L Lillgus skrev:
Stängningen av Ringhals 1 och 2 var väl ett beslut som togs av dess ägare Vattenfall eftersom kostnaderna för det underhåll som krävdes för att driva dom vidare överskred de beräknade intäkterna.
Detta försvinner ofta i debatten. Däremot har du helt rätt i att de rödgröna inte har förespråkat kärnkraft med sin politik direkt.
Det är heller inte förbjudet att bygga ny kärnkraft. Problemet är att det kostar så förbannat mycket att inget företag vill ta risken.
Själv är jag för kärnkraft.
Ja och vilka satt i Vattenfalls styrelse när beslutet togs? Varför omvärderades inte beslutet när effektskatten togs bort? Varför hade åtminstone R1 alldeles innan beslutet uppdaterats för drift till runt 2035?

En politisk nerläggning, inte ekonomisk.
 
  • Gilla
Pelle- och 5 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Stängningen av Ringhals 1 och 2 var väl ett beslut som togs av dess ägare Vattenfall eftersom kostnaderna för det underhåll som krävdes för att driva dom vidare överskred de beräknade intäkterna.
Detta försvinner ofta i debatten. Däremot har du helt rätt i att de rödgröna inte har förespråkat kärnkraft med sin politik direkt.
Det är heller inte förbjudet att bygga ny kärnkraft. Problemet är att det kostar så förbannat mycket att inget företag vill ta risken.
Själv är jag för kärnkraft.
nej suck
vattenfalls styrelse ville fortsätta med kärnkraften TROTS S straffbeskattade den med extra effektskatt (som bara kärnkraft behöver betala, inte andra energislag)
Då blev S sura och sparkade delar av styrelsen och satte dit egna personer som S vet att de skulle driva nedläggning av kärnkraft.
Bara några månader efter nya personerna var på plats komme Vattefall med beskedet att "nu är inte kärnkraften tillräckligt lönsam längre"
Du måste se till det politiska metaspelet bakom kulisserna med.
Du har inte spelat Eve Online va?
Där har du meta spel på meta spelet
 
  • Gilla
Pelle- och 4 till
  • Laddar…
I
L Lillgus skrev:
Stängningen av Ringhals 1 och 2 var väl ett beslut som togs av dess ägare Vattenfall eftersom kostnaderna för det underhåll som krävdes för att driva dom vidare överskred de beräknade intäkterna.
Detta försvinner ofta i debatten. Däremot har du helt rätt i att de rödgröna inte har förespråkat kärnkraft med sin politik direkt.
Det är heller inte förbjudet att bygga ny kärnkraft. Problemet är att det kostar så förbannat mycket att inget företag vill ta risken.
Själv är jag för kärnkraft.
Kanske kan vara intressant läsning : https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ndelningen-och-dess-negativa-effekter_H210317
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Så vad är normen ungefär kring en normal villa om solen ska stå för större delen av elen under soliga delar?
 
M MrDizzy skrev:
nej suck
vattenfalls styrelse ville fortsätta med kärnkraften TROTS S straffbeskattade den med extra effektskatt (som bara kärnkraft behöver betala, inte andra energislag)
Då blev S sura och sparkade delar av styrelsen och satte dit egna personer som S vet att de skulle driva nedläggning av kärnkraft.
Bara några månader efter nya personerna var på plats komme Vattefall med beskedet att "nu är inte kärnkraften tillräckligt lönsam längre"
Du måste se till det politiska metaspelet bakom kulisserna med.
Du har inte spelat Eve Online va?
Där har du meta spel på meta spelet
Jag är inte så insatt i styrelsen på Vattenfall. Möjligt att det gick till så. Jag försvarar inte beslutet men jag tror inte de va så enkelt att regeringen bestämde sig för att stänga två reaktorer och sen tryckte på en knapp som vissa vill tro men vad vet jag.
Får ta det i en annan tråd kanske men jag tackar för infon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Så vad är normen ungefär kring en normal villa om solen ska stå för större delen av elen under soliga delar?
Menar du dimensionering av anläggningen?

Stalltipset jag fått är "så stor som huvudsäkringen tål". Blir ca 11 kW för 16A.

Anläggningen kommer överproducera mitt på dagen under sommarmånaderna, detta lagrar du i batteri (ovanligt och dyrt) eller säljer till nätägaren (automatiskt).

Vad jag läst kan man räkna med att panelerna täcker uppåt halva elbehovet sett över hela året.
 
Redigerat:
S Sir Duke skrev:
Menar du dimensionering av anläggningen?

Stalltipset jag fått är "så stor som huvudsäkringen tål". Blir ca 11 kW för 16A.

Anläggningen kommer överproducera mitt på dagen under sommarmånaderna, detta lagrar du i batteri (ovanligt och dyrt) eller säljer till nätägaren (automatiskt).
åh har rekommendationerna ändrats nu?
Tidigare var dem så mycket du får plats med på taket men inte kWp (dvs max som kan levereras i kW) ska inte vara större än antal MWh du gör av med på ett år.
dvs gör du av med 15MWh (15000kWh) ska anläggningen inte vara större än 15kWp
Detta för att komma så nära 60öre/kWh skatteåterbärings taket som möjligt utan att gå över det.
 
