tommib
Man undrar ju lite vad Märta tycker att alternativet är?

En annan intressant inlaga dök upp i DN idag, som replik till Jan Blomgrens inlägg (som figurerat tidigare här). https://www.dn.se/debatt/obegripligt-varfor-karnkraft-skulle-vara-att-foredra/

Den är intressant men jag tycker nog att debattörerna förblir svaret skyldiga vad man ska göra. Man påpekar att kärnkraft är dyrt och tar lång tid. Istället föreslår man vätgaslagring och batteriteknik, två tekniker som är helt marginella som företeelse. Batterier finns ja, men det rör sig om någon timme eller så balanskraft. Lite som batterierna i en UPS innan dieslarna drar igång, typ. Sen pratar man som vanligt om efterfrågeflexibilitet. Det kan för all del lösa mycket men då får man vara ärlig med vad det handlar om, nämligen exakt det vi ser hända nu: Elen är för dyr så folk och industrier stänger av.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Elpriset idag runt 9kr/kw i södra sverige. Tack miljöpartiet!

Företag tvingas hålla stängt för vi inte längre kan ha en rimlig nivå på elpriserna pga nedlagd kärnkraft. Tack miljöpartiet!
och vad kommer dina beräkningar fram till att priset hade varit på elen i SE4 om vi hade haft kvar kärnkraften? är det rabatten på 6% i Energiforsks rapport du är ute efter?

det är inte brist på el, det är brist på billig el, och så hade det varit även med kärnkraften kvar – gaspriset slår rekord och är nästan 30 gånger dyrare än för två år sedan

Graf som visar priset på naturgas (Dutch TTF) i euro per MWh från Jan 2020 till Aug 2022, med markanta toppar under 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


priset på gas var uppe på €240 idag, men vände ner något på eftermiddagen

det är ungefär 20% av Europas totala elproduktion som kommer från eldning av naturgas nu i sommar, så gaspriset slår hårt mot elpriset
 
  • Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Hon är ju helt rubbad. Totalt okunnig!!
Det är ju hennes partis fel!
vem är det som tävlar i okunnighet?

jag tolkar tweeten som att hon är upprörd över att det finns ett fossilt, oljeeldat kraftverk som uppbär en fast, årlig ersättning från Svenska kraftnät för att kunna fungera som reservkraft (under vintern) – under det övriga året så kan Uniper använda verket helt efter eget huvud och driva det på kommersiella grunder (vilket de gör just nu)

hade Uniper inte fått den årliga ersättningen från Svenska kraftnät skulle verket kanske inte längre funnits kvar, så jag tror att hon ogillar att "det gemensamma" används för att hålla det vid liv som gör det möjligt att dom eldar fossila saker lite då och då

alternativt att Svenska kraftnät borde kravställa leverantörer av reservkraft att tillse att den kommer från förnybara energibärare (för något som Karlshamsverket, kanske biobränsle)
 
  • Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det är inte brist på el, det är brist på billig el, och så hade det varit även med kärnkraften kvar
Fast det är ju inte sant om kablarna till kontinenten är fullmatade. Vi importerar bara tyska elpriser när det finns överföringskapacitet kvar i kablarna.

Hade vi haft kärnkraften kvar hade vi oftare frikopplat våra priser från kontinentens.

Det är förstås inte en långsiktigt hållbar ordning, på en fri marknad läggs nya kablar om det finns stora prisskillnader (inom Svenska kraftnäts monopol, not so much).

Så på lång sikt behöver fler än de svenska politikerna kamma sig, på kort sikt är allt regeringen Löfvens fel.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
vem är det som tävlar i okunnighet?
Det är valår, så flertalet politiker är väl svaret på den frågan. Stenevi ligger dock bra till.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är valår, så flertalet politiker är väl svaret på den frågan. Stenevi ligger dock bra till.
Ska man vara krass så är väl hennes ledstjärna 1,5-gradersmålet (eller parisavtalet) så i den kontexten är det ju helt rätt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Ja enligt den rapport du hänvisar till så glömmer du ju ta med nätnyttan som kärnkraft bidrar med, så runt hälften, det står i rapporten. Vi har redan haft den diskussionen. 6% är rent trams, du fattar väl vid det här laget att allt handlar om att mätta nätet ut och att klara överföringen.

Vad har gaspriset med de svenska priserna att göra menar du? Vi får bara europapriser när vi inte mättar nätet. Vilket vi kunde gjort betydligt oftare med mer kärnkraft, vilket energiforsk kom fram till.

