97 248 läst · 227 svar
97k läst
227 svar
Installerar FTX i 70-talsvilla
Exakt. Tycker att konstruktionen inbjuder till att skruvas i taket:T Tobbe_G skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eg; tryck nippeln upp i röret, skruva flänsen mot innertaket, skruva i donet.
Verkar svårt att få dit en skruv i sidan av röret precis där det passerar taket. Är texten från samma produkt?
Yes! Har svept runt alla kanaler nu (istället för att hänga i en skruv) och flyttat banden så de fäster i takstolarna där det går. Glömde fotografera det bara.
Redigerat:
Jag gjorde såhär:
- Drog ner flexdämparen så att den hamnade i liv med hålet i taket.
- Satte dit fästramen (höll mot flexdämparen från insidan så att den anslöt över fästramen.
- Skruvade fästramen i taket. På de ställena där det bara var gipstak så la jag en bit osb bakom. (Använde hålsågen för att göra hål i osb biten, delade sedan biten på mitten så att den blev liten nog för att få upp igenom hålet i gipsskivan)
- Säkerställde att flexdämparen hade bottnat helt i fästramen
- Drog två skruvar från insidan av fästramen och ut igenom stöden på dämpare. Detta gjorde jag istället för att skruva dem för utsidan, eftersom jag inte kommer åt baksidan av befintligt tak).
Det är denna produkt men jag tolkar som att det ska det ska skruvas inifrån fästramen och ut genom flexdämparen (tvärtemot alla andra skruvar som går utifrån och in i spirorören). Precis som Jsten gjort väl?ulfben skrev:
https://soliduct.se/tilluftsdon-dts-100.htm
Precis, skruv inifrån genom fästramen och ut genom flexdämparen. Ska ta bild när jag kommer hem.T Tobbe_G skrev:
Man får sikta lite så att man inte träffar gummipackningen samt för fästramar med bajonett så får man fundera lite så att skruven inte hamnar ivägen för donet
Som utlovat:J JSten skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte skruvarna precis i slutet på bajonettspåret, där är de ur vägen. Notera även på den andra bilden att man precis kan se stosen/fästet på flexdämparen, den är i botten...
Planen är att dra ett flexrör till varje don så att jag kan sätta temperaturmätare och annat kul i framtiden (har inte fått fram flex rör till alla ännu). Använde mig av https://www.elbutik.se/product.html/dutts-clips-flexslang-16mm?category_id=1918 (eller snarare en 3d-utskriven kopia som jag designade ihop lite snabbt). Borrade sedan ett 18mm hål bredvid 110 hålet. Tryckte i hållaren och flexslangen samt gjorde en utfasning i fästramen. Klart!ulfben skrev:
Oklart om det någonsin kommer användas, men flex-slang är relativt billigt så det är bara till att passa på att dra när väggar och liknande är öppna...
Nu är jag tillbaks på jobbet så installationen går långsamt. Det gick extra långsamt idag, då jag bestämde mig för att rören hängde onödigt högt, så jag skruvade loss och minskade installationshöjden så att rören kan vila djupare i lösullen (träfiber, Huntington)
Nu hänger vi 2-3cm över hanbalkarna, vilket ger ~15cm lösull under rören och ~25cm lösull ovanför.
Behöver jag ändå klä rören på något vis? Eg. Kan kondens vara ett problem nere i lösullen?
(Jag har inte lappat ångbromsen kring genomföringarna ännu. Flexdämparna är bara provmonterade at the moment.)
Nu hänger vi 2-3cm över hanbalkarna, vilket ger ~15cm lösull under rören och ~25cm lösull ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver jag ändå klä rören på något vis? Eg. Kan kondens vara ett problem nere i lösullen?
(Jag har inte lappat ångbromsen kring genomföringarna ännu. Flexdämparna är bara provmonterade at the moment.)
Snyggt!
Med tanke på hur mycket isolering det är så borde det inte vara någon risk. Dessutom är det väl kondens utanpå röret som man är orolig för när man kondensisolerar tilluften inomhus. D.v.s. så att varm och fuktig luft i rummet kyls av det kalla röret och kondenserar. I ditt fall så är det gott avstånd ner till den varma luften plus ångbroms.ulfben skrev:
Olika beroende på kanal före eller efter aggregat.J JSten skrev:Snyggt!
