Mikael_L
A Ambrovink skrev:
Problemet som jag förstått det är att det är det sista budet på den jär auktionen som sätter priset för alla. Systemet fungerade bra när det fanns för mycket el kapacitet men blir direkt dåligt för alla utom elbolagen. En säkning med bara 5% av elbehovet skulle göra att vi hade samma låga priser som vi haft de senaste åren. Så det är den ”lilla” bristen som gör att det blir extremt dyrt genom auktionsförfarandet. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel
Nej, jag tror inte det.
Jag tror att det förut, när de dyraste dagarna inträffade så fanns det typ 30% kolkraft och gaskraft i elmixen.
Men den hade då en produktionskostnad på kanske 30-40 öre/kWh, så då startade kraftägarna glatt sina fossileldade kraftverk och sålde för ett öre mer.

Nu kostar gasen 100 ggr mer, och kolkraften kostar också multum iom CO2-certifikaten (de var av någon anledning snorbilliga i massor med år).
Så nu behövs det fortfarande 30% fossilt i energimixen när det blir som dyrast, men ingen startar sitt fossilkraftverk förrän de får täckning för minst produktionspriset, som nu är kanske 300 öre /kWh.

Ta inte mina kWh-kostnader på blodigt allvar, de är bara huggna ur luften för att förklara principen för hur jag tror att orsaken till de höga elpriserna är.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jobbigt med en vindstilla natt
Måste du ladda din bil fullt varje natt menar du?
Jobbigt med så litet batteri eller så mycket resande.
 
F
J Joakim V skrev:
Förklara för oss då hur stängda gaskranar påverkar förhållandet mellan förbrukning dag/natt samt de stora svängningar i pris som finns mellan dag och natt. Öppnar dom gaskranarna på natten eller?

Mitt inlägg baseras på siffror som alla kan hämta från svenska kraftnät. Berätta gärna vilka av dina inlägg som inte är gissning eller åsikt samt vart du har tagit din "fakta" ifrån så att vi kan granska källan.
J Joakim V skrev:
Förklara för oss då hur stängda gaskranar påverkar förhållandet mellan förbrukning dag/natt samt de stora svängningar i pris som finns mellan dag och natt. Öppnar dom gaskranarna på natten eller?

Mitt inlägg baseras på siffror som alla kan hämta från svenska kraftnät. Berätta gärna vilka av dina inlägg som inte är gissning eller åsikt samt vart du har tagit din "fakta" ifrån så att vi kan granska källan.



J Joakim V skrev:
Förklara för oss då hur stängda gaskranar påverkar förhållandet mellan förbrukning dag/natt samt de stora svängningar i pris som finns mellan dag och natt. Öppnar dom gaskranarna på natten eller?

Mitt inlägg baseras på siffror som alla kan hämta från svenska kraftnät. Berätta gärna vilka av dina inlägg som inte är gissning eller åsikt samt vart du har tagit din "fakta" ifrån så att vi kan granska källan.
jag tar tillbaka det där om att du antagligen är bildbar. Det skiljer marginellt mellan kapaciteten dag och natt. Det lägre priset beror på att marginalproduktion inte behövs på natten pga lägre förbrukning. Hade inte Tyskland och Sverige lagt ner sin kärnkraft och Tyskland i stor utsträckning litar på Ryska gasleveranser så hade det inte heller behövts köpas el från sverige på max av kapaciteten dagtid och då hade inte heller priset i SE4 varit det samma som på kontinenten. Du får försöka igen.
 
