga totalkostnaden blir ändå lägre. Istället för att leva efter devisen "min elbil skall klara 100% av mina behov annars är elbilar odugliga"...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.