F fsn skrev:
nästan lite löjligt naivt. Det är naturligtvis inte ökad elförbrukning i SE4 som sätter priset. Det har mina barn fattat vid det här laget och det borde alla vuxna människor som åtminstone har slötittat på nyheterna eller läst en tidning senaste 6 månaderna.
Nästan lite löjligt trångsynt svar. Om dina barn har förståelse för vad som sätter elpriset så borde dom vuxna som läser mitt inlägg förstå att den absoluta förbrukningen i se04 inte är det intressanta i min uppskattning utan förhållandet mellan förbrukning dag/natt. Detta kan antas vara ungefär liknande i samtliga elområden + norra Europa. Det är denna skillnad som skapar prisskillnaden mellan dag och natt som jag nyttjat för att få en (mycket) grov uppskattning på priskänsligheten. Dom flesta vuxna borde också förstå att det som orsakar den relativa prisskillnaden mellan dag och natt inte har något att göra med det som händer i Ukraina.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
En lastbil är väl fortfarande inte en bil eller? Det är extremt långt till färrtrafik med ellastbil och inga åkare kommer att gå på det om det inte finns stabil och fungerande logistik och infrastruktur.

Det är rätt tragiskt att fokusera på ett extremt avlägset problem som troligtvis inte finns öht. Gissar att du inte är imponerad av elbilar rent generellt?
frågan var om elbilar pressar upp elpriset. Och det gör de inte direkt.

lastbilar är ett annat fordonsslag som rullar på våra vägar som våra politiker har bestämt skall elektrifieras. ~50% av försäljningen skall vara elektrisk 2030 i eu… det kommer att driva upp priserna och det kommer att krävas stora mängder energi. Avlägset ickeproblem beror väl på vilken horisont man har.

Åker elbil och kommer inte att sluta
 
A Ambrovink skrev:
Problemet som jag förstått det är att det är det sista budet på den jär auktionen som sätter priset för alla. Systemet fungerade bra när det fanns för mycket el kapacitet men blir direkt dåligt för alla utom elbolagen. En säkning med bara 5% av elbehovet skulle göra att vi hade samma låga priser som vi haft de senaste åren. Så det är den ”lilla” bristen som gör att det blir extremt dyrt genom auktionsförfarandet. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel
Ja, så är det. Marginalprissättning.
 
F
W witten skrev:
Men är det så extremt långt bort? Jag menar det är ju redan långfärdsmodeller på väg ut på marknaden.

Visst tar det tid att skala upp men det kommer att bli samma som med elbilarna, marknaden exploderar och myndigheter och politiker undrar yrvaket vad som hände. :surprised:
Det spelar ju ingen roll vad jag tycker här för sanningen är att ingen riktigt vet hur en uppskalning kommer att landa.
 
F
schnyggve schnyggve skrev:
frågan var om elbilar pressar upp elpriset. Och det gör de inte direkt.

lastbilar är ett annat fordonsslag som rullar på våra vägar som våra politiker har bestämt skall elektrifieras. ~50% av försäljningen skall vara elektrisk 2030 i eu… det kommer att driva upp priserna och det kommer att krävas stora mängder energi. Avlägset ickeproblem beror väl på vilken horisont man har.

Åker elbil och kommer inte att sluta
Jag håller helt med dig om att elbilar inte pressar upp elpriset mätbart. Och det är klart, om man ponerar en hel lastbilsflotta på el så har det en större påverkan men redan på en hel bilflotta på el så skulle det finnas andra stora problem att lösa. Men om man isolerar det och bortser från allt annat så vad fan, visst kan det
vara så.
 
F
J Joakim V skrev:
Nästan lite löjligt trångsynt svar. Om dina barn har förståelse för vad som sätter elpriset så borde dom vuxna som läser mitt inlägg förstå att den absoluta förbrukningen i se04 inte är det intressanta i min uppskattning utan förhållandet mellan förbrukning dag/natt. Detta kan antas vara ungefär liknande i samtliga elområden + norra Europa. Det är denna skillnad som skapar prisskillnaden mellan dag och natt som jag nyttjat för att få en (mycket) grov uppskattning på priskänsligheten. Dom flesta vuxna borde också förstå att det som orsakar den relativa prisskillnaden mellan dag och natt inte har något att göra med det som händer i Ukraina.

