hsd
K Keld skrev:
Volvo 140, 240 740 och 940 hade sånna.:mad: djävla junk!
V70 också, skit, otroligt att ens göra sådana
 
F
K Keld skrev:
Volvo 140, 240 740 och 940 hade sånna.:mad: djävla junk!
Nja..ägde en gång i tiden en Renault. Skivor runt om och handbroms på de i bak. En massa små leder som satt oskyddade vid båda bakhjulen och rostade ihop på nolltid.
Djä...a skräplösning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Iaf tidigare så var man tvungen att inleda sms:et med *kv# för att få leveranskvitens.
Idag kan det ligga i inställningar i telefonen.
Fast jag menar inte kvittens utan att man får ett meddelande om sms eller mms inte kunnat levereras.
 
F frasen_36 skrev:
Eller - så åker man till en sk. "aktoriserad däcksverstad" och låter dem byta. Vissa av dem drar åt hjulbulgarna så in i h...e så att de är helt omöjliga att lossa med handverktyg vid eventuell punktering.
Jo tack... Sådana har man allt fått hjälpt några gånger... Man rent av får stå och hoppa på avdragaren innan bultjäklarna smäller lös.
Lika livsfarligt att åka runt med åt h-e för hårt åtdragna bultar som med för lösa bultar... Vill nog fasen t om påstå att för hårt dragna är farligare än för löst.. För löst dragna bultar ger tecken när dom börjar skruva upp sig, medans för hårt dragna bultar bara smäller till rätt som det är och man blir omkörd av sitt eget hjul (y)


hsd hsd skrev:
V70 också, skit, otroligt att ens göra sådana
850, S70, C70, S60, S80, V70N, S40, V40..... Volvo gick inte ifrån trumhandbroms fören nångång på mitten av 2000-talet. Var nog V50 som var först ut med kombinerad färd och handbroms om jag minns rätt...

Själv föredrar jag trumhandbromsen dock. Enklare och ofta billigare att laga än att behöva byta ett helt ok för att handbroms-delen slutat fungera(sen kan man ju argumentera hurvida ok-med-inbyggd-handbroms håller längre eller kortare än trumhandbroms eller inte).
Sen finns det så klart andra saker som är mindre smart... 7/940 t ex som har 1 wire från spaken till höger bakhjul, via bakaxeln, där en kortare wire sätts till vänster bak och fungerar via hävarmsprincipen på ett fäste på bakaxeln(som dessutom rostar av relativt fort)... Och just det, ingen justering av backarna ute vid hjulen(dock enkelt att eftermontera), så det kan vara lagom kul att få den handbromsen att ta jämnt på båda sidorna...
.
85x70 har åtminstonde 1 wire till varje bakhjul hela vägen från spaken(med justering vid varje hjul)... men dom har istället en förmåga att spricka med åren så fukt tränger in och rostar fast(eller fryser fast, på vintern) wiren i höljet... Vet inte direkt om man kan gnälla på volvo över det dock, då det är ett åldersproblem mer än designproblem...


Det värsta påfundet som finns är dock elektrisk handbroms. Inte nog med att bileländet gräver med framtassarna, man kan inte ens låtsas att ha kul med en handbromsvändning på vintern :rofl:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ford transit från förra årtusendet var väl exklusiv för den europeiska marknaden och tillverkades till stor del i GB?
Jo, så var det nog på "min tid" som bilmeck,
 
Europatillverkade jänkare. Det är barndom för mig. Farsan hade Ford Granada mins jag. Jag mins bilen som svinstor. Men man var ju mindre på den tiden :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Europatillverkade jänkare. Det är barndom för mig. Farsan hade Ford Granada mins jag. Jag mins bilen som svinstor. Men man var ju mindre på den tiden :D
Nja, Granada skulle jag inte klassa som en jänkare, det var en europeisk Ford-modell som inte hade någon amerikansk motsvarighet... Storleken motsvarade föv. Scorpio som var efterträdaren... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, Granada skulle jag inte klassa som en jänkare, det var en europeisk Ford-modell som inte hade någon amerikansk motsvarighet... Storleken motsvarade föv. Scorpio som var efterträdaren... :)
Detta var Ford Granada Estate, den var väl större va?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta var Ford Granada Estate, den var väl större va?
Beror på vad man menar med stort... Inte så stort med amerikanska mått... Men säkerligen ganska stort för att vara eurotillverkad bil på 80-talet..

Wikipedia säger 4,8 meter för kombin...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, Granada skulle jag inte klassa som en jänkare, det var en europeisk Ford-modell som inte hade någon amerikansk motsvarighet... Storleken motsvarade föv. Scorpio som var efterträdaren... :)
Det fanns en Ford Granada i Amerika som inte hade något med den europeiska att göra:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Granada_(North_America)
 
G Guson skrev:
Det fanns en Ford Granada i Amerika som inte hade något med den europeiska att göra:
[länk]
Som coupe var den rätt fin!
 
G Guson skrev:
Det fanns en Ford Granada i Amerika som inte hade något med den europeiska att göra:
[länk]
Och den andra generationen kallade amerikanarna för "mid size" och den var 4,99 meter lång... :D
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror på vad man menar med stort... Inte så stort med amerikanska mått... Men säkerligen ganska stort för att vara eurotillverkad bil på 80-talet..

Wikipedia säger 4,8 meter för kombin...
Det "mest" Amerika lika var väl Opel Admiral V8 som mätte 4,9m som sedan.
Sen kom Opel Senator som var 5m i långa utförandet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och den andra generationen kallade amerikanarna för "mid size" och den var 4,99 meter lång... :D
Svenska parkeringsplatser är oftast inte dimensionerade för amerikanska bilar. Skoda Octavia som referens.
Stor amerikansk bil parkerad bredvid mindre Skoda Octavia på svensk parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och den andra generationen kallade amerikanarna för "mid size" och den var 4,99 meter lång... :D
Första generationen var 5,02 cm och kallades "Compact"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.