JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och med lite mer kontext blir citatet lite mer begripligt:

”Om svenskarna började spara på el, skulle Sverige kunna exportera mer el till Tyskland, vilket kan hjälpa dem att spara naturgas i bergrummen.”
Här kommer ännu mer kontext:

– Om vi kan låta bli att förbruka så mycket el på dagen när Europa kör sina gaskraftverk och istället gör det på natten, kan den där gasen användas på vintern och då kan vi i bästa fall få import när vi behöver det. Exempelvis kan vi låta bli att ladda elbilen när det är stor förbrukning på dagen, säger Erik Ek.

Sverige är en stor elexportör och förra året behövde vi importera el i bara fem dagar.

– Klarar inte Sverige de här cirka fem dagarna, eller ännu fler dagar, och vi inte kan importera el räcker det inte till alla varje timme, säger han.

Och när elen inte räcker begränsas elhandelsbolagens handel.

– Vi de tillfällena spelar det ingen roll att Sverige exporterar, för totalt sett tillhör de södra delarna ett underskottsområde eftersom vi är sammanlänkade med andra länder. Därför borde krismedveten vara lika viktig i Sverige som i våra grannländer med underskott, säger Erik Ek, till Svenska Dagbladet.
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
ekonomifakta.se varnade i början av månaden att effektbristen under kommande vinter förväntas uppgå till 1400MW. Det innebär såvitt jag förstår att vi är beroende av import och tillgången på sådan lär vara mer begränsad än vanligt kommande höst och vinter med nuvarande energitillgång i Europa. Hur importpriserna blir om det är möjligt att importera ser vi ju en föraning av nu i kväll

@Daniel 109 och hävdar att vi inte har någon effektbrist i Sverige och det stämmer ju just nu i dag då vi exporterar så mycket att det motsvarar hela Danmarks, Finlands och Litauens importbehov.

@Elektra menar du att vi i Sverige inte har någon effektbrist, eller har du bara inte tänkt på att våra elnät är hopkopplade och grannarnas effektbrist drabbar även oss?

För mig är det väldigt tydligt att vi behöver ha ny planerbar baskraft motsvarande reaktorn i Oskarshamn vilket knappast är något man snyter fram på en kafferast.
 
Det var det hävdades att vi har effektbrist.
Att vi importerar betyder egentligen inte heller effektbrist. Vi har inte brist på ris eller kaffe heller.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Och med lite mer kontext blir citatet lite mer begripligt:

”Om svenskarna började spara på el, skulle Sverige kunna exportera mer el till Tyskland, vilket kan hjälpa dem att spara naturgas i bergrummen.”
Fritt översatt: ”Tyskland vägrar sluta göra ekonomiska självmål, som att lägga ner kärnkraft och sen börja bråka med den som skulle ersätta kärnkraften, så därför måste Sverige göra ännu fler ekonomiska självmål än normalt för att kompensera för Tysklands självmål.” :mad:

J JockeHX skrev:
Här kommer ännu mer kontext:

– Om vi kan låta bli att förbruka så mycket el på dagen när Europa kör sina gaskraftverk och istället gör det på natten, kan den där gasen användas på vintern och då kan vi i bästa fall få import när vi behöver det. Exempelvis kan vi låta bli att ladda elbilen när det är stor förbrukning på dagen, säger Erik Ek.

Sverige är en stor elexportör och förra året behövde vi importera el i bara fem dagar.

– Klarar inte Sverige de här cirka fem dagarna, eller ännu fler dagar, och vi inte kan importera el räcker det inte till alla varje timme, säger han.

Och när elen inte räcker begränsas elhandelsbolagens handel.

– Vi de tillfällena spelar det ingen roll att Sverige exporterar, för totalt sett tillhör de södra delarna ett underskottsområde eftersom vi är sammanlänkade med andra länder. Därför borde krismedveten vara lika viktig i Sverige som i våra grannländer med underskott, säger Erik Ek, till Svenska Dagbladet.
Det kommer att råda seriös energibrist på kontinenten hela vintern. Ungefär noll chans att de har nåt att avvara när vi behöver tillskott utifrån.

Den som sa det där borde få kompanistryk. Men iofs så erkänner han ju mellan raderna att det är ren bluff när han säger "då kan vi i bästa fall få import när vi behöver det".

"I bästa fall" betyder egentligen "Lol, inte en chans".

De ljuger, vi vet att de ljuger, de vet att vi vet att de ljuger, men de fortsätter ljuga, och vi fortsätter låtsas att vi tror på dem.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Fritt översatt: ”Tyskland vägrar sluta göra ekonomiska självmål, som att lägga ner kärnkraft och sen börja bråka med den som skulle ersätta kärnkraften, så därför måste Sverige göra ännu fler ekonomiska självmål än normalt för att kompensera för Tysklands självmål.” :mad:



Det kommer att råda seriös energibrist på kontinenten hela vintern. Ungefär noll chans att de har nåt att avvara när vi behöver tillskott utifrån.

