Apropå dusch, försöker jag förstå vad en dusch kostar egentligen. Hur ska man räkna?

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Apropå dusch, försöker jag förstå vad en dusch kostar egentligen. Hur ska man räkna?

/Fumble
Ett vanligt duschmunstycke gör av med ca 10L/min
säg 35C vatten ut ur munstycket (40C om du dushar varmt)
samt att kallvatten in håller 15C

Sen använder du denna formel
kWh = Liter x 4,2 x (°C Deltatemp) delat med 3600
10 * 4.2 * (35-15C) / 3600 = 0.23 kWh
dvs 0.23 kWh / min dush ( 35C )

Dushar du varmt (40C blir det istället)
10*4.2*25/3600 = 0.29kWh / min dusch

Poängen är inte att jaga enstaka minuter , utan att inte stå i duschen 20-30-40+ minuter varje dag. Då börjar det kosta massor
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
värma huset med värmeljus
Du får också helt sotigt i taket, men det kompletterar ju grottstämningen du skapar med ljusen. ;)
 
  • Gilla
Odur
  • Laddar…
Ja, det verkar stämma när det gäller energin i själva vattnet. Energiförbrukningen beror sedan på hur det värms upp (VP/direktel) och effektiviteten i det.

Jag tänker att en dusch gör att värmepumpen får köra en varmvattencykel och de brukar vara i sex minuter och förbruka 4kW, dvs 0,4kWh förbrukad energi, vilket ju är i samma härad.

Idag kostar elen fem, sex kronor/kWh inkl allt (spotpris) här i SE3.

Det känns som att en dusch kostar några enstaka kronor och inget man blir fattig på eller något att tjafsa med familjen om (så länge den är rimligt lång...).

Tack för hjälpen!

/Fumble
 
I InsidersUnited skrev:
Du får också helt sotigt i taket, men det kompletterar ju grottstämningen du skapar med ljusen. ;)
Ja ja ja petitesser petitesser ;)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ett vanligt duschmunstycke gör av med ca 10L/min
säg 35C vatten ut ur munstycket (40C om du dushar varmt)
samt att kallvatten in håller 15C

Sen använder du denna formel
kWh = Liter x 4,2 x (°C Deltatemp) delat med 3600
10 * 4.2 * (35-15C) / 3600 = 0.23 kWh
dvs 0.23 kWh / min dush ( 35C )

Dushar du varmt (40C blir det istället)
10*4.2*25/3600 = 0.29kWh / min dusch

Poängen är inte att jaga enstaka minuter , utan att inte stå i duschen 20-30-40+ minuter varje dag. Då börjar det kosta massor
Så säg att det blir en kall vinter och elen kostar 5 kr kWh och inkommande vatten sjunker mot 4'C så kommer en dusch kosta dig ca 2 kr minuten (ungefär vad en undersköterska tjänar per minut efter skatt)..
 
  • Gilla
  • Ledsen
djac och 1 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Ja, det verkar stämma när det gäller energin i själva vattnet. Energiförbrukningen beror sedan på hur det värms upp (VP/direktel) och effektiviteten i det.

Jag tänker att en dusch gör att värmepumpen får köra en varmvattencykel och de brukar vara i sex minuter och förbruka 4kW, dvs 0,4kWh förbrukad energi, vilket ju är i samma härad.

Idag kostar elen fem, sex kronor/kWh inkl allt (spotpris) här i SE3.

Det känns som att en dusch kostar några enstaka kronor och inget man blir fattig på eller något att tjafsa med familjen om (så länge den är rimligt lång...).

Tack för hjälpen!

/Fumble
Mjo värmer man vatten mha värmepump så får man ju dela energibehovet med COP faktorn man har för årstiden.
Ta min gamla Luftvatten vp( den är nu utbytt) som hade en COP på 1.2 då det var kallare än -15C
inte mycket besparing där mot att köra på elpatron
Kör man med ved/pellets så får man räkna ut kostnaden på annat sätt.
Försökte vara teknikneutral
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Så säg att det blir en kall vinter och elen kostar 5 kr kWh och inkommande vatten sjunker mot 4'C så kommer en dusch kosta dig ca 2 kr minuten (ungefär vad en undersköterska tjänar per minut efter skatt)..
Mitt inkommande vatten är som kallast 12C mitt i vintern då det är -18 ute.
men visst, vet man att man har väldigt kallt inkommande så får man justera efter det (y)
 
M MrDizzy skrev:
Mitt inkommande vatten är som kallast 12C mitt i vintern då det är -18 ute.
men visst, vet man att man har väldigt kallt inkommande så får man justera efter det (y)
Har man bergborrad brunn är det ju rätt vanligt med 4- 5 gradrigt vatten, det är ju tyngst då , mitt vatten är svalare i slutet på vintern än om det är -20 ute tidigt som föregående år, berget verkar inte påverkas direkt av utetempen utan det sjunker tills vårens solstrålar börjar värma ordentligt
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Nej, vi har inte effektbrist i Skåne.
Det är elbrist och höga priser i Europa. Vilket leder till stor export och högra priser i Skåne.
Då blir det lönsamt att köra även oljekondens.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har inte effektbrist i Skåne.
Det är elbrist och högs priser i Europa. Vilket leder till stor export och högra priser i Skåne.
Då blir det lönsamt att köra även oljekondens.
”Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.”
 
  • Gilla
MrZeus och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nu, mitt i sommaren, är återigen Karlshamnsverket igång och bränner olja pga planerad effektbrist i Skåne. Det här är bara början, när kylan kommer lär verket gå hela vintern.

Grattis till oss alla:cry:

[länk]
Men det är väl gamla nyheter, helt planerat och känt sedan länge att när man gör revision i Ringhals och har lagt ner Skånes båda egna reaktorer så saknar landsändan nått som håller frekvensen även om det skulle blåsa? Effektbrist är det nog inte då vi klarar att exportera, hög efterfrågan däremot.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
”Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.”
Jag håller inte med om den definitionen. Är det brist för att man inte kan mätta all exportkapacitet?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte med om den definitionen. Är det brist för att man inte kan mätta all exportkapacitet?
Var det inte brist i går kväll efter kl19 iaf då frekvensen var så låg så elnätet nästan behövde stängas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.