Om någon minns denna scen så duschar vi såhär från och med nu..

Människor i vinterkläder utanför en fotoautomat med skylten "FOTOS" och en reklamposter för "Kirchberg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Haha
  • Gilla
Snozz och 26 till
  • Laddar…
På hemmafronten hade jag bristande framgång idag. Under middagen:

Jag: jag tänkte kanske vi skulle skaffa timpris för jag börjar få lite elprisångest inför vintern. Kan du tänka dig det?

Hon: Det verkar ju asmeckigt, jag tvättar ju när jag tvättar för att det pssar bäst att tvätta då.

Sedan bytte vi samtalsämne :confused:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
preben89 och 26 till
  • Laddar…
N
Okarlsson Okarlsson skrev:
På hemmafronten hade jag bristande framgång idag. Under middagen:

Jag: jag tänkte kanske vi skulle skaffa timpris för jag börjar få lite elprisångest inför vintern. Kan du tänka dig det?

Hon: Det verkar ju asmeckigt, jag tvättar ju när jag tvättar för att det pssar bäst att tvätta då.

Sedan bytte vi samtalsämne :confused:
Ni har inte timer-funktion på tvättmaskinen? :)
Jag känner lite igen mig i hur hon tänker, men jag ändrade mig rätt fort när vi bytte till Tibber och jag fick se hur mycket det faktiskt skulle kosta att tvätta dagtid vs nattetid.
Ville inte behöva tvätta/diska nattetid, plus att vi väntar en liten nu i höst och jag är inte alls sugen på att behöva lägga värdefull nattsömn på att städa.
Nu har jag lärt mig timerfunktionen på både tvättmaskin och tumlare, så då slipper man iaf passet på nätterna :p
 
N Novisorisk skrev:
Ni har inte timer-funktion på tvättmaskinen? :)
Jag känner lite igen mig i hur hon tänker, men jag ändrade mig rätt fort när vi bytte till Tibber och jag fick se hur mycket det faktiskt skulle kosta att tvätta dagtid vs nattetid.
Ville inte behöva tvätta/diska nattetid, plus att vi väntar en liten nu i höst och jag är inte alls sugen på att behöva lägga värdefull nattsömn på att städa.
Nu har jag lärt mig timerfunktionen på både tvättmaskin och tumlare, så då slipper man iaf passet på nätterna :p
Jag tror det mer handlar om att hon inte vill ställa klockan en timme tidigare för att hänga tvätt innan jobbet. Diskmaskin kör jag faktiskt alltid på natten. Den är ju full på kvällen :thinking:
 
A
Okarlsson Okarlsson skrev:
På hemmafronten hade jag bristande framgång idag. Under middagen:

Jag: jag tänkte kanske vi skulle skaffa timpris för jag börjar få lite elprisångest inför vintern. Kan du tänka dig det?

Hon: Det verkar ju asmeckigt, jag tvättar ju när jag tvättar för att det pssar bäst att tvätta då.

Sedan bytte vi samtalsämne :confused:
Man får vara vara glad så länge det inte rundas av med: "-Förresten, har du bokat Gran Canaria över julen?"
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Även om man inte har genomströmningsberedare så är det många VVB som går igång direkt. Förbrukat vatten fylls på med nytt och måste värmas upp. Våran BVP från 2001 har varken stöd för att ställa in den temperatur som ska hållas på varmvattnet eller när det ska värmas. Den enda inställning som finns är att trycka igång extra produktion av varmvatten, vilket inte är så hjälpsamt i det här fallet.
Svårt att tro. Jag trodde att även de mest primitiva VP hade möjlighet att justera vv. Kanske en ny titt i bruxen?
Min VP har arbetsförbud nattetid och får göra vv bara dagtid när solen lyser på mina celler.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
På hemmafronten hade jag bristande framgång idag. Under middagen:

Jag: jag tänkte kanske vi skulle skaffa timpris för jag börjar få lite elprisångest inför vintern. Kan du tänka dig det?

