D
J JockeHX skrev:
Jag prenumererar inte heller men jag såg presskonferensen där även Maggan och Damberg var med och då hade de tagit beslut på det. Så det är inte en politiker som sagt det ur det blå om det är det som du vill ge uttryck för. Om det är formellt beslutat i riksdag eller vad som nu krävs är osagt men det är rimligt att tro att inget parti just nu vill öka exporten och därmed höja priset på el…
Jag såg också intervjun och minns att han sa något i stil med "i nuläget kommer vi inte bevilja denna utbyggnad", för mig låter det mer som en förhalning. Jag har fått för mig att detta har hänt förr och att andra landet kan tvinga fram en anslutning och export, rätta mig gärna om jag minns fel.
 
M MrDizzy skrev:
Meh! vafaan det ska vara mulet här i Nrkp (också SE3) så jag får inte sälja massor till löjliga priser ;)
Är mer o mer glad att jag köpte solceller för 1.5 år sen.
Onekligen ett snilledrag. Solcellerna lär ha betalat sig innan vi ens når vintern som det ser ut just nu.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Ja imorgon blir det åka av. vi är fortfarande i augusti…
Vänta tills Ryssland stänger av gasen helt den 31 augusti. Ska vara i 3 dagar men vem vet om de släpper på gasen alls.
 
M Martin_ skrev:
Vänta tills Ryssland stänger av gasen helt den 31 augusti. Ska vara i 3 dagar men vem vet om de släpper på gasen alls.
Jag funderar seriöst på att binda i 6 månader till 4,40 inkl skatt. Men det är svårt att trycka på knappen när jag ser vad elräkningarna kommer bli från och med nu...
 
J JockeHX skrev:
Onekligen ett snilledrag. Solcellerna lär ha betalat sig innan vi ens når vintern som det ser ut just nu.
Gjorde en chansning på att spotpriset inte skulle gå under 33.5öre/kWh.
Som det har varit har jag en avkastning på ca 10-12%
hur det blir framöver vågar jag inte gissa på annat än att det lär ju inte bli mindre iaf, inte närmaste 5-10 åren.
 
M MrDizzy skrev:
Svenska Kraftnät som har tydligen pengar som gräs får i uppdrag att garantera elnät till alla SMR utan anslutningskostnad.

Detta anser jag vara ett tankefel, så fungerar det ju i dag och det borde vara den som bygger en ny elproduktionsanläggning som står för anslutningskostnaden, nu kan ju ett ett utländskt bolag som redan från start avser att exportera kraften bygga till exempel en vindkraftpark och få anslutningen betald av staten trots att elen inte kommer till oss.

SMR är inte våran nuvarande lagstiftning anpassad för då vi får ha max 10 reaktorer, vi behöver bygga stort och av en beprövad modell som kan driftsätta snabbt, tänk på Finska OL 3:s byggtid, så kan vi inte ha det.
Vad jag läst hoppas man att SMR typ Blykalla ska kunna vara i drift nästa decennium, väljer man en beprövad reaktor som den i Oskarshamn vet vi ju att den kan vara i drift på bara 5 år och producera 1400MW och detta till en kostnad av kanske 100 miljarder.

Jag hoppas också att Blykalla lyckas, men att de ska bli någon betydande del av svensk energiförsörjning de kommande 15 åren tror inte jag.
Självklart vore det 'smutt' om tex. Industrikraft, Vattenfall eller Eon kunde få bygga SMR till exempel vid Braviken eller på Händelö, i Oxelösund eller just där det behövs mycket koldioxidneutral el men det ligger så långt fram i tiden så det blir förhoppningsvis verklighet när dagens reaktorer är dags att ersättas.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Detta anser jag vara ett tankefel, så fungerar det ju i dag och det borde vara den som bygger en ny elproduktionsanläggning som står för anslutningskostnaden, nu kan ju ett ett utländskt bolag som redan från start avser att exportera kraften bygga till exempel en vindkraftpark och få anslutningen betald av staten trots att elen inte kommer till oss.

