findus42 findus42 skrev:
förbrukningsvaror, förbrukningsinventarier och arbetskläder
Det är en helt annan sak när man är en liten större firma med många fler jobb, och kanske en mindre firma som kanske inte åker så mycket, har i stort sett allt i servicebilen och kanske behöver köpa in någon liten småpryl på Jula eller Classe för att få jobbet gjort - som sen kan komma till nytta till nästa kund också.

Därför menar jag att för vissa firmor är det enklare att genomdebitera, och för andra firmor som köper storpack förbrukning, så är det enklare att ta högre timavgift, schablon eller klocka förbrukningen exakt.

Och det är varje firmas rätt att debitera så som de vill, förutsättningen är att man inte luras, dvs får mer pengar i fickan än man ska ha.
 
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
Och det är varje firmas rätt att debitera så som de vill, förutsättningen är att man inte luras, dvs får mer pengar i fickan än man ska ha.
Nej det är verkligen inte någons rätt att debitera för saker du inte levererat till kund.

Jag håller med om att det står var och en fritt att försöka med vilka märkliga prismodeller som helst, men din modell fungerar bara om kunden vill, för du har inte rätten på din sida.

Findus modell är exemplariskt, han får marginal även på förbrukningsartiklarna, han får NOLL invändningar från kunden, det går väldigt snabbt att hantera administrativt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är verkligen inte någons rätt att debitera för saker du inte levererat till kund
Se det som såhär då:
Du har fått 10 sågklingor levererade, men 8 sågklingor har du bytt (byteshandel, vara mot vara) mot betongblock, bits, och slippapper, något som inte syns på fakturan.

Låter det bättre så då?
 
  • Arg
possum77
  • Laddar…
Nej. Det jag köper som privatperson är de tjänster som aktuell hantverkare erbjuder. Jag förutsätter att hantverkaren har med sig standardverktygen som krävs för jobbet som ska göras, detta ska ingå i timpenningen. Att det kan behövas en vända till Ahlsells etc för att hämta byggmaterial är en annan femma, svårt att ha allt som kan tänkas behövas på lager i firmabilen.

Är du tex rörmokare och ska dra vattenrör genom betongbjälklag förutsätts du ha med dig tex borrhammare och lämplig borrkrona, kunden ska inte stå för några inköp av verktyg / utrustning här. Hade en röris som skulle göra just detta, några 25mm hål genom gammal stenhård armerad betong i golv och sulan under hjärtväggen, han kom ingen vart alls efter att ha försökt i ca en timme med sin borrhammare... ville åka och hyra bättre grejer. Jag ilsknade till, plockade fram min Hilti och en lämplig egen borrkrona, borrade hålen själv på 5 minuter.

Här har denne individ alltså suttit och slösat bort en hel timme av tid som debiteras mig som kund, utan något som helst resultat, vill debitera ytterligare genom att åka till en firma och hyra grejer han självklart skulle ha med sig från början. Han fick inga fler jobb hos oss.

Är du snickare ska du ha med dig verktyg för det jobb som är aktuellt, sågar, maskiner, bits, klingor, hammare etc. Materialkostnader får redovisas och debiteras såklart men fan heller att jag accepterar inköp av självklara verktyg på min räkning. Hyra av specialverktyg, ok men då får det verkligen inte vara normal standardutrustning som hantverkaren förutsätts ha med sig.

Dvs Findus modell ovan är det enda rimliga för min del.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Därför att det är opedagogiskt och retar kunder i onödan.

Jag som typiskt handlar in förbrukningsvaror, förbrukningsinventarier och arbetskläder för ca 20000 ett normalt arbetsår och säljer typ 1400 timmar Jag täcker kostnaden genom att ha 20kr högre timavgift än jag annars skulle haft. Jag får då in 28000 mer och det räcker även till en rimlig vinst.

Det jämnar ut sig på riktigt. Varje timme betalar då sin helt rättvisa andel av plocket.

Dessutom är det administrativt enkelt.

Mvh Findus
Detta fungerar ju tills du gör ett jobb hos en snål jävel, där inga förbrukningsartiklar har använts.
 
Utvecklar gärna exemplet med rörmokaren ovan, ser att det kan vara en poäng med det i ljuset av diskussionen.

Vederbörande röris visste mycket väl förutsättningarna, men hade inte med sig tillräckligt bra grejer uppenbarligen. Vad som behövs är borrkronor typ Hilti TE-CX 25/48, skulle man köpa dessa nya idag landar de på runt 1800 kr per st. Råkade ha en dylik liggande från tidigare liknande jobb i kåken så inga kostnader för mig direkt.

Jag skulle se det som fullständigt oacceptabelt av hantverkaren att köpa in en dylik, fixa jobbet på mitt ställe och sedan "slänga in i servicebilen". Lika oacceptabelt att köpa in denna borrkrona, sedan lämna över till kund - de flesta kunder har ingen användning för dylikt (iofs har jag har det men ett undantag).

Slutsatsen är att man som hantverkare i detta fall: antingen köper in dylik borrkrona som lär hålla för hundratals långa 25mm-hål i godtycklig armerad bråkig betong, eller möjligen att det hyrs på väg till kund om denna typ av arbetsmoment verkligen är sällsynt för aktuell rörmokare (vilket knappast är fallet, bör ses som standardutrustning där).

