Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Markarbetaren skrev:
Jag tror på fullt allvar att mina egna insatser på både arbetsmarknaden och inom investeringar kommer ge mig en mer dräglig pension vid 52 år än vad facket och offentliga skulle ge om jag fortsatte till 67år.

Min fru har varit deltidsanställd hos IF Metall. Hon var tvungen att sluta och återgå till ett 100%-igt vanligt arbete för hon blev rent ut sagt äcklad av hur man hanterade medlemmarnas pengar. Det var konferenser med övernattningar, luncher, middagar osv. där tiden för att umgås och diskutera privata saker upptog merparten av tiden. Så den som är med i facket för att få några poäng på solidaritetskontot har nog missförstått hela grejen.
IF Metall där jag varit verksam kan jag nog ärligt säga att arbetstid och faktiskt de flesta kvällar har ägnats åt fackligt arbete, däremot har det aldrig under trettio år varit med någon anställd tjänsteman med. Har det varit på ställen som kursgårdar ute på landet har vi fått husmanskost.
Egna insatser ja de baseras ju på vad fackföreningar åstadkommit under snart 100 år
det är ju så att säga golvet
 
  • Gilla
Matte Matik och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har väl inte skrivit att det inte finns arbetsgivare som är korrekta och finns bra avtal, jag skrev väl att det är svårt för enskilda att ha koll. för välutbildade och högavlönade är det sällan något problem med något den gruppen klara sig oftast själva.
Så nä jag är inte dåligt informerad och skiter faktiskt i höginkomsttagarna. Jag värnar om låginkomsttagare som har det svårast
Och låginkomsttagare får inte jättebra tjänstepension...

Men det är inte svårt att jålka koll på vad man har glr förmåner, det står i anställningsavtalet. Att det sedan finns arbetsgivare dom jiddrar med bruttolöneramar för att förvirra är mest sorgligt
 
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har redan passerat siffrorna som presenteras vid en ålder av 42 :)

Edir: och då är min portfölj på rock bottom pga världsläget
En annan diskussion men hade man fått lära sig begrepp som ränta-på-ränta redan på högstadiet så tror jag samhället hade sett lite annorlunda ut idag. Som det brukar heta (eller om det var Einstein som myntade uttrycket) "den som förstår ränta på ränta tjänar på den, den som inte förstår betalar för den”.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är en försäkran om lägre lön/förmåner än du själv kan förhandla :crysmile:
En arbetsgivare har ingen som helst skyldighet att förhandla lön med enstaka individer tyvärr.
Däremot skyldighet att förhandla med de de har kollektivavtal med.

De platser jag har arbetat på har alltid medlemmarna fått mer i löneökningar eftersom lönepotten aldrig gavs ut till icke medlemmar.

Arbetsgivarna blev då tvugna att höja även ickemedlemmarnas löner UTÖVER lönepottens pengar vilket bidrar till positiv löneglidning för arbetstagarna.

När det blir dags för uppsägningar är det alltid icke medlemmarna som åker först oavsett vilken turordningslista som arbetsgivarna förhandlar om. Ena listan tas fram enligt LAS och den andra efter kollektivavtalsreglerna.
Oavsett så blir ickemedlemmarna de som kommer i kläm.
 
  • Gilla
Matte Matik och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag är förvisso i en helt annan bransch (tror jag), men den arbetsplatsen som beskrivs ovan hade jag inte jobbat kvar på.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
En annan diskussion men hade man fått lära sig begrepp som ränta-på-ränta redan på högstadiet så tror jag samhället hade sett lite annorlunda ut idag. Som det brukar heta (eller om det var Einstein som myntade uttrycket) "den som förstår ränta på ränta tjänar på den, den som inte förstår betalar för den”.
Märkligt. Jag fick lära mig ränta på ränta på högstadiet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Och låginkomsttagare får inte jättebra tjänstepension...

Men det är inte svårt att jålka koll på vad man har glr förmåner, det står i anställningsavtalet. Att det sedan finns arbetsgivare dom jiddrar med bruttolöneramar för att förvirra är mest sorgligt
Att det står i anställningsvillkor vad som ingår i avtalet är ju samma sak som att det faktiskt ingår.
Jag talade med en bekant som efter runt tre månader kontrollerade hur det var för just honom, nej inget var inbetalat, påstötning ja visst ja och så kontroll nä så höll det på i ca 7 mån han slutade då. Och det var en högre chefspost med ca 75000kr/mån
 
M
S sunqan skrev:
Märkligt. Jag fick lära mig ränta på ränta på högstadiet.
Då hade du nog en unik lärare isf.

