Hej
Min snickare har köpt ett 10-pack borrar som jag fick på materialspecifikationen. Hur ofta behöver han ett set med 10 borrar? Är det verkligen rimligt?
1306416a.jpg
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
partyoverallt partyoverallt skrev:
Hej
Min snickare har köpt ett 10-pack borrar som jag fick på materialspecifikationen. Hur ofta behöver han ett set med 10 borrar? Är det verkligen rimligt?
[bild]
Fick du behålla borrarna, slitna, trasiga osv?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Han är inte klar.. Vet inte hur han ser på den frågan. Men ändå, ett 10-pack...
 
  • Gilla
Jennie123
  • Laddar…
Får du behålla dem så kännes det ju mer okey, men ändå lite skumt. Lite annars som att han skulle fakturera en jacka på en kund för att det är ett utomhus jobb. Det är väl sådant man får ta höjd för i son offert och ta som overhead. (Dvs ha tillräckliga marginaler)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Du får nog berätta vad jobbet går ut på ifall man skall bedöma ifall det är rimligt. Skall man tex borra massor av hål i ett betonggolv vid montering av ett ventilerat golv kanske det är motiverat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Du får nog berätta vad jobbet går ut på ifall man skall bedöma ifall det är rimligt. Skall man tex borra massor av hål i ett betonggolv vid montering av ett ventilerat golv kanske det är motiverat.
Det är betong i några väggar men inget sånt som du snackar om. Han ska renovera hela huset så lite betong kanske han ska borra i men det mesta är trä och lättbetong ändå.. Kanske gör han några hål i betong dock
 
Förbrukningsmaterial som sågblad, kapskivor, borrar o.s.v. brukar vara rimligt att lägga på fakturan till kunden. Men då det material som man använder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag kan nog tycka att man kan se borrar som förbrukningsmaterial lite beroende på hur mycket det ska borras såklart.

Hur mycket kostade borrarna och är det värt att bråka om den summan med snickaren?
 
Detta är en sortimentsask med olika storlekar. Snickaren behöver troligen bara 1-2 olika storlekar. Normalt håller hantverkare med verktyg och dyl men ibland kräver verktygsuthyrare slitageavgifter på slipskivor mm.
Du ska i alla fall kräva att få borrsetet efter avslutat arbete. Om inte annat för att markera att hantverkare ska inte fylla på sitt eget verktygsförråd på din bekostnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag kan nog tycka att man kan se borrar som förbrukningsmaterial lite beroende på hur mycket det ska borras såklart.

Hur mycket kostade borrarna och är det värt att bråka om den summan med snickaren?
Det kostade 700:-
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
tepanna och 5 till
  • Laddar…
Sen är frågan hur stor del av totalbeloppet det verkligen blir och om det är värt att riskera att försämra relationen till hantverkarna...om det rör sig om en helrenovering för hundratals kronor...
 
  • Gilla
LarsDennis och 5 till
  • Laddar…
Ja.
Det är vanligt att ta betalt för förbrukningsmtrl,bits, slippapper, borrar, sågblad, dammsugarpåsar och sopsäckar men låta skruvdragare, sticksåg, tigersåg, stege, arbetsbock och dammsugare ingå i timmpriset.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Har ni ett standardavtal av typ hantverksformuläret?
Om så... är det löpande räkning eller fast pris?
Mvh Findus
 
det där skull gå under "verktygsersättning" en mindre fast summa per dag
 
Hej

Det är inte snyggt att göra så, men å andra sidan har han säkert använt massor av saker som du inte betalat för.

Det vore intressant att se en komplett lista över vad som behövs för arbetet och hur det faktureras.

Eller hur han tänker, men det kanske regleras av det tidigare eventuella avtalet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.