J J1jet skrev:
det har varit många dagar med sjuka snittpris nu. Undra vad snittet för augusti månad landar på i Se3 och 4…fortsätter det såhär så kommer Vintern bli sjukare än tillochmed en annan hade trott
Första veckan är snittet runt 100 öre
Andra runt 400
 
Johan1975z skrev:
Jag vill veta om det blir ett elbidrag likt förra vintern.
Tänker i så fall inte installera en ny kamin och elda min egna skog.
Införde inte danskarna ett pristak nyligen, likt det Moderaterna föreslår? Norge har något liknande? Det kommer garanterat bli något för oss också.
 
B Borgen2021 skrev:
Imorgon kväll blir det en dyr kvällsdusch
Eller så går nätet ner innan dess då frekvensen är för låg redan i kväll och vinden inte verkar ge nått att tala om då vi exporterar motsvarande 2 reaktorer till Danskarna.
Att priset är svinhögt tyder väl på att elsystemet och eller privatekonomin krachar strax, elsystemet är troligare då klokt folk knappast duschar just den där timmen.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eller så går nätet ner innan dess då frekvensen är för låg redan i kväll och vinden inte verkar ge nått att tala om då vi exporterar motsvarande 2 reaktorer till Danskarna.
Att priset är svinhögt tyder väl på att elsystemet och eller privatekonomin krachar strax, elsystemet är troligare då klokt folk knappast duschar just den där timmen.
Var ironi från min sida gällande dusch
Ja, det ser inte bra ut minst sagt
L Lustig skrev:
Införde inte danskarna ett pristak nyligen, likt det Moderaterna föreslår? Norge har något liknande? Det kommer garanterat bli något för oss också.
 
B Borgen2021 skrev:
Var ironi från min sida gällande dusch
Ja, det ser inte bra ut minst sagt
Snart har människor inte råd att bo kvar tyvärr men som en annan sa, 20kr är inte långt ifrån. Maxtak (om det inte har ändrats) i eu med är dock på 31kr/kwh om det är en tröst...
 
M Martin_ skrev:
Snart har människor inte råd att bo kvar tyvärr men som en annan sa, 20kr är inte långt ifrån. Maxtak (om det inte har ändrats) i eu med är dock på 31kr/kwh om det är en tröst...
Finns många som får flytta redan nu skulle jag tro , bland äldre människor
Har själv släktingar som gick från en elräkning på 4000 i dec 20 till 10.000 i dec 21
Kan landa varsomhelst i vinter
Pensionärer, visst sälja huset kan de göra., men var ska de ta vägen? Vettiga hyres finns inte, och bostadsrätt är otänkbart med tanke på avgifter
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G
B Borgen2021 skrev:
Finns många som får flytta redan nu skulle jag tro , bland äldre människor
Har själv släktingar som gick från en elräkning på 4000 i dec 20 till 10.000 i dec 21
Kan landa varsomhelst i vinter
Pensionärer, visst sälja huset kan de göra., men var ska de ta vägen? Vettiga hyres finns inte, och bostadsrätt är otänkbart med tanke på avgifter
Både hr och brf är oftast rejält belånade och förbrukar energi, räntorna flera ggr högre än för ett halvår sedan och prisökningen på energi ovanpå. Tack för det folkvalda! Eller kan det vara så att makt, pk och egen egoism är viktigare än att skapa bra förutsättningar för de som givit er makten?
 
F
F fribygg skrev:
Eller så går nätet ner innan dess då frekvensen är för låg redan i kväll och vinden inte verkar ge nått att tala om då vi exporterar motsvarande 2 reaktorer till Danskarna.
Att priset är svinhögt tyder väl på att elsystemet och eller privatekonomin krachar strax, elsystemet är troligare då klokt folk knappast duschar just den där timmen.

Men har du inte timdebitering så kvittar det när du duschar.
 
G OMathson skrev:
Både hr och brf är oftast rejält belånade och förbrukar energi, räntorna flera ggr högre än för ett halvår sedan och prisökningen på energi ovanpå. Tack för det folkvalda! Eller kan det vara så att makt, pk och egen egoism är viktigare än att skapa bra förutsättningar för de som givit er makten?
Utan att gå för djupt i diskussionen, så menar jag dock att människor själva måste tänka lite också (men sen är jag närmre döden än födslen också)

Ett husköp är ingen spargris, ej heller någon bankomat
En bostad stiger inte alltid i värde, och den sk vinsten är oviktig så länge den inte finns i handen
Förr var boende en livsstil, idag en accessoar (jag jag är cyniskt)

Och jag hade faktiskt även köpt om el kostade 850 öre / kwh, om det var så att den gjorde det, TROTS att Kloka beslut, ej drivna av ideologi, fanatism, dumhet, yttre påverkan etc lett fram till det.
Men så är det inte tyvärr
 
F Fideliox skrev:
Men har du inte timdebitering så kvittar det när du duschar.
Nej, det kvittar inte. Det minskar belastningen på ett ansträngt nät. Det finns de (kloka) som klarar att tänka på något annat än den egna plånboken.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kvittar inte. Det minskar belastningen på ett ansträngt nät. Det finns de (kloka) som klarar att tänka på något annat än den egna plånboken.
Att låta bli att förbruka el onödigtvis i topparna trots månadspris är lika dumt som att låta bli att skräpa ner i offentliga miljöer.
 
  • Gilla
  • Haha
preben89 och 3 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Finns många som får flytta redan nu skulle jag tro , bland äldre människor
Har själv släktingar som gick från en elräkning på 4000 i dec 20 till 10.000 i dec 21
Kan landa varsomhelst i vinter
Pensionärer, visst sälja huset kan de göra., men var ska de ta vägen? Vettiga hyres finns inte, och bostadsrätt är otänkbart med tanke på avgifter
Kan vara så ja. Tyvärr är enda vettiga att flytta upp till SE1 om det är möjligt för dessa priser lär fortsätta. Sanktionerna slutar nog inte även om kriget skulle sluta och gasen lär då inte släppas på.
 
F Fideliox skrev:
Men har du inte timdebitering så kvittar det när du duschar.
Nu har jag ju möjligheten att ta ett kvällsdopp i sjöns 25° vatten men till hösten/vintern får jag lämpligen elda i den vattenmantlade kaminen och värma acctanken med varmvattenberedare
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Nu har jag ju möjligheten att ta ett kvällsdopp i sjöns 25° vatten men till hösten/vintern får jag lämpligen elda i den vattenmantlade kaminen och värma acctanken med varmvattenberedare

Trevligt! Själva har vi köpt lite extra tvättlappar som vi får torka av oss med vid behov. Blir inte så svettig vid 12-15 graders värme ändå.
 
Om man inte har "råd" att ta en dusch så kanske man ska fundera på hur man använder duschen så här kommer ett tips.

Om du vill lyxa till vänta till det blir varmt annars börja direkt.

Blöt ner dig stäng av vattnet.

Applicera tvål och schampo.

Slå på vattnet och skölj av dig.

Beroende på mängden hår på huvudet kanske du behöver ha kranen på i 60 sekunder.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.