D Danii KD skrev:
Ja dem kom från Sollentuna Energi (SEOM) och det var två tjejer. Dem berättade att det var fullt upp nu med liknande reparationer efter att folk renoverat. Det är tydligen inte helt ovanligt att målare, elektriker mfl. drar loss boxen lite slarvigt för att underlätta arbetet och på så vis skadar sladdarna.
Har samma problem här, hoppas att det inte blir dyrt då det måste skalas, rengöras å svetsas.
 
Aaiight Aaiight skrev:
Har samma problem här, hoppas att det inte blir dyrt då det måste skalas, rengöras å svetsas.
Det är olika. Men ofta är fiberlänken såpass kort att det kan räcka med en snabbkontakterad skarv. Svetsning behövs främst på långa fiberlänkar där varje dämpning påverkar mycket. Men fiberkabel till hem är ofta under 100 meter lång.
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Det är olika. Men ofta är fiberlänken såpass kort att det kan räcka med en snabbkontakterad skarv. Svetsning behövs främst på långa fiberlänkar där varje dämpning påverkar mycket. Men fiberkabel till hem är ofta under 100 meter lång.
Nja, kanske sista biten från skåp/brunn kan vara det men du ska hela vägen till fiberswitch. Med skarvar och patchar så en svets är det riktiga.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
I dagens nät vid villa installationer har jag förstått att man lagar dukt och blåser i ny fiber istället för att svetsa i backen. Blir ju då ny kontaktering i båda ändar eller svets mot pigtail. Att lägga en svetsskarv i en dukt låter som ett framtida problem.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
I dagens nät vid villa installationer har jag förstått att man lagar dukt och blåser i ny fiber istället för att svetsa i backen. Blir ju då ny kontaktering i båda ändar eller svets mot pigtail. Att lägga en svetsskarv i en dukt låter som ett framtida problem.
Man ska blåsa om fiber inte göra skarvar i marken, om oturen är framme igen kan du med största sannolikhet inte blåsa ur en sådan fiber med skarv.
Däremot om man skadar inkommande fiber i huset så tillåter vissa operatörer att sätta en ny fiberdosa utomhus på väggen, om det går/fungerar, för att inte behöva blåsa ny fiber.
 
Attitudeswe
För mig med öppenfiber tog dom inget betalt när jag grävde av fibern som inte var utmärkt med plastband
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.