Pappabjorn Pappabjorn skrev:
Det som är så sjukt! Hur mycket vi skattar på elen beroende på hur dyr elen är..... och sen avgifter och mer skatt på elen staten får in bra med pengar som de ger tillbaka i bidrag istället för att sänka skatten.... eller faktiskt göra något åt saken.
Vilken skatt är det du tänker på. Moms har vi på allt. Men utöver det är det inte hög skatt på dyr el. På billig el är det däremot skyhög skatt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken skatt är det du tänker på. Moms har vi på allt. Men utöver det är det inte hög skatt på dyr el. På billig el är det däremot skyhög skatt.
Menar den jag får från min elnäts leverantör.
 
I Juli betalade jag totalt 915:- för 115 kWh inklusive alla avgifter till berörda parter för nät, el och abonnemang.
7:96 per kWh varav 1:59 är moms och 0:45 är skatt. Dvs 5,5% skatt förutom momsen... Det känns som att det finns saker med betydligt högre skatt?
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I Juli betalade jag totalt 915:- för 115 kWh inklusive alla avgifter till berörda parter för nät, el och abonnemang.
7:96 per kWh varav 1:59 är moms och 0:45 är skatt. Dvs 5,5% skatt förutom momsen... Det känns som att det finns saker med betydligt högre skatt?
9kr/kwh

Blir styvt i vinter.....
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
9kr/kwh

Blir styvt i vinter.....
Har du sett dej om efter alternativ? Villaolja, gasol, pellets och ved torde alla vara väsentligt billigare i dag.
 
F fribygg skrev:
Har du sett dej om efter alternativ? Villaolja, gasol, pellets och ved torde alla vara väsentligt billigare i dag.
Gällde inte mig, jag betalde 114 kr / 162 kwh, + Nätavgift
 
E
F fribygg skrev:
Har du sett dej om efter alternativ? Villaolja, gasol, pellets och ved torde alla vara väsentligt billigare i dag.
Veden är väl i stort sett slut om man ska tro media och pellets har blivit dyrt det med, det är tyskarna som varit i farten igen för några veckor sedan.
 
E Elektra skrev:
Veden är väl i stort sett slut om man ska tro media och pellets har blivit dyrt det med, det är tyskarna som varit i farten igen för några veckor sedan.
Därför man köpte tidigt på året, herregud, den tog slut förra året, skulle den inte ta slut denna?
 
E Elektra skrev:
Veden är väl i stort sett slut om man ska tro media och pellets har blivit dyrt det med, det är tyskarna som varit i farten igen för några veckor sedan.
Nog finns det torr ved att köpa fortfarande, men den är inte lika billig som vanligt och lär sälja slut innan hösten/vintern
 
B Borgen2021 skrev:
Gällde inte mig, jag betalde 114 kr / 162 kwh, + Nätavgift
Mina 915:- var inklusive nätavgift.
 
H heimlaga skrev:
Jag växte upp bland människor som hade upplevt ett krig och kanske varit några år vid fronten och kommit hem mer eller mindre sönderskjutna till ett sönderbombat land. En del hade flytt från Karelen och kommit hit utan någonting mer än de kunde bära med sig. En del av de äldsta kom ihåg inbördeskriget och de ryska ockupationstrupperna.
Jag själv har upplevt 90-talskrisen i Finland med 20% arbetslöshet och halverade fastighetspriser.
Det här fastän jag bara är 40 år.
Sätt in nuläget i det sammanhanget så ser ni att dels är det här är bara en kris av det slaget som händer en eller två gånger under ett människoliv.

Eftersom den här krisen är ett normalt inslag i vardagen så gäller det att hantera den på ett konstruktivt vis. Det stora hotet som jag ser det är människor som fortsätter dumkonsumera som om ingenting har hänt tills kassan är tom.
Nu gäller det i stället att acceptera det som komma skall och göra det bästa av situationen. Det betyder omedelbart stopp på all onödig dumkonsumtion. De pengarna som man sparar in där satsar man på sådant som behövs eller gör nytta i den nya verkligheten. En massa människor som arbetar i yrken som lever på den gamla verkligheten kommer att bi arbetslösa hur vi än gör men om vi i stället för att kasta bort pengarna använder dem på varor som behövs i den nya verkligheten så kommer åtminstone en stor del av de arbetslösa att kunna få nya arbeten i andra branscher som producerar varor och tjänster till den nya verkligheten.
Sedan gäller det att sätta tryck på politikerna så att de inte bromsar konstruktiva problemlösningar eller utser grupper som lämnas åt sitt öde att gå under utan i stället leder samhället tillsammans genom krisen.
Det var ett riktigt klokt resonemang du redogör för där. (y)(y)
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Veden är väl i stort sett slut om man ska tro media och pellets har blivit dyrt det med, det är tyskarna som varit i farten igen för några veckor sedan.
Alltid dessa tyskar...


Vi borde aldrig ha gått med i EU. ;)
 
Hur många pizzerior kommer att gå i konkurs under hösten/vintern tror ni?
Deras pizza ugnar bör dra en hel del el...
 
G GA Anderson skrev:
Hur många pizzerior kommer att gå i konkurs under hösten/vintern tror ni?
Deras pizza ugnar bör dra en hel del el...
De som används som "pengatvätterier" rullar på, dock såklart medhöjda priser.

De andra kommer stänga, om de inte redan gjort (sett en del artiklar kring det redan)

Det handlar ju också om hur mycket man är beredd att betala för en vanlig slafs pizza
Textmeddelande om prisökningar på grund av höga energi- och råvarukostnader på en pizzerias hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från hemsida på en pizzeria i kommunen
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Hur många pizzerior kommer att gå i konkurs under hösten/vintern tror ni?
Deras pizza ugnar bör dra en hel del el...
Det lär nog bli problem där helt klart, prishöjningar kommer nog inte att hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.