Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du testat ett lätt fuktat hushållspapper som du doppar i askan som finns i kaminen .
Tror du kommer bli förvånad över resultatet ;)
För att rengöra glaset efter denna kur så använd fuktat hushållspapper utan aska , när du är nöjd så kör torrt hushållspapper .
Läste denna tråd i morse ang göra rent glaset med aska. Var tvungen att prova glasen på mina kaminer och det blev riktigt bra. Bry er inte om rengöringsmedel, aska är det bästa .
Tack för tipset
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
BenAn BenAn skrev:
Det finns ju iofs glasputs utan ammoniak, men min erfarenhet är att glasputs är ganska värdelös på att få bort sot på glasytor. Du får bort det mer eller mindre löst sittande sotet (det tar man lika enkelt bort med bara vatten) men under det blir det en färgad hinna som glasputsen inte biter på ett dugg bättre än vanligt vatten. Gnuggar man på ordentligt med lite vatten och papper kan man "slita" bort den men det blir onödigt jobbigt...

Mitt tips, och det jag använder, är att använda vanligt skurmedel typ "Vim" eller liknande. Ta ev. först bort själva sotet med blött papper och sedan papper med en skvätt skurmedel på. Skurmedlet löser upp hinnan utan en massa skrubbande.
Vim kan repa rutorna. Det är någon form av slipmedel i del. Det var iallafall det förut. Så jag skulle undvika det.
 
J
Danin Danin skrev:
Hej vi har köpt en ny kanin för ca 50.000kr ca 88 ink montage med ny skorsten.

Den har stor öppning med glas på 3 sidor. Varav listorna, vilket jag då misstänker gör att rök läcker ut.

Kamin ink skorsten är vit plåt. Vi hade även målat om hela huset på insidan vitt sen vi köpte denna.

De har nu bytt listor 3 ggr sen inköp okt 2020. Det vita har börjat gulna och tak och väggar också på grund av rök.

Denna gången kom inte återförsäljares montör som byter list på garanti av dem, utan nu kom företagets egna kille.

Han säger vi ska inte använda glasputsen och spruta på glaset, ammoniaken förstör listerna.

Utan spruta på papper sen rengör, vilket blir svårare. Instruktionen säger spruta på glaset, vilket vi gör sen väntar lite.

nu undrar jag, vilken rätt har vi att byta ut denna pjäs ?

Garantin är 10 år , men en kamin ska ju hålla många många mer år än så. Ska vi då behöva byta listor 1-2 ggr om året tills den har bytts ut, samt måla om hemmet var tredje år.

Vad är rimligt att begära ? Vi är extremt missnöjda, vi vill inte ha kvar den, samt nu när de faktiskt uppger listorna går sönder av glasputsmedel så är det ju konstruktionsfel.

Är det galet att viljan byta ut skiten samt begärt att måla om nedervåningen. Eller hur ska vi få till en permanent åtgärd utan att de kommer varje år.
Är det ett nyare hus är dessa väldigt täta vilket innebär att separat tilluft behövs.

Har du kraftigt undertryck i huset behöver detta tillfälligt minskas tills elden tagit sig ordentligt och du får skorstenseffekten. Minska undertrycket kan göras på två sätt, antingen minska frånluftsventilationen eller öppna tex ett fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Känner till metoden att använda aska (den är ju rejält gammal) men har av någon anledning inte testat... Ska göra det och jämföra resultatet ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Vim kan repa rutorna. Det är någon form av slipmedel i del. Det var iallafall det förut. Så jag skulle undvika det.
Det är möjligt att det finns någon form av slipmedel i dessa produkter men tvivlar starkt på att det har någon påverkan på glaset. Det är ju inte rubbing vi pratar om nu utan en produkt som är tänkt att användas för rengöring av t.ex. glashällar. Hur som helst har jag kört med denna typ av rengöringsmedel i ett antal år (på samma kamin) utan att se någon som helst påverkan på glaset (annat än att det blir skinande rent).
 
Danin Danin skrev:
Ja men det som en bra idé, ska installera en fläkt . Det är min pedantiska fru som bara måste tvätta . Det är ju åf som sagt till oss att använda detta. Men åter igen att listor går sönder vid rengöring är ändå märkligt .

som att inte kunna tvätta bilen så den inte går sönder.
Precis som alla WAG ägare fått lära sig, dessa ständigt spruckna baklyktor av avfettningsmedel.
 
Vanligaste orsaken till att listerna går sönder är att man eldar för nära glaset. Minst 5 cm från glaset, det minskar också de sotande rökgaserna på glaset.

