60 år sen. Två generationer. Snacka om att värderingar kan ändras fort.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
När jag tog körkort i Sundsvall så fick man i samband med landsvägskörningen åka fem mil till Härnösand för att hitta en rondell.
När tog du körkort egentligen? Granloholmsrondellen byggdes väl i mitten av 70-talet?
 
Fotografen Fotografen skrev:
njaa...jag vill nog påstå att man har vänsterblinken tänd hela omkörningen...
Jag gissar att du tog körkort i Italien?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jonas Persson
Stickan56 Stickan56 skrev:
Har du sett en bilmekaniker med vit overall någon gång?

Stickan
Var tusan har jag sett det...
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
En gång när jag var i Paris såg jag två herrar i vita rockar och vita handskar böjda under huven på en Citroen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stickan56
useless useless skrev:
När tog du körkort egentligen? Granloholmsrondellen byggdes väl i mitten av 70-talet?
Uppkörning 750121.

Stickan
 
Stickan56
Gamla men användbara. Foto är från min samling av fotogenkök.

Stickan

Svartvit annons för "Fotogenköket PRIMUS" som visar ett gammalt fotogenkök och text med produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äldre fotogenkök i mässing placeras på en svart matta, med synliga justeringsventiler och brännarrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Gamla men användbara. Foto är från min samling av fotogenkök.

Stickan

[bild] [bild]
Allt var inte bättre förr. Hade tagit en trianga varje dag i veckan :) Med sprit om jag hade det kompakt eller med gas om jag hade mer plats.
 
De där gamla primusarna är effektiva. Att jämföra det med en sprit-trangia är som att jämföra en gammal rostfläckig Åkerman H12 grävmaskin med en ny blänkande fin kinesisk spade av den där sorten som skaftet går av på vid första spadtaget.

Själv är jag mer modern och använder ett tvålågigt gasoldrivet Primus campingkök av 1970-talsmodell. Ombyggt för att fungera med nutida finländska gasolflaskor.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De där gamla primusarna är effektiva. Att jämföra det med en sprit-trangia är som att jämföra en gammal rostfläckig Åkerman H12 grävmaskin med en ny blänkande fin kinesisk spade av den där sorten som skaftet går av på vid första spadtaget.

Själv är jag mer modern och använder ett tvålågigt gasoldrivet Primus campingkök av 1970-talsmodell. Ombyggt för att fungera med nutida finländska gasolflaskor.
Beror på vad man ska göra. Ska man vandra på fjället föredrar jag en kompakt trianga på sprit. Ska jag på cykelsemester kan jag släpa med gastillsatsen
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På tal om trafik. Någon som minns när ytterfilen på en motorväg endast var till för omkörning. Man hade även väjningsplikt för trafik som redan fanns i ytterfil.

Idag slänger sig bilar ut 100m innan de i 90 km/h ska köra om en lastbil i 89 km/h. Att någon kommer bakom dem i högre hastighet har ingen betydelse. Trots lite trafik är 80% av fordonen i ytterfilen och farten pendlar stundtals långt under 100 trots att det är 120-väg.
Fel tråd! Det finns en annan tråd som handlar om just detta.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
hsd
Däremot hade jag glömt alla små fik å matställen utmed vägarna
 
Såna här hade jag nästan glömt bort att de har funnits.
Gammal kondomautomat på vägg med snötäckt topp och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kribban och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Såna här hade jag nästan glömt bort att de har funnits.
[bild]
Jag skulle inte sätta på mig en kondom från den där :sick:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Däremot hade jag glömt alla små fik å matställen utmed vägarna
Jag använder alltid whiteguide när jag reser i Sverige. Mycket bättre än Michelin här i Sverige.

https://whiteguide.com/se/sv/search
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.