Då förstår uppenbarligen inte alls hur det fungerar. Det är klart att stängda gaskranar påverkar priset. Det finns ingen annan koppling mellan högt och lågt pris är tillgång och överföringskapacitet. Du måste läsa på, du är säkert bildbar men du gissar för mycket och tänker ologiskt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då förstår uppenbarligen inte alls hur det fungerar. Det är klart att stängda gaskranar påverkar priset. Det finns ingen annan koppling mellan högt och lågt pris är tillgång och överföringskapacitet. Du måste läsa på, du är säkert bildbar men du gissar för mycket och tänker ologiskt.
Förklara för oss då hur stängda gaskranar påverkar förhållandet mellan förbrukning dag/natt samt de stora svängningar i pris som finns mellan dag och natt. Öppnar dom gaskranarna på natten eller?

Mitt inlägg baseras på siffror som alla kan hämta från svenska kraftnät. Berätta gärna vilka av dina inlägg som inte är gissning eller åsikt samt vart du har tagit din "fakta" ifrån så att vi kan granska källan.
 
H Hellplant skrev:
Tänk på att en laddcykel är från 0 till 100 %, laddning från 50 % till 80 % räknas inte som en hel laddcykel.
Tanken är ju inte att du använder 100 % av bilens batteri varje dag under vintermånaderna.
Sant
 
Mikael_L
M mlb88 skrev:
VW tillverkar/ska börja tillverka deras bilar med den funktionen, annonserades väll innan ID. 4 släpptes, Tesla har varit inne på det och Ford säljer redan den lösningen om än i USA.
OK.
Kul att få lära sig något.
Vad är det dessa bilar kan skicka ut då? Trefas 400V, eller DC som sen kan mata en DC/AC-inverter i huset?
Båda lösningarna är ju rätt OK, jag ser inte att någon av dem är kass, för och nackdelar med båda.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Kul att få lära sig något.
Vad är det dessa bilar kan skicka ut då? Trefas 400V, eller DC som sen kan mata en DC/AC-inverter i huset?
Båda lösningarna är ju rätt OK, jag ser inte att någon av dem är kass, för och nackdelar med båda.
det jag kan hitta vid lite snabb googling är 240vac och 19,4 kW för Fords ”charge station pro”
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev, på sikt blir det nog så.
Men 20% mer el blir det inte förrän vi har 5 miljoner elbilar i landet, nu har vi inte ens 1/2 miljon, så den extra elen som behövs idag är kanske 1-2%.


Och nu kollade jag upp, när alla svenska personbilar går på el, och om de kör samma sträckor som ICE-bilarna idag (1060 mil/år för privatägda och 1200 mil/år för företagsägda) så kommer det inte alls bli några 10-20% extra el, utan mer typ 5-6%, så jag hade tokfel. :oops:

Så om drygt 10 år behöver vi 6% mer el till elbilsflottan, och idag typ en halv procent mer.

Jag räknade på Sveriges totala energiproduktion igår (2021) 166TWh/år.
5 miljoner personbilar, som kör 1100 mil/år och drar 1,6 kWh/mil (många går mycket i stadstrafik)