Den som sa det där borde få kompanistryk. Men iofs så erkänner han ju mellan raderna att det är ren bluff när han säger "då kan vi i bästa fall få import när vi behöver det".

"I bästa fall" betyder egentligen "Lol, inte en chans".

De ljuger, vi vet att de ljuger, de vet att vi vet att de ljuger, men de fortsätter ljuga, och vi fortsätter låtsas att vi tror på dem.
Finns det någon vettig anledning att inte hjälpa Tyskarna genom att sälja dyr el till dem?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
dra mig baklänges.. många industrier som drar igång idag tillsammans med mindre vind kanske? Bävar inför vintern
Jag sa ju det, låsa till 2-3 kr per kWh börjar låta som en bra deal.
 
  • Ledsen
Zlatje
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon vettig anledning att inte hjälpa Tyskarna genom att sälja dyr el till dem?
Hur mycket vi än hjälper dem, vilket vi förstås borde göra, så kommer det inte bli någon import att tala om i vinter när det är som kallast i Europa. Rullande avstängningar och 40kr/kWh i SE4 kommer sannolikt att inträffa i vinter. Det vore oärligt att inte erkänna detta.
 
Tyskland har haft överskott av el nästan hela sommaren.

Problemet är dom franska kärnkraftverken. Hälften har stått stilla i juli.
I 12 ev reaktorerna pågår undersökningar och åtgärder av korrosionsskador. Dessa har visat sig värre att hantera än man först trodde, och väntas nu ta år att åtgärda. Dessvärre är det de nyare och större kärnkraftverken som drabbats av korrosionsskador.
I 16 reaktorer utförs planerat underhåll och uppgraderingar. Underhållsbehovet är stort och eftersatt, och dessutom försenat på grund av covid.
 
J JockeHX skrev:
Hur mycket vi än hjälper dem, vilket vi förstås borde göra, så kommer det inte bli någon import att tala om i vinter när det är som kallast i Europa. Rullande avstängningar och 40kr/kWh i SE4 kommer sannolikt att inträffa i vinter. Det vore oärligt att inte erkänna detta.
Jag tror inte att det är fallet. Men vi får se.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det är fallet. Men vi får se.
Hoppas det blir en riktigt mild, blåsig och regnig vinter.
 
F Fumble skrev:
Apropå dusch, försöker jag förstå vad en dusch kostar egentligen. Hur ska man räkna?

/Fumble
En halvtimme med 40 grader drar ca 12,5 kwh

Så tar jag en 30 minuters härnere i se4 just nu landar jag på ganska exakt 100 spänn, och lite vatten på det också
 
Fairlane
Jag tror att många inte kommer spara så väldigt mycket. Många som undrar om de ska effektivisera eller om man ska hoppas på ett bidrag från staten i vinter också. En person var hade ju tätat runt fönstrena och beställt kamin, men om han bara fick veta att staten skulle komma med bidrag så skulle kaminen avbeställas och listerna bort. Tänker många så, kommer inte energiförbrukningen minska särskilt mycket. Betalar någon annan så kan man ju slösa
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att många inte kommer spara så väldigt mycket. Många som undrar om de ska effektivisera eller om man ska hoppas på ett bidrag från staten i vinter också. En person var hade ju tätat runt fönstrena och beställt kamin, men om han bara fick veta att staten skulle komma med bidrag så skulle kaminen avbeställas och listerna bort. Tänker många så, kommer inte energiförbrukningen minska särskilt mycket. Betalar någon annan så kan man ju slösa
Visst är det så, och så klappar folk sig blodiga för att de får lite bidrag, men borde nog inte att det nog tas igen någon annanstans
 
B Borgen2021 skrev:
Visst är det så, och så klappar folk sig blodiga för att de får lite bidrag, men borde nog inte att det nog tas igen någon annanstans
Vad blir din elräkning om det blir 40kr/kWh?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att många inte kommer spara så väldigt mycket. Många som undrar om de ska effektivisera eller om man ska hoppas på ett bidrag från staten i vinter också. En person var hade ju tätat runt fönstrena och beställt kamin, men om han bara fick veta att staten skulle komma med bidrag så skulle kaminen avbeställas och listerna bort. Tänker många så, kommer inte energiförbrukningen minska särskilt mycket. Betalar någon annan så kan man ju slösa
har beställt kamin och fixat offert på bergvärme som jag förhoppningsvis får igenom inom kort. Det är helt irrelevant om staten sponsrar dec till feb eftersom övriga månader kommer bli svindyra ändå. Så jag kommer inte lägga de planerna på hyllan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.