Verktyget är en förutsättning för att kunna göra det förestående jobbet effektivt, man kan omöjligen skylla på att "betongen var oväntat hård", "oväntat mycket armering" etc. Ett proffs ska ha rätt utrustning punkt slut. Det är därför man anlitar proffs!

Så på frågan i första inlägget, jag tycker det är riktigt tramsigt av hantverkaren att ta ut en borrsats à 700 spänn som debiteras kund. Egentligen oavsett om kunden får behålla den efteråt eller ej. Att ha lämpliga borr till sina maskiner får ses som en grundförutsättning för att alls kunna verka i aktuellt skrå, ska ingå i timkostnaden..
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Detta fungerar ju tills du gör ett jobb hos en snål jävel, där inga förbrukningsartiklar har använts.
Men har kunden fått en offert/prisuppgift med timpriset uppgivet och accepterat så finns ju inte mkt att anmärka på. Vilka jobb gör en hantverkare utan att verktyg slits, förbrukningsmtrl använts, etc.?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Detta fungerar ju tills du gör ett jobb hos en snål jävel, där inga förbrukningsartiklar har använts.
Var inte fånig. Min timpenning är min timpenning. Grunden för hur jag satt den är inget jag behöver diskutera. Har en snål jävel hyrt in mig så har hen redan accepterat priset.

Å eftersom jag inte kommer med överraskningsdebiteringar av borrkassetter om jag nu behöver handla in en sådan så är det bättre förutsättningar för snåla jäklar att bli nöjda.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
V
Hansuno Hansuno skrev:
Självklart skall han inte fakturera för verktyg. Det måste ingå i hans offert, såvida behovet av att borra med dessa borr inte omfattades av det jobb han skulle göra utan var något extra utöver vad ni kommit överens om. Han kan knappast ha behövt borra med samtliga borr. Dessutom betalar Du ju hans timtid även för jobb som ligger utanför det ursprungliga jobbet. Detta är alldeles orimligt!
Men skärp dig nu. Okey om borren inte skall betalas för men tiden för att införskaffa en speciell borr just för ändamålet kan tsbgott betala för.

Något som är orimligt är att allt skall tydligen ingå eller va gratis.
 
Snacket om ”snåla kunder” känns litet konstigt.

Som kund vill jag veta timpris, resekostnader (motsv), debitering av material, ev hyra av specialmaskiner. Allt ska framgå av offert och några överraskningar väntar jag mig inte.

Dyker det upp knepiga saker på slutfakturan typ inköp av verktyg och utrustning så skulle jag ifrågasätta detta. På senare tid har jag inte stött på hantverkare som försöker köra dylikt mot mig. Men de jag väljer att anlita numera är inte de som har ”billigaste” timpriset utan de som är de mest professionella, kvalitetsmässigt och hur de är att ha att göra med allmänt, hur de ser mina behov och hur de arbetar för att leverera på topp, fixa misstag osv. Blir bäst och billigast i längden har det visat sig.

Det tar tid innan man hittar fram till dessa fantastiska hantverkare men de finns, verkligen viktiga relationer att vårda - vilket leder tillbaka till att det kan vara olika hur man skulle reagera på någon knepig post i fakturan. Men som sagt inget jag skulle vänta mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Men skärp dig nu. Okey om borren inte skall betalas för men tiden för att införskaffa en speciell borr just för ändamålet kan tsbgott betala för.

Något som är orimligt är att allt skall tydligen ingå eller va gratis.
Borrsatsen du ser i första inlägget är att betrakta som en standardborrsats som varenda kotte som borrar litet i betong behöver - för en hantverkare är detta lika självklart som att ha bits till skruvdragaren, Var och en av dessa borr bör hålla till hundratals hål om kvaliteten är någorlunda rimlig.

Att då belasta en enda kund för denna investering i vad som krävs för att jobba i ditt yrke över tid och över x antal kunder/jobb är inte rimligt helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Snacket om ”snåla kunder” känns litet konstigt.
Jag svarade @AG A som använde uttrycket. Vad han menar med det är inte viktigt för mitt svar.

Ytterst handlar all upphandling av kvalificerade tjänster om kommunikation och respekt. Om någon part visar brist på respekt eller är oförmögen att tydligt och enkelt säga vad de önskar eller kan/ska göra så kommer det troligen inte fungera.

Försökte skriva om upphandling här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-och-anlita-kvalificerade-hantverkare.441137/

Kanske har det hjälpt någon.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Bra Findus tack för länken och tankarna bakom det du skriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Var inte fånig. Min timpenning är min timpenning. Grunden för hur jag satt den är inget jag behöver diskutera. Har en snål jävel hyrt in mig så har hen redan accepterat priset.

Å eftersom jag inte kommer med överraskningsdebiteringar av borrkassetter om jag nu behöver handla in en sådan så är det bättre förutsättningar för snåla jäklar att bli nöjda.

Mvh Findus
Ber om ursäkt. Jag var fånig för att belysa det fåniga i denna tråd. Hur rättvis man än försöker vara, så kommer det alltid finnas folk som anser att det är fel.
 
S
A AG A skrev:
Ber om ursäkt. Jag var fånig för att belysa det fåniga i denna tråd. Hur rättvis man än försöker vara, så kommer det alltid finnas folk som anser att det är fel.
Hur gör du med slitaget på kalsongerna? Specat utöver offerten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.