Anledningen till att vi får sjuka priser denna veckan är mest pga att vi satsat mer på slumpkraft än planerbar produktion.

Deras naturgaspriser hade inte behövt drabba oss, med mer planerbar kraft.

Kan du förresten sammanställa hur många kärnkraftverk som nu är beställda i Europa, är det 20 nu eller?


harka harka skrev:
och vad kommer dina beräkningar fram till att priset hade varit på elen i SE4 om vi hade haft kvar kärnkraften? är det rabatten på 6% i Energiforsks rapport du är ute efter?

det är inte brist på el, det är brist på billig el, och så hade det varit även med kärnkraften kvar – gaspriset slår rekord och är nästan 30 gånger dyrare än för två år sedan

[bild]

priset på gas var uppe på €240 idag, men vände ner något på eftermiddagen

det är ungefär 20% av Europas totala elproduktion som kommer från eldning av naturgas nu i sommar, så gaspriset slår hårt mot elpriset
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Hon är direkt dum i huvudet för att det är hon som satt svenska befolkningen i en jävligt otrevlig sits, de priser vi ser idag är bara början på en jävligt jobbig vinter.

Vi ska vara glada att vi har kvar karlshamn, annars hade vi haft ännu högre priser.

Måste kännas riktigt fint att karlshamnsverket får köra otroligt jävla mycket nu efter att ringhals 1 och 2 tvingas läggas ner. Var det lika mycket 2021 som hela den senaste 10-årsperioden, dessutom på sommaren.

Tack miljöpartiet!!


Sen det du påstår, körs verkligen Karlshamnsverket helt efter eget huvud just nu, eller är den MÖJLIGEN upphandlad av nordpool för att få någon jävla sans på elpriset... Ta reda på det du. Kanske hittar en fin graf :love::love:

harka harka skrev:
vem är det som tävlar i okunnighet?

jag tolkar tweeten som att hon är upprörd över att det finns ett fossilt, oljeeldat kraftverk som uppbär en fast, årlig ersättning från Svenska kraftnät för att kunna fungera som reservkraft (under vintern) – under det övriga året så kan Uniper använda verket helt efter eget huvud och driva det på kommersiella grunder (vilket de gör just nu)

hade Uniper inte fått den årliga ersättningen från Svenska kraftnät skulle verket kanske inte längre funnits kvar, så jag tror att hon ogillar att "det gemensamma" används för att hålla det vid liv som gör det möjligt att dom eldar fossila saker lite då och då

alternativt att Svenska kraftnät borde kravställa leverantörer av reservkraft att tillse att den kommer från förnybara energibärare (för något som Karlshamsverket, kanske biobränsle)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Märkligt att alla säger vindkraft som alternativ när det är dyrare, tar längre tid och är mindre miljövänligt.
Det är rent och skärt kärnkraftshat enbart som drivit senaste årens energipolitik vilket vi nu får skörda frukten av, och många år framöver.

tommib tommib skrev:
Man undrar ju lite vad Märta tycker att alternativet är?

En annan intressant inlaga dök upp i DN idag, som replik till Jan Blomgrens inlägg (som figurerat tidigare här). [länk]

Den är intressant men jag tycker nog att debattörerna förblir svaret skyldiga vad man ska göra. Man påpekar att kärnkraft är dyrt och tar lång tid. Istället föreslår man vätgaslagring och batteriteknik, två tekniker som är helt marginella som företeelse. Batterier finns ja, men det rör sig om någon timme eller så balanskraft. Lite som batterierna i en UPS innan dieslarna drar igång, typ. Sen pratar man som vanligt om efterfrågeflexibilitet. Det kan för all del lösa mycket men då får man vara ärlig med vad det handlar om, nämligen exakt det vi ser hända nu: Elen är för dyr så folk och industrier stänger av.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
tommib
harka harka skrev:
vem är det som tävlar i okunnighet?

