En bra kontakt med sotare är viktigt. Vad säger han om sotnivå?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej vi har köpt en ny kanin för ca 50.000kr ca 88 ink montage med ny skorsten.

Den har stor öppning med glas på 3 sidor. Varav listorna, vilket jag då misstänker gör att rök läcker ut.

Kamin ink skorsten är vit plåt. Vi hade även målat om hela huset på insidan vitt sen vi köpte denna.

De har nu bytt listor 3 ggr sen inköp okt 2020. Det vita har börjat gulna och tak och väggar också på grund av rök.

Denna gången kom inte återförsäljares montör som byter list på garanti av dem, utan nu kom företagets egna kille.

Han säger vi ska inte använda glasputsen och spruta på glaset, ammoniaken förstör listerna.

Utan spruta på papper sen rengör, vilket blir svårare. Instruktionen säger spruta på glaset, vilket vi gör sen väntar lite.

nu undrar jag, vilken rätt har vi att byta ut denna pjäs ?

Garantin är 10 år , men en kamin ska ju hålla många många mer år än så. Ska vi då behöva byta listor 1-2 ggr om året tills den har bytts ut, samt måla om hemmet var tredje år.

Vad är rimligt att begära ? Vi är extremt missnöjda, vi vill inte ha kvar den, samt nu när de faktiskt uppger listorna går sönder av glasputsmedel så är det ju konstruktionsfel.

Är det galet att viljan byta ut skiten samt begärt att måla om nedervåningen. Eller hur ska vi få till en permanent åtgärd utan att de kommer varje år.
Om du vet om felet varför fortsätter du?!?
Skit i vad som sa i butiken, testa något annat medel eller endast vatten.
Testa elda några gånger med ert närmsta fönster på glänt så kommer den suga luft där, då vet du om det avhjälper eller ej
 
Cheesen Cheesen skrev:
Med rätt drag och eldande så blir glaset såpass varmt så all kreosot försvinner och det håller sig rent av sig själv.
Om du eller någon annan har kreosot i kaminen så beror det på fel bränsle, stenkolstjärimpregnerat virke SKA inte eldas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Davidbagare
M Mr Marqs skrev:
det fins ingen sotare som har utrustning eller tid för att mäta när de är där för att sota skorstenen, ska du mäta undertrycket i skorstenen måste den brinna.
Vi installerade en spiskasett, och när sotarn gjorde kontrollen av den så var en av sakerna att han mätte trycket i den. Medans han lät det brinna lite i den, så varför skulle det inte gå hos TS?
 
Det är något fel med draget eller tilluften. Kanske för kort skorsten? Det ska inte ryka in bara för en skada på packningen, det ska snarare dra in luft där.
 
Danin Danin skrev:
Fick rådet av butiken vi köpte det av, för det var oerhört svårt att få bort smutsen med det tipset du angav. Glasen blir enormt smutsiga efter bara några timmar .
Vatten, hushållspapper, aska. Det funkar bättre än glasrent. Om inte så eldar du inte ved eller så gör du fel. Grundläggande kemi, lika löser lika. Aska tar bort sot.
 
@
V mutalisken skrev:
Vatten, hushållspapper, aska. Det funkar bättre än glasrent. Om inte så eldar du inte ved eller så gör du fel. Grundläggande kemi, lika löser lika. Aska tar bort sot.
Annars är Biltemas spisrent grymt bra.....
 
Danin Danin skrev:
Hej vi har köpt en ny kanin för ca 50.000kr ca 88 ink montage med ny skorsten.

Den har stor öppning med glas på 3 sidor. Varav listorna, vilket jag då misstänker gör att rök läcker ut.

Kamin ink skorsten är vit plåt. Vi hade även målat om hela huset på insidan vitt sen vi köpte denna.

De har nu bytt listor 3 ggr sen inköp okt 2020. Det vita har börjat gulna och tak och väggar också på grund av rök.

Denna gången kom inte återförsäljares montör som byter list på garanti av dem, utan nu kom företagets egna kille.

Han säger vi ska inte använda glasputsen och spruta på glaset, ammoniaken förstör listerna.

Utan spruta på papper sen rengör, vilket blir svårare. Instruktionen säger spruta på glaset, vilket vi gör sen väntar lite.

nu undrar jag, vilken rätt har vi att byta ut denna pjäs ?

Garantin är 10 år , men en kamin ska ju hålla många många mer år än så. Ska vi då behöva byta listor 1-2 ggr om året tills den har bytts ut, samt måla om hemmet var tredje år.

Vad är rimligt att begära ? Vi är extremt missnöjda, vi vill inte ha kvar den, samt nu när de faktiskt uppger listorna går sönder av glasputsmedel så är det ju konstruktionsfel.

