Är det nån som kan förklara för mig om det funkar att ha en induktionsspis på 230V och när man har 16A i huset? Blir snart tokig på att en säger att det går och den andra säger att det absolut inte går!
 
Har du en normal 3-fasanslutning med 16A huvudsäkringar? I så fall finns inga problem. Om du har en elspis idag och det fungerar så kommer det att fungera med induktion också.
 
Ja vi har 3 st säkringar med 16A. Funkar det då även om spisen skulle vara på 20A? Jag vet att man ska ha en annan sladd med fem kablar i så man har nollan med.
 
Ja vi har 3 st säkringar med 16A. Funkar det då även om spisen skulle vara på 20A? Jag vet att man ska ha en annan sladd med fem kablar i så man har nollan med.
 
Vad bor ni i?
65 kvadratmeter lägenhet eller 350 kvadratmeter villa? Matlagningsvanor?
 
170 kvm villa. Lagar normalt med mat, lite bakning emellanåt.
 
Har det fungerat med "vanlig elspis" hittills kommer det att fungera med en induktionsspis.
 
Vi har 13 A säkringar på vår induktionshäll och de har aldrig löst ut, och huvudsäkringarna på 16 A har inte heller löst ut. Så det är nog bara att köra.
 
A
Den stor skillnaden mellan induktionsspis och konventionell spis är att varje zon har möjlighet till högre effekt
på en vanlig spis är ofta vänster sidas plattor 2200W + 800W =3000W och
höger sida 1800W + 1200W = 3000W
en induktion i dag brukar alla plattor vara på 2000W eller mer dvs 8000W jmf med 6000W
Därav kan det gå åt en högre säkring, ofta stryps maxeffekten av elektroniken för att inget skall skadas eller säkringar lösa.
i exemplet ovan skulle en 16A gruppsäkring fungera med marginal till vanliga plattor och en 13A troligen oxå

samtidigt som du skulle behöva 17A dvs en 20A säkring till induktionsmodellen.

det vanligaste i moderna bostäder är 3*16A gruppsäkring till spis och minst 20A huvudsäkring beroende på uppvärmning.
troligen kommer du aldrig att köra samtliga zoner på max samtidigt vilket i praktiken skulle göra att 16A räcker långt. kanske tom 13A inte minst för att uppkoket tar en bråkdel av tiden och du måste sänka tämligen omgående.
Det viktiga är att försäkra sig om att vägguttaget är rätt kopplat med samtliga 5-ledare kopplade i båda ändar.
 
Bland det viktigaste inför köp av ny spis/häll är att kontrollera så att den verkligen går att köra på två/tre faser. Tyvärr så säljs det en del (spisar?)/hällar som bara går att koppla till enfas.

Tyvärr så står det inte alltid i klartext att spisen/hällen går att koppla till två/tre faser.

Sen inför inkoppling måste det kontrolleras att nollan/neutralledaren finns framdragen och är inkopplad. I äldre bostäder (fram till 70-talet) så var det vanligt med fast inkopplad spis, på den tiden var alla spisar 400V och det drogs inte alltid fram någon nolla. Om en sådan bostad har fått Perilexuttag monterad så har det tyvärr ibland inte dragits fram någon nolla.

Ta gärna och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

[URL]https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374

[/URL]
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Bland det viktigaste inför köp av ny spis/häll är att kontrollera så att den verkligen går att köra på två/tre faser. Tyvärr så säljs det en del (spisar?)/hällar som bara går att koppla till enfas.

Tyvärr så står det inte alltid i klartext att spisen/hällen går att koppla till två/tre faser.

Sen inför inkoppling måste det kontrolleras att nollan/neutralledaren finns framdragen och är inkopplad. I äldre bostäder (fram till 70-talet) så var det vanligt med fast inkopplad spis, på den tiden var alla spisar 400V och det drogs inte alltid fram någon nolla. Om en sådan bostad har fått Perilexuttag monterad så har det tyvärr ibland inte dragits fram någon nolla.

Ta gärna och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
[länk]

[länk]
Och det framgick inte i mitt inlägg?
 
electroluxaren skrev:
Och det framgick inte i mitt inlägg?
Bara en liten del av det jag skrev (delar av mitt tredje stycke) framgår i ditt inlägg (sista meningen), men jag förklarade varför det ibland saknas nolla.

Edit: Mitt första stycke handlar om själva spisen/hällen, å inget om elen i bostaden.
 
Om det står att spisen skall säkras 20A, så är det troligen vid enfas drift. De flesta spisar kan kopplas om för drift på en, två eller tre faser. Enfas drift är bara aktuellt i äldre lägenheter där lägenheten ofta hade enfas 25A huvudsäkring, och 20A till spisen.
Men om du köper en spis, så kontrollera att den faktiskt kan köras på trefas, det finns undantag, spisar som inte kan kopplas om.
 
A
H hempularen skrev:
Om det står att spisen skall säkras 20A, så är det troligen vid enfas drift. De flesta spisar kan kopplas om för drift på en, två eller tre faser. Enfas drift är bara aktuellt i äldre lägenheter där lägenheten ofta hade enfas 25A huvudsäkring, och 20A till spisen.
Men om du köper en spis, så kontrollera att den faktiskt kan köras på trefas, det finns undantag, spisar som inte kan kopplas om.
egentligen är det bara enfasspisar (230V) som inte går att koppla om till trefas för 400v elementspänning därav det evinnerliga tjatet om fungerande nolla.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Vi har 13 A säkringar på vår induktionshäll och de har aldrig löst ut, och huvudsäkringarna på 16 A har inte heller löst ut. Så det är nog bara att köra.
I affärerna säger dom att det är bara att koppla in men sen när vi väl hade elektrikern hemma så skulle spisen bara gå på en fas på plattorna och en fas på ugnen och körde vi nån boost effekt skulle säkringen slås ut. Så man blir lite förvirrad vad som funkar och inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.