T Tobbe_G skrev:
Eller du har tänkt att donet ska skruvas fast i taket i källaren?
Exakt. Tycker att konstruktionen inbjuder till att skruvas i taket:

Ventilationskanalens del med fläns och spännanordning, redo för montering i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsdelar på textilunderlag: en vit fläns med fästanordningar och ett metallrör med fläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eg; tryck nippeln upp i röret, skruva flänsen mot innertaket, skruva i donet.

Text från Soliduct:
OBS! Fästram ingår med tätningslist. Den separata fästramen [...] ansluts först till kanalen inifrån rummet med nitar eller plåtskruvar. [...]”
Verkar svårt att få dit en skruv i sidan av röret precis där det passerar taket. Är texten från samma produkt?

Blev det sexkantskruv för att fästa hålbanden i varandra? :)
Yes! Har svept runt alla kanaler nu (istället för att hänga i en skruv) och flyttat banden så de fäster i takstolarna där det går. Glömde fotografera det bara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Jag gjorde såhär:
  • Drog ner flexdämparen så att den hamnade i liv med hålet i taket.
  • Satte dit fästramen (höll mot flexdämparen från insidan så att den anslöt över fästramen.
  • Skruvade fästramen i taket. På de ställena där det bara var gipstak så la jag en bit osb bakom. (Använde hålsågen för att göra hål i osb biten, delade sedan biten på mitten så att den blev liten nog för att få upp igenom hålet i gipsskivan)
  • Säkerställde att flexdämparen hade bottnat helt i fästramen
  • Drog två skruvar från insidan av fästramen och ut igenom stöden på dämpare. Detta gjorde jag istället för att skruva dem för utsidan, eftersom jag inte kommer åt baksidan av befintligt tak).
 
  • Gilla
  • Älska
DrKron och 2 till
  • Laddar…
T
ulfben ulfben skrev:
Verkar svårt att få dit en skruv i sidan av röret precis där det passerar taket. Är texten från samma produkt?
Det är denna produkt men jag tolkar som att det ska det ska skruvas inifrån fästramen och ut genom flexdämparen (tvärtemot alla andra skruvar som går utifrån och in i spirorören). Precis som Jsten gjort väl?
https://soliduct.se/tilluftsdon-dts-100.htm
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Det är denna produkt men jag tolkar som att det ska det ska skruvas inifrån fästramen och ut genom flexdämparen (tvärtemot alla andra skruvar som går utifrån och in i spirorören). Precis som Jsten gjort väl?
[länk]
Precis, skruv inifrån genom fästramen och ut genom flexdämparen. Ska ta bild när jag kommer hem.
Man får sikta lite så att man inte träffar gummipackningen samt för fästramar med bajonett så får man fundera lite så att skruven inte hamnar ivägen för donet
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Precis, skruv inifrån genom fästramen och ut genom flexdämparen. Ska ta bild när jag kommer hem.
Man får sikta lite så att man inte träffar gummipackningen samt för fästramar med bajonett så får man fundera lite så att skruven inte hamnar ivägen för donet
Som utlovat:
Närbild av en bajonettfäste med skruvar i slutet av spåret och synlig flexdämparstos i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvar monterade i slutet av ett bajonettspår på en maskindel, möjligen en trommel i en vitvaruprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte skruvarna precis i slutet på bajonettspåret, där är de ur vägen. Notera även på den andra bilden att man precis kan se stosen/fästet på flexdämparen, den är i botten...
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
T
J JSten skrev:
Som utlovat:
[bild]
[bild]
Satte skruvarna precis i slutet på bajonettspåret, där är de ur vägen. Notera även på den andra bilden att man precis kan se stosen/fästet på flexdämparen, den är i botten...
Värdefulla foton när jag väl är där! Tack!
 
Är det ett VP-rör du tagit ut hål för i fästramen? Behöver nämligen göra liknande lösning här. :)
 
ulfben ulfben skrev:
Är det ett VP-rör du tagit ut hål för i fästramen? Behöver nämligen göra liknande lösning här. :)
Planen är att dra ett flexrör till varje don så att jag kan sätta temperaturmätare och annat kul i framtiden (har inte fått fram flex rör till alla ännu). Använde mig av https://www.elbutik.se/product.html/dutts-clips-flexslang-16mm?category_id=1918 (eller snarare en 3d-utskriven kopia som jag designade ihop lite snabbt). Borrade sedan ett 18mm hål bredvid 110 hålet. Tryckte i hållaren och flexslangen samt gjorde en utfasning i fästramen. Klart!
Oklart om det någonsin kommer användas, men flex-slang är relativt billigt så det är bara till att passa på att dra när väggar och liknande är öppna...
 
  • Gilla
luksan och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag tillbaks på jobbet så installationen går långsamt. Det gick extra långsamt idag, då jag bestämde mig för att rören hängde onödigt högt, så jag skruvade loss och minskade installationshöjden så att rören kan vila djupare i lösullen (träfiber, Huntington)

Nu hänger vi 2-3cm över hanbalkarna, vilket ger ~15cm lösull under rören och ~25cm lösull ovanför.
Installation av ventilationssystem med rör som hänger över hanbalkar i lösullsisolerat takutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsrör monterade med justerad höjd hängandes över träbjälkar i ett isolerat vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvy av rör på vinden med isolering, träbalkar och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag ändå klä rören på något vis? Eg. Kan kondens vara ett problem nere i lösullen?