Mikael_L
M mlb88 skrev:
det jag kan hitta vid lite snabb googling är 240vac och 19,4 kW för Fords ”charge station pro”
Wow, 80 A enfas! :sweat: :cool:

I Sverige kör vi alltid med trefas vid sådana effekter, ja redan efter typ 16-20A
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Magnus E K
martin43 martin43 skrev:
Nej men det spelar ju ingen roll eftersom elpriset är låst 24 h framåt, bl.a. med vindprognos som grund.
Spelar roll gör det fortfarande. Om t ex en vindkraftsproducent sålt mer el på dagen före-marknaden (vanliga timspotpriset) än vad som sen faktiskt produceras på grund av att vindprognosen inte var bra nog så blir det en extra kostnad för producenten att köpa mellanskillnaden på intradagsmarkanden. Korrekta väderprognoser är nog värda stora pengar nu.
 
hsd
En avancerad gissning är att elbilar skulle kräva 60-75 TWh om hela fordonsparken vore eldriven
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
En avancerad gissning är att elbilar skulle kräva 60-75 TWh om hela fordonsparken vore eldriven
Ja, hur gjorde du gissningen avancerad ? :thinking:

Om du vill strunta i att gissa, vare sig avancerat eller slumpmässigt, så kan du prova att räkna istället. :cool:
Du kan lätt googla fram drivmedelsmängden för olika transportslag.
Sen kan du översätta 0,7 liter bränsle med 2kWh el till personbilar, och kanske 1kWh el per 0,3 liter bränsle för tunga transporter (då dessa går på bara diesel som har något högre energiinnehåll och verkningsgrad.

Då har du fått fram, inte en avancerad beräkning, utan en enkel beräkning, som ändå kanske slår vilken gissning som helst, oavsett hur avancerat man gissat.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Eriksgatan
J Joakim V skrev:
Kollade lite data på svenska kraftnäts hemsida för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen.

I natt hade se04 en förbrukning på ca 1800 mW. Timpriset var då 53 öre.
Kl 12 idag var förbrukningen 2400 mW och priset 534 öre.
En ökad elanvändning på 33% ser ut att ha gett en prisökning på 1000%

Med detta drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris.
Helt galet tänkt. Det är förstås inte bara efterfrågan som styr priser utan även tillgången. Precis som för alla marknader.
Och den tillgång som kan regleras (vatten-/kärn-/kraftvärmekraft) vinstmaximerar man efter marknadspriset vilket i sin tur påverkar priset.
Och så tillkommer gränshandel samt överföringskapaciteter som inte är oändliga, vilket också komplicerar kalkylen.
Det är som upplagt för ett chicken race där ingen vill vara den som är först att öka produktionen så att marknadspriset sjunker och därmed allas vinster.
Pga samma mekanismer bildades t ex OPEC-kartellen. Det har fungerat så här i tusentals år, så hög tid att försöka förstå elementär marknadsekonomi.
 
  • Gilla
mlb88
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Helt galet tänkt. Det är förstås inte bara efterfrågan som styr priser utan även tillgången. Precis som för alla marknader.
Och den tillgång som kan regleras (vatten-/kärn-/kraftvärmekraft) vinstmaximerar man efter marknadspriset vilket i sin tur påverkar priset.
Och så tillkommer gränshandel samt överföringskapaciteter som inte är oändliga, vilket också komplicerar kalkylen.
Det är som upplagt för ett chicken race där ingen vill vara den som är först att öka produktionen så att marknadspriset sjunker och därmed allas vinster.
Pga samma mekanismer bildades t ex OPEC-kartellen. Det har fungerat så här i tusentals år, så hög tid att försöka förstå elementär marknadsekonomi.
Jag skriver inte att det bara efterfrågan som styr elpriset. Men vi ser stora svängningar i elpris mellan natt och dag varje dygn och jag antar att tillgång och överföringskapacitet är samma dag och natt på samma datum. Vilket naturligtvis inte alltid stämmer då tex vindförhållanden snabbt kan ändras. Poängen med mitt inlägg är att visa på priskänsligheten samt att göra ett överslag på den. Sen är några orsaker till priskänsligheten kanske faktorer som du nämner.

