Har tänkt ha en nisch i duschutrymmet, till schampoflaskor och liknande. Nu är det så här att ingen tänkte på det innan vi satte dit skivor så nu är det både spån och gips på väggen där.
Hur knepigt är det att ta upp ett hål där nu och regla upp en ram för en nisch? Kanske blir bäst om jag tar bort gipsskivan åtminstone för att kunna fästa reglarna ordentligt?
För jag måste väl göra detta jobb innan tätskikten läggs på? Känns dumt att behöva få en onödig skarv i tätskiktet.
Tips?
 
Ska jag bygga nischen separat och sen ta upp ett hål i rätt storlek i väggen och sätta in den?
 
Det är lite knepigt att få till i efterhand tror jag, men det går nog. Vet du om du kommer stöta på en väggregel där nischen ska sitta? Annars är det nog bara att såga upp ett hål, sätta en ram med 45x45 på insidan (som du kan fästa med skruv utifrån), och sedan bygga en låda som du sätter dit och skruvar mot ramen. Se till att få fall utåt i nischens botten.

Självklart ska detta göras innan tätskiktet.
 
Började skriva precis det som jon_h sa, typiskt att komma tvåa =) Precis så hade jag gjort iaf!
 
Vi kan undvika reglar och ändå få nischen så pass stor som vi vill.
Tänkte göra det lätt för oss och köpa ett sånt här skåp och sätta dit. Yttermåtten blir rätt okej, behöver bara kapa på djupet.
IKEA | Skåp & hyllor | Skåp | ÄTRAN
 
Du måste ju ordna så att du har fuktspärr även i nischen. Det blir troligen enklare om du följer rådet i inlägget här ovan.
 
Varför skulle det bli lättare om man bygger med lösvirke? Vi hade tänkt kapa upp ett hål i storlek efter Ikea-skåpet, kapa djupet på det och sätta fast det. Sen är det väl som vilken vägg som helst, tätskikt och fuktspärr. Känns som att det blir mycket enklare än att behöva bygga allting själv.
 
Du måste ju ändå gipsa skåpet invändigt, så frågan är om det är så mycket svårare att bygga den själv. Reglarna som ram runt hålets insida behöver du ju ändå. Men gör som du tycker är enklast.
 
Var på Ikea nu och det blev inget köp. Trodde ju att skåpet var i trä, men det var i plåt med två fasta hyllor. Så det hade ju inte fått plats med någonting i det skåpet.
Så det får bli 45x70 runt om, kanske 50cm hög med en hylla i. Spegel i hela insidan och ram av klinkers.
Skulle helst behöva sätta nischen där det finns en regel, nåt speciellt att tänka på?
 
Bärande vägg eller inte?
 
Nej helt ny regelvägg gjord enbart för badrummet, 45x70-reglar, c/c 60.
 
Då är det inga problem om du kapar en regel, särskilt som du har spån bakom gipsen.
 
Skitbra, då behöver vi inte flytta nischen beroende på reglarna utan kan ha den där vi vill.
 
Förresten, kan det vara värt att sätta dit någon plåt i bakkant på nischen som skydd utifrån? Det är ju ändå bara 36mm vägg mellan sovrummet och spegeln i bakkant på nischen. Eller överdriver jag nu?
 
Tja, det finns ju ett inte helt osannolikt scenario är någon drar en stor borr in i er låda. Frågan är dock bara exakt hur sannolikt det är, et är ändå 36mm. Oroar du dig kan du ju sätta en grövre plåtbit på baksidan av bakväggen av nischen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.