SMR är inte våran nuvarande lagstiftning anpassad för då vi får ha max 10 reaktorer, vi behöver bygga stort och av en beprövad modell som kan driftsätta snabbt, tänk på Finska OL 3:s byggtid, så kan vi inte ha det.
Vad jag läst hoppas man att SMR typ Blykalla ska kunna vara i drift nästa decennium, väljer man en beprövad reaktor som den i Oskarshamn vet vi ju att den kan vara i drift på bara 5 år och producera 1400MW och detta till en kostnad av kanske 100 miljarder.

Jag hoppas också att Blykalla lyckas, men att de ska bli någon betydande del av svensk energiförsörjning de kommande 15 åren tror inte jag.
Självklart vore det 'smutt' om tex. Industrikraft, Vattenfall eller Eon kunde få bygga SMR till exempel vid Braviken eller på Händelö, i Oxelösund eller just där det behövs mycket koldioxidneutral el men det ligger så långt fram i tiden så det blir förhoppningsvis verklighet när dagens reaktorer är dags att ersättas.
Jo att en massa nuvarande lagstifting måste göras om är jag medveten om.
Och min fundering är idag som så här:
Det tar Sverige typ minst 10 år att från ide till färdig brygge av en bro tex.
Ukraina gör det på 1vecka
Så med lite ... trimming mha motorsåg av nuvarande lagar och överklagnings möjligheter så kan man nog snabba upp byggandet endel ;)

Sen ligger inte Blykalla 8år bort ... eller jo man man ska följa nuvarande SVENSK lagstiftning gör det det.
Tar man tex NuScale så är håller de på att bygga fabrikerna som ska bygga deras SMR just nu.
De räknar med att kunna börja levera SMR byggstenar från mitten av 2023.
Fast då på Amerikansk mark ... med USAs lagstiftning som inte sätter käppar i hjulen på utveckling och prototyp byggande.
 
D djac skrev:
Fast i takt med att vår produktion ökar så kommer exportkapaciteten öka, enligt nuvarande modell, då får vi förmodligen oförändrad eltillgång men högre priser, det tycker jag är dumt.

Vattenfall kommer precis som alla andra behöva göra kalkyler och ta beslut som grundar sig på avkastning och vinster,
OT:
Vi är väl aldrig skyldiga att exportera hela vår produktionskapacitet utan bara att fylla kablarna över gränsen till 70% om någon vill köpa?

Varför skulle vi inte kunna välja politiker som kan tillsätta en kärnkraftspositiv styrelse i ett helstatligt bolag och ge ägardirektiv att bygga en ny reaktor?
Det har byggts åtminstånde 12 kommersiella reaktorer i Sverige och det bör nu skapas politisk stabilitet och lagstiftning/beskattning som ger förutsättningar att göra det igen om vi ska kunna fortsätta vara ett I-land.

Att ett litet parti med kanske 1/10del så många medlemmar som metall/pappers tillåtits få så stort inflytande över sossarnas politik tror jag inte LO kollektivet är glada och nöjda över, medlemmarna får betala både i form av orimligt höga elkostnader och med att Sveriges konkuranskraft iom den stabila tillgång på vettigt prissatt energi för industrins behov nu är historia, till denna hösten bör man se till att MP inte får något inflytande.
 
M MrDizzy skrev:
Sen ligger inte Blykalla 8år bort ...
Nä snarare >10 år enligt nyteknik.se
 
F fribygg skrev:
SMR är inte våran nuvarande lagstiftning anpassad för då vi får ha max 10 reaktorer, vi behöver bygga stort och av en beprövad modell som kan driftsätta snabbt, tänk på Finska OL 3:s byggtid, så kan vi inte ha det.
Det var nu inte en normal situation heller. Jag tror det behövs konventionella reaktorer ännu och att de kan byggas snabbare, speciellt om man agerar snabbt med lärodomarna från OL3 i bakfickan borde man kunna få ner tiderna.
 