edit:
*frågan är väl om jag ska räkna på Sveriges elproduktion 166TWh eller elkonsumtion, 140TWh.
Men vi producerar alltså redan idag inom landet mer el än vad vi behöver även om varenda personbil redan skulle varit en elbil.
Bra svar, men till detta skall läggas el som så småningom kommer att krävas av tunga fordon som idag utför ca 12% av trafikarbetet räknat i körda km. Men även då är trafikens andel av total elkonsumtion << 20%.
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det där låter ännu mer naivt i mina öron...
När det gäller elen så har det på många sätt hänt väldigt lite sedan bi bestämde oss för växelström. Det produktionen som har förändrats. Men vi har fortfarande inte kommit oå något sätt att spara energi på. Inte när det gäller kraftverken. Ännu har vi inte kommit på något material som leder bättre än koppar till ett lägre pris. Det finns självklart material som leder bättre än koppar. men priset är för högt. Vi måste få elen dit vi behöver den. Det är den stora flaskhalsen.
Det är nog många samfälligher och fastighetsägare som får uppleva att de inte kan erbjuda de som parkerar speciellt många platser med laddning. Därför att elnätet ute i gatan inte pallar. Lösningen på det är nya kablar. Jag ser inte att vi kommer kunna undvika det problemet.
Det finns många rätt i detta inlägg, jag har dock lite svårt att se vad i det citerade inlägget som besvaras ... ;)
Men OK, korrekt, vi har inga bra sätt att spara stora mängder elenergi (kemisk lagring är väl närmast till hands med dagens teknik, men det är väldigt oprövat i stor skala) koppar är den bästa ledaren till rimligt pris, alu är mycket billigare och nästan lika bra ledare och har snart tagit över i all elkabel över 16mm2.
Ja vi måste få elen dit vi behöver den, ja.
Men vi har ju redan vårt elnät, så vad är problemet.
Ingenstans där jag än så länge slängt upp en laddbox har någon valt att säkra upp.
Så det verkar som att dagens elinfrastruktur till privatbostäder i stort sett räcker till.
Problemet finns inte i befintliga fastigheter, jo lite, men inte så stort som man kan tro. Det sa ju som sagt fram 6% mer el den dagen sista dieselbilen har skrotats.

Problemet kommer vara publika laddare, snabbladdare. Det ska fram rejält med ström till ställen där det inte finns något alls idag, eller där det bara finns ett litet café/glasskiosk vid något turistställe man kommer på att det borde ju finnas laddstationer där. Eller en 6-12 st 150kW snabbladdare någonstans längs E4.
Eller de laddare som ska besörja storstadens befolkning som bor i Hyresrätter eller BR, kanske gatuparkering etc. Där kommer det kanske behövas ett hyggligt antal 50kW snabbladdare vid olika köpcenter eller matvarulador.
Men det är inte hela Sveriges elnät som behöver uppgraderas, utan det är bara vissa ställen.
 
Magnus E K
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det där låter ännu mer naivt i mina öron...
När det gäller elen så har det på många sätt hänt väldigt lite sedan bi bestämde oss för växelström. Det produktionen som har förändrats. Men vi har fortfarande inte kommit oå något sätt att spara energi på. Inte när det gäller kraftverken. Ännu har vi inte kommit på något material som leder bättre än koppar till ett lägre pris. Det finns självklart material som leder bättre än koppar. men priset är för högt. Vi måste få elen dit vi behöver den. Det är den stora flaskhalsen.
Det är nog många samfälligher och fastighetsägare som får uppleva att de inte kan erbjuda de som parkerar speciellt många platser med laddning. Därför att elnätet ute i gatan inte pallar. Lösningen på det är nya kablar. Jag ser inte att vi kommer kunna undvika det problemet.
Aluminium leder ström bättre än koppar per VIKTENHET (inte per volym) och är billigare. Därför är kraftledningar gjorda av (stålarmerad) aluminium istället för koppar (även miljömässigt bättre antagligen).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur mycket man tjänar på det som privatperson.
Det är den springande punkten.
Själv tror jag inte på någon kommande succé där. Själv skulle jag nog knappast upplåta mitt batteri för elnätets skull, jag måste alltid ha 100% när jag börjar min resa, då jag har så pass litet batteri. Dessutom räknar jag kallt med att batterislitaget kostar en hel del. Så ska jag ställa min bil till förfogande så kommer jag kräva skamlöst betalt.
Och med tanke på vad jag tycker folk verkar anse att deras bilar får kosta dom, och hur man använder dem osv, så tror jag att det är ganska få som kommer vilja upplåta sin bil för elnätets skull, den verkar alltför känslomässig för de flesta. Och de superekonomiska räknar istället på allt, och räknar på batterislitage etc, och då går det också bort om man inte får en rejäl premie.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan inte förutspå när och hur mycket det kommer att blåsa. en prognos är trots allt en prognos. elpriserna baseras inte bara på väderprognoser.
Nej men det spelar ju ingen roll eftersom elpriset är låst 24 h framåt, bl.a. med vindprognos som grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.