  • Gilla
Daniel100
  • Laddar…
P
Kanske en dum fråga. Men vad väger solceller?
Klarar ett normalt sadeltak solceller och snö samtidigt? Har någon fått förstärka på vinden eller liknande?
 
L Lillgus skrev:
Jag är inte så insatt i styrelsen på Vattenfall. Möjligt att det gick till så. Jag försvarar inte beslutet men jag tror inte de va så enkelt att regeringen bestämde sig för att stänga två reaktorer och sen tryckte på en knapp som vissa vill tro men vad vet jag.
Får ta det i en annan tråd kanske men jag tackar för infon.
Så enkelt var det.
MP hade val-löften på att stänga minst 2 reaktorer under mandatperioden.

TT: Kan du lova att två reaktorer stängs?

Ronson:
– Jag lovar det som står i vårt valmanifest, att under mandatperioden kommer flera kärnkraftreaktorer att stängas.
https://www.svd.se/a/aaafbbae-bd5f-3d47-802e-50a5cdfb734f/romson-flera-reaktorer-stangs

S gick med på det för att kunna sitta kvar vid köttgrytorna.

Vattenfall skrev till regering/riksdag i ett numer hemligstämplat dokument (läckt av en M-ledamot).

Strategisk anläggningsutveckling R1
Nulägesanalys efter genomförd modernisering samt bedömning av potentiella åtgärdsbehov för 45, 50 respektive 60 års drift.
SAMMANFATTNING
Rapporten beskriver Ringhals 1's anläggningsstatus 2015-12-31 efter genomförd modernisering och innehåller den slutgiltiga avlämningen för Ringhals 1 på anläggningsnivå från projekt RI RISE.

Slutsatserna bör beaktas och utvärderas av mottagande linjeorganisation och ingå i framtida strategi- och målanläggningsarbete för Ringhals 1.

Ringhals 1 har per 2015-12-31 en mycket hög säkerhetsnivå och uppfyller samtliga gällande moderna konstruktions krav enligt SSMFS 2008:17.

Dessutom har Ringhals I redovisat att anläggningen uppfyller villkor avseende oberoende härdkylning enligt SSM2012-302-13.
Samtliga större anläggningskomponenter (reaktortank, högtrycks- och lågtrycksturbiner, transformatorer, generatorer) är antingen utbytta eller har en livslängd som möjliggör drift bortom 2036.

Slutsatsen är att Ringhals 1, med låga investeringar, klarar både 50 och 60 års drift.
 
  • Gilla
  • Arg
Pelle- och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
åh har rekommendationerna ändrats nu?
Tidigare var dem så mycket du får plats med på taket men inte kWp (dvs max som kan levereras i kW) ska inte vara större än antal MWh du gör av med på ett år.
dvs gör du av med 15MWh (15000kWh) ska anläggningen inte vara större än 15kWp
Detta för att komma så nära 60öre/kWh skatteåterbärings taket som möjligt utan att gå över det.
Det har jag också hört, "släng upp så många paneler som får plats, fyll hela taket, alla väderstreck"...

Om man har 25A så är det ju bara att köra på.

15 kWp är ju också bara märkeffekt alltså teoretiskt uttag. Det blir ju alltid lite vinkel och lite moln etc så säkringen går nog inte så ofta.

Folk som haft solceller ett tag får berätta...
 
I Ironside skrev:
Kanske kan vara intressant läsning : [länk]
Och detta var redan 2014. Nu är problemen tiofalt större med risk för elransonering t.o.m.
Att S har suttit i knät på MP har skapat de problem vi ser nu. Ska man verkligen rösta på de partier som skapade dessa problem bara för att dom (motvilligt) säger att dom är villiga att öppna upp för ny kärnkraft. Med sitt handlande i bagaget, ska man ha förtroendet för att dom ska lyckas lösa de problem som dom skapat???
NEJ enligt mig...

Med det sagt så vill jag erkänna att jag har beställt solceller. 145000:- för 10200 kW var det som passade mig bäst, och då fick jag helsvarta paneler :cool:
 
  • Gilla
Pelle- och 5 till
  • Laddar…
Hur länge tror man att man kommer att få spotpriset för sin solel? Verkar ohållbart.
 
V videopac skrev:
Hur länge tror man att man kommer att få spotpriset för sin solel? Verkar ohållbart.
Nej varför det? Solel är ju nästan ingenting av den totala produktionen. Kraftbolagen slipper nog gärna bygga ut och modernisera sina anläggningar, bättre att du producerar åt dem.
 
V videopac skrev:
Hur länge tror man att man kommer att få spotpriset för sin solel? Verkar ohållbart.
Spotpriset lär du ju alltid få, du menar kanske bidraget på 60öre/kWh ?
Det vet man ju inte när detta försvinner
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Spotpriset lär du ju alltid få, du menar kanske bidraget på 60öre/kWh ?
Det vet man ju inte när detta försvinner
Precis. Spotpriset är ju vad elen "ska" kosta, beslutat av marknaden själv. Du är ju precis lika mycket elproducent som de stora drakarna är. Finns ingen som helst logik i att det ska vara olika prissättning när elen säljs.

Men om någon mot förmodan skulle våga försämra villkoren kommer ju marknaden alltså vi mikroproducenter givetvis hantera det genom att göra den aktören strömlös...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.