jag tolkar tweeten som att hon är upprörd över att det finns ett fossilt, oljeeldat kraftverk som uppbär en fast, årlig ersättning från Svenska kraftnät för att kunna fungera som reservkraft (under vintern) – under det övriga året så kan Uniper använda verket helt efter eget huvud och driva det på kommersiella grunder (vilket de gör just nu)

hade Uniper inte fått den årliga ersättningen från Svenska kraftnät skulle verket kanske inte längre funnits kvar, så jag tror att hon ogillar att "det gemensamma" används för att hålla det vid liv som gör det möjligt att dom eldar fossila saker lite då och då

alternativt att Svenska kraftnät borde kravställa leverantörer av reservkraft att tillse att den kommer från förnybara energibärare (för något som Karlshamsverket, kanske biobränsle)
Jag tror att du tillskriver henne alldeles för mycket rationalitet. Jag läser inte alls tweeten så. Hon har för all del en högre utbildning än t.ex. Strandhäll men jag är ändå inte övertygad om att hon inte är ideologiskt blind.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
tommib
M mackan_kal skrev:
Sen det du påstår, körs verkligen Karlshamnsverket helt efter eget huvud just nu, eller är den MÖJLIGEN upphandlad av nordpool för att få någon jävla sans på elpriset... Ta reda på det du.
Deras egen pressansvarig säger att det är så. Jag har ingen anledning att misstro det. Nordpool upphandlar inte något alls.

Du bör inte ta den tonen i diskussionen, speciellt inte med en av de absolut mest sansade och pålästa skribenterna här.
 
  • Gilla
bollen och 4 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Hon är direkt dum i huvudet för att det är hon som satt svenska befolkningen i en jävligt otrevlig sits, de priser vi ser idag är bara början på en jävligt jobbig vinter.

Vi ska vara glada att vi har kvar karlshamn, annars hade vi haft ännu högre priser.

Måste kännas riktigt fint att karlshamnsverket får köra otroligt jävla mycket nu efter att ringhals 1 och 2 tvingas läggas ner. Var det lika mycket 2021 som hela den senaste 10-årsperioden, dessutom på sommaren.

Tack miljöpartiet!!


Sen det du påstår, körs verkligen Karlshamnsverket helt efter eget huvud just nu, eller är den MÖJLIGEN upphandlad av nordpool för att få någon jävla sans på elpriset... Ta reda på det du. Kanske hittar en fin graf :love::love:
Jag hörde också det påståendet på SR. Men Nordpool är en börs. De upphandlar eller beordrar inget alls. Det där med elmarknad var nog lite för svår för journalisterna.
 
  • Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
Upplagd tidningsartikel med rubriken "Kärnkraft kommer alltid att vara för dyr", och en bild av ett kärnkraftverk vid vattnet med dimmig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här var en artikel från i somras som jag tyckte var högst relevant. Dagens kärnkraftverk har samma problem som oljan, det är en ändlig resurs.
Vi behöver få igång fungerande fussions-reaktorer inom snar framtid för att verkligen kunna få ett grepp om vår energiförsörjning. Alternativt mkt solenergi och bra lagringsmedium. Allt annat är bara brus eller fossila resurser.
 
M
T tobbbias skrev:
[bild]
Här var en artikel från i somras som jag tyckte var högst relevant. Dagens kärnkraftverk har samma problem som oljan, det är en ändlig resurs.
Vi behöver få igång fungerande fussions-reaktorer inom snar framtid för att verkligen kunna få ett grepp om vår energiförsörjning. Alternativt mkt solenergi och bra lagringsmedium. Allt annat är bara brus eller fossila resurser.
Att en resurs är ändlig betyder inte att den tar slut imorgon.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Ja , det är såklart svenska kraftnät som upphandlar dem på nordpool, var väldigt otydlig där.
Men att det är efter eget huvud är inte sant, dom måste köra för att rädda nätet.

harka harka skrev:
vem är det som tävlar i okunnighet?

jag tolkar tweeten som att hon är upprörd över att det finns ett fossilt, oljeeldat kraftverk som uppbär en fast, årlig ersättning från Svenska kraftnät för att kunna fungera som reservkraft (under vintern) – under det övriga året så kan Uniper använda verket helt efter eget huvud och driva det på kommersiella grunder (vilket de gör just nu)

hade Uniper inte fått den årliga ersättningen från Svenska kraftnät skulle verket kanske inte längre funnits kvar, så jag tror att hon ogillar att "det gemensamma" används för att hålla det vid liv som gör det möjligt att dom eldar fossila saker lite då och då

alternativt att Svenska kraftnät borde kravställa leverantörer av reservkraft att tillse att den kommer från förnybara energibärare (för något som Karlshamsverket, kanske biobränsle)
tommib tommib skrev:
Deras egen pressansvarig säger att det är så. Jag har ingen anledning att misstro det. Nordpool upphandlar inte något alls.

Du bör inte ta den tonen i diskussionen, speciellt inte med en av de absolut mest sansade och pålästa skribenterna här.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.