Är det galet att viljan byta ut skiten samt begärt att måla om nedervåningen. Eller hur ska vi få till en permanent åtgärd utan att de kommer varje år.
Har du möjlighet att koppla utelåst direkt till kaminen så löser det nog problemet De flesta kaminer har uttag för det
 
S Svenno 55 skrev:
Har du möjlighet att koppla utelåst direkt till kaminen så löser det nog problemet De flesta kaminer har uttag för det
Skulle vara uteluft inte utelåst djävla auto korrekt
 
  • Haha
Classe73
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Annars är Biltemas spisrent grymt bra.....
Absolut. Men vatten feån kranen och toapapper. Miljövänligt, inga kemikalier, billigare, snabbare, och bättre.
 
Danin Danin skrev:
Fick rådet av butiken vi köpte det av, för det var oerhört svårt att få bort smutsen med det tipset du angav. Glasen blir enormt smutsiga efter bara några timmar .
Du fick bra svar av Patfred, rengör med fuktigt tidningspapper doppat i spisaskan. Supereffektivt!
Om din kamin sotar glaset på några timmar har du för dåligt drag. Öppna friskluftillförseln till förbränningen så är problemet löst.
Hoppas att kaminen är installerad med uteluft till förbränningen, annars måste förbränningsluften komma från rummet och därmed krävs bra rumsventilation med tillförsel av uteluft.
Med tillräcklig mängd förbränningsluft kan du säkert elda i flera veckor utan behov av rengöring av glaset.
 
N
Danin Danin skrev:
Ja men det som en bra idé, ska installera en fläkt . Det är min pedantiska fru som bara måste tvätta . Det är ju åf som sagt till oss att använda detta. Men åter igen att listor går sönder vid rengöring är ändå märkligt .

som att inte kunna tvätta bilen så den inte går sönder.
Faktiskt fick jag byta ett par gummilister på min bil då de använt ett starkt rengöringsmedel i samband med en lackförsegling. Inte helt ovanligt enligt verkstaden. Gick som tur var på garantin.
 
Vi installerade Contura i51AN i höstas.
Den är installerad på en utbyggnad som är 1plan, resten av huset är till nock 4,5m. Efter beräkningar kunde vi få en mindre skorsten men var tvungen att använda fläkt (exodraft) och kaminen har så klart egen tillluft.
Vi har nya fönster och tillluft i alla rum.
Mekanisk frånluft (Pax Calima) men självdrag.
Köksfläkt på egen frånluftskanal.

Förra året var förstanåret för oss med kamin och eldning. Tyvärr blev våra fönsterluckor sotiga rätt snabbt också och behövdes därav torkas rent minst en gång i veckan. I blrjan använde vi NSP glasrent. Senare lärde vi oss att bara använda vatten och vit aska. Någon gång spruta på NSP.
Ibland använde vi tyvärr sur ved eller eldade för fjuttigt.
Nu vet vi bättre. Men denna kaminens fösnter blir sotiga förr eller senare hur man än eldar.
 
Det finns ju iofs glasputs utan ammoniak, men min erfarenhet är att glasputs är ganska värdelös på att få bort sot på glasytor. Du får bort det mer eller mindre löst sittande sotet (det tar man lika enkelt bort med bara vatten) men under det blir det en färgad hinna som glasputsen inte biter på ett dugg bättre än vanligt vatten. Gnuggar man på ordentligt med lite vatten och papper kan man "slita" bort den men det blir onödigt jobbigt...

Mitt tips, och det jag använder, är att använda vanligt skurmedel typ "Vim" eller liknande. Ta ev. först bort själva sotet med blött papper och sedan papper med en skvätt skurmedel på. Skurmedlet löser upp hinnan utan en massa skrubbande.
 
Tomture61
BenAn BenAn skrev:
Det finns ju iofs glasputs utan ammoniak, men min erfarenhet är att glasputs är ganska värdelös på att få bort sot på glasytor. Du får bort det mer eller mindre löst sittande sotet (det tar man lika enkelt bort med bara vatten) men under det blir det en färgad hinna som glasputsen inte biter på ett dugg bättre än vanligt vatten. Gnuggar man på ordentligt med lite vatten och papper kan man "slita" bort den men det blir onödigt jobbigt...

Mitt tips, och det jag använder, är att använda vanligt skurmedel typ "Vim" eller liknande. Ta ev. först bort själva sotet med blött papper och sedan papper med en skvätt skurmedel på. Skurmedlet löser upp hinnan utan en massa skrubbande.
Har du testat ett lätt fuktat hushållspapper som du doppar i askan som finns i kaminen .
Tror du kommer bli förvånad över resultatet ;)
För att rengöra glaset efter denna kur så använd fuktat hushållspapper utan aska , när du är nöjd så kör torrt hushållspapper .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.