Tyvärr verkar medias fokus på att beskriva minsta brand eller vindpust som extremväderorsakade som då bottnar i klimatkrisen fungera och skrämmer väl en del att stödja stenålderspartiet. Så just nu verkar det som att MP får fortsätta förstöra för Sverige. Men man hoppas ju ändå...
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Tyvärr verkar medias fokus på att beskriva minsta brand eller vindpust som extremväderorsakade som då bottnar i klimatkrisen fungera och skrämmer väl en del att stödja stenålderspartiet. Så just nu verkar det som att MP får fortsätta förstöra för Sverige. Men man hoppas ju ändå...
Problemet är att vanliga väljare inte förstår att MP även förstör klimatet med sin kärnkraftsfientliga politik.

Prova att byta ut kärnkraft till vindkraft med nedan elsimulator och observera hur det påverkar koldioxidutsläppen.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Elsimulator/?utm_source=GoogleAds&utm_medium={}&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{ad.id}}&gclid=Cj0KCQjw9ZGYBhCEARIsAEUXITXVWzJpnJ_OnGaa4VNuM8xHdB24AH2DDq3hfq5Bx3IjbVmFcpy5P6gaAjkpEALw_wcB
SauD2JepY1zH-32PlI3_RfaQu-Uhat3fjkM2PzAoUbzN3k9d0CiSJ8Pj8uM7p4ZuiQ5IU8ZMk1DFchn7VC1_K-GJikRj9y2VMPDmDaajfer_tVLWLrh7gfVtAzOQr9c5Sw_aGiM-JY8EhF4Y&sig=AOD64_2iWKZrbKITSs-CtY3iQqE-8kJ4pA&q&adurl
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Tyvärr verkar medias fokus på att beskriva minsta brand eller vindpust som extremväderorsakade som då bottnar i klimatkrisen fungera och skrämmer väl en del att stödja stenålderspartiet. Så just nu verkar det som att MP får fortsätta förstöra för Sverige. Men man hoppas ju ändå...
Det är väldigt uppenbart att vi har problem med klimatet. Även om enskilda stormar och bränder inte är vettiga bevis på det. Men tex glaciärernas minskning är tydliga tecken.
Därmed inte sagt att MP har lämpliga lösningar på problemet.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt uppenbart att vi har problem med klimatet. Även om enskilda stormar och bränder inte är vettiga bevis på det. Men tex glaciärernas minskning är tydliga tecken.
Därmed inte sagt att MP har lämpliga lösningar på problemet.
Tidigare hette det "global warming" , nu "climate change", kan man fundera över det bytet av uttryck.

Men det är oavsett ganska oviktigt.
Välståndet är beroende av energi, och framförallt "billig" energi.

Det kommer vara desto mer människor som mår psykiskt dåligt över att inte reda sin ekonomiska vardag -+(och då menar jag inte bara elräkningen) , utan allt som följer med av uppsägningar och ner läggningar inom vissa sektorer.

Själv är jag prestigelös, har energioptimerat så mycket jag kan, räcker inte det framåt säljer jag kåken med förlust, finns annat i livet.
Men desto värre för de som blir arbetslösa (det blir inte jag)
 
  • Gilla
baal och 3 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Tidigare hette det "global warming" , nu "climate change", kan man fundera över det bytet av uttryck.

Men det är oavsett ganska oviktigt.
Välståndet är beroende av energi, och framförallt "billig" energi.

Det kommer vara desto mer människor som mår psykiskt dåligt över att inte reda sin ekonomiska vardag -+(och då menar jag inte bara elräkningen) , utan allt som följer med av uppsägningar och ner läggningar inom vissa sektorer.

Själv är jag prestigelös, har energioptimerat så mycket jag kan, räcker inte det framåt säljer jag kåken med förlust, finns annat i livet.
Men desto värre för de som blir arbetslösa (det blir inte jag)
Fortsätter vi som nu så lär det vara väldigt små problem jämfört med vad de tvingas leva med om några generationer.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fortsätter vi som nu så lär det vara väldigt små problem jämfört med vad de tvingas leva med om några generationer.
Beror väl på vad man prioriterar också. Själv har jag föga lust att leva som en lus för ofödda generationer.
 
