D djac skrev:
Svaren jag tror alla letar efter:
Hur ska vi säkra att ökad energiproduktion is SE4 inte leder till ännu högre priser, dvs ökad exportkapacitet, när detta är klart så kan man titta på ökad produktion?

Med dessa premisser, vilken typ av produktion kan bära sig och vem skulle, baserat på detta, kunna tänkas investera, gärna namn och telefonnummer?
Import/exportkapaciteten bestäms väl av de befintliga ledningarna över landsgränserna och inte av hur mycket ny produktion vi bygger? Att vänta med att bygga innebär såvitt jag förstår bara en ökad risk för effektbrist och avstängda elnät, O3 tog 5 år att bygga och det är i mitt tycke dax att bygga O4 redan nästa mandatperiod.

Vi har ett statligt bolag VattenfallAB som bör få uppdraget att beställa/bygga nya reaktorer, tel 08 7395000, men jag tror att det är bättre att du pratar med din riksdagskandidat om ny kärnkraft än att ringa Vattenfalls växel.

Jag skulle själv gärna köpa aktier i ett nytt energibolag med syfte att bygga ny kärnkraft, med aktier eller obligationer finansierades infrastruktursatsningana i järnväg för kanske 150 år sedan och det är en modell som jag skulle tro tilltalar många av oss som är vana att låta vårt kapital arbeta för oss och inte alltid skriker att någon annan ska betala.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Svaren jag tror alla letar efter:
Hur ska vi säkra att ökad energiproduktion is SE4 inte leder till ännu högre priser, dvs ökad exportkapacitet, när detta är klart så kan man titta på ökad produktion?

Med dessa premisser, vilken typ av produktion kan bära sig och vem skulle, baserat på detta, kunna tänkas investera, gärna namn och telefonnummer?

Om det inte går att göra lönsamt med en rimligt prisbild, hur hanterar vi detta?

Jag tycker att dessa basala frågor helt saknar svar i den många gånger upphetsade debatten, där det handlar om sagor och önskebrunnar.
När vi mättar exportlinorna ut mot kontinenten så sjunker priset tillbaka. Det finns en begränsad mängd som kan gå på export.

Regeringen skrotade nyligen ytterligare en kabel mot Tyskland som annars skulle stått klar 2025. Det hade inte varit en höjdare om den gick igång.

Jag tror vi för det mesta är rätt nära så mycket som kan exporteras över dessa linor.

Därför hade de kärnkraftreaktorerna som nyligen lagts ner pressat ner priserna för det mesta och tagit bort de stora toppar som inträffar vid kyla och avsaknad av blåst.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag har ett svar som ingen vill höra ;)
Du får gärna skriva det som pm om du inte vill sätta ut din åsikt offentligt på forumet.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Import/exportkapaciteten bestäms väl av de befintliga ledningarna över landsgränserna och inte av hur mycket ny produktion vi bygger? Att vänta med att bygga innebär såvitt jag förstår bara en ökad risk för effektbrist och avstängda elnät, O3 tog 5 år att bygga och det är i mitt tycke dax att bygga O4 redan nästa mandatperiod.

Vi har ett statligt bolag VattenfallAB som bör få uppdraget att beställa/bygga nya reaktorer, tel 08 7395000, men jag tror att det är bättre att du pratar med din riksdagskandidat om ny kärnkraft än att ringa Vattenfalls växel.

Jag skulle själv gärna köpa aktier i ett nytt energibolag med syfte att bygga ny kärnkraft, med aktier eller obligationer finansierades infrastruktursatsningana i järnväg för kanske 150 år sedan och det är en modell som jag skulle tro tilltalar många av oss som är vana att låta vårt kapital arbeta för oss och inte alltid skriker att någon annan ska betala.
Fast i takt med att vår produktion ökar så kommer exportkapaciteten öka, enligt nuvarande modell, då får vi förmodligen oförändrad eltillgång men högre priser, det tycker jag är dumt.

Vattenfall kommer precis som alla andra behöva göra kalkyler och ta beslut som grundar sig på avkastning och vinster, de är i det hänseendet likställda Uniper/EON och andra tänkbara investerare.

Vi har ingen politiker här nere med så djupa fickor att de kan bygga kärnkraft, tyvärr.. Vi har såna som snackar men snacka går ju :)

Möjligtvis kan det skaps nya bolag som du kan köpa aktier i, de nuvarande går rätt kasst så jag rekommenderar att du avstår i nuläget.
 
D
J JockeHX skrev:
När vi mättar exportlinorna ut mot kontinenten så sjunker priset tillbaka. Det finns en begränsad mängd som kan gå på export.

Regeringen skrotade nyligen ytterligare en kabel mot Tyskland som annars skulle stått klar 2025. Det hade inte varit en höjdare om den gick igång.

Jag tror vi för det mesta är rätt nära så mycket som kan exporteras över dessa linor.

Därför hade de kärnkraftreaktorerna som nyligen lagts ner pressat ner priserna för det mesta och tagit bort de stora toppar som inträffar vid kyla och avsaknad av blåst.
Den skrotades inte men de förhallar den, det kommer de bara kunna göra ett litet tag och inte alls om vår produktion ökar, då försvinner det enda de motiverar ett förhalande med idag.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
När vi mättar exportlinorna ut mot kontinenten så sjunker priset tillbaka. Det finns en begränsad mängd som kan gå på export.

Regeringen skrotade nyligen ytterligare en kabel mot Tyskland som annars skulle stått klar 2025. Det hade inte varit en höjdare om den gick igång.

Jag tror vi för det mesta är rätt nära så mycket som kan exporteras över dessa linor.

