V mutalisken skrev:
Tyskland behöver 10x
Det finns kablar för 5x från sverige.
Sverige producerar 2x.
Att producera 2x till hjälper inte.
Vi måste komma upp i 5x OCH ha en jävla massa x till.
Relativt exempel.
Kabelkapaciteten är monstruös.
Ringhals ger oss i detta exempel 2x. Saknas fortfarande 1x bara i överföring.

Om du frågar varför vi har en sådan prissättningsmodell så är det en wellfare-ekvation som optimerar för hela systemets integritet och behov.
Om det nu är EU-lag på att vi fyller kablarna till 70% vid behov, hur kan det då komma sig att vi bara fyller dem till 40% istället för att starta den andra generatorn i Karlshamnsverket? Menar du att Sverige skiter i EU-reglerna?
 
C cbrolin skrev:
Om det nu är EU-lag på att vi fyller kablarna till 70% vid behov, hur kan det då komma sig att vi bara fyller dem till 40% istället för att starta den andra generatorn i Karlshamnsverket? Menar du att Sverige skiter i EU-reglerna?
1: EUs överrenskommelse och prissättningsalgoritmen är helt separata fenomen.
2: de nivåerna definierades under förutsägbara linjärt ökande kraftbehov.
3: det här måste räknas som ett undantagstillstånd - pretty sure ett land inte bara kan abdikera sitt egen försörjning och sedan skylla på de andra.

försöker ni lära er hur det funkar? Försöker ni hitta fel hos politikerna? Hos eu? Hos mig?

alltså, jag e dum som stryk. Politiker är inkompetenta. Eus system är det vi har.

jag har inget att bevisa eller övertyga er om. Tro och tyck vad ni vill.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Källa?
Det är allmän kunskap att de 2 nya kablarna från sydnorge kommit till 2021.
 
C cbrolin skrev:
Om det nu är EU-lag på att vi fyller kablarna till 70% vid behov, hur kan det då komma sig att vi bara fyller dem till 40% istället för att starta den andra generatorn i Karlshamnsverket? Menar du att Sverige skiter i EU-reglerna?
Vi har ju annan produktion också...
 
V Viktorbyggahus skrev:
1: EUs överrenskommelse och prissättningsalgoritmen är helt separata fenomen.
2: de nivåerna definierades under förutsägbara linjärt ökande kraftbehov.
3: det här måste räknas som ett undantagstillstånd - pretty sure ett land inte bara kan abdikera sitt egen försörjning och sedan skylla på de andra.

försöker ni lära er hur det funkar? Försöker ni hitta fel hos politikerna? Hos eu? Hos mig?

alltså, jag e dum som stryk. Politiker är inkompetenta. Eus system är det vi har.

jag har inget att bevisa eller övertyga er om. Tro och tyck vad ni vill.
1. Korrekt.
2. Ja, och utan en plötslig ökning av tillgänglig överföringskapacitet.
3. Det är ju precis det Sverige gör.
 
K karlmb skrev:
Vi har ju annan produktion också...
Så varför fyller vi då bara kablarna till 40%?
 
C cbrolin skrev:
Så varför fyller vi då bara kablarna till 40%?
Var har du fått det ifrån? Bryter vi mot eu-regeln???!!
 
K karlmb skrev:
Var har du fått det ifrån? Bryter vi mot eu-regeln???!!
Ja SVK har tvingats göra det, men vet inte om det är 40%. Däremot är det under 70% och pga. att stabilitet kan annars inte kan garanteras.

"För att undvika risken för att Sverige, inte minst i södra delen av landet, ska bli helt nedsläckt har SvK löpande under 2021 tvingats att minska elflöden både inom landet och mellan nationsgränser."

https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-elpriserna-ytterligare/

Jag antar det även gäller nu 2022 vintertid.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Var har du fått det ifrån? Bryter vi mot eu-regeln???!!
Det var ifrån mutalisken.
 
M Martin_ skrev:
Ja SVK har tvingats göra det, men vet inte om det är 40%. Däremot är det under 70% och pga. att stabilitet kan annars inte kan garanteras.

"För att undvika risken för att Sverige, inte minst i södra delen av landet, ska bli helt nedsläckt har SvK löpande under 2021 tvingats att minska elflöden både inom landet och mellan nationsgränser."

[länk]
Finns det sådan risk har SVK rätt att begränsa exporten.
Men det måste ju vara enstaka timmar eller dagar nu på sommaren iaf. En helt annan fråga.
 
K karlmb skrev:
Finns det sådan risk har SVK rätt att begränsa exporten.
Men det måste ju vara enstaka timmar eller dagar nu på sommaren iaf. En helt annan fråga.
Det framgår inte vilken tidsperspektiv det är dock. Grannländerna anser att det är mot reglerna. Synd för dem :cool::

För 2022 har SvK återigen sökt undantag från 70-procentskravet. Men nu har de nordiska grannländerna fått nog. I början av november gick finska Energimyndigheten, motsvarigheten till Energimarknadsinspektionen, ut hårt mot Svenska Kraftnäts agerande och dömde ut det som regelvidrigt.

”Energimyndigheten anser att Svenska kraftnät inte har grund för att få det undantag man ansöker om. Myndigheten anser att det faktum att bolaget i själva verket redan har begränsat kapaciteterna i strid med förordningen inte ger grund för att fortsätta med förseelsen”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Det framgår inte vilken tidsperspektiv det är dock. Grannländerna anser att det är mot reglerna:
Ja, man ser ju på vilken nivå dessa politiker uttrycker sig. Jag säger inte att SVK gjort rätt bedömning men om argumenten emot SVK håller den nivån så ser jag ingen anledning att stryka något annat land medhårs heller.
Allt, precis allt som inte är strikt logiskt eller fysiskt, är som sagt en förhandling och det är bara de som förstår det som kommer drägligt undan så fort något krisar lite.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Finns det sådan risk har SVK rätt att begränsa exporten.
Men det måste ju vara enstaka timmar eller dagar nu på sommaren iaf. En helt annan fråga.
Ja, man får begränsa ner till 70%. Man har även så kallad summa allokering i en region, vilket kan minska flödet mer än 70% i vissa ledningar. Går man under 70% ska det vara något riktigt speciellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.