För att svara på ts fråga, vilken prisökning som elbilar elkonsumtion orsakas så behövs två saker.
1. Uppskattning på elbilars elkonsumtion som finns i flera inlägg ovan.
2. Samt uppskattning på priskänsligheten där bara jag har bidragit än så länge.
Jag välkomnar fler att göra noggrannare och bättre uppskattning på priskänsligheten.
 
Magnus E K
Personalintensiv elproduktion borde ha högre marginalkostnad på obekväm arbetstid, men det påverkar nog inte så mycket i nuläget. Kommer få större inverkan när det blir lönsamt att öppna trampkraftverk (endast för överviktiga).
 
  • Gilla
Joakim V
  • Laddar…
F
J Joakim V skrev:
Jag skriver inte att det bara efterfrågan som styr elpriset. Men vi ser stora svängningar i elpris mellan natt och dag varje dygn och jag antar att tillgång och överföringskapacitet är samma dag och natt på samma datum. Vilket naturligtvis inte alltid stämmer då tex vindförhållanden snabbt kan ändras. Poängen med mitt inlägg är att visa på priskänsligheten samt att göra ett överslag på den. Sen är några orsaker till priskänsligheten kanske faktorer som du nämner.

För att svara på ts fråga, vilken prisökning som elbilar elkonsumtion orsakas så behövs två saker.
1. Uppskattning på elbilars elkonsumtion som finns i flera inlägg ovan.
2. Samt uppskattning på priskänsligheten där bara jag har bidragit än så länge.
Jag välkomnar fler att göra noggrannare och bättre uppskattning på priskänsligheten.
Du har inte gjort några uppskattningar på priskänskighet, du har jämfört priset dagtid mot natt på ett elområde i Sverige och dragit konstiga och ologiska slutsatser som enligt mig och som det verkar, de flesta andra också är totalt felaktiga.
 
F fsn skrev:
Du har inte gjort några uppskattningar på priskänskighet, du har jämfört priset dagtid mot natt på ett elområde i Sverige och dragit konstiga och ologiska slutsatser som enligt mig och som det verkar, de flesta andra också är totalt felaktiga.
Kan upplevas som ologiskt för den som har svårt att förstå. Kan också vara svårt förklara för den som har bestämd åsikt och inte vill förstå. Kanske såna personer hellre väljer att gå till personangrepp istället för att föra en saklig debatt. För personer som vill föra en saklig diskussion förklarar jag gärna mer hur jag resonerar. Personer som har andra sätt att göra uppskattning på ts frågeställning välkomnar jag och läser med intresse deras inlägg.
 
J Joakim V skrev:
Kan upplevas som ologiskt för den som har svårt att förstå. Kan också vara svårt förklara för den som har bestämd åsikt och inte vill förstå. Kanske såna personer hellre väljer att gå till personangrepp istället för att föra en saklig debatt. För personer som vill föra en saklig diskussion förklarar jag gärna mer hur jag resonerar. Personer som har andra sätt att göra uppskattning på ts frågeställning välkomnar jag och läser med intresse deras inlägg.
Är du politiker?
 
F
J Joakim V skrev:
Kan upplevas som ologiskt för den som har svårt att förstå. Kan också vara svårt förklara för den som har bestämd åsikt och inte vill förstå. Kanske såna personer hellre väljer att gå till personangrepp istället för att föra en saklig debatt. För personer som vill föra en saklig diskussion förklarar jag gärna mer hur jag resonerar. Personer som har andra sätt att göra uppskattning på ts frågeställning välkomnar jag och läser med intresse deras inlägg.
Kan du vänligen peka på personangreppet ovan? Min spontana känsla är att du är extremt dåligt påläst på hur och varför ett elpris sätts samt svårt att ta hänsyn till konsekvensen av en avreglerad inre europeisk marknad.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du vänligen peka på personangreppet ovan?
Jag behöver inte svara på frågan. Att du ställer den förklarar vilken person du identifierar dig med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.