Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F frasen_36 skrev:
Jag vet att själva lunchtiden inte är arbetstid, men dricker man alkohol under lunchen så har man det kvar i kroppen när lunchen är slut. Jag har i mitt jobb under åren upplevt två fall (bara i närliggande avdelningar) där alkohol under arbetstid resulterat i först beroendebehandling men sedan tragiskt nog uppsägning. De började också "oskyldigt"...
Nej. Du förbränner ett glas vin under lunchen.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej. Du förbränner ett glas vin under lunchen.
Nej, det tar ca 2 timmar att förbränna alkoholen från ett glas vin. Sannolikt drar du inte i dig vinet under första minuten av lunchen heller. Mer sannolikt är att du kanske dricker vinet under en period om kanske 15-20 minuter. Och du kanske börjar dricka 20 minuter efter lunchens start…

Så, kanske 20 minuter innan du börjar jobba har du precis sippat det sista på vinet.

Så, du går till arbetsplatsen påverkad av alkohol efter lunchen.
Bedrövligt om du frågar mig.

Använder du några andra droger?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det tar ca 2 timmar att förbränna alkoholen från ett glas vin. Sannolikt drar du inte i dig vinet under första minuten av lunchen heller. Mer sannolikt är att du kanske dricker vinet under en period om kanske 15-20 minuter. Och du kanske börjar dricka 20 minuter efter lunchens start…

Så, kanske 20 minuter innan du börjar jobba har du precis sippat det sista på vinet.

Så, du går till arbetsplatsen påverkad av alkohol efter lunchen.
Bedrövligt om du frågar mig.

Använder du några andra droger?
Snarare 30 till 45 minuter. Tror du man börjar förbränna först när glaset är uppdrucket? Du förbränner under hela tiden. Jag lovar dig ett glas märks inte.

Min andra drog är sex och livsglädje
 
M mlb88 skrev:
[länk]
Jo helt nykter. Men vid 0.2 promille kan du köra bil och räknas som nykter även om du har en liten mängd alkohol kvar i kroppen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han vet nog inte vad traktamentet går till :crysmile:
Jag vet det, till fördyrade levnadsomkostnader,
fast jag levde väldigt billigt då o byggde hus
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snarare 30 till 45 minuter. Tror du man börjar förbränna först när glaset är uppdrucket? Du förbränner under hela tiden. Jag lovar dig ett glas märks inte.

Min andra drog är sex och livsglädje
Nä ett glas märks nog inte om man är vältränad jag skulle tro att man inte märker varken två el tre på dig
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo helt nykter. Men vid 0.2 promille kan du köra bil och räknas som nykter även om du har en liten mängd alkohol kvar i kroppen.
Fast du skrev tidigare att ett glas vin förbränns under lunchen och det stämmer ju inte.

Jobbigt med alla efterhandskonstruktioner, skriv det du menar direkt istället ;)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag vet att själva lunchtiden inte är arbetstid, men dricker man alkohol under lunchen så har man det kvar i kroppen när lunchen är slut. Jag har i mitt jobb under åren upplevt två fall (bara i närliggande avdelningar) där alkohol under arbetstid resulterat i först beroendebehandling men sedan tragiskt nog uppsägning. De började också "oskyldigt"...
I Italien serverade de (mycket) vin under pågående möte = arbetstid. De österrikare som valde att utnyttja möjlgheten blev senare nykterister när de upptäckte att de hade ett problem.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snarare 30 till 45 minuter. Tror du man börjar förbränna först när glaset är uppdrucket? Du förbränner under hela tiden. Jag lovar dig ett glas märks inte. :rofl::crysmile:

Min andra drog är sex och livsglädje
Skulle vara kul att se ditt uppvaknande och att du fastnade i en poliskontroll direkt efter lunchen. Då hade du ju haft en del jobb med att övertyga polisen om att ett glas vin ”märks inte”…

Hur du än räknar så går du till jobbet efter lunchen påverkad av alkohol.

Hade du varit en konsult jag anlitat så hade det kontraktet inte blivit förlängt…

Att du har något ställe i Sthlm som referens som ett ställe du och dina dryckesbröder samlas på betyder ingenting. Att fler gör fel gör ingenting bättre.

I Stockholm bor bara en liten minoritet av Sveriges befolkning, ca 10%. Så den kulturen är knappast representativ för resten av landet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Idag blir det nog en tur med cykeln innan jag återgår till jobbet

En tallrik med pasta i krämig sås serveras på en restaurang, med vinglas och vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elegangt upplagd maträtt på restaurang med ett glas rödvin och en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kopp pannacotta med körsbärstopping, ett glas rödvin och en espresso på ett utebord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Jonobe
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Fast du skrev tidigare att ett glas vin förbränns under lunchen och det stämmer ju inte.

Jobbigt med alla efterhandskonstruktioner, skriv det du menar direkt istället ;)
Nu är det metadiskussion. Det förbränns under den gräns där det är märkbart samt du får köra bil. Självklart tar det en stund till för den sista 0.1 promille lämna blodet.

Hur fungerar ni på jobbet om man måste förklara varenda grej i detalj?
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur fungerar ni på jobbet om man måste förklara varenda grej i detalj?
Man fungerar garanterat bättre utan alkohol i alla fall.

Om mina medarbetare hade kommit och luktat alkohol under arbetsdagen så hade det blivit ett samtal. Mest för att det är en tydlig varningssignal att man inte kan vara utan alkohol ens en arbetsdag.

En konsult hade inte blivit långvarig.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man fungerar garanterat bättre utan alkohol i alla fall.

Om mina medarbetare hade kommit och luktat alkohol under arbetsdagen så hade det blivit ett samtal. Mest för att det är en tydlig varningssignal.

En konsult hade inte blivit långvarig.
Du är blårock utan något som helst personalansvar
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är blårock utan något som helst personalansvar
I din värld kanske. I den riktiga världen är du helt fel ute. Igen.

Droger och jobb går inte ihop helt enkelt. Afterwork däremot.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.