Med tanke på hur mycket isolering det är så borde det inte vara någon risk. Dessutom är det väl kondens utanpå röret som man är orolig för när man kondensisolerar tilluften inomhus. D.v.s. så att varm och fuktig luft i rummet kyls av det kalla röret och kondenserar. I ditt fall så är det gott avstånd ner till den varma luften plus ångbroms.
Uteluft och avluft ska det räcka med 50 mm isolering för att undvika kondens på utsidan.
tilluft och frånluft rekommenderas 100 mm isolering men här är risken kondens på insidan väl, särskilt på frånluften om rören kyls ner?
snyggt att du sänkte rören ytterligare! Fick detta svaret från Soliduct när jag frågade om isolering för ett tag sedan:ulfben skrev:Nu är jag tillbaks på jobbet så installationen går långsamt. Det gick extra långsamt idag, då jag bestämde mig för att rören hängde onödigt högt, så jag skruvade loss och minskade installationshöjden så att rören kan vila djupare i lösullen (träfiber, Huntington)
Nu hänger vi 2-3cm över hanbalkarna, vilket ger ~15cm lösull under rören och ~25cm lösull ovanför.
[bild]
[bild]
[bild]
Behöver jag ändå klä rören på något vis? Eg. Kan kondens vara ett problem nere i lösullen?
(Jag har inte lappat ångbromsen kring genomföringarna ännu. Flexdämparna är bara provmonterade at the moment.)
”Tilluft och frånluft på kallvind ska värmeisoleras. Antingen genom att man förlägger kanalerna i befintlig isolering, exempelvis lösull. Lösullen ska då hamna minst 200 mm över kanalerna. När detta inte är möjligt så kan man använda isolerstrumpor för värmeisolering enligt länken nedan:
https://soliduct.se/isolering.htm?funktion=v--c3--a4rme”.
Så dina 250 mm är gott mått. Får man fråga vad du fått för pris på lösull från Hunton (antar att det var det du menar, min telefon ville skriva huntington också ). Du har angett pris tidigare men det var nog baserat på glasull.
Definitivt, till och frånluft som går i kalla utrymmen ska värmeisoleras, des för minska värmeförluster, men även för att kondens inte ska fällas ut inne i röret (varm luft inne i röret, kall utanför). Men i detta fallelt förstod jag att vi har 25cm ovanför och 15 under. Vilket är mer än nog.T Tobbe_G skrev:
Intressant, normalt brukar man ju bara säga att man ska ha 100mm värmeisolering (byggmatta), men varför är det 200mm för lösull, kan det vara för att det är större risk för konvektion igenom lösullen?T Tobbe_G skrev:
ja, du har ju inte aluminiumet eller vindduk som gör det lufttätt på samma sätt som vid en isolerstrumpa. Det är nog därför de rekommenderar mer isolering för lösull.J JSten skrev:Definitivt, till och frånluft som går i kalla utrymmen ska värmeisoleras, des för minska värmeförluster, men även för att kondens inte ska fällas ut inne i röret (varm luft inne i röret, kall utanför). Men i detta fallelt förstod jag att vi har 25cm ovanför och 15 under. Vilket är mer än nog.
Intressant, normalt brukar man ju bara säga att man ska ha 100mm värmeisolering (byggmatta), men varför är det 200mm för lösull, kan det vara för att det är större risk för konvektion igenom lösullen?
Yes!T Tobbe_G skrev:
Ursprungligen fick vi offert på glasull, på isolerfirmans rekommendation. Efter att ha läst mer (och lagt ångbroms själv, med full insikt i hur omöjligt det är att få helt tätt) så bad jag om ny offert, för något cellulosa-baserat.
Isolerfirman skickade tillbaka två alternativ, en för träfiber och, pga prisökningar, en uppräknad offert på glasullen:
Hunton träfiber: 45 600kr
Glasull: 38 950kr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är... Våldsamt mycket pengar. Hade gärna sett en fördelning av material vs. tid så jag lättare kan avgöra om jag borde försöka hyra maskin och göra det själv.