Hon: Det verkar ju asmeckigt, jag tvättar ju när jag tvättar för att det pssar bäst att tvätta då.

Sedan bytte vi samtalsämne :confused:
Hur tar du och din käresta in information vad som händer i värden/samhället ?? Du har ju förstått det här med elpriset, men har hon det ??

Har en kollega född på tidigt 90 tal med familj. Jag har märkt i vårt vardagliga pratande, att han och framförallt hans fru inte alls hänger med, och givetvis funderat på varför.
Jag brukar som man alltid gjort, tex vid fikarasten ta upp nått att prata om "Hörde du på radio i morse" eller "såg du på TV i går" eller "Jag läste på Facebook" och får alltid svaret "Näää"
De har just flyttat från lägenhet till radhus, och av den anledningen tog jag ju upp det här med elen, vad de skaffat för abonnemang, vad det hade för uppvärmning mm. De hade typ ingen koll alls på det !!
Vad jag förstått använder de bara 2 media, Netflix och Spotify, de 2 har ju ganska dålig samhällsinformation.

Inget illa menat med detta, men har din andra hälft förstått nivåerna på detta ?? Allt kan gå upp i pris väldigt mycket, kanske så mycket att många familjer i om bara några månader inte ens har pengar för att betala sina räkningar. Att då säga att jag tvättar när jag tvättar, låter som man inte hänger med alls.
 
  • Gilla
MetteKson och 18 till
  • Laddar…
sunnis
Okarlsson Okarlsson skrev:
På hemmafronten hade jag bristande framgång idag. Under middagen:

Jag: jag tänkte kanske vi skulle skaffa timpris för jag börjar få lite elprisångest inför vintern. Kan du tänka dig det?

Hon: Det verkar ju asmeckigt, jag tvättar ju när jag tvättar för att det pssar bäst att tvätta då.

Sedan bytte vi samtalsämne :confused:
Du måste ha bättre förutsättningar om du ska ändra till timavtal. Att bara flytta hushållselen blir ett jäkla meck med jobbiga och omständiga förbrukningsvanor till en väldigt liten vinst.

timavtal är egentligen bara enkelt och lönsamt om man har solceller, timspot-styrning av värmesystemet, timspot-styrning av pool och elbil(ar) eller någon kombination av detta. Det är stora förbrukare som är enkla att justera som inte påverkar vardagen eller komforten.
 
  • Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
N
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tror det mer handlar om att hon inte vill ställa klockan en timme tidigare för att hänga tvätt innan jobbet. Diskmaskin kör jag faktiskt alltid på natten. Den är ju full på kvällen :thinking:
Jaha, på så vis :) hon kan inte hänga på em/kväll då, efter jobbet? Tvätten håller sig ju tills dess.
 
sunnis
Isakare Isakare skrev:
Hur tar du och din käresta in information vad som händer i värden/samhället ?? Du har ju förstått det här med elpriset, men har hon det ??

Har en kollega född på tidigt 90 tal med familj. Jag har märkt i vårt vardagliga pratande, att han och framförallt hans fru inte alls hänger med, och givetvis funderat på varför.
Jag brukar som man alltid gjort, tex vid fikarasten ta upp nått att prata om "Hörde du på radio i morse" eller "såg du på TV i går" eller "Jag läste på Facebook" och får alltid svaret "Näää"
De har just flyttat från lägenhet till radhus, och av den anledningen tog jag ju upp det här med elen, vad de skaffat för abonnemang, vad det hade för uppvärmning mm. De hade typ ingen koll alls på det !!
Vad jag förstått använder de bara 2 media, Netflix och Spotify, de 2 har ju ganska dålig samhällsinformation.

Inget illa menat med detta, men har din andra hälft förstått nivåerna på detta ?? Allt kan gå upp i pris väldigt mycket, kanske så mycket att många familjer i om bara några månader inte ens har pengar för att betala sina räkningar. Att då säga att jag tvättar när jag tvättar, låter som man inte hänger med alls.
där har du en poäng, har man en förbrukning på 2000-3000kWh++ de värsta vintermånaderna så behöver man ställa in sig på bränna av en stor del av hushållets buffert eller helt enkelt göra avkall på mycket komfort och bekvämligheter i vinter eller båda delarna.