Därför hade de kärnkraftreaktorerna som nyligen lagts ner pressat ner priserna för det mesta och tagit bort de stora toppar som inträffar vid kyla och avsaknad av blåst.
Vilket beslut är det?
 
tommib tommib skrev:
Du kan väl åtminstone säga vad filmen hette. Annars blir det lite "jag hörde en gång någon som sa att.."
Dom intervjuade en person på amerikanska strålsäkerhetsmyndigheten som sa att han inte såg något problem med att alla mätare visade maxvärdet. ”Det är det värdet som visas som gäller”.

Tyvärr, minns jag inte namnet eller vem som hade gjort filmen, det är trettio år sedan den visades.. Det visades många program om Harrisburg men jag tyckte detta var välgjort och trovärdigt, trots att den hade lite negativ inställning till kärnkraft.

Harrisburg var en stor sak när det hände. Innan var risken för härdsmälta så liten att den inte fanns. Efter var det plötsligt mycket möjligt.
 
F fribygg skrev:
Du får gärna skriva det som pm om du inte vill sätta ut din åsikt offentligt på forumet.
Man bygger antal SMR:s från Blykalla (klart vi ska gynna set Svenska bolaget ) i ALLA kommuner i Sverige.
Inga undantag. Kommunala Veton, miljöprövningar etc etc göre sig icke besvär.
Staten helt enkelt går in och pekar med hela handen som man gjorde i Norrland då vattenkraften skulle byggas.
Vill ingen privat aktör bygga , då får staten gå in och bygga.
2 mån betänketid för privata företag att hoppa på tåget om de vill.

Till detta bygger man några större partikeldrivna breeder reaktorer för att ta hand om existerande & kommande kärnbränsleavfall.
Slutförvaringen tänks om och ska vara aktivt övervakat och underhållet ifall man kan nyttja det omgjorde kärnbränslet ännu en omgång med framtida teknologi.

Svenska Kraftnät som har tydligen pengar som gräs får i uppdrag att garantera elnät till alla SMR utan anslutningskostnad.

Och då vi ändå håller på med att fixa Sveriges elförsörjning, tas det kommunala vetot mot vindkraft bort.
Försvarsmakten behåller sitt dock.

Mao vi ser till att det finns såinihvte mycket el att vi kan försörja hela EU med el.
Snacka om jobb detta lär leda till här i Sverige. Både då det ska byggas men även underhållas.
Infrastruktur ftw!

Fast vi gör detta endast efter vi och Finland blir blitt Nato-medlemmar.
Vi vill ju inte att Ryssen om en 20-30 år får för sig att
"oooh titta hela EUs elpark finns i Sverige... det tar vi"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Visst borde det gå snabbare att få igång R1 & R2 än att bygga nya motsvarande.... men frågan är hur mycket. Att gå igång dem till vintern? Lättare att få Putin till Haag.
Jag har funderat lite kring detta. Att få igång R1 och eller R2 igen kommer realistiskt sett ta flera år (uppdateringar, nyanställning och utbildning av personal, förnyade godkännanden från myndigheter m m)
De kommer sannolikt inte heller att köras i så värst många år efter en eventuell omstart med tanke på hur gamla de är idag, vilket måste vägas mot investeringlskostnaderna.
Men kanske vore det ändå värt det om man kan få igång dem inom fem år? Den nuvarande fossilbränsleberoende situationen i Europa kommer inte lösa sig i det korta perspektivet och billig rysk gas skall vi nog inte kalkylera med i närtid.
Antagligen inte billigaste sättet att skapa ett betydande tillskott, men kanske billigaste och dessutom ett tillskott med hög tillgänglighet. Det kommer knappast att dramatiskt sänka elpriserna, men det borde ge en ökad robusthet och minska användandet av fossila bränslen. Skall det finnas någon möjlighet att räkna hem en sån här sak utan subventioner så bygger det nog dessutom på högre energipriser än vi varit vana vid.
På kort sikt tror jag inte det finns mycket att göra åt sakernas tillstånd, men omstartade reaktorer kanske kan vara en gångbar lösning på medellång sikt för att mildra situationen.
 
J JockeHX skrev:
[länk]
Nu är artikeln låst, så jag kan bara läsa början.

Jag uppfattar det som att en S politiker har utryckt en åsikt i valrörelsen snarare än att regeringen har tagit ett beslut.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu är artikeln låst, så jag kan bara läsa början.

Jag uppfattar det som att en S politiker har utryckt en åsikt i valrörelsen snarare än att regeringen har tagit ett beslut.
Jag prenumererar inte heller men jag såg presskonferensen där även Maggan och Damberg var med och då hade de tagit beslut på det. Så det är inte en politiker som sagt det ur det blå om det är det som du vill ge uttryck för. Om det är formellt beslutat i riksdag eller vad som nu krävs är osagt men det är rimligt att tro att inget parti just nu vill öka exporten och därmed höja priset på el…
 
Jesus... imorgon passerar vi 10kr/kWh stundtals i SE3 inkl skatt osv. 6,53 kr i snitt...

Edit: det här trodde jag inte ens i min vildaste fantasi skulle inträffa innan vi kom in i kallare väder...

Edit2: som lägst 2,13kr kl 02... Nu kan jag inte ens ladda elbilen billigt på natten...

Edit3: SE3 och SE4 följer varandra identiskt hela dagen prismässigt också, har jag heller inte sett tidigare.
 
  • Wow
  • Ledsen
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ja imorgon blir det åka av. vi är fortfarande i augusti…
 
  • Stapeldiagram som visar timpriser på elmarknaden i Stockholm, med utmärkt högsta pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J J1jet skrev:
Ja imorgon blir det åka av. vi är fortfarande i augusti…
Meh! vafaan det ska vara mulet här i Nrkp (också SE3) så jag får inte sälja massor till löjliga priser ;)
Är mer o mer glad att jag köpte solceller för 1.5 år sen.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.