Citat:
”När får kidsen egentligen lära sig ekonomi?
”Mer privatekonomi i skolan!” brukar förespråkarna hojta. Men när får barn egentligen lära sig om ränta, investeringar, pension, amorteringar och utdelning? Vi tar en titt i läroplanen för grundskolan.

När vi hör av oss till Skolverket får vi svaret att av nämnda begrepp – ränta, investeringar, pension, amorteringar och utdelning – så är det endast pensionssystemet som nämns explicit i grundskolans läroplan, i kursplanen i samhällskunskap.”
https://www.ap7.se/blogg/da-far-kidsen-lara-sig-ekonomi/
Min äldste går tvåan på gymnasiet och ränta på ränta är helt obekant för honom.
 
M Markarbetaren skrev:
Då hade du nog en unik lärare isf.

Citat:
”När får kidsen egentligen lära sig ekonomi?
”Mer privatekonomi i skolan!” brukar förespråkarna hojta. Men när får barn egentligen lära sig om ränta, investeringar, pension, amorteringar och utdelning? Vi tar en titt i läroplanen för grundskolan.

När vi hör av oss till Skolverket får vi svaret att av nämnda begrepp – ränta, investeringar, pension, amorteringar och utdelning – så är det endast pensionssystemet som nämns explicit i grundskolans läroplan, i kursplanen i samhällskunskap.”
[länk]
Min äldste går tvåan på gymnasiet och ränta på ränta är helt obekant för honom.
kan ju ha med tiden att göra :)
att din äldste son inte är bekant med begreppet ränta-på-ränta är dessutom inte samma sak som att han inte lärt sig det...
 
engs
Boken "The Richest Man in Babylon" - Snart hundra år gammal, men grunderna är desamma och lika relevanta idag.
Kanske vore bra som introduktion för att lära barn/ungdomar hur man kan skapa en fast ekonomisk grund.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
S sunqan skrev:
kan ju ha med tiden att göra :)
att din äldste son inte är bekant med begreppet ränta-på-ränta är dessutom inte samma sak som att han inte lärt sig det...
Jag har varit med tugget på börssnackforumet när det begav sig, numera är det fintwit som diskussionerna ligger på. Och det vedertagna bland dom flesta som sysslar med investeringar är att det är inget man får lära sig öht. i grundskolan tyvärr. Ränta ja, men inte ränta på ränta och vad det innebär. Privatekonomi öht. verkar vara helt döfött.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är en försäkran om lägre lön/förmåner än du själv kan förhandla :crysmile:
Kom ut ur fantasibubblan!
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kom ut ur fantasibubblan!
Jag vet nog vilka som borde komma ur fanrasibubblan
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vet nog vilka som borde komma ur fanrasibubblan
Hur vet du att du viken inkomst du skulle ha haft om fackföreningsrörelsen inte funnits.
I länder utan fackföreningar så är väl knappast anständiga löner något förekommande förutom för en del. Men kanske framförallt så speglas ett helt samhälle av trygghet och spelregler. Nej inget är perfekt men visa ett land utan stark fackföreningsrörelse som är bättre för de flesta
 
  • Gilla
lisaskywalker
  • Laddar…
Krilleman
Problemet idag (om man uteslutande i detta fallet kikar på byggnads) är ju att på alla stora byggen så finns det uppvärmda byggbodar, dessa städas av städbolag 2-3ggr/vecka som respektive arbetsgivare får betala för.

På kroppen hos byggarbetarna sitter det arbetskläder, ofta varsel i klass3, som arbetsgivaren bekostar.

På fötterna sitter det skyddsskor med spiktramp och stålhätta som arbetsgivaren bekostar.

Framför ögonen sitter det skyddsglasögon som arbetsgivaren bekostar.

På händerna sitter det handskar som arbetsgivaren bekostar.

Öronen är beklädda med någon form av hörselskydd, som arbetsgivaren bekostar.

Industrin sätter ju löneökningarna först av alla. Sen kommer resterande... Ska då inte fackligt anslutna få samma ökning?

Menar du då Anders, att dom som inte är kollektivt anslutna inte ska få ta del av detta som facket drivit igenom?
Dom kanske rättmätiga ska vara utan detta?

Ska då dessa personer stå utanför dom åtgärder byggnads drivit igenom?

Spännande tanke om vi ska ha klasskillnader. Fast det gäller ju inte endast för just byggnads dock i mitt exempel.


Renta-41.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.