(Jag har inte lappat ångbromsen kring genomföringarna ännu. Flexdämparna är bara provmonterade at the moment.)
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
ulfben ulfben skrev:
Behöver jag ändå klä rören på något vis? Eg. Kan kondens vara ett problem nere i lösullen?
Med tanke på hur mycket isolering det är så borde det inte vara någon risk. Dessutom är det väl kondens utanpå röret som man är orolig för när man kondensisolerar tilluften inomhus. D.v.s. så att varm och fuktig luft i rummet kyls av det kalla röret och kondenserar. I ditt fall så är det gott avstånd ner till den varma luften plus ångbroms.
 
T
J JSten skrev:
Snyggt!

Med tanke på hur mycket isolering det är så borde det inte vara någon risk. Dessutom är det väl kondens utanpå röret som man är orolig för när man kondensisolerar tilluften inomhus. D.v.s. så att varm och fuktig luft i rummet kyls av det kalla röret och kondenserar. I ditt fall så är det gott avstånd ner till den varma luften plus ångbroms.
Olika beroende på kanal före eller efter aggregat.

Uteluft och avluft ska det räcka med 50 mm isolering för att undvika kondens på utsidan.

tilluft och frånluft rekommenderas 100 mm isolering men här är risken kondens på insidan väl, särskilt på frånluften om rören kyls ner?
 
T
ulfben ulfben skrev:
Nu är jag tillbaks på jobbet så installationen går långsamt. Det gick extra långsamt idag, då jag bestämde mig för att rören hängde onödigt högt, så jag skruvade loss och minskade installationshöjden så att rören kan vila djupare i lösullen (träfiber, Huntington)

Nu hänger vi 2-3cm över hanbalkarna, vilket ger ~15cm lösull under rören och ~25cm lösull ovanför.
[bild]

[bild]

[bild]

Behöver jag ändå klä rören på något vis? Eg. Kan kondens vara ett problem nere i lösullen?

(Jag har inte lappat ångbromsen kring genomföringarna ännu. Flexdämparna är bara provmonterade at the moment.)
snyggt att du sänkte rören ytterligare! Fick detta svaret från Soliduct när jag frågade om isolering för ett tag sedan:

”Tilluft och frånluft på kallvind ska värmeisoleras. Antingen genom att man förlägger kanalerna i befintlig isolering, exempelvis lösull. Lösullen ska då hamna minst 200 mm över kanalerna. När detta inte är möjligt så kan man använda isolerstrumpor för värmeisolering enligt länken nedan:
https://soliduct.se/isolering.htm?funktion=v--c3--a4rme”.

Så dina 250 mm är gott mått. Får man fråga vad du fått för pris på lösull från Hunton (antar att det var det du menar, min telefon ville skriva huntington också ). Du har angett pris tidigare men det var nog baserat på glasull.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Olika beroende på kanal före eller efter aggregat.

Uteluft och avluft ska det räcka med 50 mm isolering för att undvika kondens på utsidan.

tilluft och frånluft rekommenderas 100 mm isolering men här är risken kondens på insidan väl, särskilt på frånluften om rören kyls ner?
Definitivt, till och frånluft som går i kalla utrymmen ska värmeisoleras, des för minska värmeförluster, men även för att kondens inte ska fällas ut inne i röret (varm luft inne i röret, kall utanför). Men i detta fallelt förstod jag att vi har 25cm ovanför och 15 under. Vilket är mer än nog.
T Tobbe_G skrev:
”Tilluft och frånluft på kallvind ska värmeisoleras. Antingen genom att man förlägger kanalerna i befintlig isolering, exempelvis lösull. Lösullen ska då hamna minst 200 mm över kanalerna. När detta inte är möjligt så kan man använda isolerstrumpor för värmeisolering enligt länken nedan:
[länk]”
Intressant, normalt brukar man ju bara säga att man ska ha 100mm värmeisolering (byggmatta), men varför är det 200mm för lösull, kan det vara för att det är större risk för konvektion igenom lösullen? :thinking:
 
T
J JSten skrev:
Definitivt, till och frånluft som går i kalla utrymmen ska värmeisoleras, des för minska värmeförluster, men även för att kondens inte ska fällas ut inne i röret (varm luft inne i röret, kall utanför). Men i detta fallelt förstod jag att vi har 25cm ovanför och 15 under. Vilket är mer än nog.

Intressant, normalt brukar man ju bara säga att man ska ha 100mm värmeisolering (byggmatta), men varför är det 200mm för lösull, kan det vara för att det är större risk för konvektion igenom lösullen? :thinking:
ja, du har ju inte aluminiumet eller vindduk som gör det lufttätt på samma sätt som vid en isolerstrumpa. Det är nog därför de rekommenderar mer isolering för lösull.
 
T Tobbe_G skrev:
[...] Får man fråga vad du fått för pris på lösull från Hunton (antar att det var det du menar, min telefon ville skriva huntington också ). Du har angett pris tidigare men det var nog baserat på glasull.
Yes!

Ursprungligen fick vi offert på glasull, på isolerfirmans rekommendation. Efter att ha läst mer (och lagt ångbroms själv, med full insikt i hur omöjligt det är att få helt tätt) så bad jag om ny offert, för något cellulosa-baserat.

Isolerfirman skickade tillbaka två alternativ, en för träfiber och, pga prisökningar, en uppräknad offert på glasullen:

Hunton träfiber: 45 600kr
Glasull: 38 950kr

Offert för träfiberisolering från Gotlands Byggisolering med prisuppgift på 45 600kr för isolering av vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Offert för ISOVER InsulSafe® lösullsisolering från Gotlands Byggisolering AB med pris på 38,950 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är... Våldsamt mycket pengar. Hade gärna sett en fördelning av material vs. tid så jag lättare kan avgöra om jag borde försöka hyra maskin och göra det själv.
 
  • Gilla
johhel00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.