Börja med att du har för avsikt att gräva upp häcken på din mark. För att sätta ett smidigare staket i tomtmark. Upplys grannen att om han vill ha plantorna kan han själv få gräva upp dem då de har planterats av honom. Sätt en deadline.
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
Har du kollat tomtkartan från avstyckningen? Stämmer den överens med bildens gränser?
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du kollat tomtkartan från avstyckningen? Stämmer den överens med bildens gränser?
Ja eller har försökt den är så luddig tycker ja..
 
B
Utifrån den där bilden så kan en lösning vara att du ber grannen flytta sitt staket till sin sida av gränsen. Sen köper du carporten av honom, kan bli billig eftersom han då slipper flytta/riva den. Då har du löst problemet och skaffat dig en carport :cool:
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Och det har som sagt inget med nuvarande konflikt att göra, men det kan ju vara ett bra tillfälle att teckna ett skriftligt avtalsservitut med bonden angående delen mellan din tomt och vägen så att det är reglerat inför en eventuell framtida försäljning.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Stämmer gränsen på bilden skulle jag vara rätt hård med att kräva tillbaka marken. Att döma av hur era bilar är parkerade klämmer ni ju ihop er helt utan vettig anledning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men mycket märklig avstyckning. Speciellt om det inte finns något servitut för vägåtkomst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B breakman skrev:
Utifrån den där bilden så kan en lösning vara att du ber grannen flytta sitt staket till sin sida av gränsen. Sen köper du carporten av honom, kan bli billig eftersom han då slipper flytta/riva den. Då har du löst problemet och skaffat dig en carport :cool:
mycke sant
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men mycket märklig avstyckning. Speciellt om det inte finns något servitut för vägåtkomst.
Behöver inte vara så märklig i dåtidens ögon om den gjordes i en tid när vägen var mindre, även om remsan idag blivit obrukbar för ett kommersiellt jordbruk.
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
TRJBerg
R Räknenisse skrev:
Behöver inte vara så märklig i dåtidens ögon om den gjordes i en tid när vägen var mindre, även om remsan idag blivit obrukbar för ett kommersiellt jordbruk.
Kanske. Men trots det känns det märkligt. Du menar att markremsan skulle ha ett odlingsvärde för (dåtida) bonden? Men rimligtvis skulle markremsan även då varit upptagen av uppfartsväg till de avstyckade fastigheterna, vilket borde omöjliggöra all odling som kräver plöjning och andra markberedningar. Kvar finns väl tillvaratagandet/slagningen av gräset för användning till djurfoder. Känns mycket marginellt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det var mer än jag trodde. För grannen har dels ett garage med sadeltak, sedan en carport som nästan helt står på er Mark, eller?
M Missy77 skrev:
Kanske ser ni nu på ett ungefär de inringade är min mark och går över där grannen har carport och infart.
 
L l3ander skrev:
Här hävdar väl den avflyttande grannen att ett avtal finns. Bevisbördan ligger alltså på TS att så inte är fallet, men även omvänt att grannen måste visa att han har ett avtal.
Nej, TS måste inte bevisa att något inte finns, det är den som påstår att något finns som har bevisbördan.
Bevisbördan i civilrättsliga tvister ligger på den som åberopar en omständighet.

Jag måste inte kunna bevisa att mina grannar inte har rätt att plantera potatis på min gräsmatta...
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Det var mer än jag trodde. För grannen har dels ett garage med sadeltak, sedan en carport som nästan helt står på er Mark, eller?
Garaget är på min mark carporten är grannens
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kanske. Men trots det känns det märkligt. Du menar att markremsan skulle ha ett odlingsvärde för (dåtida) bonden? Men rimligtvis skulle markremsan även då varit upptagen av uppfartsväg till de avstyckade fastigheterna, vilket borde omöjliggöra all odling som kräver plöjning och andra markberedningar. Kvar finns väl tillvaratagandet/slagningen av gräset för användning till djurfoder. Känns mycket marginellt.
Beror så mycket på när avstyckningen gjordes och hur omgivningarna så ut då så det blir väldigt hypotetiskt om jag ska spekulera i det. Blir lite väl OT. Men det finns absolut situationer när det inte behöver ha varit konstigt utifrån hur man då såg på markanvändningen/fastighetsbildning.
 
Mitt intresse har iaf skiftat till förrättningskartan nu, på ett rent personligt plan. Gränserna kanske har hög noggrannhet men fastighetsägarnas inställning till gränserna är lite flytande. Eller tvärtom. Spännande!
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.