Det kommer bli ett riktigt stålbad för alla i princip. Det gäller att förbereda sig både mentalt, ekonomiskt och vara beredd på uppoffringar.

Den här vintern kan med lätthet landa på 100k för en normalfamilj om man har lite sämre förutsättningar.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Excel
Ja, det blir att anpassa sig pga Sossarna förstört Sveriges elförsörjning.
  • Tvätten och disken sker nattetid.
  • Innertemperaturen kommer garanterat sänkas i vinter trots bergvärme.
  • I vissa rum kommer jag minska tempen radikalt.
  • Basta är bara att fetglömma.
  • Kommer inte hålla på att gorma på barnen, man får ju normalt tjata när de ska duscha.
  • Kommer köpa fleecekläder och raggsockor.
  • Kortare duschar
 
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
N Novisorisk skrev:
Jaha, på så vis :) hon kan inte hänga på em/kväll då, efter jobbet? Tvätten håller sig ju tills dess.
Det tycker jag är lite äckligt :seenoevil:
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hur tar du och din käresta in information vad som händer i värden/samhället ?? Du har ju förstått det här med elpriset, men har hon det ??

Har en kollega född på tidigt 90 tal med familj. Jag har märkt i vårt vardagliga pratande, att han och framförallt hans fru inte alls hänger med, och givetvis funderat på varför.
Jag brukar som man alltid gjort, tex vid fikarasten ta upp nått att prata om "Hörde du på radio i morse" eller "såg du på TV i går" eller "Jag läste på Facebook" och får alltid svaret "Näää"
De har just flyttat från lägenhet till radhus, och av den anledningen tog jag ju upp det här med elen, vad de skaffat för abonnemang, vad det hade för uppvärmning mm. De hade typ ingen koll alls på det !!
Vad jag förstått använder de bara 2 media, Netflix och Spotify, de 2 har ju ganska dålig samhällsinformation.

Inget illa menat med detta, men har din andra hälft förstått nivåerna på detta ?? Allt kan gå upp i pris väldigt mycket, kanske så mycket att många familjer i om bara några månader inte ens har pengar för att betala sina räkningar. Att då säga att jag tvättar när jag tvättar, låter som man inte hänger med alls.
Det handlar snarare om att jag inte kan lova att alla förändringar kommer spela roll. Vi värmer med enbart el med hjälp av flera olika värmepumpar. Jag anser mig bara kunna ändra tre saker: disk, tvätt och varmvatten. När sedan vintern kommer och över hälften av energiåtgången är värme så kommer ju oundvikligt priset på natten gå upp också.

Så hur mycket bekvämlighet är vi villiga att offra för att spara pengar. Det är frågan. Varken jag eller min fru vet nog riktigt.
 
Finns inget att göra konflikt av hemma.
Vi står i duschen max 5 minuter och stänger av vattnet när man tvålar in sig. Pågen badar i sin badbalja så det är inte mycket vatten.
Enda som vi måste ändra för att det ens skulle kännas lönt är att smartstyra min gamle bergvärmepump, ska beställa en ngenic iallafall. Men vi kommer elda mer denna vintern än förra.

Diskmaskinen är ju ingen uppoffring, den körs 1-2 ggr veckan, går ju att ställa nattetid.
Tvättmaskinen går inte att ställa, men man kan ju försöka pejla in billigt på helgen, lördagar verkar vara enda dagen i veckan nu som de är billigt. Den ska bytas snart men inte nu.

Kanske kanske man kan börja ladda bilen hemma igen.
 
N
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det tycker jag är lite äckligt :seenoevil:
Okej :cool: då är väl enda alternativet att tvätta när priset ligger på 15:-/kWh i vinter :D eller offra en halvtimme på morgonen för att hänga tvätten. Ni tvättar förhoppningsvis inte varje natt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.