En sak är dock säker, att ta ned den där innebär ingen betydande kostnad, den tar man ned på några timmar med hammare och kofot. Således ingen vidare olägenhet heller iom enkel konstruktion som snabbt tas ned.


Jag skulle helt sonika sätta upp staket på gränsen, vilket man har full rätt till, och då skulle jag dra det rakt in i carporten.
M Missy77 skrev:
Mäklarens svar..
Jag skulle kräva bevis på att den uppförts med tillstånd.

På frågan gällande att man visste att denna stod på tomten vid köp, hur då? en gränsmarkering saknades och nu vid åtgärdande av denna ser man att carporten byggts på fel mark.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Exakt vilka jordbalkar kan jag hänvisa till mäklaren?
Hans jurister verkar inte ha nån koll alls.. då inget är skrivet alls inget avtal inget servitut.
Det handlar nog inte om att de är dåliga, utan om att de vill höja insatsen för den granne som vi vill klaga (du) så mycket att det inte känns värt det. En högst tveksam position då mäklaren egentligen inte företräder säljaren.

Så tolkar i alla fall jag juristsvaret, alltså att det är en positionering snarare än en utredning över vad som sannolikt är rätt. För hela handlandet gör som tidigare diskuterats att 3:12 inte är tillämpbar, eftersom överträdelsen var medveten.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det handlar nog inte om att de är dåliga, utan om att de vill höja insatsen för den granne som vi vill klaga (du) så mycket att det inte känns värt det. En högst tveksam position då mäklaren egentligen inte företräder säljaren.

Så tolkar i alla fall jag juristsvaret, alltså att det är en positionering snarare än en utredning över vad som sannolikt är rätt. För hela handlandet gör som tidigare diskuterats att 3:12 inte är tillämpbar, eftersom överträdelsen var medveten.
Håller med. Det är ett sätt för juristerna att komma undan frågan genom att bolla till dig att antingen skita i saken eller framställa ett formellt krav och driva frågan hårt. Du kan inte heller ta för givet att de utgår från samma version av händelseförloppet som du gör.

Dessutom gör den synen att de kan inta ståndpunkten att det inte finns något problem som kan sätta käppar i hjulet för fortsatt försäljning. Det blir ju bara synd om köparen senare när det visar sig att 3:12 inte var tillämplig på det sättet som de hävdade...
 
Har det varit visning? Sätt upp en skylt på din sida: "Carport ingår ej!" :p
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Har det varit visning? Sätt upp en skylt på din sida: "Carport ingår ej!" :p
Nej de har ju inte varit de än..smart haha
 
M Missy77 skrev:
Exakt vilka jordbalkar kan jag hänvisa till mäklaren?
Hans jurister verkar inte ha nån koll alls.. då inget är skrivet alls inget avtal inget servitut.
:rofl:Hej Missy77!
Kan se i din tråd att du har fått många bra tips från vad jag kan se juridiskt insatta personer. Ta till dig dessa. Oroa dig mindre för de vad grannens lagvrängare hänvisar till, ”väsentlig olägenhet och kostnader för den drabbade partern(vilket kan straffa denne mäklare vid senare granskning), ök gjorda av tidigare ägare gäller, mm.
Grannen har våldfört sig på din mark.
Du är onödigt orolig för regelverk, som kanske inte har någon reell bäring, vilket flera har tydligt beskrivit i tråden. Föreslår, tillsammans med andra, att du agerar synligt, tydligt och kraftfullt nu.
Du har en unik chans att vid visning och vid grannens försäljningstillfälle agera som flera har beskrivit genom att markera gränsen på ett tydligt sätt.
Du har fortfarande möjlighet att utnyttja din juridiska rättighet men har väl en ny granne flyttat in och du inte varit tydlig, försitter du den möjligheten för all framtid. Lycka till!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det handlar nog inte om att de är dåliga, utan om att de vill höja insatsen för den granne som vi vill klaga (du) så mycket att det inte känns värt det. En högst tveksam position då mäklaren egentligen inte företräder säljaren.
Mäklarens advokater representerar ju mäklaren och mäklaren får ju betalt av säljaren så alla dessa är ju implicit på säljarens sida hur oberoende de än enligt lagen skall vara. Deras svar är precis såsom jag förväntade att deras svar skulle vara, ingen hänsyn tagen till omständigheterna utan man påpekar alla eventualiteter som skulle vara till fördel för säljaren.

Men om vi antar att deras tolkning/råd skulle ha bäring så gäller ju den ändå bara byggnaden. Utan vägen är en carport synnerligen värdelös. Så fokusera på den då denna del är ostridig (anser jag). Faller vägen är ju carporten oanvändbar för parkering.

Så markera upp gränsen och börja planera för ett staket som står på din fastighet.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Mäklarens advokater representerar ju mäklaren och mäklaren får ju betalt av säljaren så alla dessa är ju implicit på säljarens sida
Eller så ser man det som att mäklarens jobb är att omsätta fastigheten så fort som möjligt, och då är det inte givet att det bästa är att klappa säljaren medhårs efter att man faktiskt ingått ett förmedlingsuppdrag.

Så som sagt, jag skulle se det hela som en partsinlaga, men ju mer jag tänker på det desto mer håller jag med TS om att det är rätt dåligt skrivet – även ur det perspektivet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
bara för att de e fredag ;) 297635974_2882218815258063_8579301589539533969_n.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 8 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
bara för att de e fredag ;) [bild]
Lösningsorienterat
 
Claes Sörmland
Så precis som vi varnade för var de digitala gränserna i relation till flygfotot flera meter fel?

Är det inte bara taköverhänget på carporten och uppslaget med ved (?) som faktiskt tränger över gränsen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Och on någon frågar har alltid vedupplaget varit ert, och grannen förlängde sitt tak för att vara schysst och regnskydda det. Win-win inför framtiden
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det till sist med detta?
 
L L.s skrev:
Hur gick det till sist med detta?
Han fick fint kapa ner halva carporten.
Vi kalla in lantmäteriet som va här och satte pinnar så vi satte staket och fick tillbaka våran mark
 
  • Gilla
Dowser4711 och 14 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Han fick fint kapa ner halva carporten.
Vi kalla in lantmäteriet som va här och satte pinnar så vi satte staket och fick tillbaka våran mark
Bild ? Pris för lantmäteriet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.