Varför så negativ Elbogen? Se det som en möjlighet till merförsäljning i stället. "Nu när jag har monterat det här så ser jag att du också bör byta ut/åtgärda..." En sådan inställning skulle i vart fall gå hem hos mig.

När det sedan gäller ansvarsfrågan är det väl ingen som kräver att du kostnadsfritt ska byta ut en del som du inte har tillhandahållit om du inte skadat eller förstört den? Återigen merförsäljning.
 
På den firma jag jobbar drar vi nästan endast EKLK. Detta sedan vi hade ett problem med en installation i en villa där beställaren använde sig av källaren som gillestuga (dvs uppvärmt och torrt). Den nya ägaren (norrman som använder villan som fritidshus) var snål och stängde av värmen, luftfuktigheten steg rejält vilket innebar att den 9 månader gamla installationen var olaglig. Vi kunde inte bevisa att utrymmet varit uppvärmt och torrt när vi gjorde installationen, utan fick göra upp i godo.
En liten glädje är att det hade börjat mögla i källaren när vi var där och bytte kabel.
 
Det var absolut inte meningen att låta negativ även om det kan ge lite sken av det. Kan hända att jag kanske bara har tråkiga erfarenheter angående av det jag skrev. Får kanske skylla mig själv att jag varit för snäll och gått kunderna tillmötes och i slutändan förlorat själv på det. Tyvärr så upplever jag mer problem bland privatkunder. Det ska klagas på det mesta, tidsåtgången, matrialvalet, avdrag på summan av det ena än det andra. Har blivit så less att höra att jag dragit av det dom viljat(kunde vara en hundring eller 2) istället för att lägga ner med tid på att tjafsa. Nu tar jag inte på mig små jobb hos privatkunder pga. det. Nu ska det ju sägas att det finns jättefina människor som man hjälpt också:) Dom kunde man hjälpa utan att ta betalt för all tid man faktiskt lagt ner pga. deras otroliga vänlighet!!
 
Självklart ska man alltid gå kunden till mötes, det gäller bara att få kunden att förstå hur han ska göra en bra affär.
Just nu ingår det i mina arbetsuppgifter att skicka offerter till kunder. Om en kund vill att vi ska installera något från annan leverantör offererar vi dessa jobb på löpande timtid eftersom "vi inte känner till apparaten som ska installeras", samtidigt får kunden ett fastpris på "vår" utrustning och jobb. Oftast vill inte kunden "chansa" med den löpande tiden utan vi får "hela" jobbet. Med detta förfarande upptäcker vi "strul kunderna" innan vi åtagit oss något och kan enkelt välja bort dessa.
 
Jag kan knappast tro att en källare som stått ouppvärmt i nio månader skulle bli så fuktigt att kulo inte skulle vara godkänt, om så är fallet kan jag inte tänka mig att huset överhuvud taget är lämpligt som bostad.
Och prisskillnaden på 3 ledare ekrk och eklk är hos malmbergs elektriska 35 öre och 40 öre för 4 ledare
 
Ja huset är säkert olämpligt, det hade börjat mögla rejält. Men det hjälpte inte oss.

Jag har en övertygelse om att EKLK kommer att konkurrera ut EKRK, samtidigt som jag tror att EKK-light kommer att konkurrera ut EKK.

Var ett tag sedan jag kollade runt på lite priser men visst har du rätt, EKLK har gått under EKRK i prislistan om ännu inte med mycket.
 
Är böjd att hålla med. En billigare kabel med ett bredare användningsområde borde vara det logiska valet. Enklare lagerhållning och offertarbete bör bidra
 
EKK har jag inte använt på kanske 10 år ingen av dom tre grosissterna vi har har haft den "på hyllan" sedan lång tid tillbaka.
Att EKLK skulle ersätta EKRK tror jag inte den är betydligt klumpigare och ger ett helt annant slutresultat, vore det bara pris och lagerhållning som bestämde så vore ekk-light det naturiga valet men när man måste ta hänsyn till de estetiska blir det nog "kulo" som vinner med god marginal.
 
I dag är det så att det fodras utbildning för att få pula med en rad saker, el är en av dem. Men är det inte ett förlegat skråsystem att just viss utbildning fodras, en treårig gymnasieutbildning eller motsvarande.

