beroende på relation till snickaren så hanteras det väl olika. Min snickare debiterar för förbrukningsmaterial som ju borrar, tigerssågsblad, skruv etc är, alternativt så går han helt enkelt och kollar i mitt "förråd" och använder det som finns iofs försöker jag ju se till att jag har sånt hemma så jag slipper jaga runt när jag väl behöver använda det själv
 
På ett eller annat sätt får du betala dem, antingen synligt eller genom en högre timtaxa. I slutänden kommer snickaren att täcka sina kostnader.
 
  • Gilla
Martin.W-D och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Vi skulle aldrig debitera kunden för borr, priset kunden betalar bör täcka allt sådant. Jag förstår ifall man skulle hyra ett specialverktyg för uppdraget och låter kunden stå för denna kostnad men inte annars.
 
  • Gilla
Mach77777 och 16 till
  • Laddar…
Vem tycker du ska betala för borrarna då?
Om du tänker efter så är det väl rimligt att du som kund betalar för material/verktyg som krävs för att färdigställa arbete hos dig.
Så naturligtvis får du betala för dem. Det som kan skilja mellan olika hantverkare är "hur man tar betalt för dem". Alternavt "hur man specificerar kostnaden på fakturan".
 
  • Gilla
Jennie For och 1 till
  • Laddar…
Tillägg!
Förstår att frågan delvis gäller om du ska betala för alla borrstål i asken.
Svaret är nog ändå ja.
Det är ofta billigare att köpa hela set än enskilda borr. Dessutom vill hantverkaren försäkra sig om att han har rätt storlek, samt fler i reserv. Annars tvingas han på nytt åka flera mil, vilket tar dyrbar tid, för att köpa nya. Detta skulle kostat dig mångdubbelt mer.
 
  • Gilla
Mårten Levin och 3 till
  • Laddar…
Tror denna fråga varit uppe i många trådar. Svaret som oftast kommer fram är att det är ok att debitera för förbrukningsmaterial såsom borrar men att man också bör erbjuda att lämna kvar detta.

Många kanske inte vill ha en utsliten borr eller tiopack varav två utslitna men för mig som amatör tex kan ju även en ”utsliten” borr funka för det fåtal borrhål jag tänkt göra utan större krav på att borra snabbt och effektivt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I bokföring är kontoklass fyra vad man kallar direkta kostnader. Material ingår där. Hyra av utrustning och underentreprenörer räknas som direkt kostnad det med.

Kontoklass sex är indirekta kostnader. Sådant som arbetskläder, förbrukningsmaterial, förbrukningsinventarier, hyror, elräkningar mm.

Det jag tycker är rimligt är om de indirekta kostnaderna täcks av timpenningen och att direkta kostnader redovisas direkt till kund.

Betalt får jag för båda typerna av kostnader. Landar typiskt på att ca 7kr av timdebiteringen går åt för att täcka förbrukningsmaterial och arbetskläder.

Om det nu är så att ett visst projekt kräver ett obskyrt verktyg kan det hända att jag bokför det som material i kontoklass fyra och sedan fakturerar. Verktyget är sedan kundens.

Slagborr har jag svårt att se som exotiska. Därför anser jag det verka lika sniket att debitera sådant som om klienten tvingats direktbetala för sin andel av månadens elräkning.

Det pedagogiska problemet är att klienterna också kommer se det som ocker.
Att välja ett sätt att få pengar som gör folk förbannade är dumt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 38 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Därför anser jag det verka lika sniket att debitera sådant som om klienten tvingats direktbetala för sin andel av månadens elräkning.
Ja verkligen. Man hoppas ju att man inte är den kunden hantverkaren jobbar hos när det blir dags att byta firmabil.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 30 till
  • Laddar…
S
HogeN HogeN skrev:
det där skull gå under "verktygsersättning" en mindre fast summa per dag
Jo tjena.
Genomsnittsbyggahusaren har tillräckligt svårt att acceptera att man debiterar för bilen, tror du på riktigt att en tilläggspost "Verktygsersättning" skulle falla dom i smaken då? (Jag själv skulle inte gilla det heller)

Håller med de som säger att man ska be att få behålla borrkasetten efter avslutat arbete. Det är bara att säga att man ser att de debiterat för en borrkasett och man vill ha de som blev över.
 
  • Gilla
Kårsavagge och 1 till
  • Laddar…
Tja verktygkostar och är man inte beread att betala 15€ omdagen så då gäller det 2sätt blir hammaren och skruvmejsel elr så tar man bort den och sätter den på timmepengen
 
V
partyoverallt partyoverallt skrev:
Det är betong i några väggar men inget sånt som du snackar om. Han ska renovera hela huset så lite betong kanske han ska borra i men det mesta är trä och lättbetong ändå.. Kanske gör han några hål i betong dock
Han renoverar hela huset.
Behöver borrar som behövs för jobbet.
Du får med all rätt det på en spec.
Jobbet är inte klart vad man kan förstå.

Vem tycker du ska betala borrarna om inte du.

Dem kanske går åt.

Törs du inte fråga din hantverkare?
 
A AG A skrev:
Vem tycker du ska betala för borrarna då?
Om du tänker efter så är det väl rimligt att du som kund betalar för material/verktyg som krävs för att färdigställa arbete hos dig.
Så naturligtvis får du betala för dem. Det som kan skilja mellan olika hantverkare är "hur man tar betalt för dem". Alternavt "hur man specificerar kostnaden på fakturan".
Tar tandläkaren betalt för borr? Tar kirurgen betalt för suturerna eller klammerna? Timpriset för en grävmaskin inkluderar väl dieseln. Sådant ingår väl i en offert?
 
  • Gilla
Sobotson och 15 till
  • Laddar…
Var ner i en bekants källare, som då jobbade som snickare. Han hade fyllt sin källare med verktyg, skruv, spik, verkligen allt. Mer välsorterat än Bauhaus :rofl:Han jobbade dock åt ett stort företag som bara gjorde försäkringsärenden i princip. Så de som finansierade det hela var väl försäkringsbolagen, men i förlängningen kundernas premier.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Tar tandläkaren betalt för borr? Tar kirurgen betalt för suturerna eller klammerna? Timpriset för en grävmaskin inkluderar väl dieseln. Sådant ingår väl i en offert?
Veterinären gör det. Väldigt uppspecad och detaljerad faktura. Men kan vara för att försäkringsbolaget kräver det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jobbar de på löpande räkning eller offert?
Är det svenskt bolag eller ett gäng från låg löneland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.