F fribygg skrev:
Nä snarare >10 år enligt nyteknik.se
Mjo men detta bla för att de inte får bygga en riktigt prototyp reaktor, utan MÅSTE gå steget via elpatron först innan man får bygga en prototyp.
I Ryssland (före kriget då) var planen att driftsätta en blykyld reaktor redan 2026, nu är väl det knappast genomförbart längre.
Men skillnaden är lagstiftning. Om de vuxna dagisbarnen verkligen vill är jag helt övertygad om att de kan hjälpa till att få ned utvecklingstiden rätt kraftigt med lite annan lagstiftning
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det var nu inte en normal situation heller. Jag tror det behövs konventionella reaktorer ännu och att de kan byggas snabbare, speciellt om man agerar snabbt med lärodomarna från OL3 i bakfickan borde man kunna få ner tiderna.
I asien bygger de "normala" kärnreaktorer på 3-4 år.
 
D
F fribygg skrev:
OT:
Vi är väl aldrig skyldiga att exportera hela vår produktionskapacitet utan bara att fylla kablarna över gränsen till 70% om någon vill köpa?

Varför skulle vi inte kunna välja politiker som kan tillsätta en kärnkraftspositiv styrelse i ett helstatligt bolag och ge ägardirektiv att bygga en ny reaktor?
Det har byggts åtminstånde 12 kommersiella reaktorer i Sverige och det bör nu skapas politisk stabilitet och lagstiftning/beskattning som ger förutsättningar att göra det igen om vi ska kunna fortsätta vara ett I-land.

Att ett litet parti med kanske 1/10del så många medlemmar som metall/pappers tillåtits få så stort inflytande över sossarnas politik tror jag inte LO kollektivet är glada och nöjda över, medlemmarna får betala både i form av orimligt höga elkostnader och med att Sveriges konkuranskraft iom den stabila tillgång på vettigt prissatt energi för industrins behov nu är historia, till denna hösten bör man se till att MP inte får något inflytande.
Du säger att det nu bör bli politisk stabilitet, allt jag kan se är tvärtom, och vem skulle kunna lova (och hålla) ett löfte om en oföränderlig värld i så många år som ett verk står?

Vad jag har förstått är Vattenfall ett företag, som ska drivas på sådana grunder, det är ingen statlig institution som kan drivas ideologiskt. Dvs investeringar ska vara sunda, med normal avkastning på kapital osv, ganska binär sifferexercis, jag tor inte att det är så enkelt att man ska var lite positiv så tippar bägaren över, tyvärr.

Jag ser det som en svaghet i det marknadsarrangemang vi har, svårt att vara strategisk, men jag har ju samtidigt verkligheten att förhålla mig till.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
Mjo men detta bla för att de inte får bygga en riktigt prototyp reaktor, utan MÅSTE gå steget via elpatron först innan man får bygga en prototyp.
I Ryssland (före kriget då) var planen att driftsätta en blykyld reaktor redan 2026, nu är väl det knappast genomförbart längre.
Men skillnaden är lagstiftning. Om de vuxna dagisbarnen verkligen vill är jag helt övertygad om att de kan hjälpa till att få ned utvecklingstiden rätt kraftigt med lite annan lagstiftning
Lagstifta om att den tekniska utvecklingen ska gå fortare låter väl optimistiskt men om vi ändå är där kan vi ju lagstifta om att tidsresor måste införas genast!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
Jo att en massa nuvarande lagstifting måste göras om är jag medveten om.
Och min fundering är idag som så här:
Det tar Sverige typ minst 10 år att från ide till färdig brygge av en bro tex.
Ukraina gör det på 1vecka
Så med lite ... trimming mha motorsåg av nuvarande lagar och överklagnings möjligheter så kan man nog snabba upp byggandet endel ;)

Sen ligger inte Blykalla 8år bort ... eller jo man man ska följa nuvarande SVENSK lagstiftning gör det det.
Tar man tex NuScale så är håller de på att bygga fabrikerna som ska bygga deras SMR just nu.
De räknar med att kunna börja levera SMR byggstenar från mitten av 2023.
Fast då på Amerikansk mark ... med USAs lagstiftning som inte sätter käppar i hjulen på utveckling och prototyp byggande.
Jag är övertygad om att lösningen för denna och kommande vintrars höga elpriser är en pappersprodukt, hårdvarulösningar, som ändå kommer vara beroende av samma policylösning, tar helt enkelt för lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.