J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lambrusco dricker man ju sällan. Fick bli en på maten idag :)

[bild]
Lambrusco är en favorit. De som finns i ordinarie sortimentet är skräp, men de släpps en del trevliga i tillfälligt sortiment. De flesta åt rosé-hållet, vilket är gott men föredrar de lite fylligare som på din bild.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Lambrusco är en favorit. De som finns i ordinarie sortimentet är skräp, men de släpps en del trevliga i tillfälligt sortiment. De flesta åt rosé-hållet, vilket är gott men föredrar de lite fylligare som på din bild.
Det är ju rätt trevligt men det passar ju inte till mat så det faller lite på att jag kanske hade valt annat ändå, champagne, öl etc

Roligt med lite variation iallafall :)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju rätt trevligt men det passar ju inte till mat så det faller lite på att jag kanske hade valt annat ändå, champagne, öl etc

Roligt med lite variation iallafall :)
Nä, mer alternativ till fördrink.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Lambrusco drack vi som ungdomar efter skolan ur 1.5 liters flaskor. Sedan dess är det för mig en synonym för dålig rödtjut.
 
M munge skrev:
På temat nya världen chardonnay så kan jag tipsa om en riktig rökare:
Constitution Road Chardonnay i BS
[länk]
Drack en flaska ikväll till kräftor. Var en trevlig chardonney!
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
J
Glömt posta ett antal viner!

Vinflaska av Château La Louvière Vit Bordeaux årgång 2006 och glas med vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dracks igår. Inte ofta man dricker vit bordeaux. Fortfarande pigg syra - åldern börjar anas. Stabilt vin.

Flaska rosévin märkt "Whispering Angel" och ett glas med rosévin på en mörk yta, med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt lökigt namn. Frun beställde. Bra "vanligt" rosé men varken mer eller mindre. Tror det kostade runt 200. Rätt hypat just - gott men inte så prisvärt.

Flaska med Anjou-Villages vin "Les Ondines" årgång 2000 på ett bord, med röda bär i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cabernet franc från Anjou. Jag har lite svårt för cab francs gröna paprika och tyvärr märks det även vid denna ålder. Föredrar helt klart vitt från Loire.

Flaska rödvin AALTO 2018 från Ribera del Duero intill en dekanteringskanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så det bästa vinet. Tipsat om detta förut. Kraftpaket från ribera del duero. Riktigt bra.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
J
Denna släpps i tillfälligt sortiment på fredag. Verkligen ovanligt att hitta viner med den åldern på systemet, och framförallt med den prislappen.

Verkligen ett tips till er som är nyfikna på vad som händer med vin över tid. Bordeauxblend från Sydafrika.

Det släpps även en garnacha som fått bra kritik, vill minnas att du @AndersMalmgren var nöjd med en öunchgarnacha för en vecka sedan så kanske något för dig.

Bra vinblogg för övrigt:
https://www.winetable.se/artiklar/nyprovat-tillfalligt-sortiment-2-september/
 
  • Flaska Simonsig Estate Tiara från Sydafrika år 2005 på en webbsida.
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
J
Var på ett systembolag med dåligt utbud i tillfälliga sortimentet och plockade därför en flaska från ordinarie (kasst sortiment där med för övrigt).
Crozes-hermitage, syrah som alltid. Riktigt trevlig efter lite luft. Rekommenderas. 189:-, ser även att den finns för 100:- för halvflaska faktiskt.
Hand håller en flaska Crozes-Hermitage vin bredvid ett vinglas, på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_jti och 3 till
  • Laddar…
Den där är riktigt sympatisk, en av våra standardfransoser hör hemma
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Denna släpps i tillfälligt sortiment på fredag. Verkligen ovanligt att hitta viner med den åldern på systemet, och framförallt med den prislappen.

Verkligen ett tips till er som är nyfikna på vad som händer med vin över tid. Bordeauxblend från Sydafrika.

Det släpps även en garnacha som fått bra kritik, vill minnas att du @AndersMalmgren var nöjd med en öunchgarnacha för en vecka sedan så kanske något för dig.

Bra vinblogg för övrigt:
[länk]
Bolaget vill inte kännas vid tiaran ovan :)
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bolaget vill inte kännas vid tiaran ovan :)
Enligt leverantörens hemsida verkar det som att släppet flyttats till 07 okt.

Som vanligt noll information på systembolagets hemsida utan länken dödas och vinet försvinner bara från lanseringen....
Bra service som vanligt.

För övrigt börjar leveranstiderna för beställningar från tillfälligt sortiment bli extremt långa. >1 vecka... beställer man från internet så får man ju hemleverans på ett par dagar. Inte heller går det att beställa från andra systembolag längre.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Enligt leverantörens hemsida verkar det som att släppet flyttats till 07 okt.

Som vanligt noll information på systembolagets hemsida utan länken dödas och vinet försvinner bara från lanseringen....
Bra service som vanligt.

För övrigt börjar leveranstiderna för beställningar från tillfälligt sortiment bli extremt långa. >1 vecka... beställer man från internet så får man ju hemleverans på ett par dagar. Inte heller går det att beställa från andra systembolag längre.
Tur bolaget ligger 300 meter från hemmet annars hade jag sprungti dit i onödan :p Fan 7 okt är jag på konf i palma
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tur bolaget ligger 300 meter från hemmet annars hade jag sprungti dit i onödan :p Fan 7 okt är jag på konf i palma
Man går väl aldrig dit i onödan ;) har aldrig lämnat tomhänt.

Det går ju att beställa online när släppet sker. Det är ju säkrast - så riskerar man inte att det hinner ta slut i affär. Under rätt lång period gick det inte att beställa till ett systembolag om de själva tagit hem det - även om det var slut! Då fick man beställa till det systembolag med sämst utbud istället :crysmile:

Nu går det dock att beställa från webblagret även om det finns i lagret på lokala systemet
 
J Jonobe skrev:
Man går väl aldrig dit i onödan ;) har aldrig lämnat tomhänt.

Det går ju att beställa online när släppet sker. Det är ju säkrast - så riskerar man inte att det hinner ta slut i affär. Under rätt lång period gick det inte att beställa till ett systembolag om de själva tagit hem det - även om det var slut! Då fick man beställa till det systembolag med sämst utbud istället :crysmile:

Nu går det dock att beställa från webblagret även om det finns i lagret på lokala systemet
Så är den kommunismen, oflexibel :)
 
Samma med lådorna som står vid kassan, där man kan ställa sånt man ångrat att man lagt i korgen tom 99.9% av gångerna man är in :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.