E
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så ser det ut av den allmänna informationen som givits. Men jag skulle kunna tänka mig att det även kan finnas problem med överföring mellan 3 och 4, problem som inte syns pga huvudproblemet.
Om det hade varit några problem hade det påverkat priset.
 
TRJBerg
E Elektra skrev:
Om det hade varit några problem hade det påverkat priset.
Ja om problemen haft möjlighet att ha praktisk påverkan. Men om man spekulerar så kan man föreställa sig att man installerar stora mängder elkällor i SE3 så att man får ett överskott som därför är potentiellt intressant för SE4. Då kan ett överföringsproblem komma i dagen. Eller om överföringskapaciteten mellan SE1/SE2 till SE3 radikalt förbättras.
Det här är förstås inte i sig intressant i dagens läge. Men jag ser det inte som orimligt att nätet misskötts på samma sätt mellan SE3 och SE4 som mellan SE1/SE2 och resten av landet.
 
Z Zlatje skrev:
Snart binder jag fan på 550öre /SE4. 3 veckor snart av extrema priser..
Nej, jag vägrar erkänna mig besegrad.

navarricos-navarros.gif

Visst, elräkningen lär bli mångdubbelt dyrare än förra året, men jag föredrar att ha en viss kontroll över vad jag måste ge till vampyrerna. Och därför har vi gått över till timdebitering.

Men samtidigt ser jag detta som en sorts tävling. Hur kan jag lura vampyrerna på deras blodtörst? Har till exempel börjat experimentera med olika sorters ”stridsduschar”. I dag provade jag att köra på solvärmt vatten på altanen efter dagens träning, i stället för att duscha med elvärmt vatten i badrummet.

Spelar det nån roll om jag sparar några kronor på det? Nä, men jag har roligt när jag gör det.
 
  • Gilla
Fumble och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, jag vägrar erkänna mig besegrad.

[bild]

Visst, elräkningen lär bli mångdubbelt dyrare än förra året, men jag föredrar att ha en viss kontroll över vad jag måste ge till vampyrerna. Och därför har vi gått över till timdebitering.

Men samtidigt ser jag detta som en sorts tävling. Hur kan jag lura vampyrerna på deras blodtörst? Har till exempel börjat experimentera med olika sorters ”stridsduschar”. I dag provade jag att köra på solvärmt vatten på altanen efter dagens träning, i stället för att duscha med elvärmt vatten i badrummet.

Spelar det nån roll om jag sparar några kronor på det? Nä, men jag har roligt när jag gör det.
Har du direktverkande el?
Det har jag, kör smart styrning på vvb, så den går 3 timmar när det är som billigast
 
TRJBerg
B Borgen2021 skrev:
Har du direktverkande el?
Det har jag, kör smart styrning på vvb, så den går 3 timmar när det är som billigast
Så du har en lösning som känner av aktuellt elpris?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så du har en lösning som känner av aktuellt elpris?
Som det är nu har jag gjort det enkelt för mig
När spotpriset för kommande dag kommer, så ställer jag in i appen när den ska köra
En bekant har det helautomatiserat, och gjort så att vvb slår till när timpriset är x öre under dagsnittet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Har du direktverkande el?
Det har jag, kör smart styrning på vvb, så den går 3 timmar när det är som billigast
Nej, då hade jag antagligen varit rätt förtvivlad just nu. Med dagens elpriser blir ju hus med direktverkande el i princip osäljbara i södra Sverige. Och dubbel mardröm om man är högbelånad.

Bara att bita hårt i kudden och investera i nåt annat värmesystem. :(
 
Kilrain Kilrain skrev:
Nej, då hade jag antagligen varit rätt förtvivlad just nu. Med dagens elpriser blir ju hus med direktverkande el i princip osäljbara i södra Sverige. Och dubbel mardröm om man är högbelånad.

Bara att bita hårt i kudden och investera i nåt annat värmesystem. :(
1/7 21 - 1/7 22 har jag använt 8330 kwh

Satte upp 18,3 kw i september - 21
Använt ca 4000 kwh, sålt 10.000kwh
Har kamin i vardagsrum
1 luft / luft nere
1 luft / luft uppe
Smarta radiatorer där luften inte når
185 kwh 70 tals hus
Pool 4x8
Fönster bytta 2014
Samt ca 12000 innestående hos elbolaget till räkningar höst vinter

Så det går att göra mycket även på stora hus med direktverkande
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fast det där är väl inte vad man brukar benämna som direktverkande el.
Ja, du har radiatorer (som kanske är el) men du har stor värmekapacitet i två luftvärmepumpar och en kamin.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
1/7 21 - 1/7 22 har jag använt 8330 kwh

Satte upp 18,3 kw i september - 21
Använt ca 4000 kwh, sålt 10.000kwh
Har kamin i vardagsrum
1 luft / luft nere
1 luft / luft uppe
Smarta radiatorer där luften inte når
185 kwh 70 tals hus
Pool 4x8
Fönster bytta 2014
Samt ca 12000 innestående hos elbolaget till räkningar höst vinter

Så det går att göra mycket även på stora hus med direktverkande
Öh, du inser väl att ett hus med 2xL/L-pump, solceller plus kamin knappast räknas som ”hus med direktverkande el”?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast det där är väl inte vad man brukar benämna som direktverkande el.
Ja, du har radiatorer (som kanske är el) men du har stor värmekapacitet i två luftvärmepumpar och en kamin.
Men grunden är direktverkande el, det jag vill Visa på är att det finns mycket atr göra i ett sådant hus, och ändå behålla hyfsad komfort och ekonomi
 
Kilrain Kilrain skrev:
Öh, du inser väl att ett hus med 2xL/L-pump, solceller plus kamin knappast räknas som ”hus med direktverkande el”?
Vad kallar man det då?
 
B Borgen2021 skrev:
Vad kallar man det då?
Tja, vad sägs om "Hus med 2xL/L-pump, solceller plus kamin. Och så hoppsan, boppsan, vi har visst elelement som samlar damm också"?

Seriöst, alltså... :rolleyes:
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Tja, vad sägs om "Hus med 2xL/L-pump, solceller plus kamin. Och så hoppsan, boppsan, vi har visst elelement som samlar damm också"?

Seriöst, alltså... :rolleyes:
Elementen samlar inte damm, de används i barnens rum (2) samt i ytterligare två rum, samt en gästtoalett, totalt 5 radiatorer alltså

Seriöst......
 
B Borgen2021 skrev:
Men grunden är direktverkande el, det jag vill Visa på är att det finns mycket atr göra i ett sådant hus, och ändå behålla hyfsad komfort och ekonomi
Nej, det låter som att grunden i din uppvärmning är två luftvärmepumpar (och ev kamin).
I dessa stoppar du in 1kWh el och får värme motsvarande 2-3-4 kWh el, det är inte direktverkande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.