Du behöver inte leva som en lus bars för att vi inte ska fördärva jorden på några generationer.
Du verkar extremt egoistisk.
 
  • Gilla
lundensaren och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fortsätter vi som nu så lär det vara väldigt små problem jämfört med vad de tvingas leva med om några generationer.
Det där är inget vedertaget faktum, snarare en ideologisk inställning.

Jag säger som vår regeringen säger om migrationen, att alla ska ta ansvar

Så jag har rest i 15 år i mitt yrkesliv, kan göra en långt lista på länder som är ljusår från oss med allt, och klimat är ju globalt.

En annan sak är att tex afrika, delar av Asien har en enorm utveckling, de vill ha det som europa har haft det, av förståeliga skäl.

Så hur mycket jag än kompenserar för det ena och andra, så finns det kontinenter som inte gör ett skit.

Och precis som nämndes, det finns en gräns för vad en ideologisk tanke ska få styra ett samhälle
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Vi har bränt kol och olja i större skala i 150år. Och ser nu tydliga konsekvenser. Om vi fortsätter så kommer det till slut att gå på skogen. Att man inte tycker att andra gör tillräckligt är inte ett vettigt argument för att inte göra något.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte leva som en lus bars för att vi inte ska fördärva jorden på några generationer.
Du verkar extremt egoistisk.
Erkänner mig oproblematiskt skyldig till anklagelserna. Jag är typexempel på vit kränkt man utan barn och förväntar mig ha rätten till en fortsatt dräglig tillvaro så länge jag finns kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
baal och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi har bränt kol och olja i större skala i 150år. Och ser nu tydliga konsekvenser. Om vi fortsätter så kommer det till slut att gå på skogen. Att man inte tycker att andra gör tillräckligt är inte ett vettigt argument för att inte göra något.
Jag gör något, dvs källsorterar, kastar inte Sopor högt och lågt, eldar inte plast etc.
Mao beter mig civiliserad
Men inte ens om varenda svensk medborgare hade betett sig på ett sätt så tom stenevi hade varit stolt, hade det betytt ett skit i universum.
Inte nånstans förutom på Facebook och Instagram
Kan ta ett exempel
Källsortering på arbetet, det viktigaste i världen, blir stor sensation om bananskalet hamnar fel.
Men vad tror ni det inhyrda Städ bolaget gör?
Jo, de öser allt i en säck såklart, och vräker i en container
Alla vet, men cirkusen skall Fortsätta.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi har bränt kol och olja i större skala i 150år. Och ser nu tydliga konsekvenser. Om vi fortsätter så kommer det till slut att gå på skogen. Att man inte tycker att andra gör tillräckligt är inte ett vettigt argument för att inte göra något.
Men gällande kol och olja har du rätt, men det har skapat vårt välstånd?
Skulle vi skitet i den industriella utvecklingen?

Prova bo ett tag i ett land utan vettig infrastruktur på någon nivå, och prova åk över till Afrika eller Asien och förbjud fossila bränslen.
 
  • Gilla
baal och 3 till
  • Laddar…
Nej, men vi skulle inte bränt en massa kol.
Men det är lätt att säga i efterhand.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men vi skulle inte bränt en massa kol.
Men det är lätt att säga i efterhand.
Man tar vad man har, afrikaner eldar plast, finns nivåer i det mesta
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, man får begränsa ner till 70%. Man har även så kallad summa allokering i en region, vilket kan minska flödet mer än 70% i vissa ledningar. Går man under 70% ska det vara något riktigt speciellt.
Får begränsa till 70%?
Du menar att vi ofta ligger över 70%?
Då är det ju ännu värre.
Men som jag uppfattat det så ligger man normalt på 70%för att ha en del reserv kvar uppåt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.