Kunskapen i sig är inte värdefull utan just viss utbildning... som om det skulle vara en garanti för att man har kunskap. Någon skrev att de ville ha en liten läkarutbildning för att kunna göra ditten eller datten, visst det är ok för mig. men själv skulle jag nog vilja att den som gjorde något för mig hade kunskap om det han/hon gör, vilken utbildning de har bryr jag mig inte om.

varför finns det inte ett licensförfarande som bygger på kunskap... eller finns det det?
 
Visst kan du bli elektriker utan att gå utbildningen på gymnasiet! Frågan är bara om en elfirma vill anställa en helt grön snubbe och ge honom lön när han inte kan något. Det blir dyrt för företaget. Systemet finns dock i bl.a USA, med elektriker och hjälpare.
 
planett skrev:
I dag är det så att det fodras utbildning för att få pula med en rad saker, el är en av dem. Men är det inte ett förlegat skråsystem att just viss utbildning fodras, en treårig gymnasieutbildning eller motsvarande.

Kunskapen i sig är inte värdefull utan just viss utbildning... som om det skulle vara en garanti för att man har kunskap. Någon skrev att de ville ha en liten läkarutbildning för att kunna göra ditten eller datten, visst det är ok för mig. men själv skulle jag nog vilja att den som gjorde något för mig hade kunskap om det han/hon gör, vilken utbildning de har bryr jag mig inte om.

varför finns det inte ett licensförfarande som bygger på kunskap... eller finns det det?
Hur mäter man kunskap?

I min värld är betyg en sådan mätare, den visa hur du har tillgodogjort dig utbildningen, alltså vilken kunskapsnivå du har. Det är iofs ett ganska trubbigt intrument, men finns det nått som är bättre?

Behörigheten bygger på att du skickar in just betyg till Elsäkerhetsverket.
 
sverre skrev:
Hur mäter man kunskap?

I min värld är betyg en sådan mätare, den visa hur du har tillgodogjort dig utbildningen, alltså vilken kunskapsnivå du har. Det är iofs ett ganska trubbigt intrument, men finns det nått som är bättre?

Behörigheten bygger på att du skickar in just betyg till Elsäkerhetsverket.
Detta är säkert fel tråd att hoppa in i, men det är svårt att låta bli. Huvudfrågan är väl knappast hur man mäter kunskap, utan vilken kunskap som skall mätas. Avsikten borde vara att vara säker på att den som gör något vet vad han gör.

För att få dra ett par trådar i väggen, eller skruva fast ett par trådar i ett lysrör som kommer från ett befintligt lysrör, vad är det för kunskap som skall mätas? Det borde vara den kunskap som handlar om den typen av trådar, och de olika risker som finns, och de olika standards som skall följas.

Hellre än betyg från specifka kurser skulle jag säga att det handlar om att testa vissa kunskaper relaterade till dessa uppgifter. Teoriprov likt ett körkortsprov, praktikprov likt ett körkortsprov, båda är i min tanke mer värda än ett betyg, då beyget innehåller en åsikt om vägen du skall ha gått, medans testen bara lägger fast det resultat du skall ha uppnått på den väg du gått.

--- Mats ---
 
Sawsaw skrev:
Visst kan du bli elektriker utan att gå utbildningen på gymnasiet! Frågan är bara om en elfirma vill anställa en helt grön snubbe och ge honom lön när han inte kan något. Det blir dyrt för företaget. Systemet finns dock i bl.a USA, med elektriker och hjälpare.
Precis så fick jag mitt elmontörsjobb, har 4-årig teknisk, dessutom tele, i botten och inte el/tele. Men då hade jag jobbat tre somrar innan...
 
Fotografen skrev:
Precis så fick jag mitt elmontörsjobb, har 4-årig teknisk, dessutom tele, i botten och inte el/tele. Men då hade jag jobbat tre somrar innan...
Men för den som inte vill bli anställd på en elfirma, bara få behörighet att fixa sladdarna själv, vad finns det för vägar att få behörighet genom att testa om man kan det som skall kunnas?

--- Mats ----
 
Finns inget sätt, i behörighetskravet ingår praktik, 2 år för begränsad behörighet och 6 år för allmän behörighet. Praktiken skall vara under ledning av behörig och vara "allsidig".
Jag jobbade i elmicklarsvängen 2 år i början på 90-talet så jag skulle kunna ta ut en begränsad behörighet, men det har inte blivit så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.