Lättaste sättet att kolla om du har drag är att öppna glasluckan lite, och hålla en tändsticka i öppningen. Om lågan dras inåt kaminen har du drag, ju kraftigare desto bättre. Om lågan inte påverkas eller rent av dras ut mot rummet har du inget, eller negativt drag. Då ryker det in.
Rök in beror till viss del på ventilationen, om skorstenen ska övervinna utsug från kök/badrum till exempel. Det löses lätt genom att öppna ett fönster. Men, även väderleken har betydelse, ett lågtryck kan lägga sig som ett lock som då måste övervinnas av draget. Likaså kan en kall skorsten ha en köldpropp som hindrar draget. Har du en röklucka? Att knöla in lite tidningspapper och elda i rökluckan kan råda bot på det, har du ingen röklucka sätt en makrillburk som du häller rödsprit i inne i kaminen och tänd på. Då får du en rökfri uppvärmning av kaminen och skorstenen. Alternativt kan man använda en värmepistol. Oavsett metod, koll drag med tändsticka innan du tänder.
 
Cheesen
F fribygg skrev:
Om du eller någon annan har kreosot i kaminen så beror det på fel bränsle, stenkolstjärimpregnerat virke SKA inte eldas.
Kreosot bildas när du eldar trä genom att det blir en destillations process av tjära och oljor i träet. Vid låga förbränningstemperaturer bildas mer.
Det är den absolut vanligaste orsaken till skorstensbrand.
Kreosot är en kategori av kolhaltiga kemikalier som bildas genom destillation av olika tjäror och pyrolys av växthärlett material, såsom trä eller fossilt bränsle
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vi installerade en spiskasett, och när sotarn gjorde kontrollen av den så var en av sakerna att han mätte trycket i den. Medans han lät det brinna lite i den, så varför skulle det inte gå hos TS?
Som du skriver så gjorde sotaren det när han var och besiktade, det var nog ingen vanlig sotare utan en tekniker som var där då. Det jag svarade på var att sotaren inte gör det när han är där och sotar, sotning=rengöring han har varken utrustning till att mäta eller tiden till det då han har 16-20 hus om dagen att sota. Vet du inte skillnad på besiktning och sotning så behöver du inte kommentera.
 
  • Älska
Davidbagare
  • Laddar…
Stickan56
Danin Danin skrev:
Ja men det som en bra idé, ska installera en fläkt . Det är min pedantiska fru som bara måste tvätta . Det är ju åf som sagt till oss att använda detta. Men åter igen att listor går sönder vid rengöring är ändå märkligt .

som att inte kunna tvätta bilen så den inte går sönder.
Innan du installerar en fläkt prova att elda med ett fönster på glänt.
Då märker du om det blir någon skillnad.
Det är billigare att släppa in mer friskluft än att tvinga ut röken med en fläkt.

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och du TS, innan du köper en massa saker, här är ett tips som du aldrig fått.
Prova och öppna ett fönster när du eldar!

P.s med tanke på alla (som jag) som kommer med goda råd utan att kolla vilka som redan givits.
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
Stickan56
L lat skrev:
Och du TS, innan du köper en massa saker, här är ett tips som du aldrig fått.
Prova och öppna ett fönster när du eldar!

P.s med tanke på alla (som jag) som kommer med goda råd utan att kolla vilka som redan givits.
Du kan ju åtminstone läsa inlägget närmast ovanför. :rofl::rofl::rofl::rofl:

Stickan
 
  • Haha
Classe73
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
u kan ju åtminstone läsa inlägget närmast ovanfö
Ironi & sarkasm går uppenbarligen inte alltid fram
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kreosot bildas när du eldar trä genom att det blir en destillations process av tjära och oljor i träet. Vid låga förbränningstemperaturer bildas mer.
Det är den absolut vanligaste orsaken till skorstensbrand.
Jo du har säkert tekniskt sett rätt men när oss lite äldre medlemmar hör ordet kreosot så tänker vi på det där impregneringsmedlet som användes förr till järnvägsslipers och telefonstolpar och som gjordes på stenkolstjära med arsenik och som inte var så hälsosamt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kreosot bildas när du eldar trä genom att det blir en destillations process av tjära och oljor i träet. Vid låga förbränningstemperaturer bildas mer.
Det är den absolut vanligaste orsaken till skorstensbrand.
@Cheesen Tror du missuppfattat och blandat ihop tjära och kreosot, eller så har du kanske amerikansk engelska som modersmål och då är du ursäktad då det på vårt Svenska språk görs skillnad på tjära och stenkolstjära.
Kreosot bildas vid torrdestillation av stenkoll, källa kemikalieinspektionen.
 
  • Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.